Kabelboom zonder contact slot aansluiting?

BamiCrosser

Rookie
5 apr 2021
25
11
Deventer
Hallo iedereen!

Ik heb hier een kabelboom voor een 250cc pitbike waar geen aansluiting op zit voor het contactslot.
Deze kabelboom heb ik gekregen toen ik van iemand een motorblok heb overgenomen.

Zover ik weet heeft hij deze ook gebruikt, dus ik nam aan dat hij zou werken.
Alles aangesloten maar helaas geen vonk, en de electrische start werkt niet/doet niks.

Er klopt hier iets niet, ik vond het ook al raar dat er geen contact op zit, dacht misschien deed hij dit via de killswitch.. ?
Er gaat ook 1 (groen?) draadje van de kabelboom naar de versnelling indicator kabel, is dit bedoeld als een aardpunt?
Heb ik nu geen vonk omdat er geen contactslot op zit of is er gewoon iets verkeerd met de kabelboom?
Ik heb alleen wat verstand van een kabelboom met contactslot :P

Heeft iemand hier een idee?
Alvast bedankt!

Groetjes, BamiCrosser!
Foto ter verduidelijking:
kabelboom.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Je zult toch moeten gaan uitzoeken of de benodigde bedrading er wel is en of deze vrij van breuken is. Dus van spoel tot spoel, alles nakijken. Van dynamo tot bobine. Als dat allemaal 100% klopt, toch geen vonk, dan is er iets stuk gegaan.

Denken dat je zomaar een kabelboom gaan gebruiken met de aanname dat de vorige eigenaar van de boom hem ook gebruikt heeft kon wel eens de eerste verstoring van het geheel zijn en een goede basis voor de opvolgende foute aannames.
 
Beste mensen,

Wat ik me dus nogsteeds afvraag is of het uberhaupt mogelijk is de kabelboom te laten werken ZONDER een contactslot.
Als dit niet het geval is weet ik dat en is de kabelboom niet compleet. Is dat wel het geval dan is het compleet, en dan weet ik zeker dat het aan de kabelboom zelf ligt en kan ik gaan checken of alles het doet.
 
Ja, het kan zonder contact slot. in bijna alle gevallen met een simpele kabelboom, kun je het contact slot er tussen uit halen en wat door verbinden.... ( het wordt lastiger bij nieuwere motoren/ met sleutel herkenning, en startonderbrekers, en bij een cbr 600rr van mij zat er ook een kastje bij wat na genoeg horizontaal moest liggen Andes kon je niet starten, motor ging zelfs uit (ivm veiligheid voor als je op je kant ligt...)
 
Laatst bewerkt:
wat versta je onder een kabelboom??
Je hebt een ontsteking, die moet spanning hebben, kan via een vliegwiel magneet of een externe bron, die externe bron is dus meestal een accu
om de accu niet leeg te laten lopen heb je een contact nodig voor als hij stilstaat..
Ik stam nog uit de tijd dat veters in de schoenen zaten in plaats van de reet, en wij crossten rond op allerlei damesbrommers...( ja die had je toen nog DAMES en dus DAMESBROMMERS) die wij stripten om te crossen, en de enige manier om hem uit te zetten was de bougiedop er af trekken..

dus ja een verbrandingsmotor kan prima zonder contactslot
 
Beste mensen,

Ik ben even inactief geweest ivm een verhuizing.

Heb de kabelboom uit elkaar gehaald en nagekeken en heb hier en daar wat foutjes gevonden.
En het draadje naar de versnellings indicator kabel was inderdaad een aardpunt.
Het probleem is opgelost, de kabelboom doet het!

Bedankt voor het meedenken!
Groetjes, BamiCrosser
 
Terug
Bovenaan Onderaan