Kabelboom

Juudje39

MF'er
26 jul 2015
177
9
Helmond
Ik heb het plan opgevat om een Yamaha XJ 750 41Y (1986) een fraaier uiterlijk te geven.
Een onderdeel daarvan is het aanbrengen van andere verlichting.
Hierdoor zit ik dus te twijfelen tussen het gebruiken van de originele kabelboom of het zelf samenstellen van een kabelboom.
In geval van keuze twee (nieuwe kabelboom) rijst de vraag waar ik op moet letten bij het samenstellen ervan.
Ik hoor graag tips en trucjes ;).
 
ligt eraan, als je de m-unit van motogadget valt het best mee.
maar voor alleen andere verlichting zou ik er niet aan beginnen, gewoon de kabels van de verlichting verlengen dmv solderen en waterdichte stekkers ( superseal) vind ik trouwens goeie stekkers.
 
Idd

Een kabelboom maken is moeilijk, duur en tijdrovend.
Eensch. Juiste draadkleurtjes (aka gelijk aan origineel), juiste draaddiameters berekenen, juiste connectoren en stekkerhuizen scoren, etc

Voor de handige harry’s zal het duideijker zijn om te zeggen dat het maken van een goede, betrouwbare en nette kabelboom moeilijk, duur en tijdrovend is. Iedere prutser kan immers met een assortimentdoosje kabelschoentjes (zonder trekontlasting uiteraard) wat in elkaar flansen, met alle kleuren draad diener toevallig in de schuur lagen of in oude huishoudelijke meuk zaten.
 
Okee, stel dat de azijn weggelopen is en we even naar de uiteindelijke vraag kijken...
Vergewis je ervan dat speciale connectors voor originele apparaten zoals relais en CDI te koop zijn. Of gebruik ze van de originele kabelboom.

Als je spullen koopt en je kan het hier niet kopen; Rick Donkers Auto Electrics bestaat het waarschijnlijk niet.
Er is hier op MF veel info over verbindingen in de kabelboom, doorlassen en aftakken.

Zet eerst de kabelboom inelkaar en daarna de connectors erop
Werk met een schema en een bedradingslijst
Het kan makkelijk zijn om op een bord te werken waar je spijkertjes op de kruisingen en aftakkingen intikt, bind eerst die kruisingen af, je moet slack proberen te voorkomen
En: Tijdens de bouw... een draad kan beter een meter te lang zijn dan 4 mm te kort :)
Over het algemeen is 0,8 en.of 1 qmm draad dik genoeg, voor een sterke dubbele koplamp misschien 1,5, Bij de accu 6, 4 en 2,5
Verwen jezelf met een wat duurdere krimptang...
 
Laatst bewerkt:
Okee, stel dat de azijn weggelopen is en we even naar de uiteindelijke vraag kijken...
Vergewis je ervan dat speciale connectors voor originele apparaten zoals relais en CDI te koop zijn. Of gebruik ze van de originele kabelboom.

Als je spullen koopt en je kan het hier niet kopen; Rick Donkers Auto Electrics bestaat het waarschijnlijk niet.
Er is hier op MF veel info over verbindingen in de kabelboom, doorlassen en aftakken.

Zet eerst de kabelboom inelkaar en daarna de connectors erop
Werk met een schema en een bedradingslijst
Het kan makkelijk zijn om op een bord te werken waar je spijkertjes op de kruisingen en aftakkingen intikt, bind eerst die kruisingen af, je moet slack proberen te voorkomen
En: Tijdens de bouw... een draad kan beter een meter te lang zijn dan 4 mm te kort :)
Over het algemeen is 0,8 en.of 1 qmm draad dik genoeg, voor een sterke dubbele koplamp misschien 1,5, Bij de accu 6, 4 en 2,5
Verwen jezelf met een wat duurdere krimptang...

Dit alles op je hals halen voor een ander lampje, dat was namelijk het uitgangspunt, is best wonderlijk :)
 
Okee, stel dat de azijn weggelopen is en we even naar de uiteindelijke vraag kijken...
Vergewis je ervan dat speciale connectors voor originele apparaten zoals relais en CDI te koop zijn. Of gebruik ze van de originele kabelboom.

Als je spullen koopt en je kan het hier niet kopen; Rick Donkers Auto Electrics bestaat het waarschijnlijk niet.
Er is hier op MF veel info over verbindingen in de kabelboom, doorlassen en aftakken.

Zet eerst de kabelboom inelkaar en daarna de connectors erop
Werk met een schema en een bedradingslijst
Het kan makkelijk zijn om op een bord te werken waar je spijkertjes op de kruisingen en aftakkingen intikt, bind eerst die kruisingen af, je moet slack proberen te voorkomen
En: Tijdens de bouw... een draad kan beter een meter te lang zijn dan 4 mm te kort :)
Over het algemeen is 0,8 en.of 1 qmm draad dik genoeg, voor een sterke dubbele koplamp misschien 1,5, Bij de accu 6, 4 en 2,5
Verwen jezelf met een wat duurdere krimptang...

Allereerst bedankt dat jij nog meer in huis had,dan enkel (schoonmaak)azijn ;).
Ik verwacht niet,dat ik voor de verlichting dikkere draad nodig ga hebben.
Wil namelijk zoveel mogelijk met LED proberen te werken.
Ik moet eerlijk toegeven,dat ik nog twijfel of ik het originele dashboard behoud.
Met o.a.de brandstof-aanduiding erin,is die toch best makkelijk :Y.
Ik heb gemerkt,dat er aan de originele kabelboom loze stekkers zitten.
Daarbij komt,dat er achter de originele koplamp een spaghettisalade aan bedrading zit,
waarvan ik niet weet of en hoe ik die in of achter de nieuwe koplamp moet gaan wegwerken.
Ook heeft de motor momenteel nog glaszekeringen,die ik wil vervangen door steekzekeringen (sowieso is de houder al grotendeels uitgehard).
Dat het zelf samenstellen van een kabelboom geen kinderspel is,snap ik.
En inderdaad beter eerst te lange draden,dan toch net te kort …..
Maar als er opties zijn in de vorm van "aftermarket" kabelbomen,is dat misschien ook nog wel een oplossing.
En voor de azijnzeikers : sommige mensen hebben grootse dromen …. die bijgesteld kunnen worden ,als men weet dat ze dan te verwezelijken zijn :] …..
 
dat kastje met de vele in en outputs is een m-unit, hier zou je eens een een en ander over moeten opzoeken, is misschien een oplossing voor je. voor mij in ieder geval wel. IMG_2958.JPG
IMG_2958.JPG
 
Okee, stel dat de azijn weggelopen is en we even naar de uiteindelijke vraag kijken...
Vergewis je ervan dat speciale connectors voor originele apparaten zoals relais en CDI te koop zijn. Of gebruik ze van de originele kabelboom.

Als je spullen koopt en je kan het hier niet kopen; Rick Donkers Auto Electrics bestaat het waarschijnlijk niet.
Er is hier op MF veel info over verbindingen in de kabelboom, doorlassen en aftakken.

Zet eerst de kabelboom inelkaar en daarna de connectors erop
Werk met een schema en een bedradingslijst
Het kan makkelijk zijn om op een bord te werken waar je spijkertjes op de kruisingen en aftakkingen intikt, bind eerst die kruisingen af, je moet slack proberen te voorkomen
En: Tijdens de bouw... een draad kan beter een meter te lang zijn dan 4 mm te kort :)
Over het algemeen is 0,8 en.of 1 qmm draad dik genoeg, voor een sterke dubbele koplamp misschien 1,5, Bij de accu 6, 4 en 2,5
Verwen jezelf met een wat duurdere krimptang...

Rick donkers heeft een hoop, maar lang niet alles. Stekkerhuizen bijna alleen maar ongeisoleerd modelletje ‘1985’, en qua connectors iets meer maar dan vooral een of twee varianten van een connector die 20 smaken heeft.

Ik bestel meestal bij digikey.com, ik zou er eens gaan kijken, dan weet je meteen wat ik bedoel.
 
dat kastje met de vele in en outputs is een m-unit, hier zou je eens een een en ander over moeten opzoeken, is misschien een oplossing voor je. voor mij in ieder geval wel.Bekijk bijlage 1350845Bekijk bijlage 1350845
Zijn er specifieke sites waar dit allemaal op staat ?
Het lijkt me wel interessant om in ieder geval eens in te duiken.
Heb op m-unit gezocht en het lijkt me ideaal !
Rijst echter de vraag (bij mij dan toch) of er ook problemen bekent zijn met zo'n unit ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel eens een deel van de kabelboom van mijn motor zelf nagemaakt en daar wat dingetjes aan toegevoegd.
Als je geen gekke dingen er mee wilt doen is 1-1,5 mm2 kabel voldoende.
ik heb veel spul bij Rdae.nl gekocht, daar kun je de meest voorkomende soorten connectors, stekkers en tangen en dergelijke kopen.

Groeten en succes ermee.
 
Zijn er specifieke sites waar dit allemaal op staat ?
Het lijkt me wel interessant om in ieder geval eens in te duiken.
Heb op m-unit gezocht en het lijkt me ideaal !
Rijst echter de vraag (bij mij dan toch) of er ook problemen bekent zijn met zo'n unit ?
je kunt de m-unit bij caferacer onderdelen bestellen, ik ben nu zelf bezig met een nieuwe kabelboom te maken met motogadget onderdelen, en ik vind het allemaal super spul. over problemen met het apparaat heb ik nog niet ergens gelezen. kapot door kortsluiting of iets dergelijks gaat niet. daar zijn filmpjes van waar ze dat uitproberen.
 
je kunt de m-unit bij caferacer onderdelen bestellen, ik ben nu zelf bezig met een nieuwe kabelboom te maken met motogadget onderdelen, en ik vind het allemaal super spul. over problemen met het apparaat heb ik nog niet ergens gelezen. kapot door kortsluiting of iets dergelijks gaat niet. daar zijn filmpjes van waar ze dat uitproberen.

Oh,dan kan ik er zelfs mee overweg ;) ….
 
Benieuwd hoezo ?

Zo een mooi model kán toch niet mooier ;)

En de vraagstelling is iets te universeel om een specifiek antwoord te geven.
Maar een complete kabelboom maken is iets wat veel mensen, nee nooit iedereen :P , uitbesteden aan mensen die dat echt kunnen.
Als electra je zo ligt , ga je gang, maar dan kan je je al een betere inschatting maken van de hoeveelheid werk dan de meesten en was de vraag niet nodig.
Het is wel een oud model dus als je iets fatsoenlijks gaat maken kan de leeftijd van de bedrading , maar ook wat de vorige eigenaren ermee gedaan hebben van doorslag zijn of je gaat vervangen.

Of gewoon doen wat je leuk lijkt om te doen, het is toch voor het plezier nietwaar ? :t
 
Zo een mooi model kán toch niet mooier ;)

En de vraagstelling is iets te universeel om een specifiek antwoord te geven.
Maar een complete kabelboom maken is iets wat veel mensen, nee nooit iedereen :P , uitbesteden aan mensen die dat echt kunnen.
Als electra je zo ligt , ga je gang, maar dan kan je je al een betere inschatting maken van de hoeveelheid werk dan de meesten en was de vraag niet nodig.
Het is wel een oud model dus als je iets fatsoenlijks gaat maken kan de leeftijd van de bedrading , maar ook wat de vorige eigenaren ermee gedaan hebben van doorslag zijn of je gaat vervangen.

Of gewoon doen wat je leuk lijkt om te doen, het is toch voor het plezier nietwaar ? :t

Nou,de vorige bezitter heeft er al enige jaren weinig tot geen tijd aan besteed.
En aangezien ik eigenaar nummer 3 ben,wil ik haar toch vertroetelen.
Dat een kabelboom meer is dan een paar draden,dat weet ik wel :Y.
Waarschijnlijk zou ze in originele toestand meer waarde hebben,dan wat ik er voor betaald heb.
Maar ze is door één van mijn voorgangers juist meer aangekleed.
Dus voor mij is het de uitdaging om haar om te toveren naar een beauty (naar mijn smaak) :).
En je hebt gelijk ….. Het gaat om het plezier !
 
Terug
Bovenaan Onderaan