kabels smeren bij zwaar lopen

Wuf

MF veteraan
26 apr 2004
8.556
114
49
Tilburg
hee luitjes,

ik vind mijn koppelingskabel zwaar lopen, en wil hem dus smeren. hoe wordt dit normaal gespoken gedaan, en wat voor smeermiddel moet ik gebruiken.

Ik heb nu motorolie gebruikt om dat erin te laten lopen, maar dat werkt blijkbaar niet.
 

willem1940

MF veteraan
7 apr 2003
11.392
4
Sittard
Ik nam bij brommers (als ik er 1 pas van een ander had overgenomen die nooit smeerde) de eerste keer een heel erg dunne olie of desnoods kruip-olie; zat-ie er eenmaal doorheen, dan eventueel een dikkere erachteraan.

Maar je hebt tegenwoordig ook heel dunne olie met een teflon-toevoeging en die ging veel beter, nooit meer een dikkere nodig.

In ieder geval, eenmaal vrijlopend, minstens eens per maand als routine een klein drupje extra en het wordt nooit meer stroef.

Maar nu je het eenmaal een keer te ver hebt laten komen hoef je niet gek op te kijken als eerdaags die kabel knapt, want grote kans dat er al 1 haartje gebroken zit en dat vreet schadelijk door.
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Tegenwoordig hebben ze vaak een teflon mantel om de binnenkabel zitten, smeren werkt dan juist averechts...........gewoon vervangen.
 

Wuf

MF veteraan
26 apr 2004
8.556
114
49
Tilburg
3 weken geleden nog voor een TL1000S een koppelingskabel gehaald, totale schade :13,80

Da's idd erg veel geld :Y

_O-
bij 3 motoren is dat 40 euro. elk half jaar, is dat 7 euro per maand. ik vind het nogal.
misschien begrijpen jullie mij niet helemaal.
elke cent die ik uitgeef is er 1 teveel, en al dat soort kleine dingen bij elkaar kunnen heel veel geld kosten.
een gaskabel, een koppelingskabel, choke kabel, olie, luchtfilterje, oliefiltertje, remvloeistof, voorvorkvloeistof, accu. noem maar op.

om eerlijk te zijn houd ik de kosten van mijn motoren nauwkeurig bij. en af en toe schrik ik ervan wat die kleine dingen bij elkaar kosten. en dan ben ik nog extreem zuinig.
 

Wuf

MF veteraan
26 apr 2004
8.556
114
49
Tilburg
Ik heb hier een handig apparaatje voor in de winkel liggen, ding kost iets van 7 euro ofzo................
ik las zoiets in mijn nieuwe wphb van de zx10. vandaar dat ik op de vraag kom, maar daarvoor moet ik eerst weten wat ik via dat apparaat in de kabel moet gieten.

ik heb nu het afdekdopje voor de koppelingskabel aan de kant van het voortandwiel eromheen gedaan en met een tyrap vastgezet. werkt ook, maar zon apparaatje zou misschien beter werken.
 
Laatst bewerkt:

Herr Flick

MF veteraan
25 feb 2003
8.632
3
bij 3 motoren is dat 40 euro. elk half jaar, is dat 7 euro per maand. ik vind het nogal.
misschien begrijpen jullie mij niet helemaal.
elke cent die ik uitgeef is er 1 teveel, en al dat soort kleine dingen bij elkaar kunnen heel veel geld kosten.
een gaskabel, een koppelingskabel, choke kabel, olie, luchtfilterje, oliefiltertje, remvloeistof, voorvorkvloeistof, accu. noem maar op.

om eerlijk te zijn houd ik de kosten van mijn motoren nauwkeurig bij. en af en toe schrik ik ervan wat die kleine dingen bij elkaar kosten. en dan ben ik nog extreem zuinig.

Gaat een koppelingskabel bij jou maar 6 maanden mee dan :?
 

Wuf

MF veteraan
26 apr 2004
8.556
114
49
Tilburg
Gaat een koppelingskabel bij jou maar 6 maanden mee dan :?
met die hoeveelheid die ik met een motor rijd kan dat wel kloppen ja. maar gelukkig heb ik nog wat reserve kabels liggen. zuinig zijn betekend niet dat je niets op voorraad mag hebben.
 

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.267
81
Soest
Ik heb ooit ik een handboek gelezen dat het op de volgende manier kan.

Kable door de bodem van een Plasticzakje steken. Met tape plastic zakje dichten aan de onderzijde met de kabel erin. Kabel en zakje vast maken zodat deze omhoog wijzen. Olie boven in gooien. De olie zakt dan langzaam gedurende een nacht of zo door de kabel heen.

Heb het nooit geprobeerd heb geen kabels maar slangen.
 

Herr Flick

MF veteraan
25 feb 2003
8.632
3
met die hoeveelheid die ik met een motor rijd kan dat wel kloppen ja. maar gelukkig heb ik nog wat reserve kabels liggen. zuinig zijn betekend niet dat je niets op voorraad mag hebben.
Dan moet je echt dag&nacht op je motor zitten... :X

Maar als je dan toch een 2e kabel hebt, dan kun je die net zo goed in een emmertje doen met wat olie er in (na keuze), na een dag pak je hem er weer uit en klaar, je hebt dan de meest gesmeerde kabel van NL.

;)
 

jb37

MF veteraan
30 nov 2003
7.893
0
53
Houten
Bij al mijn motoren zijn de kabels, (gas/koppeling), toch minstens 50.000 km mee gegaan. Rij je 100.000 km per jaar dan? :?
 

Orpheus

MF veteraan
Donateur
9 jul 2002
26.658
0
42
Lienden
www.motor-forum.nl
ik las zoiets in mijn nieuwe wphb van de zx10. vandaar dat ik op de vraag kom, maar daarvoor moet ik eerst weten wat ik via dat apparaat in de kabel moet gieten.

ik heb nu het afdekdopje voor de koppelingskabel aan de kant van het voortandwiel eromheen gedaan en met een tyrap vastgezet. werkt ook, maar zon apparaatje zou misschien beter werken.


Gebruik ik voor mijn koppelings- en gaskabels. Works like a charm. En je merkt het echt wel in de bediening als je ze weer een keer gesmeerd hebt.
 

MrHawkeye

MF veteraan
9 mei 2002
49.353
6
Bezoek site
Ik nam bij brommers (als ik er 1 pas van een ander had overgenomen die nooit smeerde) de eerste keer een heel erg dunne olie of desnoods kruip-olie; zat-ie er eenmaal doorheen, dan eventueel een dikkere erachteraan.

Maar je hebt tegenwoordig ook heel dunne olie met een teflon-toevoeging en die ging veel beter, nooit meer een dikkere nodig.

In ieder geval, eenmaal vrijlopend, minstens eens per maand als routine een klein drupje extra en het wordt nooit meer stroef.

Maar nu je het eenmaal een keer te ver hebt laten komen hoef je niet gek op te kijken als eerdaags die kabel knapt, want grote kans dat er al 1 haartje gebroken zit en dat vreet schadelijk door.


Idd als het al zover is dan gaat die binnen 2 maanden helemaal vastzitten of knappen.


en die kabels met die wanden moet je juist niet smeren!!!



Ik smeer nooit trouwens Als die stroef gaat haal ik wel een andere