Kabinet wil rekeningrijden weer invoeren

Thompson

MF veteraan
27 nov 2003
1.771
5
Ulicoten
Hey mensen,
Ik hoor net op het nieuws dat het kabinet het rekeningrijden weer wil gaan invoeren. Maar ze zeiden op het nieuws wel: "voor automobilisten". het stond ook al in de Haagse Courant: "Het kabinet wil tol gaan heffen op de nieuwe wegen zoals het nieuwe deel van de A4 (midden delfland)." Nou, over dat stukkie A4 moet ik dus elke dag heen met m'n GPZ'je...
Weet iemand al iets meer over deze dwaze ideeen en of dit ook voor motorrijders gaat gelden? Misschien zijn er mensen die lid zijn van de MAG en al iets meer weten??
Minister Peijs.... :r
 
Als ze motorijders willen laten dokken betaal ik iig geen wegenbelasting meer.
 
Via een achterdeurtje zijn ze de hele infrastructuur al aan het opzetten, waar denk je dat trajectcontrole nog meer voor kan worden gebruikt... B|
 
Hey mensen,
...het nieuwe deel van de A4 (midden delfland)."
dat is het gedeelte dat er nog niet ligt...


ik vind het prima, maar onder twee voorwaarden:
niet invoeren voor motoren
volledig compenserende vergoeding woon-werk

het is een illusie dat dit het fileprobleem oplost.
het is een illusie te denken dat de overheid de inkomsten zal gebruiken om dit soort projecten te financieren. het kwartje van kok is ook nooit bij milieu terecht gekomen.

het is wel eerlijker tegenover transportbedrijven die wel in duitsland en oostenrijk tol moeten betalen en niet andersom. uiteraard dietnt dit gecompenseerd te worden door de wegenbelasting.
 
Ze kunnen lekker de tering krijgen in den haag :(

Moet je opletten.... rekeningrijden.. wegenbelasting.. toren hoge accijns en de belastingdienst die langs de kant staat te flitsen.

HUFTERS ZIJN HET !!!!!!!!!!!!!!!1
 
Via een achterdeurtje zijn ze de hele infrastructuur al aan het opzetten, waar denk je dat trajectcontrole nog meer voor kan worden gebruikt... B|
:^ Dat kwam bij mij ook bovenborrelen....hoppaaah, ff lekker de cameraatjes een dubbelfunctie geven. Bloody shitheads... :P
 
dat is het gedeelte dat er nog niet ligt...

Juist, ja ik moet er dan Delft-Zuid eraf, maar ik denk dat die basterds dan gerust na Den Haag-Zuid beginnen met tol heffen.... B|


Ze kunnen lekker de tering krijgen in den haag :(

HUFTERS ZIJN HET !!!!!!!!!!!!!!!1

:^ :} :} :}


Denk nu weer even terug aan 2000......met z'n 25.000en ff naar het malieveld :P

Zoooo, dat was echt mooi he, toen ging ik nog bij m'n pa achterop, maar ik was er ook bij. Briljante dag.... :}

Maar ik denk dat zeker de MAG het er niet bij zal laten liggen en zeker actie zal ondernemen. Maar ze doen hun best maar in Den Haag over rekeningrijden en kilometerheffing, als het maar niet voor motoren gaat gelden, want wij rijden gemiddeld 1 op 18 ofzo.... O-) Terwijl alle koekblikken met airco's en al die andere luxe troep 1 op 10 slurpen. En wij vormen ook geen files....nah Peijs, wat wil je nog meer.... :(
 
De files zijn 20% toegenomen dit jaar, en het lijkt alleen maar meer te gaan worden.
Recent heb ik tot twee keer toe op het journaal het woord 'rekeningrijden' weer horen vallen....
Geen idee hoe concreet dit in de verziekingsprogramma's naar voren zal worden geschoven met volgend jaar verkiezingen, maar het lijkt er nu toch wel ooit een keer aan te komen.

Wel vreemd hoor. Het werkzame deel van bevolking dat echt niet voor zijn/haar lol in de file gaat staan kan nog meer betalen om de economie draaiende te houden .. :? :?
Ben wel benieuwd wat er dan nu weer bedacht gaat worden.

betalen per kilometer?
alleen in de spits?
alleen op de snelweg?
alleen auto's of ook motoren?

Als het ook voor motoren en/of buiten de spits gaat gelden is wel duidelijk dat het niet om het oplossen van het primaire probleem gaat ....
 
Laatst bewerkt:
De files zijn 20% toegenomen dit jaar, en het lijkt alleen maar meer te gaan worden.
Recent heb ik tot twee keer toe op het journaal het woord 'rekeningrijden' weer horen vallen....
Geen idee hoe concreet dit in de verziekingsprogramma's naar voren zal worden geschoven met volgend jaar verkiezingen, maar het lijkt er nu toch wel ooit een keer aan te komen.

Wel vreemd hoor. Het werkzame deel van bevolking dat echt niet voor zijn/haar lol in de file gaat staan kan nog meer betalen om de economie draaiende te houden .. :? :?
Ben wel benieuwd wat er dan nu weer bedacht gaat worden.

betalen per kilometer?
alleen in de spits?
alleen op de snelweg?
alleen auto's of ook motoren?

Als het ook voor motoren en/of buiten de spits gaat gelden is wel duidelijk dat het niet om het oplossen van het primaire probleem gaat ....
Ik mis de optie: "betalen per minuut"
 
Dat rekeningrijden er gaat komen is volstrekt helder. Dat de burger er werkelijk niets aan heeft ook. Waarom komt het er dan toch? Wat simpele redenen:

- Kunnen zien waar alle auto's zich bevinden
- Minder transparant maken van kosten zodat er makkelijker een schepje belasting bovenop kan worden gedaan ('autorijden wordt voor de meeste mensen goedkoper', echt waar hoor!!111!!)
- Er wordt in Brussel een zeer sterke lobby gevoerd door de bedrijven die de benodigde hardware gaan leveren (Hallo Philips, hallo NXP Semiconductors)
- Mogelijkheid om meer functies toe te voegen zoals automatisch beboeten bij overtreden maximumsnelheid

Het is voor de overheid alleen maar winst. Meer controle over de burger, meer inkomsten kunnen genereren en natuurlijk de persoonlijke winst voor de dames en heren die zich laten paaien door de lobbyisten. Wat wij er verder van vinden is echt totaal irrelevant.
 
Dat rekeningrijden er gaat komen is volstrekt helder. Dat de burger er werkelijk niets aan heeft ook. Waarom komt het er dan toch? Wat simpele redenen:

- Kunnen zien waar alle auto's zich bevinden
- Minder transparant maken van kosten zodat er makkelijker een schepje belasting bovenop kan worden gedaan ('autorijden wordt voor de meeste mensen goedkoper', echt waar hoor!!111!!)
- Er wordt in Brussel een zeer sterke lobby gevoerd door de bedrijven die de benodigde hardware gaan leveren (Hallo Philips, hallo NXP Semiconductors)
- Mogelijkheid om meer functies toe te voegen zoals automatisch beboeten bij overtreden maximumsnelheid

Het is voor de overheid alleen maar winst. Meer controle over de burger, meer inkomsten kunnen genereren en natuurlijk de persoonlijke winst voor de dames en heren die zich laten paaien door de lobbyisten. Wat wij er verder van vinden is echt totaal irrelevant.
Neem het niet persoonlijk, maar ik hoop toch echt dat je geen gelijk hebt.
Als het inderdaad niet om het reduceren van files gaat is het ook voor motoren??
Zijn er al plannen over HOE of is het daar nog te vroeg voor?
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk dezelfde drogreden dan voor het afsluiten van wegen voor auto's en motoren.
Recent nog een weg bij mij in de buurt. De officiele REDEN voor het sluiten van de weg is dat de weg te smal is. Dat geef ik direct toe. Twee auto's die elkaar tegenkwamen konden elkaar niet passeren zonder dat er minstens 1 met twee wielen de berm in moest. Met 1 motor en 1 tegenliggende (vracht)auto was het al geen probleem meer, en met meerdere motoren , fietsen, bromfietsen etc zeker niet.

Wat schetst mijn verbazing.
Afgesloten voor auto's EN MOTOREN!!
Wat een onzin. Het ging toch om dat de weg te smal was??!
Hoe breed is een motor !!!??? :?
(de mastodonten daargelaten dan....)
 
Laatst bewerkt:
Die plannen en roadmaps zullen er zeker al zijn. Dat wij ze nog niet in hun volledigheid te horen/zien hebben gekregen is een ander verhaal.
Nou dan wachten we de plannen wel af. Eerlijk gezegd verwacht ik er voor motorrijders niets veel goeds van na bovenstaande, aangezien het in dat geval helemaal niet om de fileproblemetiek lijkt te gaan. Maar we zullen zien.
Als 50% van de mensen die in de spits in hun eentje in een auto zitten op een motor zouden gaan zijn de files waarschijnlijk óók WEL weg. Kan dat niet beter gestimuleerd worden dan?
Maar als het daar niet om gaat . . .
Dan komen er mogelijk ook wat minder motorrijdersonvriendelijke stukken wegmeubilair (zoals verhoogde rijbaanscheiding en bitumenslierten in de lengterichting) bij...
 
Laatst bewerkt:
Het was vroeger makkelijk om een flitspaal om zeep te helpen met een autoband maar een trajectcontrole poort hoe gaan we dat doen...

En uhh heb een leasebak dus wellicht heb ik gelukkig. Kosten voor de leasemaatschappij of werkgever...
 
Als ze nou gewoon de wegenbelasting en dergelijke vaste belastingen afschaffen of verlagen en de accijnzen zodanig verhogen dat het bij het gemiddelde aantal km's en het gemiddeld verbruik even duur blijft, dan zijn we er toch ook? Dan:
- wordt zuinig en minder rijden net zo goed gestimuleerd
- schaad je de privacy niet extra
- betalen buitenlandse chauffeurs die wel onze wegen gebruiken ook gewoon mee
- belast je bezit minder en verbruik meer
- hoef je geen aanpassingen te doen aan infrastructuur of vervoermiddelen
- laat je alle benzineverbruikende vervoermiddelen, ook motoren en scooters, evenredig meebetalen
- blijven elektrieke vervoermiddelen buiten schot, wat dat ook weer meer zal stimuleren
- scheelt administratie

Veel makkelijker instrument dan rekeningrijden/kilometerheffing/etc..

Wat mis ik nou?
 
Eigenlijk dezelfde drogreden dan voor het afsluiten van wegen voor auto's en motoren.
Recent nog een weg bij mij in de buurt. De officiele REDEN voor het sluiten van de weg is dat de weg te smal is. Dat geef ik direct toe. Twee auto's die elkaar tegenkwamen konden elkaar niet passeren zonder dat er minstens 1 met twee wielen de berm in moest. Met 1 motor en 1 tegenliggende (vracht)auto was het al geen probleem meer, en met meerdere motoren , fietsen, bromfietsen etc zeker niet.

Wat schetst mijn verbazing.
Afgesloten voor auto's EN MOTOREN!!
Wat een onzin. Het ging toch om dat de weg te smal was??!
Hoe breed is een motor !!!??? :?
(de mastodonten daargelaten dan....)

Ik denk dat motoren meestal gewoon meegenomen worden in de maatregelen die genomen worden voor problemen die veroorzaakt worden door auto's, met alle negatieven gevolgen van dien. Niet alleen in Nederland overigens. Kijk maar naar London.

Daar moeten motorrijders nu elke dag 12 pond "congestion charge" betalen wanneer zij een ultra low emission zone binnen willen (wat een erg grote gedeelte van de stad is). Niemand hier hoeft een uitleg te krijgen over waarom dat onzin, aangezien files en congestion veelal veroorzaakt wordt door blikken. Tegelijkertijd verliezen de motorrijders daar ook de mogelijkheid om te filteren, aangezien de wegen versmald worden voor het relatief kleine aantal fietsers die fietsstroken krijgen (die een goed georganiseerde lobby hebben en motorrijders dus niet).

Ik denk dat we van onze lokale autoriteiten niet veel beters kunnen verwachten. Hopelijk komen we er met de komende veranderingen er goed vanaf met hulp van de KNMV en de MAG ofzo maar ik verwacht dat we alsnog meegenomen worden met de maatregelen. Mede door de voordelen die ze beogen die Kapiteinkoek benoemde.
 
Als ze nou gewoon de wegenbelasting en dergelijke vaste belastingen afschaffen of verlagen en de accijnzen zodanig verhogen dat het bij het gemiddelde aantal km's en het gemiddeld verbruik even duur blijft, dan zijn we er toch ook?

...

Wat mis ik nou?

Je mist dat accijnzen op brandstof eigenlijk geen goede manier zijn om de werkelijke kosten betalen. Je betaald soms voor wat je niet af neemt, en soms betaal je niet voor wat je wel afneemt. Rijden op een stuk weg in Amsterdam is veel duurder dan rijden op een stuk weg tussen weilanden in oost Drenthe. Het gaat daarbij niet alleen om de kosten van het onderhoud van de weg maar ook externe kosten zoals overlast voor anderen (oponthoud, vervuiling, etc). Er is zat onderzoek in te zien waarbij deze zaken uitstekend worden beschreven en berekend.

Dat is allemaal leuk en aardig alleen komen we dan bij het stukje 'oplossingen'. Helaas leunen vrijwel alle oplossingen die proberen in te spelen op betere verspreiding van gemaakte kosten op deze punten:

- mensen kunnen op een ander tijdstip reizen
- mensen kunnen hun bestemming wijzigen
- mensen kunnen hun route wijzigen
- mensen kunnen hun transportmiddel wijzigen
- mensen kunnen beslissen om niet te reizen

Juist de mensen die bijv in de spits rijden kunnen nauwelijks voldoen aan deze punten. Zij moeten naar hun werk en zijn zelden flexibel genoeg om het tijdstip/bestemming/voertuig te wijzigen. Daarbij komen ook nog andere motieven kijken zoals 'OV is superkut' zoals dat voor mijzelf bijvoorbeeld geldt. Rekeningrijden is zo'n oplossing waarbij men de kosten omhoog zal gooien in een poging om hier op in te spelen. De kosten voor gebruikers gaan omhoog zonder dat er voldoende resultaat uit voortkomt.
 

Ik zie daar geen oorzaak van het fileprobleem. Ik zie daar protocollen in werking die -in dit geval- overdreven lijken maar juist in drukte van belang zijn. Ik heb het gister nog gezien bij knooppunt lunetten. 3 stroken dicht, overzichtelijke situatie gecreëerd en voldoende mensen aanwezig om de boel te begeleiden en voor alle betrokkenen zo veilig mogelijk te houden. Dat artikel is een popiejopie clickbait artikel om een nauwelijks succesvol autobahn concept van een minimale hoeveelheid views te voorzien.

Wellicht ziet Autobahn graag voor elke 2m asfalt een apart protocol en dan achteraf aan janken dat alles in de soep loopt omdat men perongeluk het verkeerde protocol heeft gevolgd. Of ze willen geen protocol en het ter plaatse beoordelen en dan achteraf gaan janken dat het allemaal niet goed is ingeschat.
 
- mensen kunnen hun transportmiddel wijzigen
Ik begrijp je bericht. Dat mensen die er niets of niet veel aan kunnen doen kunnen opdraven voor de kosten ook. Lang niet iedereen kan iets wijzigen. Als je van 9 tot 17 moet werken heb je niet veel alternatief dan door de spits te reizen.
Maar over dat transportmiddel wijzigen:
Dit is MOTORforum , en een motor draagt niet bij aan het fileprobleem.
Mogen wij motorrijders dan ook meebetalen voor iets waar we niet aan bijdragen? En ALS we dat laatste doen dan positief *O* .
Aangezien rekeningrijden niet de oplossing is voor het primaire probleem (en het daar mogelijk ook helemaal niet om lijkt te gaan) verwacht ik dat dat wel zo zal zijn toch?
Kunnen we ze weer allemaal richting Den Haag richten?

Over schending van privacy zijn wij waarschijnlijk de laatste generatie die zich er druk over maakt...
 
Laatst bewerkt:
Dit is MOTORforum , en een motor draagt niet bij aan het fileprobleem.

Dat is natuurlijk niet waar :P Wellicht minder maar een motorrijder maakt ook gewoon gebruik van de capaciteit van de weg. Op een gegeven moment is de max capaciteit bereikt en is het tijd om file te rijden.

Over schending van privacy zijn wij waarschijnlijk de laatste generatie die zich er druk over maakt...

Deze generatie maakt zich er totaal niet druk over. Dat zie je aan het massale gebruik van de Facebooks, Googles etc. Slechts een handjevol overziet het gevaar en maakt zich er druk om.
Ik zie de gevaren en blijf hypocriet genoeg met volle bewustzijn gebruik maken van mijn gmail en mijn smartphone met gps. Korte termijn gebruiksgemak wint het van het verstand, ook bij mij.
 
Laatst bewerkt:
Dat is natuurlijk niet waar :P Wellicht minder maar een motorrijder maakt ook gewoon gebruik van de capaciteit van de weg. Op een gegeven moment is de max capaciteit bereikt en is het tijd om file te rijden.
Ten dele mee eens.
De capaciteit van een m2 asfalt is voor motoren (met 1 berijder) hoger dan voor auto's (met 1 berijder).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan