kalibratie momentsleutel

picaroon

MF veteraan
2 feb 2007
4.735
127
Weet iemand een adresje in de buurt van Flevoland (Almere, Zwolle e.o.) waar men momentsleutels kalibreert? Ik heb een tweetal Teng Tools sleutels van +10 jaar oud, dus het mag wel een keer :)
 
Mijn gedachte.....Het afstellen van momentsleutels lijkt me een erg helse, misschien wel ondoenbare klus vanwege de diversiteit in frictie/moment systemen en de vele verschillende merken en kwaliteiten.

Stukje natuurkunde, een staaf van een meter met een gewicht er aan ? en dat draaien....
Ik zie wel een bout door een bezemsteel en een emmer water?

Een andere moment sleutel gebruiken om te vergelijken? Een digitale momentadapter van ali/Hbm die zijn ook ongeveer 45,-

succes Bert
 
Mijn gedachte.....Het afstellen van momentsleutels lijkt me een erg helse, misschien wel ondoenbare klus vanwege de diversiteit in frictie/moment systemen en de vele verschillende merken en kwaliteiten.

Stukje natuurkunde, een staaf van een meter met een gewicht er aan ? en dat draaien....
Ik zie wel een bout door een bezemsteel en een emmer water?

Een andere moment sleutel gebruiken om te vergelijken? Een digitale momentadapter van ali/Hbm die zijn ook ongeveer 45,-

succes Bert
doe ik ook altijd , hulp zelf stuk gemaakt waarmee ik de momentsleutel kalibreer.zelf op een juiste te gebruiken monument.
Heb een gewicht van 2 kg en als ik een moment van 18N/m nodig heb ,het gewicht vanaf draaipunt op 99 cm vastzetten, hulp stuk met gewicht -20 graden tbv horizontaal brengen ,nu momentsleutel op het draaipunt lang zaam tot 0 graden draaien net zolang instellen tot dat deze op 0 graden klik zegt .
 
  • Leuk
Waarderingen: Loki
Binnen je netwerk zul je vast iemand kennen die in een technische (productie) omgeving werkt, technische dienst, auto/motor werkplaats.
De gereedschappen die ze inzetten worden doorgaans om de x jaren gekalibreerd. Een dergelijk gereedschap zou ik dan inzetten om jouw gereedschap te kalibreren.
 
Kan me inderdaad voorstellen dat afstellen lastig is. Maar zelf checken of het ding nog soort van precies werkt moet wel kunnen inderdaad. met een stevige bankschroef en een weegschaal moet je een eind komen. Zelfs Stahlwille geeft een nauwkeurigheid van 3-4% op. De wrijving van de schroefdraadverbinding heeft ook nogal wat invloed op de uiteindelijk verbinding. Dus +/- 5% op je sleutel is al heel netjes, en bij die el cheapo dingen is 10% ook geen uitzondering over het hele bereik.
 
Zelf checken, kalibratie is + of - 6% van het schaalbereik. Waarde instellen, in de bankschroef, hang er een emmer (even wegen) aan op een meter,
vulen met water tot de klik en narekenen (1ltr= 10 Newton, eigenlijk 9,8 N +gewicht emmer in N)

Op een meter is niet persé noodzakelijk als je de afstand dan wel correct in je berekening verwerkt.

grtz,

Cees
 
Zelf checken, kalibratie is + of - 6% van het schaalbereik. Waarde instellen, in de bankschroef, hang er een emmer (even wegen) aan op een meter,
vulen met water tot de klik en narekenen (1ltr= 10 Newton, eigenlijk 9,8 N +gewicht emmer in N)

Op een meter is niet persé noodzakelijk als je de afstand dan wel correct in je berekening verwerkt.

grtz,

Cees
Moet je dan de weegschaal ook niet eerst kalibreren?
 
Heel vroeger heb ik wel vliegtuigwielen staan samenbouwen. Daar hadden we een soort klok staan. Sleutel er op, trekken en kijken bij welke waarde hij klikt. Die klok werd natuurlijk jaarlijks geijkt.
Met andere woorden, controleren hoeft niet veel te kosten, alleen als je sleutel daarna afgesteld moet worden kan het in de papieren lopen.
 
Zelf checken, kalibratie is + of - 6% van het schaalbereik. Waarde instellen, in de bankschroef, hang er een emmer (even wegen) aan op een meter,
vulen met water tot de klik en narekenen (1ltr= 10 Newton, eigenlijk 9,8 N +gewicht emmer in N)

Op een meter is niet persé noodzakelijk als je de afstand dan wel correct in je berekening verwerkt.

grtz,

Cees
Ik heb er een van de Lidl en die gebruik ik meestal om kopbouten aan te halen of wielen vast te zetten en dus meestal autowielen en dat gaat rond 100Nm.

Dus heb ik hem in de bankschroef gezet, afgesteld op 100 Nm en er op 40 cm een gewicht aan gehangen van 25 kg, want 25 kg is 2.5 maal 100 Nm en 2.5 maal 40 is 100. En hij stond op het punt van klikken.

En of je zo'n wiel nou vast zet met 100 of 105 is niet echt belangrijk. Hetzelfde met kopbouten, belangrijk is dat ze allemaal even vast worden gezet en in de juiste volgorde en of dat nou 60 Nm is of 65 is niet echt belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er een van de Lidl en die gebruik ik meestal om kopbouten aan te halen of wielen vast te zetten en dus meestal autowielen en dat gaat rond 100Nm.

Dus heb ik hem in de bankschroef gezet, afgesteld op 100 Nm en er op 40 cm een gewicht aan gehangen van 25 kg, want 25 kg is 2.5 maal 100 Nm en 2.5 maal 40 is 100. En hij stond op het punt van klikken.

En of je zo'n wiel nou vast zet met 100 of 105 is niet echt belangrijk. Hetzelfde met kopbouten, belangrijk is dat ze allemaal even vast worden gezet en in de juiste volgorde en of dat nou 60 Nm is of 65 is niet echt belangrijk.

Ik heb heel soms toegang tot een kalibratie machine.

Ok.. ik kan af en toe iemand even een bak koffie geven en die kwakt dan mijn shit op de machine :)

Nam de laatste keer 2 gedore's mee, en eentje van de lidl .
Alle 3 waren ze niet alleen goed ( genoeg ) , maar ook even precies.
Die lidl momentsleutel is helemaal niet slecht. ( al zal je er gerust slechte tussen hebben natuurlijk )
 
Ik weet ook niet of het verschil maakt, of er een officieel kalibratierapport geleverd moet worden ?
Kan me voorstellen dat je voor thuis alleen maar even wil weten of de sleutel niet teveel afwijkt.

Zou me kunnen indenken dat een kalibratie incl kalibratierapport duurder is dan " ff checken" zonder kalibratierapport.
 
Ik heb heel soms toegang tot een kalibratie machine.

Ok.. ik kan af en toe iemand even een bak koffie geven en die kwakt dan mijn shit op de machine :)

Nam de laatste keer 2 gedore's mee, en eentje van de lidl .
Alle 3 waren ze niet alleen goed ( genoeg ) , maar ook even precies.
Die lidl momentsleutel is helemaal niet slecht. ( al zal je er gerust slechte tussen hebben natuurlijk )
Ik heb op een autoforum een topic over goedkoop gereedschap en daar beweerde een gediplomeerde monteur van dat merk dat de Lidl sleutel wel 40% kon afwijken. Dus ging ik dat onderzoeken en wat bleek: hij is vrij nauwkeurig en als je hem elke keer na gebruik terugstelt naar 0 blijft hij dat ook.

Ik begrijp dat een vakman die hem dagelijks gebruikt een andere zal willen, maar iemand als ik die hem zelden gebruikt vind hem goed genoeg.

Zo heeft Lidl ook het gereedschap van Parkside, bandschuurmachines, exentrische schuurmachines, boormachines en alles werkt uitstekend en kost een drol.
Zo was mijn Kärcher hogedrukreiniger lek op de pomp (kunststof) en kocht ik een Parkside voor geen 5 tientjes en die heeft een metalen pomphuis en die gebruik ik al jaren.
 
Bjc tools kan deze calibratie voor je uitvoeren.

Maar de truk met de 1 meter stok en een gewicht lijkt me ook niet slecht.

De meeste bouten die op moment gezet worden hebben ook nog een marge +/- zoveel % of nm.

Het belangrijker is bij bijv een cil kop dat de bouten gelijkmatig en even strak staan.

Zelf een calibreer machine kopen lijkt me erg onzinnig want wie kalibreert dan na verloop van tijd weer de kalibreer machine 😆
 
kalibreren met een stok is lastiger als je denkt als je het op de zwaartekracht wilt doen. stok en momentsleutel hebben ook gewicht en dat zit allemaal op verschillende afstanden dus daar zal je dan eerst ook het gewicht en het zwaartepunt van moeten bepalen en dat meenemen in de berekening. het is beter om de meting horizontaal te doen en de kracht er op te zetten met een touwtje en katrol waar je de gewichten aan hangt.
het afstellen is niet al te moeilijk de juiste testinstallatie en het onderhoud daar aan is wat het kostbaar maakt.
kalibreren is alleen het vergelijken met een standaard en de afwijking bepalen en controleren of hij nog aan de fabrieksnauwkeurigheid voldoet afstellen (als nodig) heet justeren.
als je eventueel justeren niet belangrijk vind en kan leven met een lijstje met afwijkingen ter correctie van de instelwaarde zou ik gewoon even naar datona rijden en dan niks nieuws kopen maar gewoon de verschillen even opschrijven.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet ook niet of het verschil maakt, of er een officieel kalibratierapport geleverd moet worden ?
Kan me voorstellen dat je voor thuis alleen maar even wil weten of de sleutel niet teveel afwijkt.

Zou me kunnen indenken dat een kalibratie incl kalibratierapport duurder is dan " ff checken" zonder kalibratierapport.
De kosten voor kalibraties zijn afhankelijk van de kwaliteit van de referentie, het uitvoerend orgaan, het aantal meetpunten en de detaillering van de rapportage. Kan variëren van € 100 tot ca. € 1000 euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan