Kamperen: 2 personen en 1 motor

bommes

Capo del formaggio
16 okt 2012
2.374
3.014
Omdat ik niet de ilussie heb iets te gaan ondernemen wat nog niemand ooit heeft gedaan dacht ik hier maar eens te zoeken naar ervaringsdeskundige.

Ik wil samen met mijn vrouw in de zomer van 2015 een week op kampeer vakantie met de motor.
Niet op de Vespa maar op de FJ die voorzien is van een flinke 3 delige kofferset.
Om de kosten laag te houden willen we gaan kamperen maar dan komt het bagage probleem om de hoek kijken.
Tent, matjes, slaapzakken, kleding, toiletspullen, minimale kook uitrusting (1 brandertje, pannensetje, bordjes en een paar mokken + wat bestek).
Maar hoe ga ik dat mee krijgen op de motor??
Vooral de slaapzakken en matjes baren me zorgen. De slaapzakken hebben we wel, van die deken modellen die de pakmaat hebben van een volle europallet... :? Matjes zouden we moeten lenen, dan kom ik op 2 van die "huge" rollen, van die self inflatable dingen.

Zijn er dingen die ik op voorhand al kan vergeten of juist niet moet vergeten??
Is het slimmer om een 2 persoons luchtbed te regelen inplaats van 2 inflatable matjes, en die slaapzakken ik denk dat ik die met zijn 2en wel in 1 koffer krijg maar is dat genoeg.
Of bind je die dingen juist boven op de koffers aan beide kanten zodat er in de koffers ruimte is voor kleding en zo.
We willen de kosten zo laag mogelijk houden dus ga ik geen mini slaapzak, matjes of tenten aanschaffen.
Maar de tips zijn meer dan welkom.... :}
 
Laatst bewerkt:
Hey...

Ik heb het gedaan voor lang weekend met de broer zo.
Matjes vond ik te groot, ik gebruik een groot tweepersoons luchtbed en een 12v pompje. Superhandig!
Verder is het vooral veel puzzelen en proberen met je materiaal. Ik had zelf twee driepikkelstoeltjes vastgebonden tussen achterwiel en zijkoffers.
Je moet ook goed op de gewichtsverdeling letten, anders hang je scheef of zit je bij het minste gas op het achterwiel!
Ik zou zeggen, doen! *D
 
Met wat puzzelen is het wel gelukt om alles in de koffers en tanktas te krijgen. Links en rechts een slaapzak. Kleding vult de kleine gaatjes op, een pannensetje dat mooi ineenpast. Water in tanktas. Lichter prul in de topkoffer.
 
Tja gewichts verdeling is met de koffers achterop nog wel een ding...
Misschien toch maar eens kijken voor een flinke tanktas ergens 2de hands.
Kan daar wat zware meuk in: pannen, brander, toilettas van de vrouw dat soort zware meuk.. })
 
Inderdaad,

Tanktas is wel handig voor zwaarder prul en dinken die je bij de hand wil... water, gsm, kaart, ...
Een degelijke testrit heeft bij mij enkele problemen aan het lixht gebracht... letterlijk dan.. het voorlicht verlichtte enkel het voorhoofd van de tegenligger en niet de weg. Ik heb buiten water ook niet veel ruimte verspild aan etenswaren ed. super/ buurtmarktjes vind je overal.
Zeker niet te vergeten is een plaatje voor onder de zijstaander, voorkom je een platliggende motor 's ochtends.
Fietslampje als tentverlichting, deden de mf'ers geen testweekend? Een bezoekje aan de decathlon geeft ook vaak inspiratie...
 
eerste weekend van mij hebben we het testweekend. vlakbij de afsluitdijk aan de kant van friesland. routiers zurich en dan een km verder.
 
Dingen die ruimte besparen zijn echt een pré. M'n Carinthia slaapzak heb ik 3 jaar terug aangeschaft, is nu op 3 reizen meegeweest en doet het nog steeds uitstekend. Heeft de pakgrootte van een 2L kan melk. Zelfde is er te krijgen wat betreft matjes; Thermarest is goed hierin. Licht, robuust spul, kleine pakmaat.

Zoveel mogelijk gewicht tussen je wielen, en je topkoffer zo licht mogelijk houden. Tanktas is een must. Sowieso van tevoren even een weekendje weg in eigen land doen om te testen :] kan je meteen evt kinderziektes uit de setup halen.
 
Je hebt de hele winter om te zoeken en voorjaar om het pakken een paar keer te oefenen. Kunst is om zware spullen laag en lichte zaken hoog te laden, want dan blijft je zwaartepunt laag.
Je gaat in de zomer, dus uitgaande van mooi weer en prettige temperaturen. Dat bepaalt je kledingkeuze en uiteraard de dikte van je slaapzak etc. Light is het devies. Tent moet zo'n lichtgewicht gevalletje zijn met fiberstokken, matjes moeten dunne selfinflatables zijn die je strak oprolt (luchtbed is te zwaar) en dan boven op de topkoffer vastmaakt, slaapzakken moeten van die dunne dingen zijn die bij de matjes oprolt en dus ook op de topkoffer vastmaakt. Je hebt voor Goldwing en Givi topkoffers imperials waar ze op kunnen worden vastgemaakt met een spin of spanband. Die matjes en slaapzakken vreten ruimte maar wegen weinig, dus die mogen hoog geladen worden. Krukjes (driepotertjes) boven op de ene zijkoffer naast de buddyseat en het tentje boven op de andere zijkoffer.
Dit omdat ze zwaarder zullen zijn dan matjes en slaapzakken. Nou heb je alle grote ruimtevreters verwerkt en heb je de 3 koffers nog helemaal beschikbaar en eventueel (echt een topaanrader) een tanktas voor de zware en waardevolle zaken voor je neus en dicht bij het voorwiel ipv achterop. Eten altijd daar kopen waar je aankomt en niet mee lopen slepen of rijden.
Verplicht lezen het kampeertopic.
Je motor heeft een maximaal toegestaan gewicht. Wat weegt de motor met volle tank en lege koffers + wat wegen jullie zelf met motorpak en helm = je weet wat er volgens de fabrieksspecificaties nog aan lading op mag.
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik niet de ilussie heb iets te gaan ondernemen wat nog niemand ooit heeft gedaan dacht ik hier maar eens te zoeken naar ervaringsdeskundige.

Ik wil samen met mijn vrouw in de zomer van 2015 een week op kampeer vakantie met de motor.
Niet op de Vespa maar op de FJ die voorzien is van een flinke 3 delige kofferset.
Om de kosten laag te houden willen we gaan kamperen maar dan komt het bagage probleem om de hoek kijken.
Tent, matjes, slaapzakken, kleding, toiletspullen, minimale kook uitrusting (1 brandertje, pannensetje, bordjes en een paar mokken + wat bestek).
Maar hoe ga ik dat mee krijgen op de motor??
Vooral de slaapzakken en matjes baren me zorgen. De slaapzakken hebben we wel, van die deken modellen die de pakmaat hebben van een volle europallet... :? Matjes zouden we moeten lenen, dan kom ik op 2 van die "huge" rollen, van die self inflatable dingen.

Zijn er dingen die ik op voorhand al kan vergeten of juist niet moet vergeten??
Is het slimmer om een 2 persoons luchtbed te regelen inplaats van 2 inflatable matjes, en die slaapzakken ik denk dat ik die met zijn 2en wel in 1 koffer krijg maar is dat genoeg.
Of bind je die dingen juist boven op de koffers aan beide kanten zodat er in de koffers ruimte is voor kleding en zo.
We willen de kosten zo laag mogelijk houden dus ga ik geen mini slaapzak, matjes of tenten aanschaffen.
Maar de tips zijn meer dan welkom.... :}

Martell gaf onlangs de tip om alles bovenop elkaar te knopen, dit had ik deels ook al gedaan, met zachte vormbare dingen zoals tent,slaapzakken en matjes.
2 persoons luchtbed is 1 grote prop ipv 2 kleine, er staan al veel nomads 2persoons, 2e hands op MP dus is inderdaad niet handig (gok ik) al is het maar dat je elkaar eraf duwt tijdens de slaap.
voor de matjes zou ik toch eens kijken voor een termarest of een expad.
de zijn wel duur maar qua temperatuur heb je een goede (dus dikke) slaapzak nodig, dan ontkom je niet aan een dikke rol wat je dan weer kan compenseren met een wat duurder maar ook kleiner matje.

of je gaat naar portugal en je neemt de 'biker' slaapzak van obelink, dat is het formaat van een campinghandoek van de xenos :+

Coleman Biker

Met waterdichte compressiehoes - Met binnenzakje en tochstrook langs de rits - Temperatuurbereik: Comfort: +14 °C, Limiet: +10 °C, Extreem: -2 °C - Pakmaat: 26 x 30 x 8 cm - Kleur: grijs/groen - Gewicht: 0,99 kg

Dan ligt die het lekkerst als het in de nacht tussen de 10 en 14 graden is.

En vooral voor vertrek een paar keer de zooi op de motor knuppen om te kijken wat makkelijk pakken en inpakken is.
Dat moesten wij dus 2 jaar terug elke dag opnieuw uitvogelen en aanpassen.. :/
gewoon droog oefenen dus.

Maar ik was hetzelfde van plan, dus ervaring nee en deskundig, och , valt mee gezien jouw website ;)
 
Eventueel matjes of slaapzak in plastic wikkelen en aan de buitenkant van de koffers bevestigen, hiermee maak je erg veel ruimte vrij in de koffers.
Mocht je toch klein spul willen gaan aanschaffen dan raad ik je matjes van Expad aan, te krijgen vanaf maat bierflesje (opgerold :+ ).

Zware dingen zo veel mogelijk onderin de zijkoffers, kleding e.d. kunnen dan in de topkoffer.
 
Laatst bewerkt:
Wij gaan normaal op vakantie met en camper en aangezien we net een andere hebben gekocht is het budget voor en motor vakantie nihil.
Maar kamperen is niet nieuw voor ons, en we hebben best wel wat meuk maar niet echt bedoeld voor lichtgewicht kamperen.
Maar super lichte mini slaapzakken klinken als oud scout erg gaaf in de oren maar dat zit er dus echt niet in.

Een (2de hands) tanktas kan er denk ik nog wel vanaf daar heb ik tijdens andere ritten ook wel iets aan.
Oefenweekendje is wel een goede tip, al was het maar een rit met zijn 2en en alle meuk er opgeladen.
 
En zelf zo weinig mogelijk kleding meenemen. Klein flesje wasmiddel neemt minder plek in dan een paar setjes ondergoed en tshirts, dat kan je makkelijk allemaal uitwassen. Stoeltjes/krukjes zou ik sowieso thuislaten. Ga je buiten het hoogseizoen dan zijn stoelen vaak wel te lenen op een terras of een onbewoonde caravan, en anders kan je altijd nog op een koffer, boomstronk of paar bakstenen zitten.
 
Het doel is een trip van een week dus zoveel schone kleding hoeft er niet mee.
Was middel....tja we willen elke dag verder rijden en dus was drogen terwijl wij rijden.. Dat lijkt me wat lastig.

Geen stoelen is wel een goede, op mijn trip over de alpen met de Vespa had ik wel een klapkrukje (zo een vissers ding) bij me maar dat heb ik nauwelijks gebruikt. Die blijven dus thuis.

Nu lees ik hier luchtbed, en van een ander weer matjes. Natuurlijk zoveel mensen even zoveel meningen.
Beide zou ik moeten lenen maar die matjes dat zijn echt flinke rollen ik vraag mee af hoe ik die 2 stuks mee ga krijgen.
1%2520%252872%2529.jpg

Achterop de buddy is de onderste rol 1 zo een thermarest matje, de worst daarboven op mijn slaapzak.
Dat dus keer 2.... :o
 
Laatst bewerkt:
2 personen 1 motor kan prima! ga elk jaar zo op vakantie en altijd kamperen.

3 delige kofferset klinkt leuk maar topkoffer ben ik zelf geen fan van, die is naemlijk behoorlijk beperkt in afmetingen.

mijn/onze uitrusting bestaat uit:

- 2 zijkoffers
- tanktas
- roltas.

in de rol tas gaan:
- 2 x slaap zak
- 2 persoons luchtbed
- kleding
tevens zit hier de tent aan gebonden.

de koffers zit benzine brander bestek borden beker, pannen(opvouwbaar spul is ideaal maar niet low budget) 2 stoeltjes, kleding 12v luchtpompje, bijl, macaroni rijst smack w/e/ voor een dag of 2-3 in van die plastic zakjes per maaltijd.

tanktas was klein ging fototoestel en regenpakken in.

klein en licht bepakt reisen is leuk kost geld en/of creativiteit. test weekend brengt je wellicht op ideen
 
Het doel is een trip van een week dus zoveel schone kleding hoeft er niet mee.
Was middel....tja we willen elke dag verder rijden en dus was drogen terwijl wij rijden.. Dat lijkt me wat lastig.

Het is een beetje afhankelijk van het weer natuurlijk, maar in de zomer is het in een paar uurtjes vaak wel droog. Ik doe het meestal als eerste na het opzetten van de tent. Als je rond het einde van de middag op een camping aankomt en zorgt dat je snel wat spul wast en uithangt is het vaak in de avond wel droog hoor. Ik rij ook elke dag weer verder en dat gaat bijna altijd goed. In het ergste geval moet je het de volgende dag weer even uithangen.
 
Geen top koffer is inderdaad en goede.. Die beperkt de afmetingen behoorlijk. Alhoewel ik denk dat met heel hard aan duwen ik er wel 2 slaapzakken + luchtbed in krijg.

Op min bericht hierboven heb ik mee vergist trouwens, op de foto is de onderste groene rol het matje en de tent samen dat valt dus wel mee.

Over het wassen, de reactie van mijn vrouw: ja daaag we gaan èèn week ik ga echt niet de was doen.
 
Omdat ik niet de ilussie heb iets te gaan ondernemen wat nog niemand ooit heeft gedaan dacht ik hier maar eens te zoeken naar ervaringsdeskundige.

Ik wil samen met mijn vrouw in de zomer van 2015 een week op kampeer vakantie met de motor.
Niet op de Vespa maar op de FJ die voorzien is van een flinke 3 delige kofferset.
Om de kosten laag te houden willen we gaan kamperen maar dan komt het bagage probleem om de hoek kijken.
Tent, matjes, slaapzakken, kleding, toiletspullen, minimale kook uitrusting (1 brandertje, pannensetje, bordjes en een paar mokken + wat bestek).
Maar hoe ga ik dat mee krijgen op de motor??
Vooral de slaapzakken en matjes baren me zorgen. De slaapzakken hebben we wel, van die deken modellen die de pakmaat hebben van een volle europallet... :? Matjes zouden we moeten lenen, dan kom ik op 2 van die "huge" rollen, van die self inflatable dingen.

Zijn er dingen die ik op voorhand al kan vergeten of juist niet moet vergeten??
Is het slimmer om een 2 persoons luchtbed te regelen inplaats van 2 inflatable matjes, en die slaapzakken ik denk dat ik die met zijn 2en wel in 1 koffer krijg maar is dat genoeg.
Of bind je die dingen juist boven op de koffers aan beide kanten zodat er in de koffers ruimte is voor kleding en zo.
We willen de kosten zo laag mogelijk houden dus ga ik geen mini slaapzak, matjes of tenten aanschaffen.
Maar de tips zijn meer dan welkom.... :}

FJ met koffers is plek zat.
Op de koffers li/re/top kan ook nog wat, zoals de opgerolde matjes/tent.
 
overnachten in pensions en hotelletjes is best comfortabel vind ik tegenwoordig
 
Geloof me zot dat was ook zeker de planning maar finacieel zit dat er even niet in. We hebben net een andere camper gekocht dus het geld is op..
De keuze om te kamperen is dus voornamelijk daarop genomen.
 
Geloof me zot dat was ook zeker de planning maar finacieel zit dat er even niet in. We hebben net een andere camper gekocht dus het geld is op..
De keuze om te kamperen is dus voornamelijk daarop genomen.

kamperen is niet goedkoop

aanschaf zooi is prijzig
camping kost 25 per nacht gemiddeld (2pers)
hotel/ pension 50 per nacht gemiddeld (2pers)

7x 25 euro verschil= 175 euro

daar heb je geen uitrusting voor.

zelf koken tegenover uit eten?

pizza, doner, schitzel etc. 10 euro per persoon
zelf koken 5 euro per persoon

wauw, weer 70 euro

doe mij maar comfort en minder bepakking.

Als je 3 weken per jaar gaat is het wat anders.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou voor een weekje zeker geen kookspullen meenemen. Neemt veel plek in, is een hoop gedoe, elke dag boodschappen doen. Als je dan toch in die supermarkt bent, kan je net zo goed in het restaurant even wat eten.
Mes, pot jam, blikje boter meenemen en (stok)brood kopen voor ontbijt.

En ik zou zeker kijken voor gites, B&B's ipv een kampeeruitrusting kopen. Of je moet natuurlijk vaker met de motor weg willen.

OJ

(motortrailer achter de camper hangen?)
 
merendeel van je dag...zul je doorbrengen in je motorkledij...dus veel kleding heb je niet nodig.
ga je centraal staan?.....dan kun je daar weggooi spullen kopen voor eten etc.
ga je trekken dan heb je het wel vast nodig (elke dag kopen is niet slim )
niet inboeten op slapen..nachtrust is een pre zeker als je veel gaat rijden, dus zou zorgen voor goede slaapzakken (dons zijn erg klein opvouwbaar) en zelfinflateble matjes zijn best klein.
opblaas bed..is ook geen verkeerd idee en weet je zeker dat je vocht en kou vrij kunt slapen.
topkoffer weg>>heb je veel meer ruimte voor een bagagerol (waar makkelijk voor twee personen alle kledij in kan) en kun je nog wat stapelen.

succes!
 
kamperen is niet goedkoop

aanschaf zooi is prijzig
camping kost 25 per nacht gemiddeld (2pers)
hotel/ pension 50 per nacht gemiddeld (2pers)

7x 25 euro verschil= 175 euro

daar heb je geen uitrusting voor.

zelf koken tegenover uit eten?

pizza, doner, schitzel etc. 10 euro per persoon
zelf koken 5 euro per persoon

wauw, weer 70 euro

doe mij maar comfort en minder bepakking.

Als je 3 weken per jaar gaat is het wat anders.

Klopt, maar ik denk/vermoed dat Bommes het meestal al wel heeft.
Voor 1 keer camperen is het aanschaffen niet nuttig inderdaad.

enne de FJ, is dat een 600, 1100,1200 ? kan het niet vinden ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan