Kamperen: how to?

Faithy

MF veteraan
3 feb 2006
30.323
13
Hoi :)

Naast een tent, zijn ook andere zaken redelijk belangrijk als je wilt gaan kamperen.

Zelf zijn we op zoek naar de volgende zaken:

  • kooksetjes (het liefst met benzinebrandertjes)
  • slaapmatjes (niet te dik maar wel comfortabel)
  • goede warme slaapzakken

maar ook naar ideeën voor welk voedsel je makkelijk mee kunt nemen om in geval van wildkamperen of pure gemakzucht te kunnen eten als je je tentje net hebt opgezet.

Het liefst voedzaam, enigszins smaakvol maar vooral ook makkelijk mee te nemen (lees: wat niet al te veel ruimte in neemt).

Naast je tent, wat neem jij mee op kampeervakantie? Waar heb jij goede maar ook slechte ervaringen mee?

"Écht kamperen voor Dummies" graag in dit topic ;)

Dus naast de zaken die hierboven staan zijn ook alle andere tips welkom! Voor zowel binnen als buiten Europa :)
 
Laatst bewerkt:
Voor een kooksetje verwijs ik je toch echt naar de buitensportzaak.
Is gewoon teveel keuze in, met allemaal voor en nadelen.

Slaapmatjes: self-inflating van 3 cm dik is voldoende. En let er op dat ze niet té breed zijn.
Slaapzakken: we hadden altijd die dekenslaapzakken van Nomad,
en die zijn gewoon erg goed, maar tegenwoordig zijn die prop-maar-in-het-zakje-slaapzakken ook prima. En nemen veel minder ruimte in, en wegen ook nog eens bijna niets. Hoe warmer je die kiest, hoe groter het uiteindelijke pakketje.

Eten: macaroni: thuis portie(s) afwegen, en in plasticzakjes doen.
Deze bewaar je vervolgens in het pannetje. Zakje macaronimix mee en een blikje smac
en je hebt zo een maaltijd klaar.
Zelfde kun je doen met rijst en nasimix.
Verse ingredienten koop je onderweg tegen het eind van de dag.
Sowieso kun je in heel Europa in vrijwel alle supermarkten genoeg spul vinden
om een stevige maaltijd te maken.

De zakjes bijna-kant-en-klaar-maaltijden bij de buitensportzaak zijn ook eetbaar.
Warm water bij doen, goed roeren, en eten maar. Maar is wel vrij prijzig.

Verder: niet al te veel kleren mee. 2 sets "koele" kleding (t-shirt, broek)
en 1 set warme kleding (trui, lange/warme broek).
Als het vies of nat is heb je iets om alsnog aan te trekken, dan het vieze spul uitwassen,
en laten drogen.

Oh, een stel makkelijke schoenen is ook wel erg lekker om mee te hebben.
 
Brander: MSR whisperlite of dragonfly.

Pannen: Diepe pan en steelpan van een tefal kampeersetje, dm'n brander en overige kook+ afwasspullen passen daar precies in.

Eten: een paar zakjes Knorr spaghetteria als noodrantsoen, goed eetbaar en stukken goedkoper dan dat spul uit buitensportzaken (reken 1 zakje per persoon/maaltijd). En voor de rest iedere dag ff bij de supermarkt langs.

Slaapmatje: een Thermarest matje dat je kan opvouwen voor je het oprolt. Uiteindelijk houd je een rol van ca. 12 cm doorsnede en 30 cm lang over.

Opvouwbaar stoeltje, op de grond zitten lukt wel voor een dag of 2 maar na een week wil je toch graag eens in een stoel zitten.

Kleren: erg afhankelijk van waar je heengaat :)
 
Laatst bewerkt:
Hmmmm, spam! :9

Heb anderhalf jaar geleden in Zwitserland op een camping gestaan met een vriend. Eerste week veel Smac gegeten. (Met rösti doet 'iet het ook goed!) Dat gaat na een week wel tegenstaan hoor. Dus je wil eigenlijk ook wat afwisseling. Wat kan je verder nog goed houdbaar (op kamertemperatuur) aan vlees krijgen? Verkopen ze nog ander vlees in blik? Heb er nooit naar gezocht eigenlijk...
 
Macaraoni met tomatenpuree en smac, als je dat afwisselt met andere dingen is dat best lekker! :9

En die zakken 'pasta' enzo van knorr zijn idd ook wel wat. Binnenkort maar 's gewoon thuis proberen! :)
 
Om maar met voedsel te beginnen kun je ook denken aan:

Knackebrod, pate of vis in blik
Unox heeft veel produkten die lang houdbaar zijn zoals hamburgers, worstjes enzo.
Vriesdroog groente
diverse blijkjes vis zoals John west of deep blue
adventurefood? niet te vrete..... :r dit zijn kant en klaar maaltijden in vriesdroog...liever de losse ingredienten want met vriesdroog is op zich niks mis mee.

verder meenemen, peper, zout, aromat, bouillonblokjes, olijfolie en azijn.
Koffie en thee

denk niet alleen aan de hoofdmaaltijd maar ook aan ontbijt en eventuele tussendoortjes.

Gewoon in de supermarkt kijken welke producten niet in de koeling staan en bijvoorbeeld een jaar houdbaar zijn.

Om te koken gebruik ik zelf al jaren een MSR brander, uiterrard brandt ie op benzine.
Bestek: neem niet meer mee dan nodig maar houd rekening met het openen van blijk en flessen met kurk. Een goed mes en een multitool mag niet ontbreken en denk ook aan een goede waterpomptang (is een handig hetpannetjesvanhetvuurafhaalding).
Verder houten lepel meenemen, afwasborstel en thedoek.

Verlichting: in the middle of nowere kan het echt heel erg donker zijn 'nachts, zeker dicht bij de evenaar. Je zal een goede benzinelamp dan zeer kunnen waarderen als je niet meteen om 7uur wilt gaan slapen. Daarnaast zijn betrowbare Maglites prettig om te hebben, tegenwoordig zijn er mooie Led lampen waarbij de batterijen zeer lang meegaan (vergeet de reservebatterijen niet)
Het mooiste blijft natuurlijk een kampvuur!
aanstekers, lucifers.....

Ik slaap zelf graag op een luchtbed behalve in de winter want dan is zo'n thermarest veel warmer, voordeel van een luchtbed is dat het als bepakking minder volumieus is als een matje. Vergeet de plakspullen of reparatieset niet!
Slaapzak: Een hightech slaapzak is warm en kan zeer klein worden opgevouwen, daar zou ik niet op bezuinigen. Mummie slaapzakken zitten wel eens wat krap (wel warm) deze gebruik ik alleen in de winter, ik heb de laatste keer vooral gekeken naar een slaapzak die wat ruimer was.
Klamboe is ook iets wat je nodig kan hebben, het beschermt je tegen muggen en andere beesten. deze houdt ook schorpioenen, spinnen en andere beesten bij je vandaan.

Een uitgebreide EHBO set natuurlijk, aangevuld met DEET, middel tegen uitdroging en Betadine.

Erg belangrijk om drinkwater bij je te hebben, ik zit zelf aan Gobi koffers te denken welke over een waterreservoir beschikken van 3,5l, uitrraard kun je dat ook op een andere manier oplossen.
 
Laatst bewerkt:
Naast de zaken die hierboven al vermeld zijn neem ik altijd een fleecedeken mee, voor als het onverhoopt toch heel erg koud wordt. Daarnaast neem ik altijd een groot stuk plastic mee (van dat dunne dat je bij een doe-het-zelf zaak kunt kopen). Dat is handig om spullen op te zetten als het vochtig is, om zaken af te dekken, in te pakken, een tentje van te maken of om zelf op te zitten.
Ik heb van dat drie-in-een bestek. Dat klik je aan elkaar en vouw je in, waardoor het zeer weinig plaats in beslag neemt. Ik doe thuis alles in kleine flesjes, dus geen grote fles shampoo mee, maar een klein flesje, voldoende voor de vakantie etc.
Ik heb een 12-volt aansluiting op mijn motor gemaakt en dat is ook erg handig (verlichting, pomp luchtbed e.d.).
 
Naast de zaken die hierboven al vermeld zijn neem ik altijd een fleecedeken mee, voor als het onverhoopt toch heel erg koud wordt. Daarnaast neem ik altijd een groot stuk plastic mee (van dat dunne dat je bij een doe-het-zelf zaak kunt kopen). Dat is handig om spullen op te zetten als het vochtig is, om zaken af te dekken, in te pakken, een tentje van te maken of om zelf op te zitten.
Ik heb van dat drie-in-een bestek. Dat klik je aan elkaar en vouw je in, waardoor het zeer weinig plaats in beslag neemt. Ik doe thuis alles in kleine flesjes, dus geen grote fles shampoo mee, maar een klein flesje, voldoende voor de vakantie etc.
Ik heb een 12-volt aansluiting op mijn motor gemaakt en dat is ook erg handig (verlichting, pomp luchtbed e.d.).

Bij luchtbedden is zo'n fleecedekentje ook wel fijn om optrekkende kou tegen te gaan. Dan leg je 'm dus tussen de slaapzak en het luchtbed in.

Voor noodgevallen is een nooddekentje veel practischer. Zo'n goud/zilveren stuk aluminiumfolie om je te beschermen tegen kou danwel hitte. Zo'n ding is extreem klein, maar is natuurlijk niet zo praktisch herbruikbaar en dus vooral echt voor noodgevallen.
 
Er wordt nog iets essentieels over het hoofd gezien: WC-papier!

De redder bij hoge nood, met name de goedkope campings en onmisbaar bij het wildkamperen. ;)
 
Macaraoni met tomatenpuree en smac, als je dat afwisselt met andere dingen is dat best lekker! :9

En die zakken 'pasta' enzo van knorr zijn idd ook wel wat. Binnenkort maar 's gewoon thuis proberen! :)

ga eens kijken bij een toko; voor een paar centen heb je al verschillende noodlesoepen.
Verder een zak studentenhaver; paar mueslirepen en bij de Lidl kun je rijstmaaltijden kopen waar alleen water bij hoeft.

Gedroogd vlees, paar zakjes cup a soup.
 
ik ben vooral nieuwsgierig naar de stoelen en het eventuele tafeltje wat mensen meenemen
Stoeltje = motor.
Tafel = topkoffer.

Dus een stoel en tafel heb ik op de motor altijd wel bij me. :+

Een los stoeltje is ook wel ergens vast te knopen, maar dan moet je wel zorgen dat 'ie niet te groot is. Tafeltje wordt al gauw lastiger. Maar er zijn ook oprolbare tafeltjes, ik heb er ooit een gezien, maar dat is al even geleden. Formaat valt alleen al gauw tegen...
 
Voor voeding kun je ook hier kijken, voral de groentes enzo zijn wel interessant. Gevriesdroogde groente heeft de lokale appie niet.
alleen de kant en klaar maaltijden zou ik niet doen.

http://www.globetrotter.nl/

En dan nog iets over electronica

wat gaat er mee?
een of twee mobieltjes
laptop
satelliettelefoon
GPS
Video camera
fotocamera
aaipot

in al die dingen zitten accu's en of batterijen, probeer voorzieningen te treffen dat je onderweg op het 12V boordnet de boel kan opladen.

Omdat ik de sigaretaanstekerplug nogal lomp en gammel vind kies ik zelf voor een vergulde tulpsteker welke je ook op audio apparaten ziet, het gevaar bestaat van verkeerd gebruik dus je moet wel een beetje nadenken bij wat je doet.
De zaak verder goed invetten met accupoolvet
 
Laatst bewerkt:
ik zag laatst een brandertje wat op benzine en gas werkt, paar gasvullingen mee en als nood de benzine brander.
Omdat gas zuiverder brand en meer energie levert is dat misschien fijner koken.
Maar verder nog niet echt ervaring mee. Ben me ook nog een beetje aan het oriënteren ;)
 
ik zag laatst een brandertje wat op benzine en gas werkt, paar gasvullingen mee en als nood de benzine brander.
Omdat gas zuiverder brand en meer energie levert is dat misschien fijner koken.
Maar verder nog niet echt ervaring mee. Ben me ook nog een beetje aan het oriënteren ;)

Ben ik het niet helemaal mee eens, een goede benzine brander is veel heter.
Met de coleman twee pitter heb ik minder goede ervaringen, als de een brandt dan is de tweede pit haast niet meer te gebruiken. MSR is een van de beste op het gebied van branders en is wereldwijd (dus ook onderdelen) verkrijgbaar, is ook vaak de keuze van professionele expedities. Een voordeel van de MSR is ook dat hij erg goed te regelen is
 
Ben ik het niet helemaal mee eens, een goede benzine brander is veel heter.
Met de coleman twee pitter heb ik minder goede ervaringen, als de een brandt dan is de tweede pit haast niet meer te gebruiken. MSR is een van de beste op het gebied van branders en is wereldwijd (dus ook onderdelen) verkrijgbaar, is ook vaak de keuze van professionele expedities. Een voordeel van de MSR is ook dat hij erg goed te regelen is


dat is wat ze mij wijs hebben gemaakt he ;)
Ik had ook al voor die msr zitten kijken, dat is wel een mooi brandertje
 
Stoeltje = motor.
Tafel = topkoffer.

Dus een stoel en tafel heb ik op de motor altijd wel bij me. :+

Een los stoeltje is ook wel ergens vast te knopen, maar dan moet je wel zorgen dat 'ie niet te groot is. Tafeltje wordt al gauw lastiger. Maar er zijn ook oprolbare tafeltjes, ik heb er ooit een gezien, maar dat is al even geleden. Formaat valt alleen al gauw tegen...

ik heb geen koffers.
zo,n oprolbaar tafeltje is maar 10cm hoog.
ik ga zelf wel een tafeltje maken,die precies op de bodem van mijn tanktas past.
alleen het stoeltje is andere koek.

ik gebruik een klein 1 pits gasdingetje maar dat is meer voor de koffie of een eitje tebakken
 
Er wordt nog iets essentieels over het hoofd gezien: WC-papier!

De redder bij hoge nood, met name de goedkope campings en onmisbaar bij het wildkamperen. ;)
En dan het vuile wcpapier zeker in de natuur laten liggen :N
 
Ik heb het met volledige uitrusing meermaals gedaan, maar wil je ruimte besparen, wel kamperen en is geld niet echt een punt, dan kun je er ook voor kiezen heel het eet- en kookgerij achterwege te laten. Buiten misschien een bekertje en een mes, vork en lepel. Als je campings uitzoekt waar een redelijke cantine of misschien wel een klein restaurantje bijzit, scheelt je dat een heleboel gedoe. Wat betreft je slaapmatje, nou ik heb het snel ingeruild voor een luchtbed en een voetpomp, dat beetje meer gewicht en ruimte plus opblaastijd was het me na de eerste 3-weken trip naar Italie meer dan waard, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Nog comfortabelere is het natuurlijk gewoon ergens budget hotelletjes te gebruiken voor de overnachting, maar dat was niet de vraag van de TS.
 
En dan het vuile wcpapier zeker in de natuur laten liggen :N

Bij het camperen op een camping is het natuurlijk geen issue, maar wat betreft het wildcamperen:

Aan de ene kant: als je je behoefte al in de natuur aan het doen bent... even onderscheppen zou zorgen voor geen verspreiding en de natuur doet de rest. WC-papier breekt dusdanig snel af dat het geen probleem is.

Maar bij het koken produceer je al een stuk ergere afval: verpakkingen van eten. Dus je zal sowieso een soort afvalzakje mee moeten nemen. Daar kan je je WC-papier ook in kwijt als je het niet wil achterlaten.
 
Tsja, krijg je meteen Griekse gedachten erbij, je papiertjes in de vuilnisbak :r , GAtver ...... :X ondergraven die hap :Y
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan