- edit -
inmiddels aangeschaft:
- Zijtassen (type sport, merk Booster)
- Luchtmatras (vruibuiter geval.. slaapt erg comfortabel en is erg klein zonder lucht)
- Tekentang, bestek, mini kompas
- tanktas (nouja had em al liggen)
- afritsbroek, erg leuk ding en superlicht
- slaapzak, comfortwaarde 10graden.. erg dun, maar lijkt toch erg goed te isoleren
op de planning
- Zodra de tent weer binnen is bij de Vrijbuiter haal ik de Alaska Titanium op, deze kwam me heel erg degelijk en ruim over.
- iets van een pompje voor het luchtmatras dat en klein moet zijn en een behoorlijke inhoud moet hebben want het matras is nogal umm.. hoog (30cm!) (tips?)
- bagagerol, de zijtassen van tas tot tas gemeten is zo'n 85cm met beide tassen op hun breedst, ik wil de bagagerol dus zeker niet breder hebben dan dit, maar wel breder dan de tent.. ik wacht dus nog even af wat de tent me voor maten gaat brengen voor ik deze koop
- einde edit -
Binnenkort komt de vakantie er aan en deze keer ben ik toch echt weer van plan om met de motor weg te gaan. Het idee is om naar Zweden te gaan met een tent en daar te gaan kamperen, al dan niet op campings (liever niet). In Zweden geld het allemansrecht (je mag overal kamperen) en daar moet je dan natuurlijk ook gebruik van maken.
Aangezien dit mijn eerste aanvaring wordt met kamperen, laat staan kamperen met de motor, zit ik met een bruut aanal vragen waarvan ik hoop dat de doorgewinterde motor-kampeerders hier antwoord op kunnen en willen geven.
Om voor eventuele anderen dit ook leesbaar te maken probeer ik deze openingspost als een soort FAQ te maken.. of eerder een EAQ (Edoll's Asked Questions )
1. Wat voor tent heb ik nodig, waar vind ik die en wat kost dat ongeveer?
Ik lees dingen over koepel en tunneltenten, maar waar gaat de voorkeur naar uit? Het lijkt mij dat de tent zo klein en ook zo sterk mogelijk moet zijn, het gaat overigens om een 1 persoons tent.
2. Slaapzak en iets van een noppenmatras, wederom waar vind ik dit en wat kost dit ongeveer?
(of is een noppenmatras alweer te luxe voor op de motor? - de noppenmatrassen die ik ken zijn vrij fors)de slaapzakken die ik ken zijn ook nogal groot, zijn hier speciale dunnere en warmere varianten voor de motorrijdende medemens?
3. Hoe krijg je je kleding schoon als je niet op een camping zit?
Wordt de vuile was simpelweg opgespaard om op een later tijdstip ergens in een stad ofzo in een wasserette schoon te maken?
4. Hoe en wat eten en drinken op een kampeerplek (geen camping)?
5. Wat moet er allemaal meegenomen worden?
Ik ben twee jaar geleden met de motor naar Denemarken geweest en heb toen een rugzak en een weekendtas vol met met onderandere iets van 5 paar onderbroeken en 10 paar sokken. Het lijkt me dat het met kamperen wat zuiniger moet.
Ik zit te denken aan
Kleding: 1 spijkerbroek, 1 korte / zwembroek (mooi twee in één), een 3 tal onderbroeken, een 3 tal sokken, een drietal grote handdoeken, toiletspullen (zeep, toiletpapier)
Motorspul: motorbroek, motorjas, regenoveral, zonnebril, zomerhandschoenen of winterhandschoenen? - of beide? - wintervoering voor de jas en broek. Een slot - of niet?
technisch spul: motorolie (hoeveel is genoeg? 3.5 liter aan olie is wel veel), kettingsmeer, gereedschap, motorhandleiding
eten: mijn gevoel zegt me dat ik zeker voor twee dagen water en eten mee moet nemen, voor zowel overwachte digen als pech of het simpelweg besluiten om maar ergens meteen te kamperen en niet meteen te verhongeren. Is een kooksetje een musthave?
Entertainment: Een boek, sigaren en een flacon whiskey om de tijd genietend door te komen.
6. Hoe neem ik ales mee?-
Ik heb inmiddels een prachtige lidl tanktas die meegaat, maar daar kan ook alleen maar klein grut in. Wat is de beste methode om alles mee te nemen?
- Topkoffer? - Van wat ik lees is dit nogal onpraktisch door het beinvloeden van het stuurgedrag dit geniet dus niet mijn voorkeur.
- Zijtassen? - lijkt me volgens mij de enige praktische manier om materiaal mee te nemen - ideaal,gewicht mooi verspreid over de motor, echter je wordt er wel meteen een stuk breder van wat wellicht lastig is met filerijden? Blijft ook nog de vraag wat handiger is, harde koffers of kunstoffen tassen - wat werkt het beste?
- Reguliere tas met snelbinders op de duo seat? - Dit is de methode die ik desijds naar denemarken gebruikt heb, dit was echter wel met een chopper (kawasaki en500) Het werkte op zich goed, maar praktisch is het natuurlijk niet ivm het erafhalen iedere dag, ook zit dit niet in een paar minuten stevig vast.
- Tussen al deze tassen en koffers.. waar laat ik de tent en de slaapspullen? - los bovenop de rest vastmaken?
7. Wegen.. ik heb een paar foto's gezien van hele ruige grindwegen.. kan ik nog iets doen ter bescherming van de motor? ik zit niet echt te wachten op duizend gaten in mijn kappen.
8. Tankstations: Hoe staat het met de tankstations in Zweden?
Hoe dun of dichbezaaid zijn deze? is het oppassen geblazen of staat er om de 50km wel een onbemand tankstation ofzo?
9. Een goed beeld van het weer in Zweden eind augustus ontbreekt me nog, ik ga er eigenlijk vanuit dat het weer niet drastisch anders is dan in Nederland, wellicht een paar graadjes kouder, ik verwacht geen koud weer... als dit geen reeele verwachting is zou ik dat ook graag horen
Ik zal ongetwijfeld nog veel vragen missen die ik wel zou moeten stellen.. ik stel alle hulp op prijs.
Ter informatie, de vakantie staat gepland voor 20 augustus.. en ik ben er nog niet over uit hoe lang ik weg wil, ik denk aan twee a drie weken - Bevalt het niet kan ik altijd rechtsomkeerd
De motor waarmee ik naar Zweden wil is die in het profiel, een Kawasaki ZZR600 waar ik voordat ik weg ga nog twee nieuwe banden onder steek.
Als je de moeite hebt genomen om het verhaal door te lezen, bedankt
Goede links die ik al gevonden heb om mij te orienteren zijn:
http/www.luiemotorfiets.nl/
http/www.demotorvakantie.nl/
Motorvakantie naar Zweden
Vakantie Noorwegen + Zweden (met pics)
inmiddels aangeschaft:
- Zijtassen (type sport, merk Booster)
- Luchtmatras (vruibuiter geval.. slaapt erg comfortabel en is erg klein zonder lucht)
- Tekentang, bestek, mini kompas
- tanktas (nouja had em al liggen)
- afritsbroek, erg leuk ding en superlicht
- slaapzak, comfortwaarde 10graden.. erg dun, maar lijkt toch erg goed te isoleren
op de planning
- Zodra de tent weer binnen is bij de Vrijbuiter haal ik de Alaska Titanium op, deze kwam me heel erg degelijk en ruim over.
- iets van een pompje voor het luchtmatras dat en klein moet zijn en een behoorlijke inhoud moet hebben want het matras is nogal umm.. hoog (30cm!) (tips?)
- bagagerol, de zijtassen van tas tot tas gemeten is zo'n 85cm met beide tassen op hun breedst, ik wil de bagagerol dus zeker niet breder hebben dan dit, maar wel breder dan de tent.. ik wacht dus nog even af wat de tent me voor maten gaat brengen voor ik deze koop
- einde edit -
Binnenkort komt de vakantie er aan en deze keer ben ik toch echt weer van plan om met de motor weg te gaan. Het idee is om naar Zweden te gaan met een tent en daar te gaan kamperen, al dan niet op campings (liever niet). In Zweden geld het allemansrecht (je mag overal kamperen) en daar moet je dan natuurlijk ook gebruik van maken.
Aangezien dit mijn eerste aanvaring wordt met kamperen, laat staan kamperen met de motor, zit ik met een bruut aanal vragen waarvan ik hoop dat de doorgewinterde motor-kampeerders hier antwoord op kunnen en willen geven.
Om voor eventuele anderen dit ook leesbaar te maken probeer ik deze openingspost als een soort FAQ te maken.. of eerder een EAQ (Edoll's Asked Questions )
1. Wat voor tent heb ik nodig, waar vind ik die en wat kost dat ongeveer?
Ik lees dingen over koepel en tunneltenten, maar waar gaat de voorkeur naar uit? Het lijkt mij dat de tent zo klein en ook zo sterk mogelijk moet zijn, het gaat overigens om een 1 persoons tent.
2. Slaapzak en iets van een noppenmatras, wederom waar vind ik dit en wat kost dit ongeveer?
(of is een noppenmatras alweer te luxe voor op de motor? - de noppenmatrassen die ik ken zijn vrij fors)de slaapzakken die ik ken zijn ook nogal groot, zijn hier speciale dunnere en warmere varianten voor de motorrijdende medemens?
3. Hoe krijg je je kleding schoon als je niet op een camping zit?
Wordt de vuile was simpelweg opgespaard om op een later tijdstip ergens in een stad ofzo in een wasserette schoon te maken?
4. Hoe en wat eten en drinken op een kampeerplek (geen camping)?
5. Wat moet er allemaal meegenomen worden?
Ik ben twee jaar geleden met de motor naar Denemarken geweest en heb toen een rugzak en een weekendtas vol met met onderandere iets van 5 paar onderbroeken en 10 paar sokken. Het lijkt me dat het met kamperen wat zuiniger moet.
Ik zit te denken aan
Kleding: 1 spijkerbroek, 1 korte / zwembroek (mooi twee in één), een 3 tal onderbroeken, een 3 tal sokken, een drietal grote handdoeken, toiletspullen (zeep, toiletpapier)
Motorspul: motorbroek, motorjas, regenoveral, zonnebril, zomerhandschoenen of winterhandschoenen? - of beide? - wintervoering voor de jas en broek. Een slot - of niet?
technisch spul: motorolie (hoeveel is genoeg? 3.5 liter aan olie is wel veel), kettingsmeer, gereedschap, motorhandleiding
eten: mijn gevoel zegt me dat ik zeker voor twee dagen water en eten mee moet nemen, voor zowel overwachte digen als pech of het simpelweg besluiten om maar ergens meteen te kamperen en niet meteen te verhongeren. Is een kooksetje een musthave?
Entertainment: Een boek, sigaren en een flacon whiskey om de tijd genietend door te komen.
6. Hoe neem ik ales mee?-
Ik heb inmiddels een prachtige lidl tanktas die meegaat, maar daar kan ook alleen maar klein grut in. Wat is de beste methode om alles mee te nemen?
- Topkoffer? - Van wat ik lees is dit nogal onpraktisch door het beinvloeden van het stuurgedrag dit geniet dus niet mijn voorkeur.
- Zijtassen? - lijkt me volgens mij de enige praktische manier om materiaal mee te nemen - ideaal,gewicht mooi verspreid over de motor, echter je wordt er wel meteen een stuk breder van wat wellicht lastig is met filerijden? Blijft ook nog de vraag wat handiger is, harde koffers of kunstoffen tassen - wat werkt het beste?
- Reguliere tas met snelbinders op de duo seat? - Dit is de methode die ik desijds naar denemarken gebruikt heb, dit was echter wel met een chopper (kawasaki en500) Het werkte op zich goed, maar praktisch is het natuurlijk niet ivm het erafhalen iedere dag, ook zit dit niet in een paar minuten stevig vast.
- Tussen al deze tassen en koffers.. waar laat ik de tent en de slaapspullen? - los bovenop de rest vastmaken?
7. Wegen.. ik heb een paar foto's gezien van hele ruige grindwegen.. kan ik nog iets doen ter bescherming van de motor? ik zit niet echt te wachten op duizend gaten in mijn kappen.
8. Tankstations: Hoe staat het met de tankstations in Zweden?
Hoe dun of dichbezaaid zijn deze? is het oppassen geblazen of staat er om de 50km wel een onbemand tankstation ofzo?
9. Een goed beeld van het weer in Zweden eind augustus ontbreekt me nog, ik ga er eigenlijk vanuit dat het weer niet drastisch anders is dan in Nederland, wellicht een paar graadjes kouder, ik verwacht geen koud weer... als dit geen reeele verwachting is zou ik dat ook graag horen
Ik zal ongetwijfeld nog veel vragen missen die ik wel zou moeten stellen.. ik stel alle hulp op prijs.
Ter informatie, de vakantie staat gepland voor 20 augustus.. en ik ben er nog niet over uit hoe lang ik weg wil, ik denk aan twee a drie weken - Bevalt het niet kan ik altijd rechtsomkeerd
De motor waarmee ik naar Zweden wil is die in het profiel, een Kawasaki ZZR600 waar ik voordat ik weg ga nog twee nieuwe banden onder steek.
Als je de moeite hebt genomen om het verhaal door te lezen, bedankt
Goede links die ik al gevonden heb om mij te orienteren zijn:
http/www.luiemotorfiets.nl/
http/www.demotorvakantie.nl/
Motorvakantie naar Zweden
Vakantie Noorwegen + Zweden (met pics)
Laatst bewerkt: