Kamperen, met twee op één motor, bagagetips gevraagd

Muug

Die hard MF'er
17 okt 2007
348
141
O-Vl
Hoi,

mijn vrouw en ik hebben al talrijke motorreizen verreden. Ik ben dan de rijder, zij de duo. We hebben dus al behoorlijk wat ervaring met het bepakken van de motorfiets. Zo heeft elk één zijkoffer voor zichzelf, kaartmateriaal en fototoestel en zo vliegt in de tanktas, de topkoffer dient voor een dikke trui en voedsel en zo. Soms gebruiken we ook een bagagerol van Ortlieb ipv de topkoffer.

Toch zitten we nu met de handen in het haar. We logeren immers normaal in B&B's of jeugdherbergen of zo. Nooit op campings. Nu zouden we toch graag eens op motorreis willen gaan waarbij we willen kamperen. Kortom, ik moet nu ook nog slaapmateriaal meekrijgen : twee slaapzakken en twee slaapmatjes en een tent en een vuurtje.

Hoe krijg ik dat in godsnaam mee? Is hier op het forum iemand die ons kan adviseren ?

Hartelijk dank !
 
A : Je vrouw haar A rijbewijs laten halen. O-)
B : een aanhanger aanschaffen. :+
C : alles wat niet op de motor past opsturen met post of koerier :Y
D : of een zijspan aanschaffen. :]
Danny :W :]
 
ah
maar 't vrouwtje heeft haar rijbewijs, maar ze geniet meer van het meerijden.
 
vrouwen dragen altijd piepkleine onderbroekjes, t-shirt's die zo klein zijn dat ze de navel niet bedekken, hele korte rokjes en kleine schoentjes. toch zeulen ze altijd de grootste en meeste koffers met zich mee (altans de mannen moeten zeulen). ik zeg tanktasje voor haar spullen en bij bever zwerfsport zijn tegenwoordig hele goed compakte slaapzakken en matjes te krijgen die dan in één van de zijkoffers kunnen......
 
tutut, het probleem zit niet in 't vrouwtje haar spulletjes, die is even voorbeeldig als ikzelf. Het probleem zit hem in het kampeermateriaal. Waar moet ik dat in godsnaam allemaal laten? Ik heb een KTM Adventure 950 met drie Gobi-koffers. Plus grote tanktas.

Compact en comfortabel is niet altijd gelijk eh. Ik had twee heel compacte slaapzakken. Bleek ik erin dood te vriezen. Nu heb ik een geweldig warme slaapzak, ook geweldig duur want dons, maar die is relatief - alles is relatief - groot. Maar dunner wil ik ze niet meer hebben.
 
Ik heb net 4 opties gegeven als Mw niet zelf wil rijden blijven er dus nog 3 opties over.
Tenzij je een stellage met imperial op je motor wil lassen.
Danny
 
Beetje lompe reaktie vind ik.

Laten we je "oplossingen" eens overlopen:
A : Je vrouw haar A rijbewijs laten halen. ==> heeft ze
B : een aanhanger aanschaffen. ==> idioot idee.
C : alles wat niet op de motor past opsturen met post of koerier ==> bruikbaar als je op één plaats blijft, niet als je rondreist.
D : of een zijspan aanschaffen. ==> komaan zeg.

Kortom, je reikt alternatieven aan, geen oplossingen.
 
Toch zijn er tegenwoordig goede, warme, compacte slaapzakken te koop.
Ook de matjes worden opgevouwen steeds compacter terwijl ze best goed zijn.

Kwa tenten zijn er genoeg trekkerstenten te koop waar je met 2 personen
en de bagage makkelijk in past, terwijl de pakmaat niet al te groot is.

De ruimte bovenop je zijkoffers is nog vrij?
Dan kun je daar de slaapmatten en de tent kwijt.
En de slaapzakken, als je die in een waterdichte zak stopt.
 
Wij gaan dit jaar ook kamperen, met eenzelfde samenstelling (2 personen, 1 motor, 3 koffers en 1 minitanktas). Nu hebben we een tent die prima in de topkoffer past, en onze slaapspullen passen in de zijkoffers (incl. kleding e.d.). Mocht je een grotere slaapzak hebben, dan raad ik een bagagerol aan ipv een topkoffer. Koop er een klein compact tentje bij, en je kan de slaapzakken in diezelfde rol proppen. Wellicht ook een pannetje (waar je ook kleding of een brandertje in kan doen) in de bagagerol proppen en dan heb je de zijkoffers voor de slaapmatten en kleding. Moet kunnen toch?

edit: vorig jaar met een joekel van een tent (ik had de motor erin geparkeerd, daarnaast zat een slaapgedeelte, en dan was slechts 50% van de tent gebruikt) naar Frankrijk geweest, en toen heb ik de tenttas gebruikt als bagagerol :P).
 
Laatst bewerkt:
Gewoon er op binden :+

ZZR1100metbagage.jpg
 
apart dat zij dat leuker vind dan zelf rijden... maar dat doet er niet toe. Je hebt de beste voorbereiding al gedaan:

KTM Adventure 950 (danwel de 990) Awesooooommmeeeee :P

Maar goed het enige wat erop zit is NOG meer bezuinigen in ruimte. Maak een lijst en begin te strepen is de enige manier denk ik.
 
Laatst bewerkt:
stapelen tot net onder het dak van een voorbijrijdende vrachtwagen _O- zo heb ik een tijd terug een duo zien rijden. de spullen kwamen tot boven haar hoofd uit. hoe het stuurt weet ik niet maar een beetje verkloten met je gas en je ligt achterover _O-
 
Ik heb dit ook eens gedaan, was goed te doen hoor! Ervaring is dat je de topkoffer alleen niet moet gebruiken, maar in plaats daarvan doe je de tent (is altijd een "rol") en matjes achterop, eventueel nog met een speedbag. Op die manier kan je veel meer kwijt omdat het niet per se in de dimensies van een topkoffer hoeft te passen, zolang het maar binnen de breedte van de koffers blijft.

Achterop de motor kun je zo een vrij flinke stapel kwijt. Let wel op, je motor wordt wat zwaarder achterop en kán in sommige gevallen wat minder lekker sturen. Probeer gasflesjes voor vuur en water enz in een tanktas te stoppen, om zo veel mogelijk gewicht toch op je voorwiel te houden. Dit komt de stuureigenschappen ten goede.

Ik had dit mee, met een duo achterop:

DSC00332.JPG

DSC00329.JPG


Kan jou dus ook lukken. Is trouwens best fijn voor de duo, die heeft een rugsteuntje.. :+ Op naar de motorzaak voor spanbandjes dus! Extra tip van flip: Zorg dat je kappen waar je de tassen op snoert afgedekt zijn zodat er geen spanbanden kunnen schuren en krassen maken. Dit kan met bijvoorbeeld een doek.

Nog een foto'tje voor het idee, dit was dit jaar (in mn eentje wel). Maar wat neem je nou echt meer mee met zn 2, dat valt wel mee. Dus die rol iets verder naar achter en er is plek zat, zeker als je m op de plek waar de topkoffer normaal zou zitten snoert.

302687_227505980640853_919544021_n.jpg


Succes en veel plezier! :W
 
Laatst bewerkt:
Oh en trouwens: koop van die vacuümzakken bij bijv de action of kampeerzaken. Kan je veel ruimte schelen met kleding, maar ook met je slaapzak.

Ok nog twee dan, omdat ik het zelf zo leuk vind:

318302_227507713974013_1716785666_n.jpg

251645_178826112175507_2639088_n.jpg
 
Laatst bewerkt:
Wat Yahonduci zegt inderdaad. :)

Zelf ben ik met vriendin achterop naar Noorwegen gereisd om te wildkamperen.

Men neme een comfortabele toerfiets (in dit geval een GTR1000)

Met daarop de volgende attributen:

Zijkoffer 1 (kleding, handdoeken etc)
Zijkoffer 2 (kookspullen, bestek, borden etc)
Tanktas laag 1 ( electronica zoals camera)
Tanktas laag 2 (voedsel)
Bagagerol ( tent + slaapzakken + laken en deken)

Met bovenop de bagagerol slaapmatjes, en een 4 liter kan water gebonden.

DFdR8.jpg
 
Laatst bewerkt:
Misschien toch maar kiezen voor BB! Of toch jouw op bv een transalp zetten en lekker zelf laten sturen, waarom heeft ze haar motorrijbbewijs? Is ze een tikkeltje lui of bang?
 
Misschien toch maar kiezen voor BB! Of toch jouw op bv een transalp zetten en lekker zelf laten sturen, waarom heeft ze haar motorrijbbewijs? Is ze een tikkeltje lui of bang?

Of toch jouw vrouw op bv een transalp zetten
 
Met 2 op 1 motor en dan kamperen betekent simpelweg weinig spullen meenemen, en wat je meeneemt moet vooral klein en het liefst ook licht zijn. Het lijkt me dat een KTM 950 Adventure met kofferset, tanktas en topkoffer of roltas toch genoeg ruimte biedt om alles wat echt nodig is mee te nemen.

En mocht het toch niet lukken, dan heb je nog 2 mogelijkheden:

1. Vakantieplan aanpassen, oftewel niet kamperen maar toch weer hotels/B&B/jeugdherberg opzoeken.
2. Geef je vrouw een fatsoenlijke motor waarop ze wel leuk mee kan rijden.

Toelichting op optie 2: ik zie vaak manlief rijden op bijvoorbeeld een BMW R1200GS en vrouwlief hobbelt er achteraan met haar 500 cc choppertje. Dat is een ongelukkige combinatie, want de een houdt zich in en de ander moet moeite doen om bij te blijven. Dat wordt dus nooit een ontspannen ritje, dan kan je inderdaad beter achterop gaan zitten.
Als je allebei dezelfde of gelijkwaardige motoren rijdt, bijvoorbeeld allebei een 100 cc scooter, rijdt het volgens mij veel relaxter.
 
Laatst bewerkt:
Dat bedoel ik! Bovendien is het helemaal niet zo verstandig een grote KTM hoe mooi en stoer ook, zwaar te beladen, het schijnt dat die subframes niet erg sterk zijn, neiging tot scheuren! Ze zijn niet gemaakt om als pakezel te gebruiken.
Dit verhaal gehoord in noorwegen van wereldreizigste Cynthia uit engeland die zelf met een oude BMW GS80 reist met 450.000km op de klok. Thuis heeft ze een moderne BMW GS1200 staan waar ze dus niet hele lange reizen mee maakt, hell no... the old ones are more reliable! Ze ging als ''tussendoortje'' even naar de noordkaap omdat ze daar nog niet was geweest.. maar niet met de nieuwerwetse BMW...
Haar verhaal: een avonturier geholpen met zwaar beladen KTM met compleet afgescheurd subframe.... tja..
 
De slaapzakken in een compressie zak en dan op de zijkoffers bevestigen dan heeft de passasier ook een armleuning.

Vroeger deed ik het op die manier.
Met een guzzi cal 3, linker koffer buiten tent linker koffer binnenten en luchtbedden topkoffer koeltasje met drinken.
freebird met de rest en tafeltje en stoeltjes er op gebonden.
Schapevacht op het zadel en savonds om op te slapen over de luchtbedden.
De uitrusting was niet lichtgewicht.
Koken op een benzinebrander dat scheelde weer brandstof, wel koken met het deksel erop vanwege neerslaand roet.

Pieter
 
Tjah. Met twee er op en dan nog bagage? Tel daarbij het feit dat je met twee nog meer nodig hebt dan alleen en je kan enkel besluiten dat je een motor wel héél héél erg zwaar gaat beladen. Let er op dat het nog leuk en veilig blijft allemaal. Ik zou mijn reisplan aanpassen.

-Couchsurfen?
-Campings waar je een hutje kunt huren voor de nacht en enkel slaapzakken meenemen?
-Jeugdherbergen?

Dat zijn alle goedkope alternatieven die ik momenteel kan bedenken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan