Kan dit kwaad? Stokje in olie?

sillie

MF'er
14 apr 2009
56
0
Wellerlooi
Goedenmiddag, ik dacht daarstraks, mooi weer om maar eens de motor te gaan poetsen, immers was ik het de vorige keer vergeten. Mijn kleine buurjongetje van 3 deed ook een poging om me mee te helpen, echter weet ik niet of de afloop zo goed was. Ik dacht effe het olie te gaan peilen, maar bij mijn olie zit er geen peilstok bij dus ik moest zoeken naar een alternatief. Hij natuurlijk vragen wat ik aan het zoeken was en ik uitleggen dat ik op zoek was naar een stokje of iets dergelijks. Voordat ik het echter in de gaten had, had de kleine een houten stokje laten vallen in het oliegedeelte, ik zag het nog net gebeuren. Heb nog met licht gekeken en geprobeerd met een pincet om het stokje eruit te halen. Echter zag ik niks meer van het stokje. Het is een stokje van ongeveer 8 a 10 cm lang. Kan het kwaad? Pfff, ben best wel geschrokken aangezien we morgen een flink stuk gaan touren.
 
Gewoon takje-stokje? Wordt waarschijnlijk wel vermalen, maar voor het goeie gevoel kun je misschien toch beter je olie verwisselen... of carter los halen, goeie kans dat zo'n stokkie niet vrijwillig naar buiten drijft.
 
Gewoon takje-stokje? Wordt waarschijnlijk wel vermalen, maar voor het goeie gevoel kun je misschien toch beter je olie verwisselen... of carter los halen, goeie kans dat zo'n stokkie niet vrijwillig naar buiten drijft.

Vermalen :) Als je een beetje geluk hebt rij je natuurlijk gewoon heel je blok in de vernieling :) Welk merk/model betreft het hier? Vaak kan je het zijdeksel van de koppeling (waar het olievuldopje op zit) losmaken. Moet je wel een nieuwe pakking steken (eerst olie lozen) en dan nieuwe olie.
 
Is het niet de bedoeling dat je olie eerst door je filter gaat en dan pas naar je motorblok toe? In plaats van vanuit je carter door je blok en daarna pas weer door je filter? Dat takje gaat sowieso niet door je filter heen komen en gezien dat takje dun en langwerping is en je filter rond, zal hij ook niet je oliestroom afsluiten ( misschien heel minimaal dan). Ik ga niet de professor uithangen, maar lijkt mij dat je dus gewoon kunt toeren morgen en zelf zou ik dan voor de zekerheid volgende week een oliewisseltje doen en als je het takje niet kunt vinden even het carter eraf (tenzij je hem dan door je aftap opening kun pakken met een punttang). Zoek eerst ff op wat voor pakking je carter heeft en of je die standaard dient te vervangen bij het loshalen.
 
Is het niet de bedoeling dat je olie eerst door je filter gaat en dan pas naar je motorblok toe? In plaats van vanuit je carter door je blok en daarna pas weer door je filter? Dat takje gaat sowieso niet door je filter heen komen en gezien dat takje dun en langwerping is en je filter rond, zal hij ook niet je oliestroom afsluiten ( misschien heel minimaal dan). Ik ga niet de professor uithangen, maar lijkt mij dat je dus gewoon kunt toeren morgen en zelf zou ik dan voor de zekerheid volgende week een oliewisseltje doen en als je het takje niet kunt vinden even het carter eraf (tenzij je hem dan door je aftap opening kun pakken met een punttang). Zoek eerst ff op wat voor pakking je carter heeft en of je die standaard dient te vervangen bij het loshalen.

Op de meeste japanners zit je olievuldop direct aan de koppeling. Dus dat stokje kan perfect in de koppeling belanden zonder de filter te passeren...
 
Hoi, we zijn al druk zoekende naar een oplossing. Het betreft hier een Intruder VS750. Ik vertrouw het toch niet aangezien het geen gewoon stokje/takje was maar echt een dikke splinter van een plank zeg maar. Maar een stokje, dat drijft toch op de olie???
 
zet dat ding gewoon op zijn zijstandaard en draai koppelingsdeksel eraf
als je hem op de zijstandaard laat staan kan je dat deksel er gewoon afhalen zonder dat er olie uitloopt.
dan haal je het takje eruit en monteer je alles weer (opletten op de pakking)
 
Idd zoals boven geadviseerd, niet rijden met stokje erin, het kan tussen je koppelingsbediening komen waardoor de boel niet meer werkt en misschien scade oploopt. Als de pakking niet beschadigd is met loshalen wel monteren met een dum laagje vloeibare pakking. Wbt olie peilen, er zit aan de zijkant van je blok li of re (op een vrij onhandige plek meen ik) een olie peil glaasje daar kan je het oliepeil zien, heb je geen takjes of stokjes meer nodig ;)
 
Tja, de olie uit je motorblok bestaat uiteindelijk ook gewoon uit een hele hoop takjes en dode beestjes die miljoenen jaren zijn platgedrukt door hopen aarde :+ Gewoon doorrijden :P Of toch niet :? :+
 
Toch niet mee doorrijden, op advies van onze monteur. We hebben alle olie eruit laten lopen en helaas geen stokje gezien, van alle kanten nog eens goed bekeken met een lampje, maar we zien niks geen stokje. Tja en de kans is ook groot dat er een nieuwe pakking op moet als we het koppelingdeksel er ook vanaf halen, dus we laten het er maar bij. Van de week een afspraak maken voor een grote beurt, dit wilde ik zowiezo al laten doen van de winter. Jammer, ik kan nu zelf morgen niet toeren, maar kan nog altijd bij ega achterop.
 
is domme oplossing. olie eruit halen was niet nodig geweest.
zoals ik al zei op zijstandaard deksel erafhalen (voorzichtig ivm pakking en als hij wel kapot gaat kan je ook met dun laagje vloeibare pakking uit de voeten) en stokje eruit pakken.

voila. stokje eruit, al je olie er nog in en wel morgen kunnen rijden.... (eigenwijs?)
 
is domme oplossing. olie eruit halen was niet nodig geweest.
zoals ik al zei op zijstandaard deksel erafhalen (voorzichtig ivm pakking en als hij wel kapot gaat kan je ook met dun laagje vloeibare pakking uit de voeten) en stokje eruit pakken.

voila. stokje eruit, al je olie er nog in en wel morgen kunnen rijden.... (eigenwijs?)
:^

Daarbij heb je nu de kans dat het stokje niet meer achter je koppelingsdeksel zit.
 
koppeling? bij mijn FMX en ook bij mijn XX zit naar mijn weten de koppeling in de linker helft. En de olievuldop aan de rechterhelft bij de XX en de fmx aan de bovenkant frame.
Je schakelt toch ook links en je koppelingshendel zit ook links. Of hebben andere merken de olie vuldop links zitten ipv rechts
 
mischien is de TS wel niet handig genoeg om dat te doen, hij LAAT de beurt in ieder geval doen in plaats van het zelf te doen
In dat geval had ik die smurf door hetzelfde gat gepropt en hem er niet zonder stokje uit laten komen.
Is tie nou helemaal??

Alhoewel, via zijn wa verz. kan je wel voor weinig een onderhoudsbeurtje uit laten voeren. _O-
 
Bij mij mogen ze altijd voelen of de uitlaat nog vast zit aan het blok...... Kan ik ondertussen rustig verder met warmdraaien voor het aftappen :Z . Wel shit dat dit gebeurd is, gaat pa nog meebetalen?
 
Laatst bewerkt:
Maar effe alle gekheid op een stokje (haha), wij kunnen natuurlijk wel het deksel eraf halen maar volgens de monteur moet er 100% zeker dan een nieuwe pakking op en die hebben we niet hier liggen. En Raymond W: ik had die kleine smurf op dat moment wel door het gat kunnen proppen, maar ik ben al lang blij dat ik het gezien heb, schade was aanzienlijk erger geweest als ik niks ervan geweten had. Ik kan vd week een trailer halen bij onze monteur en ik wil natuurlijk wel dat stokje als bewijs hebben (haha).
 
Terug
Bovenaan Onderaan