Kan dit ook?

subtoon

no substitute for cubic inches
Donateur
15 mei 2015
670
55
70
Gilze
voor de aandrijving van een trapskelter misschien maar voor een motor zou het niet mijn keuze zijn.
 

KingCoder

Begeisterungsmeister [bəˈgaistərʊŋs-ˈmaistɐ]
9 jan 2002
11.361
54
51
Oss
www.habbiebabbie.net
als je één keer hebt meegemaakt dat een ketting breekt en de helft van je blok eraf slaat dan bezuinig je NOOIT meer op kettingen. De schade aan dat blok is al kudt maar met hetzelfde gemakt tikt zo'n losgeslagen ketting het vlees uit je schoen.
 

Dutch

MF veteraan
Donateur
5 mrt 2003
7.814
98
Boxmeer
www.motorbazaar.nl
Persoon is slim genoeg geweest om nylock moertjes te gebruiken, zit misschien wel steviger dan het visje bij de schakels erachter. Of een twijfelachtig geklonken sluitschakel. En als de uitstekende boutjes nergens aanlopen...

Waarschijnlijk ketting iets teveel ingekort, oeps, dan maar twee schakels erbij. Desondanks ben ik het geheel eensch met de voorgangers, het zou ook mijn keuze niet zijn.
 
Laatst bewerkt:

halflive

MF fossiel
9 apr 2004
25.922
352
Purmerend
halflive.000webhostapp.com
Ja, dit kan.
Maar voor hoe lang? |(
één rondje om het voorkettingwiel of tienduizenden kilometers.
Vertel mij maar waarom het niet goed zou gaan. De originele pennetjes van een ketting zijn ook boterzacht. Bovendien worden ze alleen op afschuiving belast. Aan de lengte van de draad te zien heeft de bouwer de greeplengte van de bout gebruikt om te dragen.
Waar ik minder blij van wordt zijn de nylock moertjes in combinatie met een warm wordende bewegende ketting. Ik had liever kroonmoertjes gezien met een borgdraadje of splitpen.
Ik weet nog dat er vroeger kettingschakels te koop waren met een zelfborgend moertje, Daar moest je het moertje opdraaien en iets afbreken.

Ik heb er het volste vertrouwen in maar zou wel regelmatig naar die moertjes kijken.
 

kirill007

MF veteraan
14 apr 2012
1.372
38
West-Vlaanderen
één rondje om het voorkettingwiel of tienduizenden kilometers.
Vertel mij maar waarom het niet goed zou gaan. De originele pennetjes van een ketting zijn ook boterzacht. Bovendien worden ze alleen op afschuiving belast. Aan de lengte van de draad te zien heeft de bouwer de greeplengte van de bout gebruikt om te dragen.
Waar ik minder blij van wordt zijn de nylock moertjes in combinatie met een warm wordende bewegende ketting. Ik had liever kroonmoertjes gezien met een borgdraadje of splitpen.
Ik weet nog dat er vroeger kettingschakels te koop waren met een zelfborgend moertje, Daar moest je het moertje opdraaien en iets afbreken.

Ik heb er het volste vertrouwen in maar zou wel regelmatig naar die moertjes kijken.
Hoe warm wordt een motorketting eigenlijk?
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
14.935
831
56
Den Haag
Als je met de constructie als op de foto gaat rijden moet je wel een gaatje in je hoofd hebben.
 

Super Blackbird

Need for Speed = Food for Thought
21 jun 2004
16.448
454
55
Purmerend
www.afsmotorparts.nl
Persoon is slim genoeg geweest om nylock moertjes te gebruiken, zit misschien wel steviger dan het visje bij de schakels erachter. Of een twijfelachtig geklonken sluitschakel. En als de uitstekende boutjes nergens aanlopen...

Waarschijnlijk ketting iets teveel ingekort, oeps, dan maar twee schakels erbij. Desondanks ben ik het geheel eensch met de voorgangers, het zou ook mijn keuze niet zijn.
Daarnaast nog het probleem dat de kop van het boutje (die je dus niet ziet op de foto) vaak teveel zal uitsteken aan de achterkant. Bij de meeste motoren heb je aan de achterkant maar heel weinig vrije ruimte.....
En als ik het goed zie op de foto zit het visje op de volgende schakel...

Buiten eerder genoemde problemen, wat zou bij langdurig gebruik het effect zijn van schroefdraad i.p.v. een gladde pen in de kettingbus? En met welke kracht is de moer aangetrokken? Wat doet dat met de afdichting en het rollen van de kettingbussen?
 

edraket*

MF veteraan
28 dec 2006
1.000
35
49
vorst-laakdal
reken er maar op dat dit NOOIT loskomt of afbreekt , een ketting die 60° wordt gaat nooit het teflon aantasten , boutje breken mag je ook vergeten , hiermee durf ik lekker een dagje op het circuit gaan knallen
 

Zijspanpiet

Die hard MF'er
2 nov 2017
342
14
Ik zie hier geen probleem in.
De reacties hier zijn verschillend maar stuk zal het niet gaan de boutjes zijn veel dikker dan de ketting pennen.
Het is veel beter dan de visjes die kunnen er af,deze zb moertjes niet.
Zorg dat de bout kopjes nergens tegenaan komen.
Toe ik nog met Mn of de road reed een XL 500 das een poosje terug deed ik het altijd zo een ketting vastmaken en nooit geen last gehad overal doorheen en gassen maar.
 

bikerbertus

MF veteraan
9 jun 2007
5.099
232
:? Schakel kan met aangedraaide moer toch niet meer (goed) om z'n as draaien? (wat ie wel moet kunnen)
 

Raymond W

Veter vast
23 okt 2006
7.130
213
54
Mijdrecht
Ik zie hier geen probleem in.
De reacties hier zijn verschillend maar stuk zal het niet gaan de boutjes zijn veel dikker dan de ketting pennen.
Het is veel beter dan de visjes die kunnen er af,deze zb moertjes niet.
Zorg dat de bout kopjes nergens tegenaan komen.
Toe ik nog met Mn of de road reed een XL 500 das een poosje terug deed ik het altijd zo een ketting vastmaken en nooit geen last gehad overal doorheen en gassen maar.
Dus altijd last gehad. O-)

Overigens heb ik nog nooit gezien dat een visje (bij een juiste montage) eraf gelopen is.
 
Laatst bewerkt: