Kan dit tandwiel nog 4500km mee?

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Ik ga volgende week op vakantie, en dat zal alles bij elkaar toch al gauw 4000-5000km worden. Nu, de banden zijn in prima staat, de remblokken zijn pas 2000km oud, alle vloeistoffen zijn in prima staat. Het enige dat me nog een beetje zorgen baart is de staat van ketting+tandwiel.

Vandaar de vraag: kan deze kettingset nog zo lang mee?

rear_sprocket.jpg

(inmiddels is wel de zooi van de ketting+tandwiel af)

De dealer zegt van wel, maar zelf weet ik het nog niet zo zeker. De ketting zelf heeft niet teveel speling; ik kan 'm maar een paar millimeter van het achtertandwiel aftillen, en al teveel slaan doet-ie ook niet, al zit er enig eccentriek in het achtertandwiel.

Graag een second opinion :)

'k moet er wel bijzeggen dat ik inmiddels een Pro-Oiler gemonteerd heb, wat de levensduur van ketting+tandwiel zou moeten verlengen.

edit: Oeps, deze had in Techniek gemoeten...
 
Dat geintje met die visjes is volgensmij dat het wat minder strak in elkaar zit. Ik heb een visje ooit eens gebruikt op mn GS500E en na 10000 km brak dus 1 van die plaatjes gewoon doormidden omdat er ruimte was om heen en weer te wrikken (tja zeer miniem natuurlijk, maar toch veel meer dan een normale schakel). De 2 pinnen waren al wat uit elkaar getrokken toen ik erachter kwam. Enorme mazzel gehad dus.

Bottom line: gebruik geen visje. Zelfs voor een GS500E is het te zwak.
 
Zo, nieuwe DID kettingset ligt erop. Ik moest er 125 euro voor betalen; ze hebben me een beetje gematst omdat ik nog garantie heb op die machine. Als ze dat niet gedaan hadden had ik het ook best gevonden; verslijtende ketting hoort officieel niet onder garantie.

Verder hebben ze de voorspanning van m'n achtervering strakker gezet, en de complete achterremklauw uit elkaar gehaald en schoongemaakt omdat-ie naar mijn idee ietsjes teveel bleef hangen. En nogmaals de carbs afgeregeld omdat ik merkte dat het blok na een paar km langzaam rijden wel eens afsloeg als ik de koppeling inkneep.

Tot nu toe dus nog steeds geen slechte ervaringen met Solo-Moto... :}
 
Dat geintje met die visjes is volgensmij dat het wat minder strak in elkaar zit. Ik heb een visje ooit eens gebruikt op mn GS500E en na 10000 km brak dus 1 van die plaatjes gewoon doormidden omdat er ruimte was om heen en weer te wrikken (tja zeer miniem natuurlijk, maar toch veel meer dan een normale schakel). De 2 pinnen waren al wat uit elkaar getrokken toen ik erachter kwam. Enorme mazzel gehad dus.

Bottom line: gebruik geen visje. Zelfs voor een GS500E is het te zwak.

Visjes worden veel gebruikt bij crossers en supermotards. En die kettingen hebben het serieus zwaar te verduren.

Misschien dat jij een toevallig een zwakker exemplaar had, want die vind je ook wel bij de geklonken kettingen.
 
Als zon dealer zegt dat het nog wel kan, why not :?

Maar bij twijfel van je zelf zou ik hem zo wie zo vervangen ;)

Liever goed beslagen ten ijs komen, dan halverwege je vakantie de boel weer op te moeten pakken en mischien wel naar huis toe te moeten gaan ;)

Suc6! ermee ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan