Kan dit tandwiel nog 4500km mee?

DaBit

MF veteraan
8 apr 2004
1.151
0
Oss
Ik ga volgende week op vakantie, en dat zal alles bij elkaar toch al gauw 4000-5000km worden. Nu, de banden zijn in prima staat, de remblokken zijn pas 2000km oud, alle vloeistoffen zijn in prima staat. Het enige dat me nog een beetje zorgen baart is de staat van ketting+tandwiel.

Vandaar de vraag: kan deze kettingset nog zo lang mee?

rear_sprocket.jpg

(inmiddels is wel de zooi van de ketting+tandwiel af)

De dealer zegt van wel, maar zelf weet ik het nog niet zo zeker. De ketting zelf heeft niet teveel speling; ik kan 'm maar een paar millimeter van het achtertandwiel aftillen, en al teveel slaan doet-ie ook niet, al zit er enig eccentriek in het achtertandwiel.

Graag een second opinion :)

'k moet er wel bijzeggen dat ik inmiddels een Pro-Oiler gemonteerd heb, wat de levensduur van ketting+tandwiel zou moeten verlengen.

edit: Oeps, deze had in Techniek gemoeten...
 
Als de dealer zegt dat het nog kan, zou ik er vrede mee hebben.

Maar als je zelf al twijfelt, wat wil je dan van ons nog horen?
Ik zou zeggen bij twijfel gewoon vervangen. Kost wel een paar centen, maar dat is dan jouw afweging.... wat mag je gevoel je kosten :X
 
Het excentriek zit waarschijnlijk niet in je achtertandwiel maar in de ketting, hard geworden stukken. Aan de hand van die foto durf ik geen voorspelling aan. Stel jezelf deze vragen eens:

- Hoeveel km heeft ie gelopen?
- Hoe ver is de ketting naar achter gesteld
- Wat is de staat van het voortandwiel (scherp of echt nog dikke tanden).

Als je dealer zegt dat het kan LIJKT het me ook wel te moeten kunnen... maar ik ken je dealer niet..
 
Net even langs Motoport Den Bosch geweest (om een tanktas aan te schaffen), en ook die mensen dezelfde vraag voorgelegd. Hun mening: 4000km gaat het niet meer redden.

Maar als je zelf al twijfelt, wat wil je dan van ons nog horen?
Ik zou zeggen bij twijfel gewoon vervangen. Kost wel een paar centen, maar dat is dan jouw afweging.... wat mag je gevoel je kosten :X

Mjah, in principe vervang ik liever niet iets wat nog niet hoeft. Magoed, in het buitenland langs de weg staan met een voortandwiel dat een rondje geworden is, is ook zoiets. Om nog maar niet te spreken over een gebroken ketting en een gat in het carter.

Stel jezelf deze vragen eens:

- Hoeveel km heeft ie gelopen?

Geen idee. Als het de originele kettingset is zo'n 19000 mijl / 30000km.

- Hoe ver is de ketting naar achter gesteld

Ongeveer halfweg.

- Wat is de staat van het voortandwiel (scherp of echt nog dikke tanden).

Nog niet gecontroleerd; daarvoor moet ik het kapje weghalen.

Als je dealer zegt dat het kan LIJKT het me ook wel te moeten kunnen... maar ik ken je dealer niet..

Solo-Moto in Geffen. Opzich een goede tent volgens de verhalen van anderen. Ikzelf heb er tot nu toe niks over te klagen gehad, maar de relatie is dan ook pas 3 weken oud.

'k ga ze toch bellen en vragen of ze de set kunnen vervangen.
 
Ik zou er nog wel 4000-4500 km mee durven rijden. De tanden zien er nog hoeking uit. Maar ik rij dan ook een stuk rustiger met een motor tijdens een vakantie.

Maar hoe zit het met je profiel van je banden?
Vergeet dat niet!

Cheers!
 
Ik zou er nog wel 4000-4500 km mee durven rijden. De tanden zien er nog hoeking uit.

Ze zijn nog niet echt spits nee. Maar toch laat ik voor het gevoel de kettingset gewoon vervangen.

Maar ik rij dan ook een stuk rustiger met een motor tijdens een vakantie.

Ik ook. 'k heb van 't weekend een half uurtje schandalig hard gereden (tot 220) in Duitsland, en ik was gebroken de dag erop. Ik denk dat ik 120-130 op de snelwegen in Duitsland/Zwitserland/Italie en de geldende maximumsnelheid op de B-wegen aanhou. Uiteindelijk is de tijdswinst tussen 120 en 150 minimaal.

Maar hoe zit het met je profiel van je banden?

De achterband is nog vrijwel nieuw (<3000km), de voorband is ook nog in goede conditie. Daar heb ik wel vertrouwen in. Alleen begint m'n achterband al iets vierkant af te slijten van alle snelwegkilometers :X

geen risico nemen als je op vakantie gaat, een kettingsetje kost gemiddeld 150 euro, dus waar praten we over.

Dat geld is ook niet het probleem, maar meer wanneer het moet gebeuren. M'n week zit stampvol namelijk :(

Solo-Moto SUCKS, blijft daar voortaan maar weg, helaas...

Want? Tot nu toe niks te klagen gehad. Ze hebben bij aanschaf een matige achterband (2-3mm profiel nog) vervangen door een goede waarvan alleen het middenvlak iets gelopen had, de remblokken vervangen door nieuwe terwijl ook daarop in principe nog voldoende vlees zat, en bij kleine dingetjes die me niet zinden aan de motor ben ik ook ruim voldoende en gratis geholpen. Bijvoorbeeld: ik wilde de remvloeistof vervangen hebben en het schakelpookje wat lager. Was geen enkel probleem.

Ik zou de set vervangen, maar schaf je nieuwe dan liever bij Motoport Den Bosch of zo aan... of Vos Oss..

Vos Oss? Geen denken aan. Die mannen waren wel niet zo ontzettend onbeschoft toen ik nog brommer reed en eens ging kijken naar leuke motoren voor na m'n rijbewijs. Tsja, dat ze nu aardig zijn nu er een 'volwaardig' figuur in de winkel staat en ze geld kunnen verdienen geloof ik wel.

Ervaringen met dealers verschillen dus nogal. Toch wil ik graag weten waarom Solo-moto zuigt..
 
Ik ken diverse gevalletjes van "grenzend aan oplichting" van Solo-moto.. magoed ieder heeft zo zijn ervaringen met een bepaalde zaak he. Maar geloof me dat Solo Moto geen heel degelijke tent is, sorry. Vroeger had je een site, motordealers.info, ik weet niet of hij nog online is, maar daar kwam die ook zeer slecht uit. Zoek anders eens op MF rond op "Solo Moto"....
 
Ik ken diverse gevalletjes van "grenzend aan oplichting" van Solo-moto.. magoed ieder heeft zo zijn ervaringen met een bepaalde zaak he. Maar geloof me dat Solo Moto geen heel degelijke tent is, sorry. Vroeger had je een site, motordealers.info, ik weet niet of hij nog online is, maar daar kwam die ook zeer slecht uit. Zoek anders eens op MF rond op "Solo Moto"....

http://www.motordealer.info/provincies/noord_brabant/index.html

Zo slecht komen ze er niet vanaf, en de reacties van Solo-Moto zelf vallen imho niet onder 'krampachtig rechtpraten'. Maar de site is verouderd...

Och, ik heb tot nu toe alleen nog maar positieve ervaringen met ze, al heb ik nog niks meegemaakt wat gesteggel op zou kunnen leveren. Als dat zo blijft, blijf ik daar klant. Ik ben niet zo'n 'dealer-hopper'; als het goed is blijf ik daar, heb ik een paar negatieve ervaringen, dan zoek ik iets anders.

Maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

En eerlijk gezegd is het blindelings vertrouwen in welke dealer dan ook grondig de soep in gedraaid door een brommerdealer waar mijn RS50 ruim een jaar (!) gestaan heeft, en waar ik echt werkelijk het complete scala aan smoezen gehoord heb. Ik heb nogal de neiging om te controleren of ze ook gedaan hebben wat ik wilde, en of alles ook weer vast zit. Er word nogal vaak een kuipboutje, borgpennetje, of whatever vergeten namelijk.

't liefst doe ik alles zelf, maar daar heb ik nu nog niet echt de ballen voor. Komt vanzelf als de nieuwigheid eraf is; veel dingen zijn simpeler dan het lijkt en meer een kwestie van gewoon een keer doen.
 
De motor staat inmiddels bij de dealer, en er is een DID (ofzoiets) kettingset voor besteld...

Hoe moeilijk is het nu eigenlijk om dat zelf te doen? Bij brommers heb ik vaak zat ketting+tandwielen vervangen, en dat was knap simpel. Achterwiel eruit, tandwiel los, nieuw tandwiel erop, voortandwiel losschroeven, nieuw tandwiel erop, achterwiel erin, ketting op maat maken, met een koppelschakel monteren, ketting stellen, en klaar.

Is het bij een motor ook zo simpel?
 
Laatst bewerkt:
Ja en nee..... Tis kwa principiepe gewoon hetzelfde. Alleen een brommert gaat in de regel geen tweehonderdveel. Dus bijvoorbeeld een koppelschakeltje met visje vind ik uit den boze, alleen een geklonken schakel komt er bij mij op. Dat klinken moet eigenlijk gebeuren met een fatsoenlijk klink-hulpapparaatje alhoewel het met een goede centerpons en een aambeeld ook wel wil.

Gewoon zelf doen en in geval van twijfel door dealer laten naklinken..... Wel beetje oppassen met de o-ringetjes (vooral als je van plan bent het ding zelf op lengte te gaan maken...... met een haaks slijpertje ofzo).
 
Op dinsdag 13 juli 2004 22:37 schreef Réénnie het volgende:Dat klinken moet eigenlijk gebeuren met een fatsoenlijk klink-hulpapparaatje alhoewel het met een goede centerpons en een aambeeld ook wel wil.

Hmm, als een koppelschakel met 'visje' onbetrouwbaar is bij motoren, dan is zelf klinken met centerpons en aambeeld dat ook imho.

Waarom zijn die 'visjes' eigenlijk onbetrouwbaar? Ze houden alleen het kettingplaatje op de plek. 'k heb nog nooit gehoord dat ze 'zomaar' loslaten. (Mits nieuw enzo. Een 3x hergebruikt 'visje' komt wel los op den duur)

Gewoon zelf doen en in geval van twijfel door dealer laten naklinken..... Wel beetje oppassen met de o-ringetjes (vooral als je van plan bent het ding zelf op lengte te gaan maken...... met een haaks slijpertje ofzo).

Ik ga er vanuit dat motorkettingen op de goede lengte zijn, mits er niks veranderd is aan dat gedeelte. Bij de brommer was het lastiger; de brommerboer had destijds maar een paar kettingen op voorraad, dus ik nam een paar schakels te lange die ik zelf op maat maakte. Inderdaad, met een dremel+slijpschijfje.

Maar het loopt dus stuk op het klinken van de ketting...
 
Maar het loopt dus stuk op het klinken van de ketting...
Ik heb laatst zelf m'n ketting vernieuwd.
Compleet setje besteld bij Louis.de en er meteen een kettingpons-/klink-tooltje bij gekocht:
10003136_910_02.JPG

Het is een eenmalige investering en hoewel je 'm hopelijk niet al te vaak hoeft te gebruiken heb je dat geld er snel genoeg uit.
Door de duitse regels levert Louis eindloze kettingen.
Als je die wilt monteren dan moet je hele achterbrug eruit.
Of je besteld net als ik dat tooltje en een extra klinkschakel bij de kettingset en ponst de ketting open en klinkt 'm daarna weer dicht.

Raming dealer: €180 materiaal + ong. 2 uur werk a €55/uur
Kosten zelf doen : kettingset + tooltje €160 en lekker zelf prutsen

en ja, dat tooltje wil ik best een keer uitlenen, woon in utrecht
 
Ik heb laatst zelf m'n ketting vernieuwd.
Compleet setje besteld bij Louis.de en er meteen een kettingpons-/klink-tooltje bij gekocht:

..

en ja, dat tooltje wil ik best een keer uitlenen, woon in utrecht

Hmmm, het ding staat nu al bij de dealer, anders had ik het graag zelf eens geprobeerd. En in combinatie met de pro-oiler ga ik er vanuit dat dit de laatste kettingset is die deze motor gaat zien voordat ik besluit dat ik iets anders wil :)

Dit is geen tandwiel, maar een kettingwiel. Tandwielen zitten in de versnellingsbak.

sniewaar :P

Tandwielen zijn er in alle soorten en maten, en ook het 'kettingwiel' is een tandwiel. Het bestaat namelijk uit een rondje met daarop tanden welke in dit specifieke geval in de schakels van de ketting grijpen. Het feit dat het ding tanden heeft maakt het een tandwiel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan