kan dit zo

capricorn-46

MF veteraan
8 mrt 2009
1.121
64
Wijhe
schroefdraad loopt door het oog van de schokkers kan dit,of moet ik dit zo maken dat
het gedeelte wat in het oog zit schroefdraad vrij is .
full
 
Waarschijnlijk wil die de zaag in die bout zetten. Anders gewoon een goeie halen en geen gamma bout maar wel een 8.8 bout. Gamma is vaak 4.4 das troep draai je zo rond en dat wil je niet bij een achterveeer.
 
geen zorgen maken over speling, die gaat er niet zijn.
net zoals met wielassen, dient de bout ook om het geheel op te spannen . normaal gezien perst de bout de bevestigingsvlakken tegen de bus rond de bout. enkel bij zware klappen tijdens het inveren zou de bus misschien nog omhoog kunnen schuiven (tot tegen de bout), maar je kan hem nooit omgekeerd zo zwaar belasten dat de bus weer naar onder zou verschuiven.

in theorie gaat er misschien speling zijn, in de praktijk nooit.
 
Laatst bewerkt:
geen zorgen maken over speling, die gaat er niet zijn.
net zoals met wielassen, dient de bout ook om het geheel op te spannen . normaal gezien perst de bout de bevestigingsvlakken tegen de bus rond de bout. enkel bij zware klappen tijdens het inveren zou de bus misschien nog omhoog kunnen schuiven (tot tegen de bout), maar je kan hem nooit omgekeerd zo zwaar belasten dat de bus weer naar onder zou verschuiven.

in theorie gaat er misschien speling zijn, in de praktijk nooit.
zo simpel issut
 
Zolang je hem maar met de juist benodigde kracht (volgens het boekje) kan aandraaien. Hou er rekening mee dat een imbus sneller kapot draait mocht je later bij demonteren ooit met roest of iets te maken krijgen en het ding dan behoorlijk vast lijkt te zitten.
 
iets insmeren met kopervet zal denk ik wel helpen

Dat kan echt zo niet.
Draad moet je niet op die manier belasten. Niet dat het meteen kapot gaat maar het lubbert uit tot er flink speling op zit. En de rest van de demper en misschien ook je frame is dan meteen mee uit gelubberd.
Dus niet doen zo, gewoon een goede borstbout in draaien.

En kopervet doet helemaal niets daar, is ook niet nodig. Als je het wil invetten gewoon dik smeervet of lagervet gebruiken.
 
De bout op de foto is een tapbout. Da's de foute bout.

Jij moet gaan zoeken naar zo geheten borstbouten. Google maar even een plaatje.

nope, wat je hier voor nodig hebt is zeker geen borstbout, en wat je op de foto ziet heet ook geen tapbout.

Een borstbout heeft een cilindrisch gedeelte wat een GROTERE diameter heeft dan de buitenkant van de schroefdraad, en een "borst" waarmee je de schroefdraad vast kunt draaien in een gat, terwijl het cilindrische gedeelte en de kop buiten het materiaal blijven steken. Je kunt een borstbout dus vastzetten door bijvoorbeeld een hefboom, waarbij de bout vastzit maar de hefboom nog kan bewegen.

Het onderscheid waar het in dit topic over gaat zijn "voldraad" bouten (die dus schroefdraad tot net onder de kop hebben) of bouten met "gedeeltelijk draad".

Wat je hier moet hebben is gewoon de bout in de goede maat, volgens de norm ISO 4014

Betreffende boutjes koop je voor een paar centen. Is eigenlijk niet eens iets waar je op KUNT bezuinigen dus... :o
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan