Kan een luchtgekoelde motor oververhit raken?

Frederiko

Die hard MF'er
20 jul 2003
591
0
Arnhem
Ik stond gisteren naast een luchtgekoelde motor voor het stoplicht. Stoplicht stond aardig lang op rood. De jongen naast mij zette zijn motor uit. Ik dacht dat zal hij wel om milieu technische redenen doen. :) Maar nee hij kwam met de mededeling, dat het was om de motor te sparen. Wordt te heet en is niet goed.
Mijn vraag is nu dan ook is dat waar? Ik zelf denk, dat de motor het moet kunnen hebben. Deze zijn er uiteindelijk voor gemaakt.
 
Ja dat kan, maar dan moet je echt ongelofelijk goed je best doen..
Als ie van een minuut of 5 stationair draaien na een tijdje te hebben geblazen oververhit raakt is er iets niet goed.

Naja mijn motor rijd ook bijna altijd met de fans aan.. :)
Stomme ding hangt altijd ronde de 98-102 graden.
Maarja, dat betekend gewoon harder gassen :]

Boven de 120 hangt ie op 78-85.
Maar in de stad en zo is het net een strijkbout waar je op zit. :o
 
vroeger had je nog Geforceerde Luchtkoeling ... kweenie of dattegenwoordig nog zo is :?

Volgens mij bedoel je zo'n RAM AIR systeem (Suzuki)maar dat werkte alleen als je aan het rijden was.

En een beetje warm worden kan geen kwaad hoor zo gauw loopt hij niet vast. Als ik door de stadt rijd wordt mijn lucht gekoelde motor ook bloedje heet. Maar zo gauw je weer een paar meter rijd zakt de temperatuur heel snel naar beneden. Moet ie tegen kunnen maar wel zorgen dat je oliepeil in orde is want dit smeert niet alleen maar koelt ook.
 
Volgens mij bedoel je zo'n RAM AIR systeem (Suzuki)maar dat werkte alleen als je aan het rijden was.

En een beetje warm worden kan geen kwaad hoor zo gauw loopt hij niet vast. Als ik door de stadt rijd wordt mijn lucht gekoelde motor ook bloedje heet. Maar zo gauw je weer een paar meter rijd zakt de temperatuur heel snel naar beneden. Moet ie tegen kunnen maar wel zorgen dat je oliepeil in orde is want dit smeert niet alleen maar koelt ook.

Ik denk dat hij dat niet bedoelt. Ik denk dat hij zo,n schoepenrad bedoelt die meedraaid op de krukas zoals een oude Zundapp of Kreidler of Puch, Tomos enz.
 
... Ik zelf denk, dat de motor het moet kunnen hebben. Deze zijn er uiteindelijk voor gemaakt....

:Y


Je geeft't juiste antwoord zelf al!
8-)

Zelfs een minuut wachten bij een verkeerlicht is met deze warmte al te lang, maar de motor zal er weinig meer last van hebben. Zo lang er voldoende olie in zit en je staat niet constant te gassen bij (langdurige) stilstand in de hitte, is er niks aan de hand.
 
yep, tuurlijk kan een luchtgekoelde motor te heet worden

denk aan een off road waar van de koel ribben helemaal dicht zitten met drek.
ook lang stationair draaien kan vataal zijn..........(gen rijdwind koeling)

maar neem je nou de good old wl(a/c) van harley, die zijn er op gebouwd dat als ze eenmaal in-gelopen zijn, de hele dag stationair kunnen draaien.

nou zul je het in dit kikkerland niet snel mee maken...........er zijn nog al wat hetere streken op de wereld en daar rijden ze ook motorfiets
 
Ik zelf denk, dat de motor het moet kunnen hebben. Deze zijn er uiteindelijk voor gemaakt.

Er voor gemaakt om lang voor een stoplicht stil te staan :?

ik denk dat de meeste koeling toch van rijwind zal moeten komen. Als je lang stilstaat zal dat behoorlijk warm worden. ;)

:^

Volgens mij bedoel je zo'n RAM AIR systeem (Suzuki)maar dat werkte alleen als je aan het rijden was.

Nee ram air heeft totaal niks met koeling te maken. En dat zit trouwens op nog veel meer motoren als Suzuki. Bij Suzuki heet het SRAD, maar kawa heeft het ook, en honda en vast nog wel meer merken.


Vroeger? Iedere luchtgekoelde scooter tot op heden :)

Ja, maar dat heeft een andere reden. Door al dat tupperware op een scooter krijgt het blok totaal geen rijwind dus zal het van een geforceerde koeling of waterkoeling moeten komen.
 
Mijn thundercat had het een maandje geleden toen het 25+ graden werd ook heel erg warm in het centrum van Den Haag... zodra het metertje boven de 100 graden aangaf sprong er een aanjager aan die de boel even ging afkoelen en het hielp geweldig :)
 
ik denk dat de meeste koeling toch van rijwind zal moeten komen. Als je lang stilstaat zal dat behoorlijk warm worden. ;)
Toch, op de snelweg heb je veel rijwind maar ik merk dattie dan toch goed op ze flikker krijgt. Er wordt immers veel brandstof verbrand. De olie moet ook koelen, stationair is die flow natuurlijk klein. Mijn vraag is dan ook, gaat het hier om een dry/wet sump.
 
Als je motor stationair draait wordt er ook maar een klein beetje benzine omgezet in warmte / tijdseenheid. Dus zou je motor er gewoon tegen moeten kunnen als je niet constant aan je gas gaat lopen sleuren.

En ja, een luchtgekoelde motor kan te heet worden, dat kan een watergekoelde motor overigens ook...
 
Nee ram air heeft totaal niks met koeling te maken. En dat zit trouwens op nog veel meer motoren als Suzuki. Bij Suzuki heet het SRAD, maar kawa heeft het ook, en honda en vast nog wel meer merken.


stop toch eens met achterlijk blaten als je er NIETS vanaf weet

de eerste ram air systemen op de suzuki GT series waren luchthappers boven de cilinderkop om een betere koeling te krijgen. Maarja van echte motoren heb jij geen verstand he |(


en nu voortaan je bek dichthouden. Of ga nog wat auto"s zoeken zonder distributieketting |( |( |( :z :z
 
Natuurlijk kan een luchtkoeler te warm worden. De olie moet dan toch wel boven de 160 graden uitkomen. De oliefilm tussen de zuiger en cilinder of in de lagers breekt en de boel gaat beschadigen. Maar dat gebeurt niet zo snel.

Hangt ook van de motor af. Mijn oude Kawa Z750 Twin had een thermisch probleem. Gewoon rijden bij 110 km/h gaf bij deze temperaturen al 150 graden olietemperatuur in het carter. Bij stationair toerental begon het oliedruklampje dan te branden :(

Snelheid laten zakken tot 90 leverde 15 graden daling op.

Mijn GT'tje maakt ook altijd meer mechanische herrie met dit weer. Een teken dat hij het niet echt naar zijn zin heeft.

De GL1000 daarentegen draait kiplekker nu.
 
ja, het kan, ik heb het al meermalen mogen meemaken.
met een luchtgekoelde (klassieke)triumph met zijspan uren stapvoets rijden bij 25+
het gevolg is dat hij niet meer stationair wil lopen.
ernstiger problemen heb ik er nog nooit mee gehad, na vijf minuten doorrijden is het ook weer over.
een stoplicht overleefd hij wel, bij een brug kan je hem beter afzetten, voornamelijk vanwege het milieu.

en dat suzuki ram air systeem was omdat de koppen te weinig koelkapaciteit hadden.
die slimme japanners hebben dat met ram air scheppers opgelost en daar een marketing gimmic van gemaakt :}
 
stop toch eens met achterlijk blaten als je er NIETS vanaf weet

de eerste ram air systemen op de suzuki GT series waren luchthappers boven de cilinderkop om een betere koeling te krijgen.

de definitie van Ram-air is geforceerd door rijwind een betere cilindervulling
krijgen (Leuk detail: lucht comprimeren veroorzaakt juist warmte)
koeling heeft er geen ruk mee te maken

De luchtinlaten op de Soes GT werken met een venturieffect: sneller lucht langs de
cilinders laten stromen koelt beter
hoe ze dat noemen geen idee, Maar ram-air in ieder geval niet
 
de definitie van Ram-air is geforceerd door rijwind een betere cilindervulling
krijgen (Leuk detail: lucht comprimeren veroorzaakt juist warmte)
koeling heeft er geen ruk mee te maken

De luchtinlaten op de Soes GT werken met een venturieffect: sneller lucht langs de
cilinders laten stromen koelt beter
hoe ze dat noemen geen idee, Maar ram-air in ieder geval niet

Voor je imago was het beter geweest als je het eerst even op had gezocht.
De link staat er zelfs bij |(
Het heet dus ram air system.
 
Voor al die broekjes die opgegroeid zijn in het tijdperk motoren-radiaalbanden, er is een tijd geweest dat men nog rondreed met gespaakte velgen, binnenbanden, 2 takt motoren, en luchtgekoelde motoren.
Als we het gebben over luchtgekoelde motoren in combinatie met RAM-AIR, dan hebben WIJ het over de GT 3cilinders van suzuki, die hadden een kapje over de cilinderkoppen die de lucht "geforceerd " over de koppen stuwde.
Dus met al jullie wijsheid en definities..... vraag maar een kwartje aan je moeder voor een ijsje
 
Voor al die broekjes die opgegroeid zijn in het tijdperk motoren-radiaalbanden, er is een tijd geweest dat men nog rondreed met gespaakte velgen, binnenbanden, 2 takt motoren, en luchtgekoelde motoren.
Als we het gebben over luchtgekoelde motoren in combinatie met RAM-AIR, dan hebben WIJ het over de GT 3cilinders van suzuki, die hadden een kapje over de cilinderkoppen die de lucht "geforceerd " over de koppen stuwde.
Dus met al jullie wijsheid en definities..... vraag maar een kwartje aan je moeder voor een ijsje
:} :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan