Kan een luchtgekoelde motor oververhit raken?

Frederiko

Die hard MF'er
20 jul 2003
591
0
Arnhem
Ik stond gisteren naast een luchtgekoelde motor voor het stoplicht. Stoplicht stond aardig lang op rood. De jongen naast mij zette zijn motor uit. Ik dacht dat zal hij wel om milieu technische redenen doen. :) Maar nee hij kwam met de mededeling, dat het was om de motor te sparen. Wordt te heet en is niet goed.
Mijn vraag is nu dan ook is dat waar? Ik zelf denk, dat de motor het moet kunnen hebben. Deze zijn er uiteindelijk voor gemaakt.
 
SRAD , RAM AIR.. dat is allemaal een vorm van drukvulling in je luchtfilterkast die er voor zorgt dat er meer benzine/lucht via carbs/injektie in je motor komen en zo meer vermogen toch ontwikkelen?? :? (hoe sneller je rijdt, hoe meer stuwdruk naar je inlaat/verbrandingskamer..)
en dat suzuki naampje noemt SACS: Suzuki Advanced Cooling System :9 Wat wilt zeggen dat een (Suzuki)luchtgekoeld blok extra gekoeld wordt via een oliestraal die op de onderkant van je zuigers gericht is en zo je zuigers koelt... :}
Ben precies de enigste dit dat hier weet te vertellen 8-) en dat voor een Belg nog wel :P

Groeten vanuit Belgie :P :}
 
De term ram air wordt meer gebruikt voor exstra lucht naar het brandstofsysteem te krijgen.
De kapjes die je bedoelt zijn om extra lucht langs de cilinders te krijgen,hebben ook wel degelijk een functie.

Groeten Magnamannetje.

SRAD , RAM AIR.. dat is allemaal een vorm van drukvulling in je luchtfilterkast die er voor zorgt dat er meer benzine/lucht via carbs/injektie in je motor komen en zo meer vermogen toch ontwikkelen?? :? (hoe sneller je rijdt, hoe meer stuwdruk naar je inlaat/verbrandingskamer..)
en dat suzuki naampje noemt SACS: Suzuki Advanced Cooling System :9 Wat wilt zeggen dat een (Suzuki)luchtgekoeld blok extra gekoeld wordt via een oliestraal die op de onderkant van je zuigers gericht is en zo je zuigers koelt... :}
Ben precies de enigste dit dat hier weet te vertellen 8-) en dat voor een Belg nog wel :P

Groeten vanuit Belgie :P :}

beide de rest van het topic niet helemaal gelezen?
SACS heeft dus volgens jou ook niets met die rijwindscoops voor de koeling te maken...dus is dat ook ramair.

Heerlijk topic... mooi blaten kan iedereen.
 
Pfff,

Je hebt wel weinig gevoel voor humor man !

Wás goed bedoelt joh

hierbij mijn nederige excuses

:} :} :} :} :}
Ik neem aan dat je op mijn post doelt?

Niet alles zo serieus opvatten. ;)

Ik krijg dat slot hiervandaan toch nooit helemaal naar Den Haag gegooid.

Anyways, om slotjes vragen wordt meestal niet zo op prijs gesteld. Als je een topic wilt rapporteren, kan dat via dat gele driehoekje rechts bovenaan het topic.

Maar een slotje vind/vond ik niet nodig. Afgezien van wat oververhitte gemoederen in dit topic, is er weinig aan de hand.
 
Terug on-topic dan maar:

luchtgekoelde motoren kunnen wel zéker oververhit raken!
H-D's hebben nog (steeds) een hitteprobleem,maar ook andere merken hebben er last van.
Ikzelf rij Yamma XS-driecylinders (van die cardandingesten uit eind jaren '70) en die willen maar wat graag warmlopen...
Als modificatie is er ook een vergrote oliepan gemonteerd,zodat de olie wat koeler blijft.
Later is er een oliekoeler gemonteerd,maar nog.
Vooral bij het verlaten van de snelweg lang bij een verkeerlicht onderaan de afrit moeten wachten is funnest; ze begint lui te reageren op gas en stationair lopen is er al helemaal niet meer bij.

Lang verhaal kort: JA,het kan!
 
H-D's hebben nog (steeds) een hitteprobleem
Hoe bedoel je dat? Conceptueel lijken HD's gegarandeerd om oververhit te raken met de achterste cilinder recht achter de voorste, maar in de praktijk blijken ze juist behoorlijk veel te kunnen hebben. De oudere Buells zonder geforceerde koeling of olie koeler draaien moeiteloos door (mijne is de ton al voorbij), zelfs onder extreme hitte, voorop gesteld dat er niet ondeskundig aan het in/uitlaat traject is geknutseld. En ook de vele Harleys in b.v Florida of andere warme gebieden in de US lopen niet chronisch de vernieling in.
 
............
en dat suzuki naampje noemt SACS: Suzuki Advanced Cooling System :9 Wat wilt zeggen dat een (Suzuki)luchtgekoeld blok extra gekoeld wordt via een oliestraal die op de onderkant van je zuigers gericht is en zo je zuigers koelt... :}
Ben precies de enigste dit dat hier weet te vertellen 8-) en dat voor een Belg nog wel :P

Groeten vanuit Belgie :P :}
SACS houd alleen maar in dat het motorblok olie gekoeld is en dat de olie doormiddel van een oliekoeler weer de warmte kwijt kan aan de buitenlucht.

dat olie tegen de onderzijde van de zuiger wordt gespoten gebeurd ook bij 'water gekoelde' motorblokken. hoe moet men anders die zuigers extra koelen ?!
 
Hoe bedoel je dat? Conceptueel lijken HD's gegarandeerd om oververhit te raken met de achterste cilinder recht achter de voorste, maar in de praktijk blijken ze juist behoorlijk veel te kunnen hebben. De oudere Buells zonder geforceerde koeling of olie koeler draaien moeiteloos door (mijne is de ton al voorbij), zelfs onder extreme hitte, voorop gesteld dat er niet ondeskundig aan het in/uitlaat traject is geknutseld. En ook de vele Harleys in b.v Florida of andere warme gebieden in de US lopen niet chronisch de vernieling in.

Tuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen: ook ik ken jongens op een oude Ironhead Sporty die nixnie-geen koelingsproblemen hebben terwijl er toch redelijk stevig wordt doorgetuffeld...of dat niet willen toegeven,weetikveul.
Zal wel iets met 'naam hooghouden' te maken hebben ofzo.
Punt is dat pas met de komst van de TC-blokken 'de fabriek' daadwerkelijk eens serieus is bezig geweest deze problematiek af-fabriek aan te pakken.
Het is ook nix om je voor te schamen; koelproblemen horen nu eenmaal bij een luchtgekoelde motor.
Zelfs de WLA (die het daadwerkelijk moest kunnen hebben) kon dat pas na ingrijpende verbeteringen...alu koppen,ander zuigermateriaal,schotaanpassingen etc etc.
Een Buell is nix anders dan een Sporty met een (voor H-D-Begrippen) extreem korte slag,die zullen motorisch misschien iets gezonder lopen.
Door hun beplating wordt dit effect echter een beetje de das omgedaan,vandaar ook dat de nieuwste generatie ventilatoren heeft.
Nogmaals: "uitzonderingen bevestigen de regel".
 
Conceptueel lijken HD's gegarandeerd om oververhit te raken met de achterste cilinder recht achter de voorste, maar in de praktijk blijken ze juist behoorlijk veel te kunnen hebben.
Kijk eens in Brikken en Klassiekers, daar loopt een topic waar een heel verhaal (stukje bij beetje) wordt gepost over HD-blokken en hun design fouten.
 
om het nu even helder te maken:
ram air is een term uit de luchtvaart.
het wordt gebruikt voor een ram-jet of pulse-jet motor.
ram-jet.gif

het is natuurlijk onwijs stoer om stickers met dat soort texten op je motorfiets te plakken.
de marine heeft nog eens een helicopter van nederlands fabrikaat gehad met vier puls-jets op de rotortips.
helaas was de actieradius niet zo groot, het is namelijk niet zo'n efficient systeem.

er is bij ons in de werkplaats in vroeger tijden wel eens ramjet gebouwd, van voren met perslucht blazen en van boven kerosine er in laten lopen.
het ding sleepte zo een werkbank mee *D

die generator die uit een dc10 klapt heet een RAT, een Ram Air Turbine.
gewoon een propellortje in een huisje.

je kan dus eigenlijk elke luchthapper een ram air noemen.
het leukst is het altijd nog als je mensen laat geloven dat het op magische wijze vermogen genereerd :}
 
stop toch eens met achterlijk blaten als je er NIETS vanaf weet

de eerste ram air systemen op de suzuki GT series waren luchthappers boven de cilinderkop om een betere koeling te krijgen. Maarja van echte motoren heb jij geen verstand he |(


en nu voortaan je bek dichthouden. Of ga nog wat auto"s zoeken zonder distributieketting |( |( |( :z :z
zo zelfverzekerd en zo hard er tegenin.... misschien wel iets te hard.. maarja eigenlijk klopt het wel. ramair is idd een forced induction systeem wat extra lucht in de cylinders blaast.....

maaaaaar... in 1972 kwamen een paar soesjes op de markt met het eerste ramair systeem. dit waren 2 taktertjes die door middel van een ramair systeem lucht over de cylinderkoppen blies. door venturi kreeg je dan een hogere stroming en dus betere koeling. (nee niet meer druk, die druk is enkel een resultante van de hogere stroming die nergens heen kan)

pas veel later.. jaren 80 of 90 kwam soes met de srad (soesjes ram air direct) en de kwaakies kwamen met rais(ram air intake system)

maar de oorsprong lag in koeling...
 
maar het hele ram air slaat toch gewoon op het scheppen van lucht...

boeit dus geen drol of het nou gebruikt wordt om te koelen of een betere cilindervulling te krijgen....ding schept lucht, dus heeft ramair.

jatochhhh?
 
om het nu even helder te maken:
ram air is een term uit de luchtvaart.
het wordt gebruikt voor een ram-jet of pulse-jet motor.
(Afbeelding)


blabla (hoop text die me quote te groot maakt ;) )

leuk plaatje... das idd een ramjet/ram air turbine/etc.... en ja idd de motorindustrie heeft de naam daar gejat.. maar het principe lijkt er niet op ;)

zie ram air als een trechter. dan komt meneer venturi (slim mannetje) en die komt met de wet van bernoulli (ook wel venturi effect) http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Bernoulli

dit is heel mooi uitgelegd met heel veel formules... maar kort is het:

bij de zelfde massa lucht die zich per seconde door een buis beweegt
opening * luchtstroming = constant... m.a.w als je de opening 2x zo groot maakt, wordt de stroming 2x zo klein. en nu kom je bij ram air... de opening begint groot en hij neemt dus veel lucht in.. die lucht die er in gaat gaat langzaam (zo snel als je rijdt) vervolgens wordt de buis smaller en zegt venturi dat je luchtstroming dus groter wordt... maar de lucht kan bijna nergens heen.. de cylinders latem maar een bepaald volume per keer door (1x cylinderinhoud per 2 slagen) dus 'hoopt' de lucht zich op en dat zorgt voor een hogere druk...


voor de technische onder ons.. dit is ff versimpeld, en ja ik weet het is niet 100% noukeurig weergegeven, maar het is maar ff om een beeld te vormen.
 
Ram Air is geen KOELING.Ram air is bedoeld om doormiddel van buizen in de rijrichting geplaats een hogere luchtsnelheid in de lucht inlaat van je carburateurs te krijgen en daardoor word je brandbaar mengsel onder (iets)hogere druk je cilinders ingeperst.De echte kenner ziet nu wel dat er een kleinigheidje niet klopt aan dit verhaal nl. doordat je een iets hogere druk krijgt wordt de lucht ook een beetje gekoeld en zoals iedereen wel weet zit er in koele lucht meer zuurstof dan in warme lucht maar dat heb ik maar even niet meegerekend in mijn verhaaltje.bladiebla doe er maar wat mee.... (of niet natuurlijk)
 
Ram Air is geen KOELING.Ram air is bedoeld om doormiddel van buizen in de rijrichting geplaats een hogere luchtsnelheid in de lucht inlaat van je carburateurs te krijgen en daardoor word je brandbaar mengsel onder (iets)hogere druk je cilinders ingeperst.De echte kenner ziet nu wel dat er een kleinigheidje niet klopt aan dit verhaal nl. doordat je een iets hogere druk krijgt wordt de lucht ook een beetje gekoeld en zoals iedereen wel weet zit er in koele lucht meer zuurstof dan in warme lucht maar dat heb ik maar even niet meegerekend in mijn verhaaltje.bladiebla doe er maar wat mee.... (of niet natuurlijk)


dude, lees eens de vorige paginas...
 

bijna goed.
een ramjet heeft niets met een turbine te maken, sterker er hoeven helemaal geen bewegende delen in te zitten.
door de juiste conussen te nemen maakt hij zijn eigen drukopbouw en wordt gevuld door zijn voorwaardse snelheid (of een luchtspuitje :X )

en de wet van bernouilli gaat niet over volume.
het gaat over drukverschillen.

bij een vernauwing (convergeren) neemt de luchtsnelheid toe en de druk af, dat is wat er gebruikt wordt in de venturi van je carburateur.
daardoor wordt de brandstof omhoog gezogen.

gezien jouw weergave schat ik in dat je geloofd dat een motor met luchthappers meer vermogen heeft als een zonder.

de waarheid is echter dat de motorfabrikanten het inlaattraject niet stil genoeg krijgen en de motor tegelijkertijd fatsoenlijk willen laten ademen.
daarom maken ze airboxen met een belachelijk groot volume en lange inlaatbuizen.
gewoon zonder filter buitenlucht laten ademen is nog altijd efficienter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan