Kan een luchtgekoelde motor oververhit raken?

Frederiko

Die hard MF'er
20 jul 2003
591
0
Arnhem
Ik stond gisteren naast een luchtgekoelde motor voor het stoplicht. Stoplicht stond aardig lang op rood. De jongen naast mij zette zijn motor uit. Ik dacht dat zal hij wel om milieu technische redenen doen. :) Maar nee hij kwam met de mededeling, dat het was om de motor te sparen. Wordt te heet en is niet goed.
Mijn vraag is nu dan ook is dat waar? Ik zelf denk, dat de motor het moet kunnen hebben. Deze zijn er uiteindelijk voor gemaakt.
 
full


die 2 gaten boven de koplampen zijn ook een oud ram air systeem. Rijwind lucht erin, kanaal wordt kleiner, lucht gaat harder stromen. Eindigt in het filterhuis.

Maar ja, 400 cc..die van mij wordt bloedje heet met zomerse temperaturen. Heel vervelend bij een stoplicht, als je niet genoeg gas geeft, slaat tie af.
 
Ram Air is geen KOELING.Ram air is bedoeld om doormiddel van buizen in de rijrichting geplaats een hogere luchtsnelheid in de lucht inlaat van je carburateurs te krijgen en daardoor word je brandbaar mengsel onder (iets)hogere druk je cilinders ingeperst.De echte kenner ziet nu wel dat er een kleinigheidje niet klopt aan dit verhaal nl. doordat je een iets hogere druk krijgt wordt de lucht ook een beetje gekoeld en zoals iedereen wel weet zit er in koele lucht meer zuurstof dan in warme lucht maar dat heb ik maar even niet meegerekend in mijn verhaaltje.bladiebla doe er maar wat mee.... (of niet natuurlijk)
Vreemd :?
Ik heb altijd gedacht dat als je lucht samenperst dat die warmer wordt.
Heb je wel eens aan de cilinder en de leidingen van een compressor gevoeld?
Neem even de moeite om de vorige pagina's te lezen, erg leerzaam :Y
 
full


Zoals je ziet, de compressor zou bij hoge snelheden alleen maar voor verliezen zorgen aangezien hij ge-bypassed wordt. Dan gaat ie dus van turbo- naar ramjet.
 
Kijk eens in Brikken en Klassiekers, daar loopt een topic waar een heel verhaal (stukje bij beetje) wordt gepost over HD-blokken en hun design fouten.
Dank, ik kan na 101.000 Buell kilometers een boek schrijven over HD/Buell design-fouten _O- Voor gepolijste perfectie moet je een Honda VFR kopen maar met wat huisvlijt kun je een heel eind komen met zo'n foute maar smakelijke V-Twin. Maar zoals gezegd, thermische problemen heb ik nog niet meegemaakt en ik geef toe dat ik dat bij aankoop ook niet had verwacht. Ook nog nooit een onderdeel afgevallen of lampje stukgetrild. Gelukkig zitten er genoeg andere delen op een Buell die met veel enthousiasme stuk kunnen gaan, zoals primaire kettingspanners, olie-pomp aandrijving, motor-ophangingen, schokbrekers en electrische componenten ;)

Een Buell is nix anders dan een Sporty met een (voor H-D-Begrippen) extreem korte slag,die zullen motorisch misschien iets gezonder lopen.
Door hun beplating wordt dit effect echter een beetje de das omgedaan,vandaar ook dat de nieuwste generatie ventilatoren heeft.
Nogmaals: "uitzonderingen bevestigen de regel".
De 1200 Buells hebben dezelfde boring/slag als de Sportster, de XB9's hebben idd een kortere slag en worden niet zelden gebruikt met big-bore kits voor race doeleinden voor duidelijke redenen.
De fans en olie koelers zullen zeker hun nut hebben, hoewel de motor dieper weggestoken zit in het frame dan het ongekoelde oude model wat ik zelf berijd.

In hoeverre een niet-smeltende Harley of Buell een "uitzondering" is weet ik niet, maar ik vermoed dat vele sneuvelen door onkundig gesleutel, je weet wel, zo'n ding moet herrie maken, dus hop, open uitlaat en dito filter er op zonder (voldoende) aanpassingen en oververhitten vervolgens door te magere afstelling. Maar verder zijn het taaie krengen, die Hardly Ableson blokken ;)
Zelfs zonder RAM Air koeling :+
 
Laatst bewerkt:
om het nu even helder te maken:
ram air is een term uit de luchtvaart.
het wordt gebruikt voor een ram-jet of pulse-jet motor.
(Afbeelding)
het is natuurlijk onwijs stoer om stickers met dat soort texten op je motorfiets te plakken.
de marine heeft nog eens een helicopter van nederlands fabrikaat gehad met vier puls-jets op de rotortips.
helaas was de actieradius niet zo groot, het is namelijk niet zo'n efficient systeem.

er is bij ons in de werkplaats in vroeger tijden wel eens ramjet gebouwd, van voren met perslucht blazen en van boven kerosine er in laten lopen.
het ding sleepte zo een werkbank mee *D

die generator die uit een dc10 klapt heet een RAT, een Ram Air Turbine.
gewoon een propellortje in een huisje.

je kan dus eigenlijk elke luchthapper een ram air noemen.
het leukst is het altijd nog als je mensen laat geloven dat het op magische wijze vermogen genereerd :}

Er zit een klein verschil tussen een ramjet en pulsejet. Een ramjet heeft geen kleppen, een pulsejet wel.(voor de verbrandingskamer zit dan een ring met kleine verenstalen klepjes die de terugstroom van lucht tegenhouden) Een ramjet douwt continu, een pulsjet in pulsen. Mijn broer had een pulsejet motor gebouwd, met verenstalen klepjes (projectje voor school) Maakte een onnoemelijk kabaal en evenzoveel kracht..

Maar idd niet echt efficient. :+
 
gezien jouw weergave schat ik in dat je geloofd dat een motor met luchthappers meer vermogen heeft als een zonder.

de waarheid is echter dat de motorfabrikanten het inlaattraject niet stil genoeg krijgen en de motor tegelijkertijd fatsoenlijk willen laten ademen.
daarom maken ze airboxen met een belachelijk groot volume en lange inlaatbuizen.
gewoon zonder filter buitenlucht laten ademen is nog altijd efficienter.

Tuurlijk. Daarom heeft een '06 gsx-r750 ook 150 pk, en met srad 158 :z
 
Beetje offtopic misschien omdat het topic nu over ram-air gaat :) .

Ben het weekend in duitsland geweest. Na een half uur aan 170+ begon de temperatuur van de olie van mijn bandit tegen de 120 graden aan te lopen. Dus een motor kan ook tijdens het rijden overhit raken. Moet er wel bijzeggen dat de motor te arm staat, dat bijna constant volgas was aan het rijden (ik weigerde om te gaan liggen :P ) en het een buitentemperatuur van 35 graden zonder wind was.
 
(Afbeelding)

Zoals je ziet, de compressor zou bij hoge snelheden alleen maar voor verliezen zorgen aangezien hij ge-bypassed wordt. Dan gaat ie dus van turbo- naar ramjet.

full

leuk plaatje *D
dit is wel een motor voor supersonische vliegtuigen.
en een beetje antiek ;)
je kan zo wel mooi zien dat de verbrandingskamers nog steeds de vorm van een ramjet hebben.
op het bovenste plaatje zitten ze naast de turbine en op het onderste gebruikt hij zijn uitlaat als pure ramjet.
boven de geluidssnelheid krijgt hij dus kennelijk voldoende instromende lucht.

hoe snel gaat zo'n srad nu eigenlijk helemaal :?
die von braun was zo gek nog niet :}
 
Er zit een klein verschil tussen een ramjet en pulsejet. Een ramjet heeft geen kleppen, een pulsejet wel.(voor de verbrandingskamer zit dan een ring met kleine verenstalen klepjes die de terugstroom van lucht tegenhouden) Een ramjet douwt continu, een pulsjet in pulsen. Mijn broer had een pulsejet motor gebouwd, met verenstalen klepjes (projectje voor school) Maakte een onnoemelijk kabaal en evenzoveel kracht..

Maar idd niet echt efficient. :+

pulsejet hoeft ook geen kleppen te hebben afaik.
 
Beetje offtopic misschien omdat het topic nu over ram-air gaat :) .

Ben het weekend in duitsland geweest. Na een half uur aan 170+ begon de temperatuur van de olie van mijn bandit tegen de 120 graden aan te lopen. Dus een motor kan ook tijdens het rijden overhit raken. Moet er wel bijzeggen dat de motor te arm staat, dat bijna constant volgas was aan het rijden (ik weigerde om te gaan liggen :P ) en het een buitentemperatuur van 35 graden zonder wind was.


toen ik vanmiddag 170 reed waaide het nog behoorlijk..




zinloos antwoord in zinloze discussie :Z (mijn antwoord bedoel ik dus)
Bij normaal gebruik en een motor in goede conditie zal die echt niet zomaar warm lopen aan een stoplicht (want daar ging het om..)
Daarentegen kan alles kapot, dus met een flink arm mengsel gaan lopen jakkeren en dan dan aan een stoplicht gaan staan vindt ie minder fijn..




Is de definitie van warmlopen eigenlijk al aan de beurt geweest, want waneer loopt ie nou warm :? als ie uitvalt, als ie keihard vastloopt of als er gewoon wat extra slijtage is door te hoge temp... :?
(eerste 2 kun je ERG lang op wachten)

toch maar wat olie op het te hete vuur :P
 
Ik heb een '79 XS1100 gehad en die was luchtgekoeld. Als ik in de file reed, of lang moest wachten voor een stoplicht dan werd'ie inderdaad ontiegelijk heet. Je kon dat naast de hitte (duh) merken aan het stationair-toerental wat steeds hoger werd.

Ik weet nog dat ik onderweg was naar een of andere beurs (edit: dat was Het Instument) in Utrecht en het verschrikkelijk druk was naar Utrecht en om Utrecht in de komen. De motor was verschrikkelijk heet geworden en bij de stoplichten besloot ik 'm maar even uit te zetten. Stom natuurlijk want door de hitte waren de carbs in no-time droog gedampt, waardoor ik 'm niet meer aan de praat kreeg. Ja na heeeeel lang starten en zorgen over de accu want de startmotor ging steeds langzamer.....

Of het schadelijk is...nee ik denk het niet. Het is er tenslotte voor gemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan