Kan ik met een diamantboortje een afgebroken tapeind uit cilinderkop boren?

CeeBeeX

MF'er
16 jan 2015
109
8
Ik kom met het duurste boortje dat tekoop is geen enkele mm in het keiharde hardstalen afgebroken tapeind van mij. Suzuki Gs750e
Bij de Action hebben ze op het moment een setje heel goedkope diamantboortjes .zou het daar mee lukken?
Ik weet dat men in de bouw diamantboren gebruiken om door van alles heen te boren beton en bewapeningstaal ze fietsen er zo doorheen met wat water erbij om de boel heel te houden.
Is er iemand al geweest die een diamantboortje heeft gebruikt om iets van metaal uit te boren?
Screenshot_2020-02-22-17-29-10.jpg
 
En daarna zit je met een veel te groot gat, wat ga je daarna doen dan, draad tappen en helicoil erin ofzo?
Zit het draadeindje in je cilinderkop?
Hopen dat je geen oliekanaal of iets anders raakt, dan is de gevolgschade lastiger op te lossen als normaal uitboren.

Verder sluit ik me aan bij de tip over de Kobalt boren, als ik dit soort geintjes heb ga ik meestal gelijk een nieuw boortje halen als op de foto hieronder, die dingen zijn nieuw echt scherp.
Boortje kan meestal wel een paar keer zo'n klusje aan, daarna is het scherpe er wel af (geen idee of je dit type boren ook kan slijpen)

9200000079330860.jpg
Tuurlijk kun je die boor weer slijpen, vaak genoeg gedaan.

Het zou ook kunnen dat je misschien bedoeld dat er ook een coating opzit.
Geen idee, maar daar trek ik mij niets van aan.
 
Die centreerzuignap kan je ook met een grote lijmtang op zijn plekje fixeren misschien dan lukt het op de plek boren vast.
En als ik de maat uitkiest die enkel het zachte aluminium dan uitboord want deze speciale boortjes zijn hol van binnen hoef ik niet meer dat tapeind zelf te raken en schiet het waarschijnlijk lekker op,en kan ik met een schroevendraaierbled het tapeindstompje eruitbreken

Al zou je een centreerzuignap vast kunnen lassen, de diamantboor gaat de weg van de minste weerstand zoeken. Zelfs wanneer je hem zou gebruiken voor waar die voor bedacht is.
En de meest belangrijke factor is nog wel de voorbereiding. Vlak begin, juiste center, enzoverder.

Maar hoe dan ook, maak foto's !!
 
Nog niemand nog die het al eens met diamantboortje heeft geprobeerd erop erin ,ik wacht nieuwsschierig af of het weggegooid geld is die boortjes aanteschaffen.

Ik heb vaak genoeg (grote gaten) geboord in gewapend beton met diamant boren, maar ik geef je weinig kans in een tapeind. Dat is aanzienlijk harder staal dan bewapening staal. En je zult ook moeten koelen met water.

Ik zou ook voor een cobalt boor gaan.
 
Als het een boutje is van de uitlaatbevestiging is de kans groot dat he zo vastgerot zit dat je het helemaal weg moet boren en ontkom je niet aan een helicoil
 
Ik heb vaak genoeg (grote gaten) geboord in gewapend beton met diamant boren, maar ik geef je weinig kans in een tapeind. Dat is aanzienlijk harder staal dan bewapening staal. En je zult ook moeten koelen met water.

Ik zou ook voor een cobalt boor gaan.

Maar dan spreek je ook niet meer over een boor, maar meer over een zaag, toch?
 
Ik heb een afgebroken 6 mm tap verwijderd, met een dun diamant freesje in een dremel.
Deze paste precies in de ruimtes van de spaan afvoer.
5 tot 10 seconden slijpen, richting het midden van de tap.
Koelen in een bakje water, en net zolang herhalen tot het tapeind er in stukjes uit kan.
Is even werk, maar is uiteindelijk wel eruit gekomen.
 
Het is mij ooit relatief simpel gelukt een bij het losdraaien afgebroken tapeind los te krijgen door een linksdraaiende metaalboor van een goed merk te gebruiken. Het lastigste was om de boor te centreren want daar had ik geen hulpmiddel voor en voor de boor zich vastbijt gaat hij eerst zoeken. Op het moment dat hij zich vastbijt draait hij hij theorie het tapeind eruit door de tegengestelde draairichting.
 
Geen ervaring ermee, maar iets zegt me dat het alu te zacht is voor een diamantboor. De boor is heel fijn en door warmteontwikkeling smelt het alu tussen de korrels. Dan is binnen de kortste keren de boor verzadigd en gaat het heel lang duren voordat je er iets verder mee komt.
Of is dit een hele gekke gedachtegang?
 
Die diamant dingen zijn om door de glazuur van tegels te boren door wrijving. Dit geeft geen schade aan het glazuur zoals een sds doet met hameren. Diamant op staal is kansloos. Het geeft bizar veel hitte waardoor je tap eerder vaster gaat zitten door uitzetting dan dat die los komt. Met een basische electrode er een torentje op punten kan je de mogelijkheid geven er een tang op te zetten en hem eruit te draaien als alles afgekoeld is
 
Ik welk materiaal bedoel je?
Hij schreef dat hij beton boren kon slijpen en dat je dan een diamantboor( achtig) iets kreeg...
waarmee slijp je zo iets..
Diamant kan niet tegen schokken en warmte, dus ECHTE diamant boren moet je koelen met veel water, en idd die boren niet maar zagen of slijpen ..
En TS heeft het over een tapeind, niet over een TAP
 
Hij schreef dat hij beton boren kon slijpen en dat je dan een diamantboor( achtig) iets kreeg...
waarmee slijp je zo iets..
Diamant kan niet tegen schokken en warmte, dus ECHTE diamant boren moet je koelen met veel water, en idd die boren niet maar zagen of slijpen ..
En TS heeft het over een tapeind, niet over een TAP
Dit was de vraag in de openingspost:

"Is er iemand al geweest die een diamantboortje heeft gebruikt om iets van metaal uit te boren? "

Ik gaf antwoord op een vraag.Voor de rest weet ik het ook niet. Die komboortjes ken ik niet.
 
En TS heeft het over een tapeind, niet over een TAP
Daar heb ik ook overheen gelezen. Inderdaad wel een wezenlijk verschil

Een beton boor slijpen tot staalboor heb ik nog nooit gezien. Als je zo’n ding ook goed bekijkt ga je zien dat zoiets ook wel een uitdaging is. Een beton boor bestaat uit wat harde beitels in een ijzeren basis. Hier valt niets aan te slijpen. De duurdere hebben een kroon op een spiraal gelast. Ook hier slijp je weinig aan.
 
beton en steenboren hebben vaak widia snijvlakken en widia is een beitel materiaal bij ouderwets draai en freeswerk die kun je met een zachte steen goed slijpen, dus kun je ze ook slijpen als metaalboor maar of het er mee lukt, een poging waard natuurlijk.
 
Daar heb ik ook overheen gelezen. Inderdaad wel een wezenlijk verschil

Een beton boor slijpen tot staalboor heb ik nog nooit gezien. Als je zo’n ding ook goed bekijkt ga je zien dat zoiets ook wel een uitdaging is. Een beton boor bestaat uit wat harde beitels in een ijzeren basis. Hier valt niets aan te slijpen. De duurdere hebben een kroon op een spiraal gelast. Ook hier slijp je weinig aan.

:^
En het belangrijkste is nog wel het ontbreken van de juiste ziel aan dit soort boren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan