Kan ik wel rijden?

Marreke

Die hard MF'er
1 okt 2016
565
509
Vanavond een hevige discussie met mijn man. Ik heb het idee dat ik wel een aardig stukje kan rijden maar ik moet ook nog heel veel leren. Hij heeft zijn rijbewijs ruim 30 jaar, ik pas sinds 2012. Per jaar rij ik ongeveer 12000 km. Ik zeg mijn man dat ik nog vaak stuntel en veel fouten maak, maar hij zegt dat hij ook nog steeds fouten maakt. Ik zie ze niet.
Hij zegt dat ik beter kan rijden dan de gemiddelde motard. Oké, met mijn wegmotor een zandpad nemen of een berghelling met kiezels oprijden is geen probleem.
Ventje is er absoluut niet happy mee maar volgt wel.
Natuurlijk heb ik issues... greppeltjes als ik achteruit moet zijn een ramp. Stomme doos zegt ventje dan.
Maar door Duitsland knallen tegen 230 per uur doe ik ook met veel plezier! Rondje Spa, geen probleem.
Kan ik nou rijden of niet?
 
greppeltjes als je achteruit moet heeft niks met rijden te maken hooguit met ruimtelijk inzicht en fysieke kracht en daar hebben vrouwen wel vaker een achterstand op mannen. en elke bestuurder maakt fouten, even je kop er niet bij, dingen die toch belangrijk blijken te zijn niet waarnemen, een bocht verkeerd inschatten het overkomt ons allemaal. ervaring kan dan helpen om van een fout geen ramp te maken maar dat is ook niet perse ket kunnen rijden.
mijn idee van kunnen rijden is als jij en de gene om je heen weer veilig thuis komen zonder brokken dan kan je behoorlijk goed rijden. kan het beter vast wel er is altijd iemand die bepaalde dingen beter kan zij het verkeersinzicht zij het motorbeheersing zij het technisch vaardigheden maar de perfecte rijder bestaat niet. heel ervaren rijders wel die dus ook heel veel spiergeheugen hebben en waarschijnlijk ook veel inzicht hebben opgebouwd. 26 jaar ervaring inhalen is heel lastig zeker als je bij elke fout voor stomme doos wordt uitgemaakt dat schep niet echt zelfvertrouwen. als hij dat weer doet vraag eens of hij kan uitleggen wat je fout deed en hoe het beter kan dan wordt leren een stuk makkelijker en ga je gebruik maken van zijn ervaring.
ik zou zeggen zet je man anders eens aan huishoudelijke taken die hij niet vaak doet en jij al jaren dan kan je hem ook heel vaak voor stomme zak uitmaken en dan gaat hij je ook nooit inhalen in ervaring en handigheidjes, maar als je wil dat hij het leert zal je hem moeten leren hoe het beter kan.
 
Ik snap het niet. Je zegt:
Ik heb het idee dat ik wel een aardig stukje kan rijden
... en:
Hij zegt dat ik beter kan rijden dan de gemiddelde motard.

Beiden weten jullie dat niemand perfect rijdt, en dat 30 jaar ervaring meer dan 6 jaar ervaring is, maar ook dat je niet het soort rijder bent dat lastigere situaties of uitdagingen uit de weg gaat. Bottom line: je denkt zelf dat je prima rijdt, en je man denkt ook dat je prima rijdt.

Dus:
1) Waar ging de discussie überhaupt over?
2) Waarom vraag je je af of je kunt rijden als je al weet dat je kunt rijden?

Gewoon lekker morgen een ritje doen en op naar je zevende jaar motorrijden :)
 
Zou ik wel kunnen rijden🤔
Ik ben met de motor op het werk,🤨🤨😮ik kan beter hier overnachten 🤗
Zo meteen mijn coördinator vragen of hier nog ergens een bed staat😙
 
Mijn suggestie is om niet te veel op de mening van anderen te wachten. Ga uit van jezelf. Haal de bevestiging dat je het goed rijd, uit jezelf. Stel dat anderen vinden dat je het goed doet, maar je vindt dat zelf niet, wat heeft het dan voor zin? Het draait dus allereerst om jou. De feedback van anderen is een welkome aanvulling, maar nooit een vervanging van je eigen mening. Alles begint bij jezelf.
Ga ervan uit dat je je best doet, met de kennis die je nu hebt en de inspanning die je nu doet. Wat kun je nog meer doen? Twee keer je best? Drie keer je best? Vierhonderd procent je best doen? Veel succes, maar dat lijkt me doodvermoeiend. Gewoon je best doen is voldoende. Als je jezelf dan vraagt of je het wel goed doet, is het antwoord:
Ja, ik doe mijn best en meer dan dat kan ik niet doen. Ja, het kan altijd beter, maar ook veel slechter. Ja, ik rijd niet perfect, maar dat kan niemand. Ja, voor zover ik het kan zien, doe ik het goed. Ja, misschien win ik geen Olympische medaille, maar dat hoeft ook niet. Ja, ik doe wat ik kan en daarom ben ik trots op mijzelf! Want ik had ook niets kunnen doen…

Aldus een artikel dat ik vond na kort te hebben gegoogeld op zelfkennis, kwamen ook een paar over Jezus voorbij maar daar waren de woorden wat moeilijker te vervangen door “rijden”.
Zelf moet ik het ook nog steeds leren en dat doe je door vallen en weer doorrijden.
Een paar valbeugels en doppen zijn dus een goede investering.
 
Leuke man heb je...
Rijdt hij een bmw GS toevallig? Zijn gedrag en uitspraken passen daar wel bij.
 
Vanavond een hevige discussie met mijn man. Ik heb het idee dat ik wel een aardig stukje kan rijden maar ik moet ook nog heel veel leren. Hij heeft zijn rijbewijs ruim 30 jaar, ik pas sinds 2012. Per jaar rij ik ongeveer 12000 km. Ik zeg mijn man dat ik nog vaak stuntel en veel fouten maak, maar hij zegt dat hij ook nog steeds fouten maakt. Ik zie ze niet.
Hij zegt dat ik beter kan rijden dan de gemiddelde motard. Oké, met mijn wegmotor een zandpad nemen of een berghelling met kiezels oprijden is geen probleem.
Ventje is er absoluut niet happy mee maar volgt wel.
Natuurlijk heb ik issues... greppeltjes als ik achteruit moet zijn een ramp. Stomme doos zegt ventje dan.
Maar door Duitsland knallen tegen 230 per uur doe ik ook met veel plezier! Rondje Spa, geen probleem.
Kan ik nou rijden of niet?

Altijd de verkeersinfo moeten luisteren om te horen waar je nog tussen de file door kan, niet leuk.
In Duitsland het gas vol opentrekken omdat het mag, niet leuk.
Alles en iedereen in de gaten houden om te voorkomen dat je verongelukt, ja dat is leuk!
Rare blikken toegeworpen krijgen van andere motorrijders als je je helm afzet... en er blijkt een vrouw onder de helm te zitten die van een CBR1000rr afstapt, niet leuk.
Even snel naar Oostenrijk rijden voor een paar dagen vakantie zonder veel bagage in te pakken, niet leuk.
Gewoon puur voor de fun een stuk gaan rijden, niet leuk.
Samen met je rij-maatje een route uitzetten die van nergens naar niks gaat, niet leuk.
Op een parking zomaar in gesprek raken met een andere motorrijder, niet leuk.
Ongevraagd over je motor beginnen praten terwijl je gewoon je tank sta te vullen, niet leuk.
Aan een stoplicht staan naast een vrachtwagen... gaat dat raampje omlaag omdat ze je zo nodig een complimentje willen geven, niet leuk.
Snel even oliebollenmix halen op oudjaarsdag en bijna applaus krijgen omdat we dat met de motor deden in die kou (3 C en zonnig), niet leuk.

Ik weet niet wie dat motorrijden uitgevonden heeft maar dat was echt wel de misser de eeuw.

Ik zou er maar gauw mee stoppen ..O-)
 
ik vermoed dat je man het wel leuk vind dat je motor rijd
maar hij wil je er niet bij hebben :+
petje af met 230km/u knallen door duitsland dat durft ik nog niet eens :t
 
Het grootste probleem is niet het "kunnen rijden", maar het denken dat je kunt rijden.
Het overschatten van de eigen rijvaardigheid is het probleem.

Overigens zegt ervaring lang niet alles. Ik denk dat meer dan pakweg 5 jaar maar beperkt mee mag tellen. Zelf heb ik bijna 50 jaar rijervaring en zie dat dingen die ik vroeger goed kon, zoals Off-road, nu gewoon een stuk minder is.
Ken je eigen beperking en pas je rijstijl hierop aan en geniet van veilig motorrijden.
 
Ik volg je nu al een aantal weken en vind dat je wat vaker aan je knipperlichten kunt denken, die mag je wat eerder aanzetten.
En bij het invoegen op de A50 gisteren ging je wel een beetje strak voor die rode Alfa romeo langs.
Vergeet daarnaast niet om rustig de bochten in te gaan en gedurende de bocht gas bij te geven naar wens.
Oh en je ketting is bijna op, blijven aandachtspuntjes.

Ik vind 230 overigens wat aan de lage kant voor Duitsland, of is dat binnendoor?
En die greppels bewegen hoor, daar heeft iedereen last van dus maak je geen zorgen.
Ik plan zelf meestal een route van tevoren uit zonder greppels en gieters.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Zot
Aandacht topicje :Y je hebt je rbw ,dus je moet iets goed gedaan hebben , en is je man niet jaloers of zoiets ,ouwe zeur8-)
 
Op afgesloten circuit staat er bij, wat heeft dat nou met motorrijden te maken. En hoe komt die instructeur aan zijn kennis???
 
Op afgesloten circuit staat er bij, wat heeft dat nou met motorrijden te maken. En hoe komt die instructeur aan zijn kennis???

230€ ophoesten voor iets wat je al hoort te weten en kunnen :')
 
Op afgesloten circuit staat er bij, wat heeft dat nou met motorrijden te maken. En hoe komt die instructeur aan zijn kennis???
Ja dat is jou (simpele)mening,het is een bewezen effectieve cursus,dat je dat in twijfel wil trekken doet daar niets aan af.
En natuurlijk ben jij de betere motorrijder die dat allemaal niet nodig heeft:z,maar helaas ben je niet de enigste motorrijder in
Nederland en zijn ze niet allemaal zo goed.:W
 
Ja dat is jou (simpele)mening,het is een bewezen effectieve cursus,dat je dat in twijfel wil trekken doet daar niets aan af.
En natuurlijk ben jij de betere motorrijder die dat allemaal niet nodig heeft:z,maar helaas ben je niet de enigste motorrijder in
Nederland en zijn ze niet allemaal zo goed.:W
Tja, ik heb mijn kat geleerd om door een brandende hoepel te springen, maar hij vang nog steeds geen muizen.:z
 
Terug
Bovenaan Onderaan