Kan ik zomaar een span aan een motor knopen ???

Gixxer Fighter

MF veteraan
11 mrt 2003
14.253
0
Randje achterhoek - Zutphen
Aangezien hier de liefhebbers zitten:

Ik zit met een vraag, stel dat ik een oude motor heb en een oude zijspanbak... wat komt er dan allemaal bij kijken om dit tot één geheel te laten samensmelten??


Zijn er misschien websites o.i.d van mensen die zelf een span aan de motor hebben gebouwd?
 
Ik weet nog wel een handige smid (adres heb je als het goed is al), die kan je eventueel wel helpen. Heeft ie ook al vaker gedaan (zijspannen aanbouwen dus) :) .
 
hangt ook een beetje af van de motor, een stevig frame is wel een vereiste, een kortere overbrenging ook, tenzij je een 1200 ofzo hebt.
realisser je ook dat het frame na verloop van tijd kan vervormen en niet meer geschikt is om solo te rijden. andere banden komen vanzelf wel als na 3000km je huidige banden op zijn.
montage van een stuurdemper valt ook zeeer aan te raden. zet ook niet een te licht span aan je fiets want dan kantelt hij erg snel in bochten naar rechts...
 
Aangezien hier de liefhebbers zitten:

Ik zit met een vraag, stel dat ik een oude motor heb en een oude zijspanbak... wat komt er dan allemaal bij kijken om dit tot één geheel te laten samensmelten??


Zijn er misschien websites o.i.d van mensen die zelf een span aan de motor hebben gebouwd?
Ga je aan je Fighter een span hangen :o

Wel cool op SoT :+
 
Vertel eens precies wat je in Gedachten had!
Ik heb Jaaren geleden een Uralbak aan een CB 650 gehangen,
met een paar Aanpassingen reed dat best goed.
 
hmmm lijkt mij eigenlijk ook wel grappig, misschien dat ik de CM toch niet de deur uit knal, maar er een bakkie aan hang. ZOu dat gaan werken?? Het is maar een CM400T maar Prinsje rijdt bijvoorbeeld met een jawa 350 met span. Hard gaan hoeft niet maar gewoon voor de lol
 
Zoiets was ik dus ook van plan, goedkope bike met relatief goedkope bak eraan...

lowbudget driewieler rijden dus..


Een Uralbak heefd mijn Buurman staan, moet hem even gaan bekijken een Fotos maken.
De CB van mij had toen nog een Top van 130kmh, maar ik had er wel een andere Tandwielverhouding opgezet.
 
hmmm lijkt mij eigenlijk ook wel grappig, misschien dat ik de CM toch niet de deur uit knal, maar er een bakkie aan hang. ZOu dat gaan werken?? Het is maar een CM400T maar Prinsje rijdt bijvoorbeeld met een jawa 350 met span. Hard gaan hoeft niet maar gewoon voor de lol


Prinsje rijd, volgens mij, geen Jawa meer!
Maar voor zo een lichte Motor is een Velorexbak goed genoeg.
 
hmmm lijkt mij eigenlijk ook wel grappig, misschien dat ik de CM toch niet de deur uit knal, maar er een bakkie aan hang. ZOu dat gaan werken?? Het is maar een CM400T maar Prinsje rijdt bijvoorbeeld met een jawa 350 met span. Hard gaan hoeft niet maar gewoon voor de lol

ik zou het gewoon doen, velorex of super-elastic eraan en je bent verslaafd.
wel een cross stuur monteren voor de spierballen 8-)
 
:^

die is definitief overleden (de Jawa dus).

oeps. ik heb hem ook al een tijdje niet gezien hier op het forum, waarschijnlijk zit ik toch meer in andere topics te lezen. Kwam hem wel laatst weer ergens tegen, maar dat was dat wel elkaar kruisde op de slaperdijk hier dus niet gesproken. Eens horen hoe en wat
 
Deze heefd mij toen in total, geloof ik, 3500 gulden gekost.
full

En wij hebben er veel Lol aan gehad.
 
okay, dat valt inderdaad wel mee. ziet er strak uit. Maar je reed dus ook gewoon met conventionele voorpoten. Of moet je die echt aanpassen.
[me]cb is dus echt nieuw he met zijspannen[/me]
 
[lieve Lola}Lieve jongen, doe het nou niet ;(
Je bent nog jong genoeg voor een mooie toekomst. Gooi het nou niet allemaal weg.
Als je eenmaal spant komt het nooit meer goed. Je zult nooit meer terug willen.[/lieve Lola]















:+
 
okay, dat valt inderdaad wel mee. ziet er strak uit. Maar je reed dus ook gewoon met conventionele voorpoten. Of moet je die echt aanpassen.
[me]cb is dus echt nieuw he met zijspannen[/me]

Met een paar Aanpassingen heb je geen Schommelarm nodig!
Zo een Vork kost al gauw 800 euro als jij hem moet kopen.
 
Met een paar Aanpassingen heb je geen Schommelarm nodig!
Zo een Vork kost al gauw 800 euro als jij hem moet kopen.

en als je een motor heb die af fabriek al goedgekeurd is voor zijspan gebruik, zoals een oudere guzzi (alle guzzi's met het oude Tonti frame) dan hoef je de originele vork niet eens aan te passen; vergeet alleen niet een flinke stuurdemper te monteren en ga spierballen kweken: een zijspan combinatie met de naloop van een solofiets (het belangrijkste effect van de originele voorvork......) stuurt relatief zwaar.
 
hmmmm ik weet eigenlijk niet of een CM400T standaard goedgekeurd is voor zijspan gebruik, weet dat de CB400F het iig wel is. Maar ja daar is mijn caferacer nu bijna vanaf en om daar nou een span aan te bouwen, lijkt me eigenlijk niet zo handig. Moet ook eens kijken hoe ik er een stuurdemper op kan plaatsen, maar goed. Eerst moeten toch eigenlijk mijn andere projecten even af :P Maar ja altijd open voor nieuwe projecten :+ Zal ook de CM eerst even een kleine opfris beurt moeten geven, want die staat nu al te lang stil (sinds ik hem heb heb ik er nog nooit op gereden :+ )
voor mensen die de fiets niet kennen het is dus deze fiets:
CN01.sized.jpg


evt. zou ik ook eens kunnen kijken met de GS1100gk, maar die is nu bijna weer helemaal orgineel en het blok gaat komende weken ook weer in elkaar
 
Terug
Bovenaan Onderaan