Kan ik zomaar een span aan een motor knopen ???

Een aantal posts terug stond dat guzzi's af fabriek al geschikt waren voor een zijspan, geld dat ook voor een Guzzi V50?

Mij lijkt een V50 Nato met zn korte overbrenging wel redelijk geschikt voor een low budget projectje.

De ja en de nee.
Is idd kwa overbrenging goed geschikt, maar qua frame weer net wat minder:

Omdat de achtervork in de bak gelagerd is, loopt het frame daar niet door. Het is dus geen gesloten frame, maar eigenlijk een soort brugframe met 2 losse onderbuizen die alleen vooraan aan de rest van het frame hangen, en voor de rest aan het blok zitten.
Ik zou dus wel de framedelen ter hoogte van de achtervork "doorverbinden" met een paar stevige schetsplaten oid.
 
De ja en de nee.
Is idd kwa overbrenging goed geschikt, maar qua frame weer net wat minder:

Omdat de achtervork in de bak gelagerd is, loopt het frame daar niet door. Het is dus geen gesloten frame, maar eigenlijk een soort brugframe met 2 losse onderbuizen die alleen vooraan aan de rest van het frame hangen, en voor de rest aan het blok zitten.
Ik zou dus wel de framedelen ter hoogte van de achtervork "doorverbinden" met een paar stevige schetsplaten oid.

Bij de "kleine" guzzi's is inderdaad voornamelijk de versnellingsbak een dragend deel van het frame wat er voor zorgt dat het dubbel wiegframe aan de achterzijde gesloten is, voor de achterste bevestiging van een zijspan zul je dan ook inderdaad een schetsplaat moeten maken waarbij de zijspan bevestiging verbonden is aan beide stalen frame-delen onder en boven de achtervork lagering; de bak zelf is niet ontworpen op de extra zijdelingse krachten die bij zijspan gebruik optreden.
 
Het lijkt mij ten eerste belangrijk een budget af te spreken met jezelf.
Voor je het weet ga je toch weer aanpassingen doen die de lak duurder dan de brief maken.
Ook lijkt het mij verstandig om een project aan te gaan wat een beetje restwaarde heeft als je hem onverhoopt toch de deur uit doet.
BMW boxer of Guzzi komen dan toch wel om de hoek kijken.
2e hands is het moeilijk te vinden,maar ik ben geabonneert op
Motorradgespanne en daar worden toch leuke spannen aangeboden
voor redelijke prijzen.

Nou veel suc6

Ruud :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan