Kan je een motorblok echt goed verknallen door te vroeg teveel toeren te maken?

Bas83

MF'er
29 mrt 2011
79
1
Ik overweeg een tweedehands KTM te kopen, maar het blijft natuurlijk altijd een gok met hoe ze 'm voor mij behandeld hebben. Zijn er mensen die echt verstand hebben van zaken en weten of je een motorblok echt flink minder lang kan laten meegaan door veel te vroeg in hoge toeren te gaan zitten? Of is dit gewoon niet ideaal maar ook niet heel dramatisch?
 
Als de olie maar overal tussen zit kan je knallen. Warm draaien kan je toch nooit goed doen. Voordat de warmte alle onderdelen bereikt heeft en op bedrijfstemperatuur gebracht heeft ben je zo een half uur verder en dan moet je niet heel snel of heel langzaam gereden hebben.
 
Niet om lullig te doen, maar als je toch niet weet hoe die is behandeld, maakt het dan nog uit? Als je inschat dat de verkoper van het type is dat z'n voorband nooit verslijt en onderhoud graag aan de gene na hem overlaat is, zou ik hem laten staan. Als je geen idee hebt, tjsa, dan is zoals je al zegt een gok.
 
Wat voor KTM?

Die 2 takten geven er weinig om. Zuiger wissel zou ik toch standaard al doen bij aankoop. Die moderne LC8 injectie motoren zijn er op beveiligd (koud gewoon minder vermogen enz).

Zo'n oude 4T EXC direct in de toeren janken vindt dat niet grappig.
 
Wat voor KTM?

Die 2 takten geven er weinig om. Zuiger wissel zou ik toch standaard al doen bij aankoop. Die moderne LC8 injectie motoren zijn er op beveiligd (koud gewoon minder vermogen enz).

Zo'n oude 4T EXC direct in de toeren janken vindt dat niet grappig.
Een 390 Adventure uit 2020. Pas 11k op de meter. Ik woon tegenwoordig in Indonesië dus dit is sowieso al veel meer vermogen dan hier technisch gezien nodig is.
Voor echt offroad heb ik een lichte crossmotor (Honda CRF150L) dus dit zal meer echt voor touring zijn (al zijn de wegen niet overal best, maar een motor als deze is wel overkill). Weet niet of een zuigerwissel dan al zo acuut nodig zou zijn?
 
Een 390 Adventure uit 2020. Pas 11k op de meter. Ik woon tegenwoordig in Indonesië dus dit is sowieso al veel meer vermogen dan hier technisch gezien nodig is.
Voor echt offroad heb ik een lichte crossmotor (Honda CRF150L) dus dit zal meer echt voor touring zijn. Weet niet of een zuigerwissel dan al zo acuut nodig zou zijn?
Dat is gewoon een straatmotor. Gebeurt je niks mee wat zuiger enz aan gaat.

Meen dat die ook al beveiligd zijn tegen overbelasting.

CRF150L is ook geen zwaarbelaste crossmotor, gewoon enduro achtig met een straatblokje.
 
Even vragen aan de verkoper of hij een ROOF Boxer helm gebruikt.
Ha,ha. Ik snapte even het verband niet met een helm hiermee. Maar na googelen begreep ik het: Die rode plugjes. Er zit inderdaad blijkbaar een relatie tussen deze helm en de rijstijl van deze mensen. Het hoe en waarom snap ik echter niet, maar heb het zelf ook waargenomen.
 
Dat is gewoon een straatmotor. Gebeurt je niks mee wat zuiger enz aan gaat.

Meen dat die ook al beveiligd zijn tegen overbelasting.

CRF150L is ook geen zwaarbelaste crossmotor, gewoon enduro achtig met een straatblokje.
Ok, zou mooi zijn!

En ja de CRF is idd meer een trail motor, langere afstanden door de bossen, niet om motocross wedstrijden mee te rijden. Die hier sowieso niet zijn. De definities zijn me niet altijd 100% duidelijk.
 
In de jaren 70 werd er bij ons met regelmaat met koude motor meteen stevig gas gegeven.
Sommigen met, m.n., een z650/900 meteen koud in de begrenzer en op pad. Of meteen (nieuw!) volgas de snelweg op om eea in te rijden... Niet voordat er eerst een 4-1 gemonteerd was..Marshall en Marvin waren toen de merken.
Onnodig te vermelden dat die machines niet veel langer dan 20k meegingen en vaak haalden ze dat niet eens.
Andere tijden andere gebruiken :Y
 
Mijn inlaatnokkrnas is versleten bij 16k.
De motor wel net drie weken verkocht.
Altijd netjes warm gereden.
Eerste minuut ook altijd even laten ontwaken.
Extra olie ververst tussen de beurten.
Volsyntheet 8k en last but not least het rustig inrijden de eerste 2.000 km.
Letterlijk 80 km/u de eerste 500 km zonder thermisch/mechanisch af te kneipen. 8)7
G310GS.
 
Chinese rommel
TVS India met een capaciteit van vier miljoen tweewielers per jaar.
High-tech fabriek en kwaliteitscontroles. :)
Verschillende al in Nederland en Duitsland genoteerd van MF leden met 35 en 40k op de teller en goede staat.
Top in de duurtest bij Motorad.
Zeer weinig slijtage na 50k, ook het chassis en kuipdelen zo goed als nieuw.

Niet alle KTM en Triumph motoren zijn nog productie Europa.
BMW F-serie blokken inderdaad al iets van tien jaar Loncin China?
 
In de jaren 70 werd er bij ons met regelmaat met koude motor meteen stevig gas gegeven.
Sommigen met, m.n., een z650/900 meteen koud in de begrenzer en op pad. Of meteen (nieuw!) volgas de snelweg op om eea in te rijden... Niet voordat er eerst een 4-1 gemonteerd was..Marshall en Marvin waren toen de merken.
Onnodig te vermelden dat die machines niet veel langer dan 20k meegingen en vaak haalden ze dat niet eens.
Andere tijden andere gebruiken :Y
Motoren hadden toen geen begrenzer, of waren het de zwevende kleppen die je voelde?:+
 
Mijn inlaatnokkrnas is versleten bij 16k.
De motor wel net drie weken verkocht.
Altijd netjes warm gereden.
Eerste minuut ook altijd even laten ontwaken.
Extra olie ververst tussen de beurten.
Volsyntheet 8k en last but not least het rustig inrijden de eerste 2.000 km.
Letterlijk 80 km/u de eerste 500 km zonder thermisch/mechanisch af te kneipen. 8)7
G310GS.
Is overigens een bekend probleem. Slechte DLC coating op het ongeharde materiaal.
 

Bijlagen

  • MC-10165274-9999.pdf
    124,1 KB · Weergaven: 26
Is overigens een bekend probleem. Slechte DLC coating op het ongeharde materiaal.
Wel apart.. producten uit Duitsland, India en China.
Of zouden de nokkenassen van één bron komen. :?

TVS maakt ook eigen motorfietsen met het 310 blok.

De faktuur bij de BMW dealer was overigens ruim elfhonderd euro vorige week. 8)7
Motor uit 2018 en 16k op de teller.
 
Terug
Bovenaan Onderaan