Kan je een motorblok echt goed verknallen door te vroeg teveel toeren te maken?

Bas83

MF'er
29 mrt 2011
79
1
Ik overweeg een tweedehands KTM te kopen, maar het blijft natuurlijk altijd een gok met hoe ze 'm voor mij behandeld hebben. Zijn er mensen die echt verstand hebben van zaken en weten of je een motorblok echt flink minder lang kan laten meegaan door veel te vroeg in hoge toeren te gaan zitten? Of is dit gewoon niet ideaal maar ook niet heel dramatisch?
 
O, was het geen garantie?:?
Drie jaar garantie in 2018 (daarna vijf jaar geworden :Y ).
Vorig jaar oktober de einde garantie keuring.
Dan had ik zo weer dezelfde gekocht als ze automatisch een inruilaanbod deden.

Nu wachten op meer motornieuws en ondertussen alle drie de BMW's verkocht in augustus.
Vlak daarna deze vastgelopen. 8)7
Nou ja.. ratel..ratel.. :')
 
Drie jaar garantie in 2018 (daarna vijf jaar geworden :Y ).
Vorig jaar oktober de einde garantie keuring.
Dan had ik zo weer dezelfde gekocht als ze automatisch een inruilaanbod deden.

Nu wachten op meer motornieuws en ondertussen alle drie de BMW's verkocht in augustus.
Vlak daarna deze vastgelopen. 8)7
Nou ja.. ratel..ratel.. :')
Een tikkende tijdbom.:P
Ik wet niet wat je van BMW kan verwachten, maar het is in ieder geval geen normale slijtage.
 
Is overigens een bekend probleem. Slechte DLC coating op het ongeharde materiaal.
Ik heb wel gelijk een mail richting de eigenaar van deze specifieke BMW vestiging verzonden met dit document en een foto van een andere nokkenas die ik tegenkwam.
Of hij er nog eens goed over na wil denken. :P

Vorige week was ik zijn kantoor ingelopen, maar was er al een andere klant te gast.
Eind deze maand sowieso een afspraak voor de eind augustus gekochte RR.
 
Je moet als bestuurder zelf ook opwarmen. Pas na een paar kilometer werken de reflexen optimaal, heb je het spiegeltje bijgesteld, en de choke eraf gehaald. En dan heb je nog zoiets als koude banden.

Dus het volgas wegrijden tot in de begrenzer, beperkt zich meestal tot barpraat.

Alhoewel de buurvrouw er wel een gewoonte van maakt om met gierende banden en brullende motor 's ochtends te vertrekken. But you can't fix stupid.
 
Barpraat haha
Je had er bij moeten zijn zoals dat destijds ging...;)
Door merg en been ging dat, voor techniekliefhebbers althans, maar ook voor de omwonenden....
 
Je moet als bestuurder zelf ook opwarmen. Pas na een paar kilometer werken de reflexen optimaal, heb je het spiegeltje bijgesteld, en de choke eraf gehaald. En dan heb je nog zoiets als koude banden.

Dus het volgas wegrijden tot in de begrenzer, beperkt zich meestal tot barpraat.

Alhoewel de buurvrouw er wel een gewoonte van maakt om met gierende banden en brullende motor 's ochtends te vertrekken. But you can't fix stupid.
Jij kent mijn vrienden niet merk ik. _O-
 
  • Haha
Waarderingen: JPi
Je moet ook niet in de olie kijken maar in de filter daar zit de zooi.. na de beurt open halen en tussen de lamellen kijken.
Daar zou je nokkenas in zitten:)
Zo moet het inderdaad.
Maar hij was niet meer in mijn bezit.
En een onderzoekje was duidelijk ook niet nodig. :+

Ik ben altijd wel enige splinters gewend bij de S1000R, S1000RR en nu de laatste wat minder.
Dus er komt ook wel wat door. :)
Bij de 310 was het juist veel minder. Niet nul.
Maar heel ander motorblok en design / filtratie.
 
Zo moet het inderdaad.
Maar hij was niet meer in mijn bezit.
En een onderzoekje was duidelijk ook niet nodig. :+

Ik ben altijd wel enige splinters gewend bij de S1000R, S1000RR en nu de laatste wat minder.
Dus er komt ook wel wat door. :)
Bij de 310 was het juist veel minder. Niet nul.
Maar heel ander motorblok en design / filtratie.
Is er een verband tussen dit defect en het wegdoen van je drie BMW's? :P
Je hebt wel weer een andere terug gekocht... :+
 
Is er een verband tussen dit defect en het wegdoen van je drie BMW's? :P
Je hebt wel weer een andere terug gekocht... :+
Nee, alle drie verkocht eind augustus.
In september liep het ding na twee weken stuk. :?
Gisteren een reactie van de dealer zonder uitleg dat ze verder niets doen.
Ik was nog even aan het lobbyen.
De nieuwe eigenaar doet verder niet moeilijk.

Maar ik ben zelf bij de enkele en dubbele R al drie keer op andere olie overgestapt wegens steeds weer splintertjes in de olie.
DSC_2638.jpg

In het S1000RR topic is het wel een terugkerende vraag van derden, en anderen reageren weer dat het normaal is. :? :')

Maar het type 310 die stuk is gelopen overweeg ik nog steeds.
Het nieuwe model is nu met vijf jaar garantie.
Perfecte 12 maanden per jaar motorfiets. :]

Eind deze maand bij de terugroepactie van de S1000RR maar eens in de showroom wat harde noten kraken. ;)
 
Laatst bewerkt:
Was jij geen fan van action olie? :+
De jaren zonder troep aan de carterplug. :+ ;)

Techno 5W40 in heel wat fietsen gehad.
Ook op het circuit. :Y
Toen de Valvoline kwam al weer vijf(?) jaar geleden op die overgestapt.
Volsyntheet, 5W40 en JASO MA2.
Prima BMW specs

Bij de S1000R iedere keer enorm veel splinters. :?
Zag dit ook gerapporteerd worden in het bewuste gebruikerstopic, en later ook bij de RR rijders hier.
Nu aan de tweede van dat type en laatste generatie dubbele R, en het is met drie wissels duidelijk nog niet helemaal over.

Sinds twee jaar Motül 5100, vorig jaar 7100, dit jaar 300V.
Dat maakt niets uit.
Het oliefilter altijd goed afvullen bij montage.
Shoot me. ;)

Bij mijn Raptor 1.000 en RSV4 nooit wat gezien
Bij vier van de vijf TL1000R en S ook nooi iets.
Bij eentje ooit wat bronskleurig gezien in de bak.
Een bekend (lager)stipje.
Wel één of twee korrels. ;)

De HP2 Sport boxer staat hier ook buiten.
Geen bak in de olie maakt het verschil. :? :Y
Elk jaar een beeldig oliespiegeltje daar. 🥰
 
Terug
Bovenaan Onderaan