Kan je worden opgepakt door de politie ?

Mag site:
http://www.motorrijdersactiegroep.nl/

Dan links in het menu onder GELUID
Daar vind je genoeg info. Kun je ook jou motor/bouwjaar opzoeken en het aantal db(a) wat je max. mag voortbrengen.

En nee je uitlaat wordt niet gedemonteerd zoals bij een brommer. Maar als je pech hebt -zoals al eerder aangegeven- wordt je kentekenbewijs ingenomen. En mag je dus opnieuw je motor laten keuren. (Nee, heb ik geen ervaring mee :+ )

Mocht je trouwens willen weten wat je uitlaat voor herrie produceert, dan zou je eens bij je lokale politiebureau langs kunnen gaan. Maar dat lijkt me eerder slapende honden wakker maken :X
 
Op woensdag 07 april 2004 15:39 schreef TBone een heel stuk uit zijn BINAS over

BiNaS ...... bestaat dat nog steeds ? Is toch al zeker 10 jaar geleden dat ik dat boekje hebt in gezien. Dat overzicht van geluidsbronnen met verschillende dB(A)-waarden komt dus niet uit BiNaS.

Maar goed, misschien had ik beter de bron even kunnen vermelden:
http://home.hetnet.nl/~vanadovv/Geluid.html
bij deze dus.
 
Heey mensen ik heb een vraagje :D,

Ik heb onlangs mijn 2e motor gekocht (nog steeds geen rijbewijs) leuke motor met een yoshimuro uitlaat.
Nou is het zo je hoort me al vanaf een verre afstand aankomen.

De vraag is dus kan de politie hier wat van zeggen? Mij een boete geven of nog veeeeeeeeel erger mijn uitlaat eraf monteren?
bvd


effe voor de duidelijk heid, ik rijd niet op de motor ;)

dus alle scherpe reacties daar gelaten!!

Hoezo is mijn uitlaat illigaal? en wat is de wettelijke max. db ??

enn owjjah waar ik ik het laten meten 8-)

:?
 
. De grotere politieregio's hebben de computerapparatuur inmiddels in huis en zijn vaak bereid om je motor vrijblijvend te testen.



hmzzzzz
 
Goeie dag allemaal heb ff een vraag voor jullie want ik zit er echt mee ben laatste aangehouden op de motor voor rijden zonder rijbewijs en onverzekerd rond rijden weet iemand misschien wat de gevolgen daarvoor zijn me motor is ook nog eens in beslag genomen HELP heb het echt nodig zit nu een beetje in de dip :( :|
 
Ik hoop dat ze je nog een dikke prent ook geven mafkees, een kennis van me is door een eikel zoals jij en de topicstarter aangereden, en blijvend invalide, die klootzak had net als jiullie niet verzekerd en had geen rijbewijs, en ook nog eens geen geld. Mag jij raden wie er voor de kosten op mag draaien.

Zielig figuur, lekker in je dip blijven en er niet meer uitkomen. :r :r
 
Ik hoop dat ze je nog een dikke prent ook geven mafkees, een kennis van me is door een eikel zoals jij en de topicstarter aangereden, en blijvend invalide, die klootzak had net als jiullie niet verzekerd en had geen rijbewijs, en ook nog eens geen geld. Mag jij raden wie er voor de kosten op mag draaien.

Zielig figuur, lekker in je dip blijven en er niet meer uitkomen. :r :r










zelfs ik ben het compleet met je eens !!! BLIJF MAAR IN JE DIP B|
 
Goeie dag allemaal heb ff een vraag voor jullie want ik zit er echt mee ben laatste aangehouden op de motor voor rijden zonder rijbewijs en onverzekerd rond rijden weet iemand misschien wat de gevolgen daarvoor zijn me motor is ook nog eens in beslag genomen HELP heb het echt nodig zit nu een beetje in de dip :( :|

Ik vindt jou nou niet echt stoer op deze manier B|
 
ff weer on-topic. Heb sind kort een motor (wat heet kort, 2 dagen :) ) en hij maakt een ongelofelijk kabaal (vind ik wel erg mooi). Volgens een medewerker van een motorzaak kan de politie mij hiervoor aanhouden en mij vragen met de originele demper naar het politiebureau te komen. Nou heb ik er dus geen originele demper bij en heb ik ook niet de indruk dat dit vaak gebeurt, maar klopt zijn verhaal wel? Hoe hoog is een eventuele boete? Dan ga ik voortaan wel ff in een een hogere versnelling rijden om wat minder kabaal te veroorzaken.

Kwam gisteren uit de stad en op punt dat ik de stad verliet begon een file voor een stoplicht. Maar ik dacht, ik rijd nu motor en dus ga ik niet meer in de file staan. Dus via de andere weghelft hele rij auto's ingehaald, zie ik ineens politieauto ertussen staan. Heb netjes achter deze ingevoegd want kwamen toch weer tegenliggers aan. Ben maar niet verder naar voren gekropen (hoewel de agent zelfs veel ruimte maakte zodat ik er langs kon :? ), ik durfde het niet aan. Maar er is dus nix van gezegd, niet over het voorkruipen en niet over het kabaal (ja, ook stationair maakt ie erg veel lawaai).
Greetz
Martian
 
Volgens een medewerker van een motorzaak kan de politie mij hiervoor aanhouden en mij vragen met de originele demper naar het politiebureau te komen.
dat vragen zou nog best wel eens heel dwingend kunnen zijn. zoals hierboven al verteld als je echt teveel herrie maakt, dat verschilt per motor en het hangt volgens mij af van de typegoedkeuring van je fiets, ben je je kenteken/motor kwijt en die krijg je pas terug als je een originele demper komt monteren
 
.......

Kwam gisteren uit de stad en op punt dat ik de stad verliet begon een file voor een stoplicht. Maar ik dacht, ik rijd nu motor en dus ga ik niet meer in de file staan. Dus via de andere weghelft hele rij auto's ingehaald, zie ik ineens politieauto ertussen staan. Heb netjes achter deze ingevoegd want kwamen toch weer tegenliggers aan. Ben maar niet verder naar voren gekropen (hoewel de agent zelfs veel ruimte maakte zodat ik er langs kon :? ), ik durfde het niet aan. Maar er is dus nix van gezegd, niet over het voorkruipen en niet over het kabaal (ja, ook stationair maakt ie erg veel lawaai).
Greetz
Martian
Je mag 'door' de file heen rijden. Dus vandaar dat de pliesie ruimte voor je maakte!
En ja je uitlaat.....ze kunnen het dwingend vragen, maar volgens mij doen ze dat niet echt vaak.

Uitlaat: Teveel herrie! En dan????

Tadaaa
 
Laatst bewerkt:
Op je frame plaatje staat hoeveel db je mag maken , daar boven op nog 5 db dan krijg je geen procesverbaal daarna 90 euro meer dan 9 db erboven betekend kenteken inleveren en laten keuren , de meeting wordt schuin achter de motor gedaan op een meter afstand, bij de helft van het toerental van wat je motor mag maken !! dit is een europeese richtlijn , de mijne is net goed !!!
Greetz
 
aha
hier in amsterdam west zijn het klootzakken en de rollerbanks zijn ook altijd aanwezig :(
:+

Kom ik aan met mn 131 KW, plop zegt de brommerbank ( als het al niet door het gewicht was... )

En rollenbanken zijn voor brommers hoor, niet voor motoren....
 
Er stond overigens inderdaad laatst iets in de Motor73 over. Uit mijn hoofd:
- Een vervangingsuitlaat moet wettelijk gezien dezelfde hoeveelheid geluid produceren als de oorspronkelijke +/- 2 Db
- Maximaal 100 Db
- Minder dan 5 Db afwijking (t.o.v. regel 1 dus niet die 100 Db!): geen bekeuring(, maar mogelijk wel opmerkingen van politie)
- Meer dan 5 Db afwijking: boete
Aantal db ligt aan de inhoud van de motor en bouwjaar.

Voor bepaalde jaren geld een hogere norm.
En hoe meer inhoud hoe meer db's ie mag produceren.

Maar als ik eerlijk moet zijn luister ik liever naar een zware roffel dan een enorm snerpend geluid.
 
Vanaf 9 dB overschrijding, ben je je kenteken kwijt en moet je je motor laten keuren door de RDW, dan dus met een straatlegale demper.
Zit je er net onder, dan krijg je gewoon een lekkere boete.

Maar die 9 dB is echt hard hoor. 3dB is een verdubbeling van het geluid. Dus 9 dB is dus 3x het geluid wat hij mag maken.

Zo werkt het helaas niet, dat bij 9db dus ook 3x zo hard is. Het werkt met logaritmen enzo..oftewel...je kan niet vermenigvuldigen!!!
 
Je motor mag bij een bepaald aantal touren een bepaald aantal DB maken.
Wordt vaak gemeten met externe toerenteller...en tatta...db gemeten. Er worden 3 metingen gedaan en daar komt gemiddelde uit.
 
Je motor mag bij een bepaald aantal touren een bepaald aantal DB maken.
Wordt vaak gemeten met externe toerenteller...en tatta...db gemeten. Er worden 3 metingen gedaan en daar komt gemiddelde uit.
 
Heey mensen ik heb een vraagje :D,

Ik heb onlangs mijn 2e motor gekocht (nog steeds geen rijbewijs) leuke motor met een yoshimuro uitlaat.
Nou is het zo je hoort me al vanaf een verre afstand aankomen.

De vraag is dus kan de politie hier wat van zeggen? Mij een boete geven of nog veeeeeeeeel erger mijn uitlaat eraf monteren?
bvd

Als je zoiets post, heb je volgens mij ook een gigantische plaat voor je kop hangen |(
 
Ik weet dat bijvoorbeeld in belgie de max grens ligt op 90dB...
Nederlandse wetgeving weet ik niet maar zal er niet veel naast zijn
 
hoop niet dat je ooit een aanrijding met mij of iemand uit mijn vriendenkring krijg als je rijd zonder rijbewijs.Kan je je rijbewijs(op een invallidekarretje na)wel op je buik schrijven.
 
ik snap eigenlijk niet dat er mensen seriues reageren op dit soort stompzinninge posts

0516.jpg
 
let maar weer eens op deze zomer bij plein 40/45 of bij meer en vaart
ok zal opletten..weet alleen daar in de buurt dat de politieopleiding regelmatig staat te 'oefenen' op die weg langs het sloterparkbad.
 
u bent... de zwakste schakel :P

3dB is inderdaad een verdubbeling
6dB is dus een verdubbeling van de verdubbeling (ofwel 4x zo hard als waar we mee begonnen)
9dB is dus weer een verdubbeling van die 6dB, ofwel is je geluid dan al 8x zo hard dan waar je mee begon ;)
idd, en als ik dan lees van iemand waarbij er 107db uit zijn uitlaat komt, dat is echt heel heel heel hard, kan me haast niet voorstellen dat je continu in die herrie zit, dan kunnen ze je vanaf 10km aan horen komen (mss wel goed ook :P )
 
Terug
Bovenaan Onderaan