Kan mijn motor eigenlijk wel tegen regen?

lordjes

MF'er
30 sep 2009
139
0
Ik ben een beginnend motorrijder en heb een Fazer gekocht. Geen mogelijkheid om de motor binnen te zetten heb een hoes gekocht. De motor wordt gebruikt voor alles dus ook woon werkverkeer. Bij werk staat de motor buiten, ook in de regen, mijn vraag is of dat het kwaad kan als de motor een hele dag in de regen staat?

Moet er voor de winter ook nog technisch gezien dingen voor de motor gebeuren?
 
Als je er veel op rijdt zal het niet zo'n heel probleem zijn dat ie eens een keer in de regen staat. De volgende keer met rijden, rij je toch wel weer "alles" warm en droog. Anders zou je ook niet eens door een regenbuitje kunnen rijden he ;)
En onder zo'n hesje blijft vaak toch maar condens hangen.

Zeker als je de motor dagelijks voor woon/ werk verkeer gebruikt zal dit allemaal wel meevallen. Dan structureel iedere dag je hoes er weer vanaf moeten halen en 's avonds bij thuis komen eerst laten afkoelen en dan de hoes er weer overheen wordt dan toch structureel minder. Komt je na een maand denk ik ook wel je strot uit ;)

Wat bedoel je eigenlijk met technische dingen voor de winter? Voor winterstalling? Of voorbereidingen om in de winter mee door te rijden?
 
In december verhuizen en dan kan de motor wel binnen staan. En zal het rijden waarschijnlijk wat minder worden, dus ik bedoel eigenlijk voor allebei! Als ik heel de winter rij en wanneer ik de motor wat langer zou binnen zetten
 
Wat bedoel je eigenlijk met technische dingen voor de winter? Voor winterstalling? Of voorbereidingen om in de winter mee door te rijden?
:^
Ik zou wat siliconenspray, vaseline, kettingspray e.d. onderhoudsmiddelen inslaan en het elektronicagedeelte behandelen, kettingonderhoud(na een rit insprayen of een scotoiler monteren).
Ook een optische poetsbeurt is nooit weg.

O en een soort van dampstart ;)
 
Laatst bewerkt:
Vochtvreter op je buddy zetten wanneer je niet rijd voor een dag (bv weekend).

Mijne staat binnen met de hoes (lucht doorlatende hoes) en vochtvreter in de schuur. En ik ben een mooi-weer rijder.
 
Reed met mijn eerste motor dagelijks nijkerk-amersfoort en terug. gehele jaar door, dus ook vaak in de regen/ sneeuw/ ijzel.
Na 2 jaar nergens roest. Hoe ? alles in het vet houden. Waar vet zit roest het niet moet je maar denken. Niet gaan overdrijven en je frame dik in de vaseline zetten ofzo, maar probeer eens wat middelen.
Ik gebruik een siliconenspray voor de uitlaten. De achterbrug had ik wel in de dikkere vaseline gezet. Je kunt ook een spuitbus vaselinespray halen, dat spuiten en lekker uitsmeren overal. Zo heb ik mijn cbr125R roestvrij gehouden.
En bij pekel rijden, nooit met warm water wassen maar gewoon met koud water goed afspuiten en eventueel dan pas warm water gebruiken. warm water activeert pekel namelijk.
 
tja uiteindelijk gaan er dingen roesten , je moet de motor gaan bijhouden en 1 of 2 keer per week schoonmaken. Voor winter toestanden doe ff een zoeken en gij zult vele topics hierover vinden.
 
Overigens laat ik mijn motor nooit eerst afkoelen en doe ik de hoes er meteen omheen als ik hem neer zet.

Gelijk ook handig tegen eventuele oneerlijke medemensen. Wat niet ziet, wat niet uitlokt...
 
Ff kijken:
kies een hoes die de onderkant vrij laat, zodat de wind er vrij onderdoor kan.
Gooi de hoes NOOIT meteen over de motor als ie nog warm is. Ten eerste kunnen delen van de hoes op bv. de uitlaat terecht komen (niet leuk...) en bovendien gaat de motor onder de hoes afkoelen, wat condensatie veroorzaakt.

Voor de winter: motor goed schoonmaken voor de eerste pekel er aan komt. Dan de handel in een roestbeschermer zetten. Ik gebruik al jaren S100 bike protector, werkt perfect. Ik heb ook goede berichten gehoord over AC50. Let vooral op chroom en alu. Alu geeft van die lelijke bloemkoolvlekken als daar zout in trekt. Lakdelen spuit ik meestal met siliconen in.
Ik spoot eerst de motor steeds af met koud water na een pekelrit, maar vond het effect nauwelijks merkbaar. Is ook niet écht leuk, in de vrieskou je motor afspuiten.....en een ijspaleis in de tuin is ook niet alles. Als het dan ook niet werkt.... :X
Sinds ik 'm in de S100 zet (blijft ie de hele winter in) blijft alles mooi. Er komt wel een hele vieze laag op, zand, vet, pekel, noem maar op, maar die poets je er na de winter zo weer af.

Als je 'm neerzet voor de winter of een langere tijd: banden wat harder oppompen om plate vlakken te voorkomen. Tank tot de rand vullen om condensvorming/roest tegen te gaan en de accu op een druppellader zetten. NOOIT de motor elke week ff starten om te kijken of ie het nog doet..... Als je 'm toch start, dan de motor goed warm rijden.
Aan te raden is je motor voor je hem wegzet warm te rijden, neer te zetten en dan de olie te verversen. In de oude olie zitten agressieve stoffen en vocht die anders een hele winter de kans krijgen lekker in te vreten.
 
....Ik heb ook goede berichten gehoord over AC50...

Wordt natuurlijk ACF-50
bedoeld, daar heb ik ook goede ervaringen mee.
Groot voordeel vind ik dat het vanzelf weer verdwijnt na een paar maanden. of na een flinke wasbeurt.
Verder voorkomt een drupje van het spul op de remzuigers dat deze gaan klemmen.
(niet op de remblokken of schijven gebruiken natuurlijk :X )
en voorkomt kortsluiting en oxidatie van de bedrading/connectors.

Dagelijks in de regen staan bij je werk is geen enkel probleem, je rijdt immers ook door de regen.
de ketting moet je zoals gezegd wel vaker smeren, of een smeersysteem kopen.

De hoes zou ik thuis zeker gebruiken, anders wordt de motor wel erg vuil, vogelpoep, spinnenpoep, en heel veel stof, roet, etc, bovendien is de beschermlaag dan sneller weg
 
Ff kijken:

Gooi de hoes NOOIT meteen over de motor als ie nog warm is. Ten eerste kunnen delen van de hoes op bv. de uitlaat terecht komen (niet leuk...) en bovendien gaat de motor onder de hoes afkoelen, wat condensatie veroorzaakt.

Hahha _O- !

Ja.. nee :') .

Goed.. zal ik ook maar even uitleggen waarom niet? Condensatie treedt pas op als de temperatuur van de motor lager is dan het dauwpunt van de lucht waarin deze zich bevindt. Onder een hoes afkoelen doet daar niks aan af.

Verder ben ik 't wel met je eens dat je hem niet warm onder de hoes moet zetten, maar die condensatie-vlieger gaat niet op.
 
Hahha _O- !

Ja.. nee :') .

Goed.. zal ik ook maar even uitleggen waarom niet? Condensatie treedt pas op als de temperatuur van de motor lager is dan het dauwpunt van de lucht waarin deze zich bevindt. Onder een hoes afkoelen doet daar niks aan af.

Verder ben ik 't wel met je eens dat je hem niet warm onder de hoes moet zetten, maar die condensatie-vlieger gaat niet op.

De lucht onder het zeil verwarmt en het vocht slaat neer tegen de binnenkant van de koude hoes. Vervolgens zit je dus nog steeds met een zeiknatte motor.
 
Hahha _O- !
Ja.. nee :') .
Goed.. zal ik ook maar even uitleggen waarom niet? Condensatie treedt pas op als de temperatuur van de motor lager is dan het dauwpunt van de lucht waarin deze zich bevindt. Onder een hoes afkoelen doet daar niks aan af.
Verder ben ik 't wel met je eens dat je hem niet warm onder de hoes moet zetten, maar die condensatie-vlieger gaat niet op.

Onder die hoes koelt de motor trager af dan ie normaal zou doen, waardoor er meer condens verzamelt. Bovendien komt daar geen luchtstroming langs die normaliter het vocht weer afvoert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan