Kan mijn motor rijden op E10?

Status
Niet open voor verdere reacties.

zup-kla

Die hard MF'er
12 sep 2021
426
847
Met de ontiegelijk dure prijzen van benzine vraag ik mij af of mijn motor ook op E10 kan rijden.
Normaal tank ik altijd E5, maar dit is niet meer te betalen.
Op internet kun je met kentekencheck of invoeren van het type motor achterhalen of dit mogelijk is, maar bij mijn Suzuki Bandit 600s (1999) staat geen info.

Weet iemand of ik gewoon E10 kan tanken?
Bij voorbaat dank!
 
Dit schept alleen maar verwarring.'(
Alleen de 95 is E10,ik word dit zo zat,alles is allang(meerdere keren) geschreven,als je dan nog dit soort uitspraken schrijft ben
je goed verkeerd bezig,ik zou willen dat mensen eens de zoekfunctie gebruiken,zich inlezen voordat je onwaarheden gaat verkondigen
waar niemand wijzer van word.Kijk desnoods op het internet,bel de oliemaatschappijen maar schei uit met zomaar dingen te schrijven die gewoon niet kloppen.😫

Sorry hoor als ik mensen probeer helpen.
Zou toch vervelend zijn als je dure Total benzine tankt met het idee dat je goed bezig bent.

Daarbij ben ik jarenlang tankwagen chauffeur geweest dus weet wel een klein beetje hoe de hazen lopen in dat wereldje.
Mensen worden op het verkeerde been gezet door E5 wat inderdaad vaak, maar niet altijd, zonder ethanol is.

Maar goed, on topic, zoals gezegd, rij je vaak dan E10, rij je niet zo vaak dan beter E5 tanken, evenals bij een winterslaap.
 
Geen moment voor sarcasme chef..

Edit MBM: Ik plaats dit bericht hier bij, zodat het topic niet nog verder off-topic getrokken hoeft te worden:

@NOSfearatu:
Ga je nou bijdehand lopen doen ?
Of lukt lezen jou ook niet ? Er is in dit topic vaak genoeg gezegd dat eea afhankelijk is van merk tot merk en van type tot type.
En dan kom jij met een vraag waarbij je auto's en motoren op 1 hoop gooit, en dan alsnog een antwoord verwacht, over verschillende bouwjaren heen ? Je stelt bewust een vraag waarvan je zelf ook weet date r geen antwoord op mogelijk is.


Nu weer on-topic aub. ( aub is uit vriendelijkheid, niet omdat t vrijblijvend is )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry hoor als ik mensen probeer helpen.
Zou toch vervelend zijn als je dure Total benzine tankt met het idee dat je goed bezig bent.

Daarbij ben ik jarenlang tankwagen chauffeur geweest dus weet wel een klein beetje hoe de hazen lopen in dat wereldje.
Mensen worden op het verkeerde been gezet door E5 wat inderdaad vaak, maar niet altijd, zonder ethanol is.

Maar goed, on topic, zoals gezegd, rij je vaak dan E10, rij je niet zo vaak dan beter E5 tanken, evenals bij een winterslaap.
Je zal het best goed bedoelen maar het komt zo verkeert over,Total heeft geen Ethanol vrije benzine,
in hun super benzine zit gewoon Ethanol,maar alles is te vinden in het topic over E10 en andere benzine.
Het jammere is dat niemand de moeite neemt om dat topic door te lezen,het gevolg is dat regelmatig weer die zelfde vraag voorbij komt,
alles voor de duizendste keer weer uitgekauwd word,ik word daar zo moe van:Z;)
 
Ethanol kun je op rijden. Net als bijv op lpg.

Ze zijn beiden iets minder efficiënt. Minder calorische waarde minder energie per ltr. Iets.

In Brazilië rijden ze er op.

Wel een aanmerking. Door toevoegen van ethanol geeft ook beetje water. Dat heeft erg weinig energie waarde in een ice.

Al met al zolang je motor kan omgaan met e5 e10 of ethanol in t algemeen, loopt t wel los.

Oudere motoren hebben wellicht rubbers van een soort die er niet tegen kunnen. Toch denk ik dat die rubbers momenteel sowieso aan vervanging toe zijn.


Motorblok kan t prima hebben
Rubber dingen mogelijk niet. Bij oude motoren.
 
Ethanol kun je op rijden. Net als bijv op lpg.

Ze zijn beiden iets minder efficiënt. Minder calorische waarde minder energie per ltr. Iets.

In Brazilië rijden ze er op.

Wel een aanmerking. Door toevoegen van ethanol geeft ook beetje water. Dat heeft erg weinig energie waarde in een ice.

Al met al zolang je motor kan omgaan met e5 e10 of ethanol in t algemeen, loopt t wel los.

Oudere motoren hebben wellicht rubbers van een soort die er niet tegen kunnen. Toch denk ik dat die rubbers momenteel sowieso aan vervanging toe zijn.


Motorblok kan t prima hebben
Rubber dingen mogelijk niet. Bij oude motoren.
Tja waren rubbers maar het enigste probleem 🤔 ;)
 
Ethanol kun je op rijden. Net als bijv op lpg.

Ze zijn beiden iets minder efficiënt. Minder calorische waarde minder energie per ltr. Iets.

In Brazilië rijden ze er op.

Wel een aanmerking. Door toevoegen van ethanol geeft ook beetje water. Dat heeft erg weinig energie waarde in een ice.

Al met al zolang je motor kan omgaan met e5 e10 of ethanol in t algemeen, loopt t wel los.

Oudere motoren hebben wellicht rubbers van een soort die er niet tegen kunnen. Toch denk ik dat die rubbers momenteel sowieso aan vervanging toe zijn.


Motorblok kan t prima hebben
Rubber dingen mogelijk niet. Bij oude motoren.

E85 heb je het dan over. Maar dat is echt totaal niet te vergelijken met E5 en/of E10.

Dat je op Ethanol zou kunnen rijden is ook onzin.
Je motor, ook in een auto, zoals hij nu is kan helemaal niet op Ethanol lopen.
Je zou m eerst moeten aanpassen aan het gebruik van Ethanol.
En als je m genoeg aanpast loopt ie zelfs op zonne-energie ;)

Efficiënt is ook maar hoe je het bekijkt, op voertuigen die op benzine en op E85 kunnen rijden zul je op E85 meer motorvermogen hebben en meer koppel, maar wel tegen een iets hoger verbruik. ook leuk bv

In Frankrijk was en in Scandinavie is E85 best goed verkrijgbaar, hier in de buurt zit ook een station die het verkoopt.
Volvo heeft in NL ook een -FT versie gelevert die prima op E85 reedt.

Maar waar E5 en E10 nog benzine is met een toevoeging Ethanol is E85 dus Ethanol met een beetje benzine ( anders zou starten bv 'onmogelijk' zijn )
Oudere, maar nog steeds duidelijke uitleg: Converting to E85 (ethanol fuel) - Turbobricks Forums

Al met al: E85 is een totaal andere brandstof en ook eigenlijk gewoon off-topic in dit onderwerp.
 
Hoeveel kilometer denk je jaarlijks te rijden.
Dan kan het prijsverschil tussen 95 E10 afwegen met 98.
Zoveel zal het niet zijn.
Persoonlijk rij ik enkel woon werk tegen de 25k per jaar ( nu op mijn oude xl1000v met carbs uit ‘99), ik vind dit zeker met de huidige benzineprijzen en verdomd interessant en informatief topic.
Zelf ben ik erg huiverig voor de E10, 1 keer ( 1 keer!!) met de snorscooter getankt en een dag later lekte de motor als een gek en ben ik een tijdje zoet geweest met carbs fixen etc. Kan natuurlijk puur toeval zijn maar heb het daarna nooit meer getankt, echter…twijfel nu toch weer ( tbv transportkosten)..dus volg het nog wel even hier :)
 
Nu is het ook wel allemaal extra verwarrend ingevoerd met dat E5 en E10.
Een standaard verwarrend verhaal waar 3/4 van Nederland geen hol van snapte, en nu 50% nog niet.

Euro95 was voor de invoering van E10 al voornamelijk E5 wat bijna niemand wist en toen werd Euro95 5% ethanol in 2019 getransformeerd naar euro95 10% ethanol, wat natuurlijk geen mens snapt.
"Ja maar het is toch duidelijk, het staat toch met een stickertje op het pistool?" _O-

En by the way, nee een E0 sticker was geen goed idee en mocht niet omdat er alsnog 0,00000001 procent restethanol in de benzine kon zitten.
Echt weer ambtenaren gelul dus want de plaatselijke pomp heeft gewoon al een jaar geleden een E0 sticker op het desbetreffende pistool geplakt om van het gezeur af te wezen.

Ik zeg ook geregeld tegen vaders met zijn Toyota 2002 dat hij het pistool moet gebruiken waar E5 opstaat, om gezeik te voorkomen.
 
Persoonlijk rij ik enkel woon werk tegen de 25k per jaar ( nu op mijn oude xl1000v met carbs uit ‘99), ik vind dit zeker met de huidige benzineprijzen en verdomd interessant en informatief topic.
Zelf ben ik erg huiverig voor de E10, 1 keer ( 1 keer!!) met de snorscooter getankt en een dag later lekte de motor als een gek en ben ik een tijdje zoet geweest met carbs fixen etc. Kan natuurlijk puur toeval zijn maar heb het daarna nooit meer getankt, echter…twijfel nu toch weer ( tbv transportkosten)..dus volg het nog wel even hier :)

Staat nog tegenover dat velen aangeven dat hun voertuig op E10 simpelweg iets meer verbruikt dan op E5.

En dat het verschil in verbruik dan ook redelijk 1 op 1 meegaat met het verschil in de prijs, dus dat het voor hun financieel eigenlijk niet uitmaakt of ze E5 of E10 tanken.

Dat die bewering best wetenschappelijk onderbouwd zou kunnen worden blijkt dan uit de wetenschappelijke gegevens over het rijden op E85= meer pk/nm maar hoger verbruik. Voor het rijden op E85 word dat dan weer gecompenseerd met een veeel lagere literprijs.
 
Staat nog tegenover dat velen aangeven dat hun voertuig op E10 simpelweg iets meer verbruikt dan op E5.

En dat het verschil in verbruik dan ook redelijk 1 op 1 meegaat met het verschil in de prijs, dus dat het voor hun financieel eigenlijk niet uitmaakt of ze E5 of E10 tanken.

Dat die bewering best wetenschappelijk onderbouwd zou kunnen worden blijkt dan uit de wetenschappelijke gegevens over het rijden op E85= meer pk/nm maar hoger verbruik. Voor het rijden op E85 word dat dan weer gecompenseerd met een veeel lagere literprijs.
Dan zal ik wel een aparte auto hebben. M'n gebakje lust volgens de fabrikant geen E10, ondanks dat er een injectieblokje in ligt.
Eigenwijs (en zunig) als ik ben, tank ik om en om Bij de Tango E10 en E5 (is daar E0), steeds ca. 25 liter op een 30 liter tank (ja kleine auto<-> kleine tank) en hou het verbruik in een app bij.
De route is dagelijks hetzelfde in vrijwel dezelfde verkeersomstandigheden. Ik heb geen merkbaar/aantoonbaar verschil in verbruik tussen E0 en E10.
Bij m'n ouder carburateurvoertuigen die ook nog eens weinig kilometers maken en De LPG-auto, waar de brandstof wel erg lang in de tank blijft zitten durf ik het overigens niet aan om er E10 in te gooien, daar komt enkel E0 in.
 
Dan zal ik wel een aparte auto hebben. M'n gebakje lust volgens de fabrikant geen E10, ondanks dat er een injectieblokje in ligt.
Eigenwijs (en zunig) als ik ben, tank ik om en om Bij de Tango E10 en E5 (is daar E0), steeds ca. 25 liter op een 30 liter tank (ja kleine auto<-> kleine tank) en hou het verbruik in een app bij.
De route is dagelijks hetzelfde in vrijwel dezelfde verkeersomstandigheden. Ik heb geen merkbaar/aantoonbaar verschil in verbruik tussen E0 en E10.
Bij m'n ouder carburateurvoertuigen die ook nog eens weinig kilometers maken en De LPG-auto, waar de brandstof wel erg lang in de tank blijft zitten durf ik het overigens niet aan om er E10 in te gooien, daar komt enkel E0 in.
Dat is niet zo vreemd: een benzinemotor heeft een rendement van 25% onder ideale omstandigheden. Bij deellast ligt dat nog veel lager. Een eventueel theoretisch verschil tussen verschillende benzines valt helemaal weg tegen dit lage rendement.
 
Nu is het ook wel allemaal extra verwarrend ingevoerd met dat E5 en E10.
Een standaard verwarrend verhaal waar 3/4 van Nederland geen hol van snapte, en nu 50% nog niet.

Euro95 was voor de invoering van E10 al voornamelijk E5 wat bijna niemand wist en toen werd Euro95 5% ethanol in 2019 getransformeerd naar euro95 10% ethanol, wat natuurlijk geen mens snapt.
"Ja maar het is toch duidelijk, het staat toch met een stickertje op het pistool?" _O-

En by the way, nee een E0 sticker was geen goed idee en mocht niet omdat er alsnog 0,00000001 procent restethanol in de benzine kon zitten.
Echt weer ambtenaren gelul dus want de plaatselijke pomp heeft gewoon al een jaar geleden een E0 sticker op het desbetreffende pistool geplakt om van het gezeur af te wezen.

Ik zeg ook geregeld tegen vaders met zijn Toyota 2002 dat hij het pistool moet gebruiken waar E5 opstaat, om gezeik te voorkomen.
Deze dus,geheid geen gezeik meer :+
 
ethanol in glass jar.jpg

 
Edit MBM: Ik plaats dit bericht hier bij, zodat het topic niet nog verder off-topic getrokken hoeft te worden:

@NOSfearatu:
Ga je nou bijdehand lopen doen ?
Of lukt lezen jou ook niet ? Er is in dit topic vaak genoeg gezegd dat eea afhankelijk is van merk tot merk en van type tot type.
En dan kom jij met een vraag waarbij je auto's en motoren op 1 hoop gooit, en dan alsnog een antwoord verwacht, over verschillende bouwjaren heen ? Je stelt bewust een vraag waarvan je zelf ook weet date r geen antwoord op mogelijk is.


Nu weer on-topic aub. ( aub is uit vriendelijkheid, niet omdat t vrijblijvend is )
[/QUOTE]

Ik doe niet bijdehand....
Ik stel
Geen moment voor sarcasme chef..

Edit MBM: Ik plaats dit bericht hier bij, zodat het topic niet nog verder off-topic getrokken hoeft te worden:

@NOSfearatu:
Ga je nou bijdehand lopen doen ?
Of lukt lezen jou ook niet ? Er is in dit topic vaak genoeg gezegd dat eea afhankelijk is van merk tot merk en van type tot type.
En dan kom jij met een vraag waarbij je auto's en motoren op 1 hoop gooit, en dan alsnog een antwoord verwacht, over verschillende bouwjaren heen ? Je stelt bewust een vraag waarvan je zelf ook weet date r geen antwoord op mogelijk is.


Nu weer on-topic aub. ( aub is uit vriendelijkheid, niet omdat t vrijblijvend is )

Ik doe niet bijdehand. Ipv aan te vallen kan je ook vragen waarom ik dat zo zeg.

Er zijn zat motoren en auto's die ik 1999 zijn uitgebracht en niet zijn aangepast tm bv 2002. Als je dan stelt dat in de 1999 versie e5 moet...omdat hij e10niet kan verdragen...en in de 2001 versie wel e10 kan.
Lees zelf nog eens dan :)

Snap btw niet dat het off topic is in een topic dat over e10 etc gaat. Maar goed...ik kan niet lezen:?
 
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Dan zal ik wel een aparte auto hebben. M'n gebakje lust volgens de fabrikant geen E10, ondanks dat er een injectieblokje in ligt.
Eigenwijs (en zunig) als ik ben, tank ik om en om Bij de Tango E10 en E5 (is daar E0), steeds ca. 25 liter op een 30 liter tank (ja kleine auto<-> kleine tank) en hou het verbruik in een app bij.
De route is dagelijks hetzelfde in vrijwel dezelfde verkeersomstandigheden. Ik heb geen merkbaar/aantoonbaar verschil in verbruik tussen E0 en E10.
Bij m'n ouder carburateurvoertuigen die ook nog eens weinig kilometers maken en De LPG-auto, waar de brandstof wel erg lang in de tank blijft zitten durf ik het overigens niet aan om er E10 in te gooien, daar komt enkel E0 in.

Nee hoor. Mijn auto doet ook geen verschil
Zowel korte stukken als lange niet.
Heb e5,10 bij premium en witte pompen getankt. En ook v power etc. Nagenoeg zelfde. Dat er een ander additieven pakket in zit en oa je egr van uitlaatgassen schoner kan blijven is wel weer een voordeel.
Mn collega heeft een golf 5 fsi. Riem blok zonder turbo. Die rijdt bijna 150 km minder op e10 tov de e5 bij dezelfde pomp. Zelfde afstand etc..
 
Er zijn ook recente auto's en motoren die zuiniger lopen op E10 dan met E5.
Er is geen peil op te trekken. Misschien dat het ook met het toerental en dus de bouw en de karakteristiek van het motorblok te maken heeft.

Waarschijnlijk wel.
 
Met de ontiegelijk dure prijzen van benzine vraag ik mij af of mijn motor ook op E10 kan rijden.
Normaal tank ik altijd E5, maar dit is niet meer te betalen.
Op internet kun je met kentekencheck of invoeren van het type motor achterhalen of dit mogelijk is, maar bij mijn Suzuki Bandit 600s (1999) staat geen info.

Weet iemand of ik gewoon E10 kan tanken?
Bij voorbaat dank!
Waarom zou je? Om die 3 euro per tank te besparen?
 
Waarom zou je? Om die 3 euro per tank te besparen?
Zou me eerder druk maken om eventuele reparaties als gevolg van E10 ,zeker als je het zelf niet kan repareren,
dan ben je zo een paar honderd euro verder,dan is die paar euro meer betalen een beter idee.
Denk je fuck them all ik pleur er lekker E10 in ondanks dat de fabrikant meld dat je het niet moet doen,dan gewoon lekker eigenwijs zijn en er E10 in mikken,lekker living on the edge 🤪 ,ontploft hij of ontploft hij niet,spannend 🤗 :+
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: AWH
Onee, foutje. @1055 als de motorzaak het moet doen.

Vooral die scooters, dat schijnt één drama te sijn.
Alles kapoeto doordat ze bij dat low budget spul nog veel verouderd materiaal gebruiken, rubber en metaal door die ethanol.
Die gastjes hebben geen idee wat E5 en E10 nu eigenlijk betekend.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan