Kan mijn motor rijden op E10?

Status
Niet open voor verdere reacties.

zup-kla

Die hard MF'er
12 sep 2021
426
847
Met de ontiegelijk dure prijzen van benzine vraag ik mij af of mijn motor ook op E10 kan rijden.
Normaal tank ik altijd E5, maar dit is niet meer te betalen.
Op internet kun je met kentekencheck of invoeren van het type motor achterhalen of dit mogelijk is, maar bij mijn Suzuki Bandit 600s (1999) staat geen info.

Weet iemand of ik gewoon E10 kan tanken?
Bij voorbaat dank!
 
Ai voor dat dit topic uit de hand gaat lopen:

Op mijn '95 Bandit reed ik jarenlang dagelijks woon-werk op E10. Zolang je je tank regelmatig leegrijdt zal je geen problemen ondervinden.
Ik tankte alleen E5 als de temperatuur tussen de 0 en de 7 graden kwam omdat ik dan met E10 last kreeg van Carb-Icing.
Alleen Carb-Icing is bij de Bandits volstrekte willekeur wie er wel of geen last van heeft dus dat zal je proefondervindelijk moeten ervaren.
 
Ai voor dat dit topic uit de hand gaat lopen:

Op mijn '95 Bandit reed ik jarenlang dagelijks woon-werk op E10. Zolang je je tank regelmatig leegrijdt zal je geen problemen ondervinden.
Ik tankte alleen E5 als de temperatuur tussen de 0 en de 7 graden kwam omdat ik dan met E10 last kreeg van Carb-Icing.
Alleen Carb-Icing is bij de Bandits volstrekte willekeur wie er wel of geen last van heeft dus dat zal je proefondervindelijk moeten ervaren.
Was dat waar je jarenlang op gereden hebt niet gewoon 95 E5? 95 E10 is er nog niet zo lang.
 
Was dat waar je jarenlang op gereden hebt niet gewoon 95 E5? 95 E10 is er nog niet zo lang.
Mja je hebt een beetje gelijk inderdaad.
95 E10 is er sinds 2019, en ik heb vanaf 2017 tot en met 2021 op de Bandit gereden.

Dus theoretisch "jarenlang" maar inderdaad minder jarenlang dan ik in mijn hoofd had.

Evengoed nooit problemen gehad met de E10 (afgezien dan van carb-icing bij lagere temperaturen), maar een tankje ging bij mij maximaal een week mee. Als ik op vakantie ging ofzo tankte ik 'm wel met BP of Shell E5 af.
 
En dan ook nog bij een Tango, Tinq of Tamoil gaan tanken, die benzine is nog altijd goedkoper dan merkbenzine.
Ik tank bijna altijd Esso E5 hier in het dorp, of Shell V-power een paar km verderop.
Nooit geen gedoe met starten oid. Ik ga niet bezuinigen en dan klooien met starten omdat je goedkope benzine tankt.
Wat ik lang geleden wel deed.
Maar er staat nu wel een kapitaal aan benzine in alles wat een motor heeft.
 
Tamoil is ook prima hoor, ik heb heel wat woon-werkkilometers met m’n oude ST1100 gereden en destijds vaak E5 van Tamoil getankt, reed prima en de motor rijdt nog steeds probleemloos.
 
Hoegee Suzuki dealer heeft hier een mooi overzicht van via LINK

Met dit bulletin informeren we u over het gebruik van E10 brandstof in Suzuki motorfietsen en ATV’s.
Vanaf oktober 2019 wordt in Nederland de Euro95 E5 benzine grotendeels vervangen door E10
(benzine met maximaal 10% bio-ethanol). Niet alle motoren zijn geschikt voor E10 brandstof.

Wij ( Hoegee Suzuki Center ) raden aan om een benzine stabilisator te gebruiken en /of 98(E5) te tanken wanneer mogelijk.

Er is ook brandstof met minder ethanol verkrijgbaar, deze wordt aangeduid als E5 en
bevat maximaal 5% bio-ethanol. Veelal zal de premium brandstof (de oude Super98, VPower,
Ultimate, etc.) als E5 verkocht gaan worden.



≥ 2002
Suzuki motorfietsen vanaf modeljaar 2002 zijn geschikt voor het gebruik van E10 brandstof.


1992 – 2001
Suzuki motorfietsen tussen modeljaar 1992 en 2001 zijn geschikt voor E10 brandstof als ze in
onderstaande lijst staan.

Model Naam Voertuigtype Modeljaar
AN125 CF42A 1995~
AN250 Burgman AN 1998~
AN400 Burgman AU 1999~
AP50 CA1JA 1994~
DR350S/SE SK42B 1992~
DR650SE SP46B 1996~
DR-Z400S BC 2000~
DR-Z400/E BE/BF 2000~
DS80 DC13A 2000~
GS500 BK 2001~
GSF1200/S Bandit A9 2001~
GSF1200/S/SA Bandit GV75A 1996~
GSF600/S Bandit GN77B 1995~
GSF600/S Bandit A8 2000~
GSX1200 A3 1999~
GSX300R Hayabusa A1 1999~
GSX600 F AJ 1998~
GSX750 AE 1998~
GSX750F AK 1998~
GSX-R600 AD 1997~
GSX-R600 BG 2001~
GSX-R750 BD 2001~
GSX-R750 GR7DB 1996~
GSX-R750W GR7BB 1992~
GSX-R1000 BL 2001~
GZ125 Marauder AP 1998~
Model Naam Voertuigtype Modeljaar
GZ250 Marauder AR 1999~
LT50 AA11A 1992~
LT80 AC11A 1994~
LT-F160 AG43A 1992~
LT-F4WD AJ45A 1992~
RF600R1 GN76B 1995~
RF9000RRS2
2
GR73B 1995~
RM125 RF14A 1992~
RM125 RF15A 1996~
RM250 RJ16A 1993~
RM250 RJ17A 1996~
RM250 RJ18A 2001~
RM80 RC12A 1992~
RM80 RD15C 2000~
SV650/S/A/SA AV 1999~
TL1000R AM 1998~
TL1000S AG 1997~
TR50S StreetMagic AH 1998~
TU125XT AZ 1999~
UC125 Epicuro AX 1999~
VL125 Intruder A4 2000~
VL1500 Intruder AL 1998~
VL800 Intruder BM 2001~
VZ800 Marauder AF 1998~
XF650 Freewind AC 1997~
1) RF600R vanaf framenummer GN76B-103715 (modeljaar 1995) is geschikt voor benzine E10.
2) RF900R/RS2 vanaf framenummer GN76B-101315 (modeljaar 1995) is geschikt voor benzine E10.
≤ 1991
Suzuki motorfietsen van modeljaar 1991 en ouder zijn niet geschikt voor E10 brandstof.

Voor de topicstarter staan de volgende Bandit 600/S modellen het gebruik van E10 brandstof toe:
GSF600/S Bandit GN77B 1995~
GSF600/S Bandit A8 2000~

Check goed welk model je hebt, GN77B of A8, maar als ik je profielfoto bekijk zou jouw model GB77B moeten zijn en die is volgens de lijst van Hoegee geschikt voor E10.
 
Ai voor dat dit topic uit de hand gaat lopen:

Op mijn '95 Bandit reed ik jarenlang dagelijks woon-werk op E10. Zolang je je tank regelmatig leegrijdt zal je geen problemen ondervinden.
Ik tankte alleen E5 als de temperatuur tussen de 0 en de 7 graden kwam omdat ik dan met E10 last kreeg van Carb-Icing.
Alleen Carb-Icing is bij de Bandits volstrekte willekeur wie er wel of geen last van heeft dus dat zal je proefondervindelijk moeten ervaren.
Daar bestaat een carburateurverwarmingssetje voor (bij mijn B1200)
 
De vraag is of je E10 wilt rijden. Waarom zou je dat willen ?

Uiteindelijk betaal je iets minder maar je krijgt ook iets minder benzine, want die 10 staat voor 10% spul wat geen benzine is.

Volgens sommigen, waaronder ikzelf heeft dat twee gevolgen.

1 Je motor loopt er iets minder goed op en is gevoeliger voor storingen.
2 Je verbruik bij E10 is iets hoger, en dat heft het prijsverschil per kilometer volledig op.

Voor mij is het een no brainer dat ik dus zowel in m'n auto's als motoren pure benzine tank en hooguit E5 maar zeker geen E10.


Kennis reed een Opel, recente auto, goed onderhouden. Begon slecht en rommelig te lopen. Garage kon niets vinden, had geen verklaring maar vroeg of hij E10 tankte. :Y Na een halve tank echte benzine liep de auto weer als een zonnetje. De sensoren en het motormanagement raakte de klust kwijt van dat rare spul wat er door heen gemengd zit om toch maar aan het volume van 1000cc per liter te komen.
 
BP ultimate, Shell V-power, en ik geloof ESSO Tiger, zijn de enigen welke daadwerkelijk 0% Ethanol bevatten, alle andere merken E5 mogen tot max. 5% Ethanol bevatten, en hebben daadwerkelijk zo'n 3%. A & B merken. Dus ja, V Power, Ultimate, ESSO, heeft zin imo.
 
Een paar jaar geleden was de 95 ook gewoon E5 en dat tankte haast iedereen, hoorde je nooit iets over.
En de echte petrol-heads met sportmotoren tanken sowieso al 98.

Dat vroeg Sammie niet ;)

BP ultima is E0, V-power is ook E0.

Als je er van uit gaat dat ethanol bepaalde rubbers / onderdelen / metalen aantast en daar specifiek bij E10 voor gewaarschuwd word dan zou de conclusie toch moeten zijn dat hoe minder ethanol hoe beter voor rubbers /onderdelen / metalen.

En de 98 en/of 95 aanduiding zegt op zich niets over het percentage ethanol.
 
Een paar jaar geleden was de 95 ook gewoon E5 en dat tankte haast iedereen, hoorde je nooit iets over.
En de echte petrol-heads met sportmotoren tanken sowieso al 98.
Daar zat effectief ongeveer 3% alcohol in en meer dan octaan 95 hebben de meeste motoren niet echt nodig, je krijgt nu bij de E5 een hoger octaangetal op de koop toe,..;)
 
Maar, als je rubber hebt in je carbs beter ook geen E5 of loopt 't niet zo hard?
Niks is altijd beter als weinig in dit geval. Maar weinig is ook beter als meer.. 😏. Het is welke afweging jij wilt maken. Risk/reward gevalletje.
Ik rijd al 15 Jr. youngtimer auto/motor, '77 Honda CB 750 K7,' 86 Kawasaki GPz 1000 RX, 1985 Honda Prelude AB 1.8 dual carb., 1987 Honda Prelude BA2 2.0i-16 , en ik tank alleen maar Ethanol- vrij of arm, en ik heb nog nooit (afkloppen) ellende gehad, en ik tap niet eens de carbs af voor Dec., Jan., Feb.,
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan