Kan mijn motor rijden op E10?

Status
Niet open voor verdere reacties.

zup-kla

Die hard MF'er
12 sep 2021
426
847
Met de ontiegelijk dure prijzen van benzine vraag ik mij af of mijn motor ook op E10 kan rijden.
Normaal tank ik altijd E5, maar dit is niet meer te betalen.
Op internet kun je met kentekencheck of invoeren van het type motor achterhalen of dit mogelijk is, maar bij mijn Suzuki Bandit 600s (1999) staat geen info.

Weet iemand of ik gewoon E10 kan tanken?
Bij voorbaat dank!
 
Topic niet helemaal gelezen denk ik.. 😏 ❓
Volgens mij is dat in dit topic nog niet genoemd,..ben je in de war met het E10 E 5 benzinetopic? Daar is er wel over gesproken,..nu ik er aan denk ook V-power van Shell zou geen toegevoegde ethanol hebben. Topicstarter kan met zijn Bandit 600 gewoon E10 tanken,...is dat wat je bedoelt?;)
 
Net zo goed, komt uiteindelijk allemaal uit dezelfde tank.
Er bestaan geen schimmige brandstofdepots waar men inferieure kwaliteit benzine vandaan haalt.

Idem voor E-10
Waarom lezen sommigen zo slecht ?

Dat word helemaal niet gevraagd. Er word gevraagd of E5 slechter is voor je rubbers dan E0.



Sammie verwoord het weliswaar wat onhandig maar dat is echt wat er staat.

Is B-merk E5 slechter of even goed(voor vb de rubbers) als BP ultimate of V-power?

Ondanks dat oa Ijzervreter er ook weer over meerdere reply heen leest is al door meerdere mensen in dit topic aangegeven dat BP Ultimate en Vpower beiden 0% E(thanol) bevatten.
Sammie vraagt dus of E5 slechter is voor je rubbers dan ( Ultimate/Vpower =) E0.

@sammie : verbeter me gerust als juist ik het nu juist verkeerd lees ;)
 
Waarom lezen sommigen zo slecht ?

Dat word helemaal niet gevraagd. Er word gevraagd of E5 slechter is voor je rubbers dan E0.



Sammie verwoord het weliswaar wat onhandig maar dat is echt wat er staat.



Ondanks dat oa Ijzervreter er ook weer over meerdere reply heen leest is al door meerdere mensen in dit topic aangegeven dat BP Ultimate en Vpower beiden 0% E(thanol) bevatten. Sammie vraagt dus of E5 slechter is voor je rubbers als E0.
Alle Ethanol is slecht voor je rubbers,behalve als de rubbers er voor ontworpen zijn,dus als de motorfabrikant aangeeft geen Ethanol houdende benzine te gebruiken moet je het ook niet doen,de verhalen dat het bij mensen al heel lang goed gaat daar moet je
niet vanuit gaan,er is niemand beter op de hoogte dan de fabrikant zelf.Mocht je toch liever naar Pietje ,Klaasje enzzz luisteren
die al 4ton zonder problemen op Ethanol rijden dan moet je dat vooral doen})
 
Laatst bewerkt:
Dat vroeg Sammie niet ;)

BP ultima is E0, V-power is ook E0.

Als je er van uit gaat dat ethanol bepaalde rubbers / onderdelen / metalen aantast en daar specifiek bij E10 voor gewaarschuwd word dan zou de conclusie toch moeten zijn dat hoe minder ethanol hoe beter voor rubbers /onderdelen / metalen.

En de 98 en/of 95 aanduiding zegt op zich niets over het percentage ethanol.
Klopt de 95 of 98 van vroeger slaat op het octaan gehaalte.
Dan was er nog geen spraake van ethanol toevoeging.
E10 of E5 wil ook niet zeggen dat er effectief 10% of 5% ethanol in de benzine zit,dit wil zeggen dat er tot 10 of 5% ethanol mag of kan inzitten.
En inderdaad BP ultimate of shell V-power is E5 aangeduid maar zit geen ethanol in.

Henk!!!
 
Oké. Dank allen voor de reacties.
Denk dat ik maar gewoon E5 er in blijf gooien. Soms rijd ik langs een pomp waar je alleen E10 kan tanken. Dan is het niet anders, en hoef ik me daar geen zorgen meer over te maken. Dan kan der dus prima wat van dat spul in. 👍🏻
 
Het is natuurlijk ook niet zo dat je blok explodeert als je een keer E10 tankt...ook als dat volgens de fabrikant niet kan.
Als je móet tanken, en er is alleen E10 voorhanden...dan kun je niet anders.
Gooi hem dan niet vol, maar genoeg om een volgend tankstation te halen en vul af met E5/ E0..
 
Waarom lezen sommigen zo slecht ?

Dat word helemaal niet gevraagd. Er word gevraagd of E5 slechter is voor je rubbers dan E0.



Sammie verwoord het weliswaar wat onhandig maar dat is echt wat er staat.



Ondanks dat oa Ijzervreter er ook weer over meerdere reply heen leest is al door meerdere mensen in dit topic aangegeven dat BP Ultimate en Vpower beiden 0% E(thanol) bevatten.
Sammie vraagt dus of E5 slechter is voor je rubbers dan ( Ultimate/Vpower =) E0.

@sammie : verbeter me gerust als juist ik het nu juist verkeerd lees ;)

Dan las ik het verkeerd, soms ben ik ook net een mens 😑.
 
Alle grote merken zijn E10, behalve Total
Dit schept alleen maar verwarring.'(
Alleen de 95 is E10,ik word dit zo zat,alles is allang(meerdere keren) geschreven,als je dan nog dit soort uitspraken schrijft ben
je goed verkeerd bezig,ik zou willen dat mensen eens de zoekfunctie gebruiken,zich inlezen voordat je onwaarheden gaat verkondigen
waar niemand wijzer van word.Kijk desnoods op het internet,bel de oliemaatschappijen maar schei uit met zomaar dingen te schrijven die gewoon niet kloppen.😫
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan