Kan mijn motor rijden op E10?

Status
Niet open voor verdere reacties.

zup-kla

Die hard MF'er
12 sep 2021
426
847
Met de ontiegelijk dure prijzen van benzine vraag ik mij af of mijn motor ook op E10 kan rijden.
Normaal tank ik altijd E5, maar dit is niet meer te betalen.
Op internet kun je met kentekencheck of invoeren van het type motor achterhalen of dit mogelijk is, maar bij mijn Suzuki Bandit 600s (1999) staat geen info.

Weet iemand of ik gewoon E10 kan tanken?
Bij voorbaat dank!
 
Suzuki geeft dus aan dat het prima kan in de Bandit.

Maar goed, luisteren naar de fabrikant is toch erg lastig blijkt.
We have been advised by the technical department at Suzuki head office that, all fuel injected motorcycles made after the year 2000 are E10 compatible providing they have genuine fuel system components and these are in good condition. All regular maintenance to the fuel system should also have been carried out, i.e. replacement of hoses, filters etc. when scheduled.
Any bike with a carburettor would not be compatible and should continue to be used on E5.
I hope this information is of use to you, and once again thank you for taking the time to contact Suzuki GB PLC and allowing me the opportunity to assist. In the meantime please do not hesitate to contact us again should you require anything further in the future on 08085 011959, option 3.
🤔
I've got one of the last 600's,with the Blue and White paint job,and ride all year round.
My bike's now done 62,000 miles,50,000 of them mine,and has always been properly serviced and given me zero problems in the 9 years since I've owned it. Starting has never been a problem Summer or Winter. E10 was ok until October and whenever the temperature is below around 10 degrees when starting has been a pain,it misfires and takes forever to settle to a decent tickover. Once the engine has warmed up it's fine but that's a couple of minutes of misfiring ,popping and if I don't let it warm up for a good 2 minutes it sometimes cuts out,not ideal in city traffic. Once fully warmed it runs ok but definitely worse at low revs,now paying extra for "Super Unleaded" and it's running like it should again.
 
Zonder bron niks waard natuurlijk.


Op pagina 1 in dit topic staat een schrijven van Hoegee waaruit blijkt dat het door Suzuki wordt toegestaan, en in ieder geval niet afgeraden.

Hoegee Suzuki dealer heeft hier een mooi overzicht van via LINK

Met dit bulletin informeren we u over het gebruik van E10 brandstof in Suzuki motorfietsen en ATV’s.
Vanaf oktober 2019 wordt in Nederland de Euro95 E5 benzine grotendeels vervangen door E10
(benzine met maximaal 10% bio-ethanol). Niet alle motoren zijn geschikt voor E10 brandstof.

Wij ( Hoegee Suzuki Center ) raden aan om een benzine stabilisator te gebruiken en /of 98(E5) te tanken wanneer mogelijk.

Er is ook brandstof met minder ethanol verkrijgbaar, deze wordt aangeduid als E5 en
bevat maximaal 5% bio-ethanol. Veelal zal de premium brandstof (de oude Super98, VPower,
Ultimate, etc.) als E5 verkocht gaan worden.



≥ 2002
Suzuki motorfietsen vanaf modeljaar 2002 zijn geschikt voor het gebruik van E10 brandstof.


1992 – 2001
Suzuki motorfietsen tussen modeljaar 1992 en 2001 zijn geschikt voor E10 brandstof als ze in
onderstaande lijst staan.

Model Naam Voertuigtype Modeljaar
AN125 CF42A 1995~
AN250 Burgman AN 1998~
AN400 Burgman AU 1999~
AP50 CA1JA 1994~
DR350S/SE SK42B 1992~
DR650SE SP46B 1996~
DR-Z400S BC 2000~
DR-Z400/E BE/BF 2000~
DS80 DC13A 2000~
GS500 BK 2001~
GSF1200/S Bandit A9 2001~
GSF1200/S/SA Bandit GV75A 1996~
GSF600/S Bandit GN77B 1995~
GSF600/S Bandit A8 2000~
GSX1200 A3 1999~
GSX300R Hayabusa A1 1999~
GSX600 F AJ 1998~
GSX750 AE 1998~
GSX750F AK 1998~
GSX-R600 AD 1997~
GSX-R600 BG 2001~
GSX-R750 BD 2001~
GSX-R750 GR7DB 1996~
GSX-R750W GR7BB 1992~
GSX-R1000 BL 2001~
GZ125 Marauder AP 1998~
Model Naam Voertuigtype Modeljaar
GZ250 Marauder AR 1999~
LT50 AA11A 1992~
LT80 AC11A 1994~
LT-F160 AG43A 1992~
LT-F4WD AJ45A 1992~
RF600R1 GN76B 1995~
RF9000RRS2
2
GR73B 1995~
RM125 RF14A 1992~
RM125 RF15A 1996~
RM250 RJ16A 1993~
RM250 RJ17A 1996~
RM250 RJ18A 2001~
RM80 RC12A 1992~
RM80 RD15C 2000~
SV650/S/A/SA AV 1999~
TL1000R AM 1998~
TL1000S AG 1997~
TR50S StreetMagic AH 1998~
TU125XT AZ 1999~
UC125 Epicuro AX 1999~
VL125 Intruder A4 2000~
VL1500 Intruder AL 1998~
VL800 Intruder BM 2001~
VZ800 Marauder AF 1998~
XF650 Freewind AC 1997~
1) RF600R vanaf framenummer GN76B-103715 (modeljaar 1995) is geschikt voor benzine E10.
2) RF900R/RS2 vanaf framenummer GN76B-101315 (modeljaar 1995) is geschikt voor benzine E10.
≤ 1991
Suzuki motorfietsen van modeljaar 1991 en ouder zijn niet geschikt voor E10 brandstof.
Voor de topicstarter staan de volgende Bandit 600/S modellen het gebruik van E10 brandstof toe:
GSF600/S Bandit GN77B 1995~
GSF600/S Bandit A8 2000~

Check goed welk model je hebt, GN77B of A8, maar als ik je profielfoto bekijk zou jouw model GB77B moeten zijn en die is volgens de lijst van Hoegee geschikt voor E10.
 
Suzuki geeft dus aan dat het prima kan in de Bandit.

Maar goed, luisteren naar de fabrikant is toch erg lastig blijkt.
Dat het prima kan wil niet zeggen dat het gebruikte materiaal uitstekend geschikt is.
In de jaren 80 waren diverse merken ook geschikt voor ethanol maar het is gewoon niet verstandig.

Voorbeeldje uit mijn gedachten, rubber verkruimelde na 2 jaar en metaal corrodeerde na 4 jaar in de jaren tachtig onder invloed van ethanol.
In de jaren 90 verkruimelde rubber na 4 jaar.
Nu verkruimeld rubber na +10 jaar.
En het zou ook weer kunnen dat een jaren 90 model een stalen tank heeft en model 2000 een kunststoftank die oplost door ethanol, zodat jaren 90 wel geschikt word bevonden voor ethanol en die begin 2000 niet.

Als de fabrikant dus zegt dat het kan wil het nog niet zeggen dat het goed is voor de portemonnee van jouw.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat dit een techniek topic was, niet een bangmakerij, sorry.-O-

Suzuki is er duidelijk in dat E10 geen probleem is. Meerdere gebruikers geven aan nooit problemen gehad te hebben met E10 in Suzuki's uit die periode. Waarom gaan we dat dan allemaal tegenspreken?

E10 is prima in deze motoren, zo lang je er regelmatig mee rijdt. Blijft hij wat langer stil staan tank je hem af met Premium benzine omdat de E10 sneller veroudert. Moeilijker dan dat moet je het niet maken voor een voertuig wat gewoon geschikt is om op E10 te lopen.
 
De fabrikant vragen en websites checken voor : is jouw motor geschrikt voor E10.
Niet dan als je motor niet in de lijst voorkomt. E10 tast je hele motor aan. Is niet zo simpel, even wat vervangen en het werkt weer. Aluminum wordt zelfs aangetast. E10 kan de corrosielaag van Alumimium versneld wegvreten onder bepaalde omstandigheden (lees internet), dus eigen riscio.

Ook metalane kan het aantasten:
https://www.autocar.co.uk/car-news/used-cars/e10-petrol-how-will-switch-affect-your-car
Dus mensen die zeggen: doe maar lekker E10.....ehhhh...... ergste geval, je hele motor inclusief carbs, leidingen en tank moet inspecteerd worden op niet te repareren schade dus vervangen met nieuwe / 2de handse onderdelen.... is dat het waard? ik zelf denk het niet. tenzij je geld over hebt om weg te gooien...

Het ergste is: wat als je motor hapert onder het rijden op de linker baan tijdens grote drukte?? klein probleemje.
 
Ik dacht dat dit een techniek topic was, niet een bangmakerij, sorry.-O-

Suzuki is er duidelijk in dat E10 geen probleem is. Meerdere gebruikers geven aan nooit problemen gehad te hebben met E10 in Suzuki's uit die periode. Waarom gaan we dat dan allemaal tegenspreken?

E10 is prima in deze motoren, zo lang je er regelmatig mee rijdt. Blijft hij wat langer stil staan tank je hem af met Premium benzine omdat de E10 sneller veroudert. Moeilijker dan dat moet je het niet maken voor een voertuig wat gewoon geschikt is om op E10 te lopen.
Bangmakerij is ook een groot woord.
Maar waarom zouden fabrikanten niet wat in hun eigen straatje praten.
Goed voor de verkoop van onderdelen en ze kunnen altijd ontkennen dat ze de verkeerde voorlichting hebben gegeven.
Het speelt ook mee dat de overheid die ethanol in onze maag splits, daar kan die fabrikant ook niets aan doen.
 
Ik dacht dat dit een techniek topic was, niet een bangmakerij, sorry.-O-

Suzuki is er duidelijk in dat E10 geen probleem is. Meerdere gebruikers geven aan nooit problemen gehad te hebben met E10 in Suzuki's uit die periode. Waarom gaan we dat dan allemaal tegenspreken?

E10 is prima in deze motoren, zo lang je er regelmatig mee rijdt. Blijft hij wat langer stil staan tank je hem af met Premium benzine omdat de E10 sneller veroudert. Moeilijker dan dat moet je het niet maken voor een voertuig wat gewoon geschikt is om op E10 te lopen.
Ik heb toch heel andere berichten gelezen,zoals kapotte gasschuiven bij Suzuki door Ethanol,en dat was op dit forum.
En in dat bericht van mij schrijft een Bandit eigenaar dat hij bij koud weer wel problemen krijgt met E10,dus
dat alle Suzuki,s probleemloos met E10 rijden klopt gewoon niet,en die gast rijd het hele jaar door,rijd er dus veel mee.
Of je dat bangmakerij moet noemen,dat is het niet maar wel een waarschuwing dat het niet bij alle Suzuki,s goed gaat,
of je dan het risico moet nemen moet je zelf weten,gaat het goed prima,gaat het fout dan zal je rubbers of gasschuiven moeten gaan vervangen,en dat risico is financieel ook nog wel te overkomen.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat dit een techniek topic was, niet een bangmakerij, sorry.-O-

Suzuki is er duidelijk in dat E10 geen probleem is. Meerdere gebruikers geven aan nooit problemen gehad te hebben met E10 in Suzuki's uit die periode. Waarom gaan we dat dan allemaal tegenspreken?

E10 is prima in deze motoren, zo lang je er regelmatig mee rijdt. Blijft hij wat langer stil staan tank je hem af met Premium benzine omdat de E10 sneller veroudert. Moeilijker dan dat moet je het niet maken voor een voertuig wat gewoon geschikt is om op E10 te lopen.

Als je selectief berichten filtert heeft er nooit iemand moeite met E10 idd. Op die manier kun je zelfs bewijs vinden dat de aarde plat is, iedereen zegt dat tenslotte en niemand spreekt dat tegen.


Je leest bv over Kan mijn motor rijden op E10? heen. Wat daarin word vermeld klopt 100% met wat men weet van het rijden op Ethanol, bij lagere temperaturen moeilijk starten. dan is het niet zo moeilijk om te snappen dat hoe meer Ethanol in je benzine, hoe eerder je startproblemen zult krijgen gerelateerd aan de temperatuur.

En als je tekst niet geloofd(flauw ) zonder een linkje naar waar het op internet staat, dan heb ik die moeite even gedaan, maar dan niet alsnog ontkennen dat wat er staat waar is natuurlijk he !! : GSF600S (2001) running on e10 petrol.

Dit gecombineerd met jouw eigen conclusie over premium benzine als hij wat langer stilstaat.... tja, als de buitentemperaturen laag zijn geen E10, als ie wat langer stilstaat geen E10.... zo te lezen is hij dan dus domweg niet geschikt voor E10.


Aan de andere kant.... op dit gebied gaan we toch nooit op 1 lijn komen.
Geloof wat je wil geloven maar laat een ander ook die vrijheid.
 
Laatst bewerkt:
Maar... Stel je rijdt 15.000km per jaar. Dan bespaar je met 'goedkopere e10 tanken' in dit geval met een motorfiets die gemiddeld 1:15 rijdt en een prijsverschil van 20ct per liter, dus:

15.000 / 15 = 1000L per jaar
1000 * 0.20 = € 200 per jaar.

Scheelt je 200eu per jaar als je al 15.000km per jaar rijdt, met mogelijk allemaal bijkomende problemen aan je motor die later het veelvoud aan onderhoud kosten.


Zou lekker de Vpower en equivalent blijven tanken
 
Waar je ook nog op moet letten is dat je geen roestvorming in je tank krijgt door ethanol,
mijn tank was geheel roestvrij totdat ik een aantal keren E10 getankt had,sinds die tijd zit er vliegroest in.'(
Word dat erger kan dat ook weer tot carburateur problemen leiden,met name oudere motoren van voor de jaren90 kunnen
gevoelig zijn voor vocht in de tank,die roestte vroeger al vrij snel,laat staan met ethanol er in,dan gaat het nog sneller.
 
Laatst bewerkt:
Maar... Stel je rijdt 15.000km per jaar. Dan bespaar je met 'goedkopere e10 tanken' in dit geval met een motorfiets die gemiddeld 1:15 rijdt en een prijsverschil van 20ct per liter, dus:

15.000 / 15 = 1000L per jaar
1000 * 0.20 = € 200 per jaar.

Scheelt je 200eu per jaar als je al 15.000km per jaar rijdt, met mogelijk allemaal bijkomende problemen aan je motor die later het veelvoud aan onderhoud kosten.


Zou lekker de Vpower en equivalent blijven tanken

Komt nog bij: Hoe hoger het gehalte E(thanol) hoe hoger je verbruik gaat zijn. ( zie ook Converting to E85 (ethanol fuel) - Turbobricks Forums )

Uiteraard zijn er mensen die dit hogere verbruik niet waarnemen, maar scheikundig gezien is dat verschil niet te ontkennen.
 
Net zo goed, komt uiteindelijk allemaal uit dezelfde tank.
Er bestaan geen schimmige brandstofdepots waar men inferieure kwaliteit benzine vandaan haalt.

Idem voor E-10
Zo’n 20 jaar geleden in Frankrijk, een tank vol met intermarche-benzine, ding liep (eed) zo beroerd dat ik dacht aan einde vakantie.
Met een tank vol Shell-benzine en het ging weer goed. Verschil in kwaliteit is / was er dus echt wel.
 
Waar je ook nog op moet letten is dat je geen roestvorming in je tank krijgt door ethanol,
mijn tank was geheel roestvrij totdat ik een aantal keren E10 getankt had,sinds die tijd zit er vliegroest in.'(
Word dat erger kan dat ook weer tot carburateur problemen leiden,met name oudere motoren van voor de jaren90 kunnen
gevoelig zijn voor vocht in de tank,die roestte vroeger al vrij snel,laat staan met ethanol er in,dan gaat het nog sneller.

:^ niet rechtstreeks door de Ethanol, maar Ethanol trekt water aan, dus meer E in je tank = meer water = meer roest.
 
Maar... Stel je rijdt 15.000km per jaar. Dan bespaar je met 'goedkopere e10 tanken' in dit geval met een motorfiets die gemiddeld 1:15 rijdt en een prijsverschil van 20ct per liter, dus:

15.000 / 15 = 1000L per jaar
1000 * 0.20 = € 200 per jaar.

Scheelt je 200eu per jaar als je al 15.000km per jaar rijdt, met mogelijk allemaal bijkomende problemen aan je motor die later het veelvoud aan onderhoud kosten.


Lekker de Vpower en equivalent blijven tanken :t
Alles doorgestreept. Wat een onzin-berekening.
Alleen de laatste opmerking is zinnig.

Kan wel huilen ;(
Voor mij geen ethanol meer!*O*
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan