Kan motor op middenbok en uitlaat steunen? CBR600F '89

Laurijdhonda

Die hard MF'er
13 nov 2009
255
0
Houten & Leeuwarden
Goedemorgen! :)

Het is prachtig weer en ik wil graag de voorvorkkeerringen vervangen van mijn Honda CBR 600 F uit 1989. Nu moet daarvoor het voorwiel omhoog of op z'n minst het gewicht eraf. Nu las ik in een andere topic dat men wel 'ns de motor op de bok zette en dan een steun onder de uitlaat plaatste. Kan dit bij mijn motor zonder dat de uitlaat gaat lekker? De motor steunen tegen het het carter kan niet want daar zit of de uitlaat of de kuip voor in de weg...

Want de uitlaat is nu gasdicht en dat zou ik graag zo willen houden. Ik doe het buiten dus wilde een krat bier op z'n kop onder de uitlaat leggen wanneer de motor op de middenbok staat. De uitlaten zijn volgens mij gewoon ijzeren pijpen (ze roesten).

Vraag is: is de kans groot dat de uitlaten beschadigen? (verbuigen, gaan lekker o.i.d.)

Groet,

Laurens

edit: Illustratie van google:
SCAN_Honda_CBR_600_1987.jpg.1078036.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ja het kan opzich wel maar om eerlijk te zijn probeer ik het zoveel mogelijk te voorkomen.

Zelf heb ik twee haken in de betonvloer geschroefd en met een spanband trek ik dan gewoon het achterwiel tegen het beton.

Buurvouw achterop werkt ook. Als eenmaal de 'voorgevel' d'r uit is, blijft de motor waarschijnlijk vanzelf wel op het achterwiel staan.
 
Laatst bewerkt:
Ja het kan opzich wel maar om eerlijk te zijn probeer ik het zoveel mogelijk te voorkomen.

Zelf heb ik twee haken in de betonvloer geschroefd en met een spanband trek ik dan gewoon het achterwiel tegen het beton.

Buurvouw achterop werkt ook. Als eenmaal de 'voorgevel' d'r uit is, blijft de motor waarschijnlijk vanzelf wel op het achterwiel staan.

Liever laat ik de motor ook niet tegen de uitlaten rusten, gewoon stel dat nét bij dit model het niet zo lekker gaat ..

Kan wel iemand op de motor laten zitten maar wat als het voorwiel en poten niet genoeg is samen. Dan moet die makker van me er op blijven zitten :P Ik kan de motor vlak voor een houten hek zetten en dan met een sjorband aan de onderkant vastsjorren maar echt stabiel ofzo staat dit niet. Én ik vertrouw dat gammele houten hekje ook niet echt.

Niemand met hetzelfde model CBR600f die dit al ns heeft gedaan?

Gr
 
Middenbok + volle krat bier achterop werkt ook ;)

Moeten dan toch 2 of 3 kratten vol zijn! Want je moet toch best hangen op de achterkant om het voorwiel los te krijgen. Als ik erop zit (85kg) moet ik met m'n kont op de buddy wil het voorwiel omhoog komen. Niet dat 3kratten 85kg zijn maar zoveel moet je denk ik ongeveer op de achterkant drukken.

Gr
 
Goedemorgen! :)

Het is prachtig weer en ik wil graag de voorvorkkeerringen vervangen van mijn Honda CBR 600 F uit 1989. Nu moet daarvoor het voorwiel omhoog of op z'n minst het gewicht eraf. Nu las ik in een andere topic dat men wel 'ns de motor op de bok zette en dan een steun onder de uitlaat plaatste. Kan dit bij mijn motor zonder dat de uitlaat gaat lekker? De motor steunen tegen het het carter kan niet want daar zit of de uitlaat of de kuip voor in de weg...

Want de uitlaat is nu gasdicht en dat zou ik graag zo willen houden. Ik doe het buiten dus wilde een krat bier op z'n kop onder de uitlaat leggen wanneer de motor op de middenbok staat. De uitlaten zijn volgens mij gewoon ijzeren pijpen (ze roesten).
Dit kan zonder ook maar 1 probleem of risico op ergere beschadiging dan vlekken. :+
Vraag is: is de kans groot dat de uitlaten beschadigen? (verbuigen, gaan lekker o.i.d.)
zolang jij de motor niet omgooit is de kans zo ongeveer nul. dit zijn pijpen van ca 1mm wanddikte, deze deuk je niet zo maar in en ze zitten overal zo stevig vast dat jij ze egt niet ergens kunt laten lekken met deze aktie.
 
Niet zo moeilijk doen, goed houten plankje onder het motorblok en dus onder de kuip en gewoon oprikken, zo doet elke motor dealer het en al het kuipwerk overleefd dat gewoon hoor, zoveel gewicht staat er niet op.
 
De motor heeft het meeste gewicht op de bok, mits je het goed doet geen probleem.
Ik gebruik voor het snelle meestal een plankje op een garagekrik.

Maar heb wel een stuk of vijf bokken / haken hangen voor spanbanden etc, etc. _O-
 
Ik weet uit ervaring dat dit type CBR prima op de uitlaat kan rusten, MAAR de uitlaatbochten zijn niet vlak aan de onderkant dus het word wel een heel instabiel geheel. Let op met terug monteren van de poten dat je dus niet de motor om laat donderen.

En vergeet die mooie veerringen bij de clipons niet los te halen, anders krijg je de poten er nooit uit :)
 
Ik zou em niet op de tupperware laten rusten zoals hierboven iemand suggereerde, dat spul is in 20+ jaar nogal broos geworden.
Een paar jaar terug heb ik bij m'n PC23 het balhoofdlager vervangen waarbij ik em achter aan de achterbrug had opgebokt en voor liet rusten op het carter mbv een krik langs de uitlaat bochten. De PC19 is vrijwel identiek aan die van mij, dus dat moet lukken.
 
een gs staat stevig op een houten bok

do08xw.jpg


28lups4.jpg

je moet ze wel met zn 2en houden anders worden ze eenzaam en dat is zielig.

ook compitabel met een cb500. geen idee of het ook bij een cbr600 werkt :+
 
dit probleem heb ik opgelost met een lat.
deze zet ik klem tussen het plafond in de passagiersbeugel.
achterwiel op de grond drukken > afstand tussen beugel en plafond meten> lat zagen > onderop een keepje voor de beugel > achterwiel weer op de grond >lat ertussen > knutsellen !

motor staat als een huis , succes
 
Bedankt voor al jullie reacties!
Veel goede tips gehad. Hoewel sommige niet konden bij mijn motor zoals de motor bij het motorblok steunen. Dat ging gewoon echt niet zonder uitlaat of kappen te demonteren.

Ik heb de motor achterwaards tegen een hek gezet en toen met spinnen de motor vastgezet aan de onderste plank. De spin zat aan de passagier vasthoud beugel.
foto's :

full

full



Alleen de imbusbout aan de onderkant vd poot was dolgedraaid :(

full


Gelukkig kon ik langs een H-D zaak hier in Leeuwarden om die te laten uitboren. Erg vriendelijke meneer, kostte 10 euro inc nieuwe boutjes (official HD boutjes).

Pooten schoonmaken op mijn studentenkamer:

full


En nu is ze weer goed.

Alleen... de balhoofdlaqers zijn op (stuurt erg slecht). Dus nu die maar bestellen en vervangen. Ik weet nu hoe ik de motor kan opbokken :P

Dank voor de reacties!

Gr

Laurens

ps: nog een foto vd motor van toen ik dr net had:

full
 
Leg een plank of plaat hout van ca 40cm breedt op de grond, sjorband eronderdoor (ter hoogte van de achterkant van de motor)
Rij de motor erop, opbokken, sjorband over het zadel en aantrekken.

Motor staat stevig, voorwiel omhoog, geen beschadiging aan kuip of uitlaat.

Geen idee van mezelf maar het werkt perfect en je moet er maar op komen :+

werkt altijd en overal , zonder hekje, buurvrouw of kratten bier die steeds leger worden en waardoor het risico groter wordt _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan