Kan motorolie met andere viscositeit schakelgedrag beinvloeden..?

2Xtreme

MF'er
23 sep 2020
48
6
Ik ervaar nog steeds problemen(luidruchtig) tijdens het schakelen met mijn BMW K1200S motorfiets. Op dit moment zit er Putoline 10W40 olie in. Zou het wat uitmaken voor het schakelen als ik de fabrikant voorgeschreven 5W40 BMW Advantec Synthetische olie erin doe. En dan is er ook nog het merk Motorex synthetisch 5W40. Iemand ervaringen hiermee..? De Putoline olie zit er nog geen 3000 km in, zou me kunnen voorstellen dat olie van de juiste viscositeit 5W40 wel invloed kan hebben op het schakelen of is dit niet zo..? En is het verstandig om misschien ook half synthetische olie te gebruiken
Ik heb op een BMW K1300S gereden en deze schakelde geweldig.
Verder ben ik zeer tevreden over mijn motor, op het schakelgedrag na.
 
40 is 40 (bij warme motor). Overigens zou ik altijd gebruiken wat de fabrikant aanraadt tenzij op fora blijkt dat er een beter alternatief is.
Wat voor motor gaat t om?
 
Luidruchtig schakelen is altijd al een kenmerk geweest van BMW. De oliedikte heeft daar wel invloed op, maar ik zou niet afwijken van de fabrikant-aanbevelingen. Is het geluid anders bij koude of warme motor?
 
zou even in het BNW topic hiervoor navragen, staat onder sportmotoren. Ik weet dat er wel eens andere dikte olie gebruikt wordt bij BMW's om dit soort zaken te verbeteren. Zoals met alle olie discussies kan je hier eindelook over bakkeleien, maar is wellicht de moeite waard.
 
Die hebben een natte koppeling.. Die BMW niet.

Een K1200S heeft een droge koppeling en een afzonderlijk smeringscircuit voor de versnellingsbak. Het maakt niet uit wat je in het motorblok gooit, maar dat komt nooit in de versnellingsbak terecht bij een K1200s. In die versnellingsbak hoort op zijn beurt geen 10W40 motorolie, maar "getriebenöl": versnellingsbakolie dus. dikte SAE 75w90 als mijn geheugen mij niet in de steek laat. Het zelfde spul als in de cardan-eindoverbrenging.
Duidelijk.

Zoekt de topicstarter dan uberhaupt wel in de goede hoek?
Dan lijkt het een kwestie te zijn van: beginnen met de goede olie in de bak te gooien?
 
Een tijd geleden was ik opzoek naar een k1200, toch maar vanaf gezien ivm rauwe bak/schakelgeluiden en een koppeling welke vaak problemen gaf. Is het wel schakelen gerelateerd en niet bijvoorbeeld de koppeling?
 
Hebben zowel de in lengte als de overdwarse K1200 aparte olie voor blok en bak?
Over welke gaat het hier in het topic?
Dat is een goede vraag. Ik ging uit van de langsgeplaatste uitvoering, maar realiseer me nu dat ik helemaal niet stilgestaan heb bij die "dwarsliggers". (en met die "dwarsliggers' heb ik ook geen ervaring, dus daar durf ik eigenlijk niets over te zeggen).
 
Die hebben een natte koppeling.. Die BMW niet.

Een K1200S heeft een droge koppeling en een afzonderlijk smeringscircuit voor de versnellingsbak. Het maakt niet uit wat je in het motorblok gooit, maar dat komt nooit in de versnellingsbak terecht bij een K1200s. In die versnellingsbak hoort op zijn beurt geen 10W40 motorolie, maar "getriebenöl": versnellingsbakolie dus. dikte SAE 75w90 als mijn geheugen mij niet in de steek laat. Het zelfde spul als in de cardan-eindoverbrenging.
De K1200 is een 4-in-lijn met natte koppeling.

Deze motoren - en vooral ook de K1300S en R die erachter aan kwamen - zijn veel meer sport en minder toer dan sommigen denken. Als je rijstijl erg gezapig is, gaan ze rauwer draaien, is het schakelen luidruchtiger en willen ze nog weleens wat olieverbruik te zien geven.
 
Laatst bewerkt:
Als (ik ben geen BMW K kenner) de motor een natte platenkoppeling heeft, dan kan ik alleen maar Motul 7100 Ester 10W40 volsyntheet adviseren.
Die gebruik ik zelf in mijn V-Max (eerst Shell VSX Advance) en het schakelen gaat sindsdien bijna als vanzelf.

Motul geeft als advies 10W40 bij een BMW K1200S, anders dan wat BMW adviseert dus, maar meestal adviseert een fabrikant verschillende "diktes", afhankelijk van gebruik en omstandigheden...

De 7100S is vrij goedkoop bij Louis: Motorenöl 7100 4T 10W-40, 4 Liter Synthese-Technologie kaufen | Louis Motorrad - Bekleidung und Technik
 
BMW heeft volgens mij later het olievoorschrift voor de K 1200 serie aangepast naar 5W40. Dit omdat de smering van de K1200 koppeling te wensen overlaat en de iets "dunnere" olie dat voor een deel zou verhelpen. Of dat echt helpt?... Het moet in ieder geval wel volsyntheet zijn.
 
Luidruchtig schakelen is altijd al een kenmerk geweest van BMW. De oliedikte heeft daar wel invloed op, maar ik zou niet afwijken van de fabrikant-aanbevelingen. Is het geluid anders bij koude of warme motor?
Als ik met een koude motor wegrijd, schakelt het wel prettiger, eenmaal op temperatuur zijn met name de 2e en 3e versnelling erg luidruchtig.
 
Laatst bewerkt:
Die hebben een natte koppeling.. Die BMW niet.

Een K1200S heeft een droge koppeling en een afzonderlijk smeringscircuit voor de versnellingsbak. Het maakt niet uit wat je in het motorblok gooit, maar dat komt nooit in de versnellingsbak terecht bij een K1200s. In die versnellingsbak hoort op zijn beurt geen 10W40 motorolie, maar "getriebenöl": versnellingsbakolie dus. dikte SAE 75w90 als mijn geheugen mij niet in de steek laat. Het zelfde spul als in de cardan-eindoverbrenging.
Uuuuh....ik weet zeker dat mijn K1200S een natte koppeling heeft hoor. Ik heb het toch echt goed gezien.
 
BMW heeft volgens mij later het olievoorschrift voor de K 1200 serie aangepast naar 5W40. Dit omdat de smering van de K1200 koppeling te wensen overlaat en de iets "dunnere" olie dat voor een deel zou verhelpen. Of dat echt helpt?... Het moet in ieder geval wel volsyntheet zijn.
Henk jouw verhaal klopt, belde de BMW dealer met de vraag over het verschil tussen de 5w40 en 10W40. Volgens hun blijft de dikkere olie iets langer tussen de koppelingsplaten kleven dan bij de dunnere olie, waardoor de koppeling niet snel genoeg vrij komt.. Zij adviseren daarom 5W40 Wellicht dat ik dit bij een volgende beurt ga proberen.
 
Laatst bewerkt:
Een tijd geleden was ik opzoek naar een k1200, toch maar vanaf gezien ivm rauwe bak/schakelgeluiden en een koppeling welke vaak problemen gaf. Is het wel schakelen gerelateerd en niet bijvoorbeeld de koppeling?
Zie mijn bericht 24 november 2020 om 15:23u Wat was het bouwjaar van de motor waar je op hebt gereden...?
 
Laatst bewerkt:
BMW schakelt sowieso rauw.
Op de motor van een maat (R1200RT) schakelde ik naar de 1. Dat was KLAK!!!
Heb toen effe onder de motor gekeken of daar mss enkele tandwielen zouden liggen. Maar dat viel dus mee!

Dat soort geluiden ken ik dus niet met de Honda. Boterzacht gaat ie in z'n 1.
Zelfs de 35-jr oude FZ schakelt nog heel netjes!
 
Henk jouw verhaal klopt, belde de BMW dealer met de vraag over het verschil tussen de 5w40 en 10W40. Volgens hun blijft de dikkere olie iets langer tussen de koppelingsplaten kleven dan bij de dunnere olie, waardoor de koppeling niet snel genoeg vrij komt.. Zij adviseren daarom 5W40 Wellicht dat ik dit bij een volgende beurt ga proberen.
Ik begrijp dat je er probeert het beste van te maken, maar misschien is het goed om ook je verwachtingen vast wat bij te stellen. In deze 50.000K test wordt er nogal wat aandacht gegeven aan het schakelen, en het is niet de meest positive aandacht. Het gaat sowieso geen Honda worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan