Kan natte koppeling verbranden?

Kofferrek

MF veteraan
Donateur
23 jun 2003
83.252
6
Nederig :P wend ik mij tot de grote technische geesten op dit forum voor een theoretisch vraagje.

Afgelopen vakantie reed ik een lange steile helling af, netjes afremmend op de motor toen ik opeens de lucht van een verbrande koppeling of warmlopende remmen rook. Ik zat me al af te vragen of dat mijn koppeling was maar het bleek een koekblikker te zijn die met één voetje op de rem de hele weg naar beneden aan het rijden was |( .

Maar, zat ik op een saai stuk me af te vragen, kan een natte koppeling eigenlijk wel verbranden :? En zo ja, kan je dat eigenlijk wel ruiken aangezien de koppeling helemaal dicht is :?

Hopelijk kan iemand deze brandende vraag voor mij beantwoorden :+
 
das een mooie.
De koppeling draait door de olie, olie wordt 100 graden warm.
Koppelingsplaten slippen, worden warmer maar de olie koelt het dan af.
Buiten het feit dat ze sneller slijten lijkt het me niet maar zeker weten doe ik het niet.
 
Nee, niet echt verbranden, maar wel extra slijten. Als je olie afgewerkt is heb je geen smerende werking & kan je net zo goed elk ander vloeistof er in gooien. Verder kunnen zwevende metaal deeltjes in de olie als een soort polijst pasta gaan werken. Tja en als je olie niet op peil is, dan kan het zaakje wel weer verbranden.
 
Een natte koppeling kan beslist te heet worden, heb net op mijn ouwe Africa Twin een aantal donkerblauwe stalen tussenplaten moeten vervangen dus dat zal wel ooit aardig gerookt hebben, boehoe!! Maarruh nee, ik heb er niets van met mijn neus vernomen. Trouwens, als je rijdt is het erg onwaarschijnlijk dat je zelf je eigen voertuig kunt ruiken, behalve misschien als je stuurkuip in de fik staat ;)
 
Een natte koppeling kan iets minder snel verbranden dan een droge maar het kan best.
Trouwens bij afremmen op de motor zal je koppeling niet verbranden........die doet dan niets namelijk, afremmen op de motor is in feite niets anders dan je gas loslaten.
Helaas denken veel mensen dat ze vanaf hoog in toeren terug moeten schakelen, maar dan rem je af op je koppeling die het verschil in toeren dan opvangt.
 
Heb het id al gezien, desondanks bedankt voor het aanwijzen..

Ik ga mijn blokkie ook nog eens een keer vervangen van mijn magna (lees 10 jaren plan), ook maar eens een fotoboek bijhouden...
 
Een natte koppeling kan iets minder snel verbranden dan een droge maar het kan best.
Trouwens bij afremmen op de motor zal je koppeling niet verbranden........die doet dan niets namelijk, afremmen op de motor is in feite niets anders dan je gas loslaten.
Helaas denken veel mensen dat ze vanaf hoog in toeren terug moeten schakelen, maar dan rem je af op je koppeling die het verschil in toeren dan opvangt.


tja dat zeg je wel, maar als de koppeling slipt, dan slipt hij ook bij het afremmen op de motor. en je koppeling zal sowieso niet verbranden als hij niet slipt.( tenzij je hem de hele tijd half ingeknepen houd |( )

echter is het, door de koppeling opgenomen vermogen bij afremmen vele malen minder dan het opgenomen vermogen tijdens optrekken. dus de kans is vrij klein dat je koppeling verbrand tijdens het afremmen op de motor.

je remmen zijn natuurlijk een heel ander geval, omdat je meestal maar korte stukjes remt, en bij het afdalen kun je gerust 20 min achter elkaar remmen. |(

corrct me if im wrong.
 
Terug
Bovenaan Onderaan