kan niet kiezen

thebrown

Rookie
1 mrt 2008
4
0
hallo jongens wil straks een motor gaan kopen 25 KW maar kan niet kiezen tussen een rs125 (2-takt) of een 4 takt (bv ZXR400 --> 25KW) zouden jullie wat tips kunnen geven en heb aantal vraagjes.

Welke zal harder trekken tot 100 km/h?
welke zal hogere top hebben?
welke verstandiger is om te nemen als je per dag max. 25 km rijd?
welke blok sterker is (minder gezeik dus mee)
En zou je ook met een rs125 makkelijk 300 km op een dag kunnen rijden?

mvg
 
bij mijn zoektocht tussen aprilia rs125 (2-takt) en honda cbr125 (4-takt) ben ik hetvolgende te weten gekomen:
de rs125 moet je in de toeren drijven vooraleer je kunt schakelen ==> benzine gaat ervandoor;
een 4-takt is zuiniger omdat je al in lagere toeren kunt schakelen;
4-takt haalt minder hoge topsnelheden dan 2-takt;
aprilia meer geschikt voor autostrade en minder voor in stad (vanwege hoge toeren-schakelen);
aprilia onderdelen zijn duur, citaat van mechanieker: "we hebben een aprilia staan met kapotte cilinder en piston, kosten bedragen 1240 euro".
 
4 takt gaat volgens mij wel een stuk langer mee,
persoonlijk zou ik voor de zxr 400 gaan (vind ik pittiger dan de rs)
 
koop gewoon een zxr oid, scheelt je een hoop gedoe en gezeik :9


edit:/ Begrijp me niet verkeerd, ik vind 2takt racers helemaal te gek. (voor erbij)
 
Laatst bewerkt:
hallo jongens wil straks een motor gaan kopen 25 KW maar kan niet kiezen tussen een rs125 (2-takt) of een 4 takt (bv ZXR400 --> 25KW) zouden jullie wat tips kunnen geven en heb aantal vraagjes.

Welke zal harder trekken tot 100 km/h?
welke zal hogere top hebben?
welke verstandiger is om te nemen als je per dag max. 25 km rijd?
welke blok sterker is (minder gezeik dus mee)
En zou je ook met een rs125 makkelijk 300 km op een dag kunnen rijden?

mvg


Ik heb een rs 125 (uit '99).

snelheid van optrekken weet ik zo niet tegenover de andere motoren, auto's zijn geen probleem natuurlijk.
De top van de rs is 165 op de teller.
Met 25 km per dag is een rs goed te doen, ik doe zelf 70 op de dagen dat ik hem gebruik. Het verbruik is zo'n 1 op 17,5. en dat is met het gas er flink op.
2 takt schijnt gevoeliger te zijn, ik zeg ook duidelijk schijnt, omdat ik nu 4000 km met de rs heb gereden, en ik heb er nog geen probleem mee gehad.
Eenmaal heeft de rs 280 op een dag gereden, was verder geen probleem, maar je moet natuurlijk niet verwachten dat je dan constant 160 kunt gaan vliegen.

Mocht je nog verdere vragen hebben over een rs, of interesse in een rs, de mijne gaat mogelijk weg binnenkort, kan je me toevoegen op msn (mail in profiel).

Ik hoop dat je hiermee weer een stapje verder bent in je zoektocht ;)
 
ja bedankt allemaal voor snelle reakties! Dan had ik nog 1 vraagje hoe het naar 25KW brengen bij een ZXR400 in ze werk gaat? en hoe dat loopt een begrenste ZXR400 want door die begrenzer kom je cker niet in zijn power band?
 
Ik rijd zelf ook op een ZXR 400 en bevalt me erg goed, heerlijk geluid en als je hem lekker hoog in de toeren houd ben je alsnog redelijk snel ;)

Of die sneller is als een RS 125 durf ik niet te zeggen op 25 kw...
Maar het is verstandiger om een ZXR 400 aan te schaffen...


Geluidje van een ZXR 400 :9~
 
ja dagelijks naar werk of iets,, maar als ik er 1 heb wil ik natuurlijk ook super veel touren enz.. :) dus denk dat ik dan idd voor de ZXR400 wil gaan! enigste vraagje is nog als je een ZXR400 met 25KW hebt krijg je hem eigenlijk wel in touren of gaat hij niet verder dan 8000 RPM want dat is voor ze powerband cker?
 
Kun je beter voor een geknepen 2 cylinder kijken (Cb 500 oid, SV650, etc.) ; dan heb je al plenty koppel ruim voor je teller in de buurt van t rood komt. Zeker als je van plan bent veel te toeren lijkt me dit geschikter.
 
ja dagelijks naar werk of iets,, maar als ik er 1 heb wil ik natuurlijk ook super veel touren enz.. :) dus denk dat ik dan idd voor de ZXR400 wil gaan! enigste vraagje is nog als je een ZXR400 met 25KW hebt krijg je hem eigenlijk wel in touren of gaat hij niet verder dan 8000 RPM want dat is voor ze powerband cker?

Op dit filmpje zie je een 25 kw ZXR 400:


Je hoort ook dat je die met gemak boven de 8000 rpm komt })
Je hebt alleen na de 10.000 rpm eigenlijk geen power meer... dat komt door de 25 kw.

ZXR 400 loopt zo`n 180 km/h op top :Y
zit ongveer in 6 a 7 seconde op de 100 km/h
 
Ik zou voor de kawa gaan, hij is wat groter (en zwaarder) en is daarom 'beter' om je klaar te maken voor als je groter wilt rijden? (Best een verwaarloosbaar feit, maar toch, als je een argument wilt dan is het deze :P ) Nooit overwogen om gelijk 600 cc te gaan?
 
Laatst bewerkt:
En kijk ook even in de Kawasaki 250r topic. Speciaal voor 25kw rijbewijs, kost niet veel, twin 4tact motortje, dus aardig wat koppel onderin de toeren, en nieuw ksot hij maar 4000.
Zeker een aanrader denk ik.
 
ik heb ook lang getwijfeld toen ik een motor ging kopen, maar ben uiteindelijk tog voor een zx6r gegaan.. is wel een stukje duurder dan de meeste 2-takt motoren, maar ook een stuk mooier (vind ik), het voelt veel meer solide aan dan 2 takt (die voelen vind ik echt als een brommer), en het is betrouwbaarder. een vriend van mij heeft een rs125, had m nog geen 5 dagen, en wou de top even testen in een tunnel. halverwege de tunnel draaide het blok vast, en hij heeft naar huis mogen lopen en vervolgens 1500 euro reparatie kosten mogen betalen..

dus als ik jou was zou ik iets meer uitgeven, en gewoon gelijk iets goed en betrouwbaars kopen..

volgens mij is een zxr 400 niet op 25 kw te zetten, niet op het kenteken iniddgeval.. of je moet hem eerst uitvoeren en dan weer invoeren. als je voor een zxr 400 gaat moet je dus zorgen dat je er een op 25 kw koop!
 
~
een vriend van mij heeft een rs125, had m nog geen 5 dagen, en wou de top even testen in een tunnel. halverwege de tunnel draaide het blok vast, en hij heeft naar huis mogen lopen en vervolgens 1500 euro reparatie kosten mogen betalen..

~
Zou ik ook doen als ik een motor net 5 dagen had O-)

Ooit van INrijden gehoord :]
 
Laatst bewerkt:
Of is een GS500 op 25 kw op kenteken niets voor je? (zoals die van mij :P ) Zeer pittige machine aangezien ie ontgrensd is. Trekt hem lekker door richting de 180-190 en heerlijke motor voor in de bochten. Ik kan het weten aangezien ik een paar duizend km over de dijken bij mij in de omgeving heb gereden :)


Suzuki GS500 '97 met extra's
 
\
een vriend van mij heeft een rs125, had m nog geen 5 dagen, en wou de top even testen in een tunnel. halverwege de tunnel draaide het blok vast, en hij heeft naar huis mogen lopen en vervolgens 1500 euro reparatie kosten mogen betalen..

\
Zou ik ook doen als ik een motor net 5 dagen had O-)

Ooit van INrijden gehoord :]


brommer was niet nieuw (2ehands) dus wat dat betreft was inrijden niet nodig..

of het verstandig is om met een week motorrijbewijs je top te gaan testen is iets anders....
 
Terug
Bovenaan Onderaan