kan niet opschakelen zonder te koppelen!!

zelf ook een gixxer uit 1992 :]

Maakt niet uit hoeveel toeren, schakelt altijd zonder koppeling.

effe gas terug (tiende van een seconde)schakelen en weer het gas erop.

Werkt altijd, ligt toch aan je handjes :X

recie
 
Het is de bedoeling dat je je gashendel even dicht "snapt" hoe zal ik het zeggen, met een vlugge polsbeweging van open naar VOLLEDIG dicht en weer open, op het punt dat je volledig je gas dicht hebt schakel je, je moet gewoon ff dooroefenen en als je de feeling te pakken hebt, merk je dat het totaal niet belastend is voor de bak of iets anders, je spaart er zelfs je koppeling mee :)
 
Nog sneller is gewoon volgas houden, ff de koppeling aan tikken en um één versnelling hoger schoppen...

[me]ben niet aansprakkelijk voor verbrande koppelingen en kapotte achterlichten mocht je dit gaan proberen[/me]
 
Het is de bedoeling dat je je gashendel even dicht "snapt" hoe zal ik het zeggen, met een vlugge polsbeweging van open naar VOLLEDIG dicht en weer open, op het punt dat je volledig je gas dicht hebt schakel je, je moet gewoon ff dooroefenen en als je de feeling te pakken hebt, merk je dat het totaal niet belastend is voor de bak of iets anders, je spaart er zelfs je koppeling mee :)

Ik ben wel benieuwd wat jouw verklaring voor "volledig dicht" is. Ik ben het er namelijk niet mee eens omdat:
1. Je bij een snel reagerende motor (sportieve motor dus) dan gaat remmen op de motor en het dus niet werkt omdat de bak dan wederom belast wordt.
2. Bij snel doortrekken het liefst het gas iets boven het toerental hebt zitten dat hoort bij de snelheid-versnellingscombinatie waar je naar toe schakelt.
 
Ik ben wel benieuwd wat jouw verklaring voor "volledig dicht" is. Ik ben het er namelijk niet mee eens omdat:
1. Je bij een snel reagerende motor (sportieve motor dus) dan gaat remmen op de motor en het dus niet werkt omdat de bak dan wederom belast wordt.
2. Bij snel doortrekken het liefst het gas iets boven het toerental hebt zitten dat hoort bij de snelheid-versnellingscombinatie waar je naar toe schakelt.


Hou er gewoon rekening mee dat je het snel doet, als jij het idee hebt dat je je gas niet helemaal dicht hoeft te draaien vind ik het ook goed hoor.
 
Misschien een stomme vraag maar ik hoor niemand over het terugschakelen.
Kan dat ook?
Ook weer stom!Alles kan maar of het verstandig is?
 
Laatst bewerkt:
Misschien een stomme vraag maar ik hoor niemand over het terugschakelen.
Kan dat ook?
Ook weer stom!Alles kan maar of het verstandig is?

Ja, dat kan ook wel. Dotje gas en weer los en dan terugtikken, als je de slag te pakken hebt lukt het aardig. Soms doe ik het uit 'luiheid' als je op een stoplicht aankomt (om de koppeling er niet bij te hoeven pakken), en dan ook nog van 2 in de vrij tikken.. maar dat is dan meer een toevalstreffer. :)
 
Ik kan uit ervaring spreken dat dit inderdaad kan, en eigenlijk best gemakkelijk.. Gewoon optrekken, dan met voet wat druk geven tegen schakelpook, terwijl je doortrekt, en op het moment dat je wilt schakelen even kort van het gas af, en gelijk weer op het gas. Heb het slechts een aantal malen geprobeerd, en ging soepeler dan ik had verwacht..

Maar vraagje: hoe slecht is dit voor een motor? Ik weet niet of het uitmaakt, ik rijd op een thundercat.

En als je motor ervan slijt, zijn dit dan bijv. de koppelingsplaten of tandwielen? Is dat duur om periodiek te vervangen?

Inderdaad, het gaat enorm soepel, je hoeft niet hard te trappen, je hoort geen gekke geluiden, zowel opschakelen als terugschakelen gaat even soepel, gewoon lichte druk...gas even terugbrengen, en FLOEP, hij zit in de volgende versnelling...

Maar de vraag blijft, hoe schadelijk is dit voor je motor???

Is er nou niemand die hier TECHNEUT is, en die hier een eenduidig antwoord op kan geven? Ik als leek denk.... geen rare geluiden of schokken.... dan moet het goed zijn.

Techneuten... jullie zijn aan het woord!
 
Omdat (de meeste) motoren een z.g.n. 'continuous synchromesh' sequentiele bak hebben, is koppelen idd niet noodzakelijk, alleen is het vak aan te raden bij 1/2 (erg kort), langzaam rijden (kettingklappen) en terugschakelen, omdat je dan echt goed op de toeren moet letten (vandaar toevalstreffer). Je koppeling slijt in elk geval minder als je hem niet gebruikt bij opschakelen ;) .
In het begin (althans bij mij) had ik wel vaker dat de ketting een klap liet horen (nou ja, voelen is beter gezegd), maar dat kwam door timing en gas te ver dicht.
Als je het netjes doet (zonder schokjes, bijgeluidjes of wat dan ook) is het niet schadelijk.

Koz

P.s.: Ben geen techneut pur sang, maar sleutel wel al sinds m'n 13de aan alles wat een (verbrandings)motor heeft...
 
Laatst bewerkt:
In principe zou je gewoon met elke motor zonder koppeling moeten kunnen schakelen.
Wat er gezegt werdt over wegrijden zonder koppeling is zeker een uitdaging.
Ik heb een keer gehad dat mijn koppelingskabel is geknapt en toen moest ik ook wegrijden zonder koppeling nou dat heb ik geweten, ik gaf redelijk veel gas en ik trapte hem in zijn 1, en ik lag bijna achterover op het wegdek 8-) .
Maar als je dit allemaal door leest van wat de experts er neer hebben gezet moet het jou zeker lukken.

veel suc6
 
Laatst bewerkt:
Om te kunnen schakelen zonder koppeling moeten de tandwielen in de versnellingsbak dezelfde snelheid hebben. Dit kan in principe met elk voertuig waar een versnelingsbak in zit (probeer maar een in de auto, tegen de pook aan drukken en steeds iets meer/minder gas geven tot hij uit/in de versnelling schiet). Dat het geen schade oplevert ben ik niet van overtuigt de tanden op de tandwielen moeten in dit geval namelijk exact in elkaar vallen en omdat de tandwielen nog draaien en de tanden waarschijnlijk niet excat tegenover elkaar liggen zal het tandwiel waarschijnlij harder slijten.
 
Op zondag 16 maart 2003 22:45 schreef Kawa AR50 het volgende:
in principe zou je gewoon met elke motor zonder koppeling moeten kunnen schakelen.
en wat er gezegt werdt over wegrijden zonder koppeling is cker een uitdaging,
ik heb een keer gehad dat mijn koppelingskabel is geknapt en toen moest ik ook wegrijden zonder koppeling nou da hek geweten, ik gaf redelijk veel gas en ik trapte hem in zijn 1, en ik lag bijna achterover op het wegdek 8-) .
maar als je dit allemaal door leest van wat de experts er neer hebben gezet moet het jou zeker lukken.

veel suc6

werd met dt??? :^
 
Ja heb het ook tijdens mn rijles geprobeerd en ging perfect hoor. Terugschakelen nog niet geprobeerd, maar omhoog ging super (op een ER-5). Ook in de auto lukt het wel, alhoewel ik dat wel ietsje lastiger vindt. Op de motor gaat het bijna vanzelf, ik heb het idee dat je in de auto veel meer op het juiste toerental moet letten.
 
Hoi,

heb t zaterdag ook ff geprobeerd... *D Ging eigenlijk vanzelf, vind het ook soepeler gaan dan schakelen met koppeling. Bovendien als je snel wegtrekt, en snel wil opschakelen, trek je toch vaak niet de koppelingshendel :? volledig naar je toe, ging bij mij dus bijna automatisch, en de motor pakt ook sneller op.

En voor mij geld ook zolang ik nix hoor knarsen en/of ratelen is het goed.

Groetjes,

Wouter
 
Je moet je schakelbak ontlasten. Dat lukt niet als: je versnelt en ook niet als je op de motor afremt. Dus je moet snel schakelen net in de 'speelruimte' tussen deze 2 situaties.
:^ Ik sluit me hier volledig bij aan, zowel opschakelen als terugschakelen gaat perfect, het is wel ff oefenen (vooral het terugschakelen) maar dan gaat het echt heel makkelijk. Ik deed het op m'n RS125 regelmatig en ook met de SV lukt het gewoon goed.
 
Ik heb een keer tijdens een rijles de pech gehad dat de koppelingskabel brak. Daarna dus zonder koppeling verder gereden richting garage. Ging uitstekend. Inderdaad wel even gas loslaten. Verder ook niet te sportief op willen trekken. Verkeerslichten zijn trouwens zonder koppeling wel een uitdaging. Eerst natuurlijk proberen te blijven rijden en door groen te gaan. Moet je toch stoppen: eerst proberen voordat je stilstaat z'n vrij te vinden (is erg lastig), vervolgens bij het wegrijden een klein beetje bijsteppen zodat de motor rolt, daarna in z'n 1 trappen en een beetje gas geven. Was een erg leerzame rijles moet ik zeggen!!!!
Lastig wegrijden he? *D
 
Je kan zelfs in een auto opschakelen zonder koppeling,op die soes moet het zowiezo makkelijk gaan,ik schakel op mijn rgv altijd zonder koppeling,ook terug maar is wel iets makkelijker met een 2 takt omdat ie niet zo hard op de motor remt en dus minder weerstand heeft
 
Met oude fietsen is het ook mogelijk, mijn motor ('89) gaat het ook prima mee als je der ff de tijd voor neemt :)

goh, kwist niet dat de VTR al in een andere uitvoering geproduceerd was.... Soort van retromodelletje, die SP! en 2 ??????

opschakelen zonder koppeling wordt toch aangeraden bij het wheelien???

zelfs terugschakelen zonder koppeling is een eitje, als een warm mes door de boter!!!
 
he snap discusie niet echt
KOOP GEWOON QUICK SHIFTER er wordt automatisch de ontstekingonderbroken en dus gewoon volgas doorschakelen word gebruikt met racen
informeer een bij pstuning.nl heeft het ook en ook voor alle wegmotoren
groetjes roy })
 
he snap discusie niet echt
KOOP GEWOON QUICK SHIFTER er wordt automatisch de ontstekingonderbroken en dus gewoon volgas doorschakelen word gebruikt met racen
informeer een bij pstuning.nl heeft het ook en ook voor alle wegmotoren
groetjes roy })
Ja, waarom zou je het zonder doen als het ook met een speledingetje kan! Lijkt me echt een must voor iedere motorrijder. :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan