Kan startrelais stroom lekken?

boersky40

MF'er
20 jan 2003
170
0
hengelo
Heb een probleem
Als ik alle kabelstekkers lostrek en alleen het startrelais nog an de accau zit dan lekt er nog stroom weg
dus is de vraag ,kan een startrelais stroom lekken?
graag een berichtje
 
In principe niet. Het relais is een soort schakelaar. Hij staat in principe uit, totdat er stroom op komt via het contact.

Het zou alleen kunnen als er iets fout zit in je bedrading. Ik denk dat je dan eerder de fout in je bedrading moet zoeken.
 
heb alle stekkers los gehaald,ook die van het kontaktslot ,de accu was alleen nog verbonden met het relais,spanning van het relais was er ook af
relais zat alleen nog met de plus aan de accu verbonden
met de voltmeter op de min en op de massa kabel gaf die nog 4 volt aan,rara
 
als je accu nog maar 4 volt aangeeft is je accu overleden.
lekstroom meet je in ampere's niet in volts.
en de meter zet je dan tussen de accupool en de kabel.
dus accupool losmaken.
 
Laatst bewerkt:
Voltmeter op de min en op de massa? Ja, rara.
Als je een stroomlek wilt meten, kun je beter eens beginnen met alle kabels weer aan te sluiten.
Dan neem je je meter, zet die in de stand 10 Ampere, of 20 Ampere, als dat er op zit.
Steek dan wel de rode kabel in de goede bus, de meeste meters hebben een aparte bus voor de 10 of 20 Ampere!
Maak nu de minkabel los van de accu. Zet de rode pen van de meter op de kabel die van de motor komt, en de zwarte pen op de minpool van de accu. Als je een meting krijgt is er stroomlek.
Als dat te meten is in de stand 10 of 20 A is er misschien een serieus lek...
Als je niets meet?
Zet de rode kabel nu eens in de bus van de plus, en zet de meter in de stand 200mAmp, dat staat vaak aangegeven als 200m in de groep A met achter de A een streepje en onder dat streepje een stippellijntje.... Dat betekent Amperes gelijkstroom, en je accu geeft gelijkstroom, dus dat komt goed uit!
meet dan nog eens met de rode meterkabel op de kabel die van de motor komt, de zwarte op de minpool van de accu....
Nu zie je misschien een laag getal, een beetje lek kan normaal zijn, dat is dan geen lek maar misschien de stroom die continu naar een klokje gaat ofzo.
Een beetje motoraccu is 12 Ah of meer. Dat betekent dat er theoretisch een uur lang 12 Amp geleverd kan worden, of 12 uur lang 1 Amp...
Reken maar uit, als er b.v. permanent 10 mA loopt, ik noem maar wat, dat is dan 1/100e Ampere per uur
daar kan die 12Ah accu 1200 uur mee doen, en dat is dan gedeeld door 24 uur per dag, dat is 50 dagen voor de accu leeg is.
Dus als je vaker dan eens per 50 dagen eens een uur of langer rijdt, wordt de accu voldoende bijgehouden om eventuele verliezen op te vangen!
Er is ook zelfontlading: een accu die niet wordt gebruikt loopt toch een beetje leeg. Hoeveel weet ik niet, dat zal ook afhangen van de leeftijd en de kwaliteit van de accu. Maar na zekere tijd zal de accu leeg zijn als je de motor lang niet gebruikt. Accu's houden daar niet van, een accu die leeg is gaat stuk. Sulfatering van de platen enzo.
Nu weet je ook waarom de accu zo nu en dan moet worden bijgeladen als de de motor langere tijd, b.v. een winterperiode, niet wordt gebruikt: Hij loopt leeg uit zichzelf, en dan gaat hij stuk.
Daar zijn allerlei theorieen over, en dingen als druppelladers bestaan daarvoor enzo. Dat zal allemaal wel kloppen, dat weet ik ook niet allemaal.
Maar het beste is om ook 's winters zo elke week, of elke 2 weken, de motor eens minstens een uurtje mee te nemen op een uitstapje. Het nederlandse winterweer is gelukkig zodanig dat er bijna altijd wel valt te rijden, wel even afspuiten na de rit om de pekel eraf te spoelen!
Groeten,
Eduard
 
Maar het beste is om ook 's winters zo elke week, of elke 2 weken, de motor eens minstens een uurtje mee te nemen op een uitstapje. Het nederlandse winterweer is gelukkig zodanig dat er bijna altijd wel valt te rijden, wel even afspuiten na de rit om de pekel eraf te spoelen!
Groeten,
Eduard


bedankt voor de uitleg

de motor staat gemiddeld 2 dagen per jaar stil,dus de accu word echt wel opgeladen ;)
heb alleen het idee dat er ergens stroom weg lekt,dacht misschien het startrelais
 
Kan hoor. Relais defect.

Ik heb al bij twee Honda's gezien dat het relais was samengesmolten met de hoofdzekering. Gaf rare storingen.

Het kan ook in het relais zelf misgaan. Is uiteindelijk ook een slijtageproduct.

Maar dat kun je toch zo uitsluiten? Of vervangen/

Check eerst even of je accu goed is, en of er elders een lek zit.
 
En ook dat kan je meten, hetzij door een (hoge ) lekstroom te meten bij stilstaande motor, en dan is er echt iets niet in orde, hetzij door de werking van startrelais en eventueel startmotor te controleren, dat staat al ergens, meerdere keren op dit forum.
Het leuke van elektriek, ook op de motor, de auto, in huis, is dat het altijd valt te meten.
Als er b.v. een probleem is met te grote of te kleine sproeiers, of een demper die te licht of te zwaar is, is dat soms lastig te meten voor een leek.
Maar elektriek is altijd eenduidig.
Het kan de moeite lonen om eens een boekje over auto- en motor elektriek te lenen in de bibliotheek. Daar kun je heel veel van leren.
( Zo heb ik het ook geleerd. Net als niemand anders ben ik geboren met een voltmeter in m'n mond. ik heb daar over gelezen, dingen uitgeprobeerd, en geleerd. Dat is ook het leuke: Vragen of problemen? , zoeken, leren, vinden!)
Nogmaals veel succes,
groeten,
Eduard
 
Laatst bewerkt:
met de voltmeter op de min en op de massa kabel gaf die nog 4 volt aan,rara

Dat zweeft. klopt.
Je moet meten als volgt.
Je laat alles normaal aangesloten, dan haal je de min van de accu los.

Je stelt de meter in op "stroom meten" (zie handleiding) en meet dan de lekstroom die van de massakabel naar de accu min pool terug loopt.

DAT is lek-STROOM. Spanning is geen stroom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan