Kant en klare circuitmotor of straatmotor ombouwen?

Zjanke

MF veteraan
17 apr 2015
3.433
3.386
Waalre
Ik heb een nieuwe motor gekocht en daar ga ik niet mee het circuit op. Ik wil er dus een ducati 848 bijkopen als circuitmotor (vrij rijden, wedstrijden zijn geen doel) en alle plekken waar ik gezocht hebben leveren 2 resultaten op. Daar ga ik dus ook even kijken, maar omdat het aanbod niet heel groot is ben ik ook aan het overwegen om een straatmotor te kopen en die om te bouwen. Naast het beperkte aanbod speelt ook een beetje mee dat een straatmotor hoogstwaarschijnlijk minder intensief gebruikt zal zijn.
Het is dan zo simpel als kenteken schorsen (of inleveren) en een kuipset monteren, maar levert een straatkuip en verlichting dan net zo veel op als een circuitkuip kost en *moet* ik dan ook nog rekening gaan houden met aanpassingen aan vering of is een keer goed af laten stellen voldoende?
Ik probeer dus vooral inzicht te krijgen in het kostenplaatje, maar mocht iemand toevallig een 848 hebben (circuit of straat) waar hij of zij vanaf wil, dan kom ik graag kijken.
 
Ik heb eind vorig jaar ook die keuze gemaakt daar kwam uit dat met mijn budget alle circuit delen los kopen te duur was. Schadefiets, gewoon 2e hands of import en dan ombouwen is gewoon erg duur. Dus heb ik een volledige circuit motor gekocht. Ja dat blok heeft meer geleden maar als ie kapot gaat is een 2e hands blok nog steeds goedkoper dan alles los te moeten kopen. Vering, extra wielen, andere banden andere remmen, kuipen enz
 
Vooropgesteld. Om met een motor het circuit op te gaan en lol te hebben heb je niks anders nodig dan een goedwerkende veilige motor. Circuitkuipen erop zetten is de moeite ook niet. Wat jij je afvraagt is natuurlijk alle andere extras zoals vering upgrades power commanders etx. Dat ligt bij jezelf. Een goed onderhouden motor met de juiste veren erin kan je echt heeeeeel veel op leren. Je hebt echt niet de nieuwste ohlins nodig om circuit te leren rijden. Met een circuit kuip goed afgestelde en onderhouden vering en evt wat protectoren kan jij je super vermaken. En het mooie is je kan hem nog altijd weer verkopen met kenteken. Bij straatfietsen kan het gebruik wat duidelijker te achterhalen zijn. Dit verschilt natuurlijk waarje hem vandaan haalt. Wat wel zo is is dat straatmotoren gewoon duurder zijn. Maar verkijk je niet op goedkope circuit motoren achterstallig onderhoud en andere kosten zoals andere veren kunnen ook snel oplopen. Het is maar net wat je budget is. Succes!
 
Laatst bewerkt:
Vooropgesteld. Om met een motor het circuit op te gaan en lol te hebben heb je niks anders nodig dan een goedwerkende veilige motor. Circuitkuipen erop zetten is de moeite ook niet. Wat jij je afvraagt is natuurlijk alle andere extras zoals vering upgrades power commanders etx. Dat ligt bij jezelf. Een goed onderhouden motor met de juiste veren erin kan je echt heeeeeel veel op leren. Je hebt echt niet de nieuwste ohlins nodig om circuit te leren rijden. Met een circuit kuip goed afgestelde en onderhouden vering en evt wat protectoren kan jij je super vermaken. En het mooie is je kan hem nog altijd weer verkopen met kenteken. Bij straatfietsen kan het gebruik wat duidelijker te achterhalen zijn. Dit verschilt natuurlijk waarje hem vandaan haalt. Wat wel zo is is dat straatmotoren gewoon duurder zijn. Maar verkijk je niet op goedkope circuit motoren achterstallig onderhoud en andere kosten zoals andere veren kunnen ook snel oplopen. Het is maar net wat je budget is. Succes!


Deels eens..

Koop de motor die je wil. Schroef alle oem kappen en verlichting eraf. Bij een R6 levert een setje kappen met verlichting makkelijk 750 euro op. Kappensetje rond de 500. Als je klettert met zo een set kun je met wat crea plakwerk nog wel alles in orde maken. Met oem beolating zou ik goed ziek worden.

Verder klopt het precies.. ik heb een kant en klare bike gekocht omdat het financiee aantrekkelijker is maar als je voor een duc gaat wordt dat moeilijker. Laat je vering servicen en evt wat andere veren erin als je net zo een dikke kop als mij hebt :+, set goede banden en knallen maar.

Je kunt het zo gek maken als je wil.
 
Bij een 848 heb ik de neiging te denken dat de standaard componenten (vering,remmerij) reeds dik in orde zijn.
ik denk dat je met een circuitkuip er al ver bent :]
Voor 200 euro heb je er al 1 compleet.
 
Laatst bewerkt:
Eens met bovenstaande reacties.

Voor 4 circuitdagen in het jaar? Koop eender welke motor, en gaan. Er MOET niets.
Rij je al 1.50ers op Assen? Oke, dan zal je wat eerder tegen beperkingen van een standaard motor aanlopen en kan je beter voor wat completers gaan maar dan had je dit topic denk ik niet geopend.

Ik zelf koop liever een kant en klare motor, later ombouwen kost gewoon teveel. En ook een stukje wat je er voor over hebt. Ik heb nu een motor die aanzienlijk beter is als mijn kunde... Ik hoop steeds meer uit de motor te kunnen halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan