Kant en klare knipperlicht oplossing?

HenkieF

MF'er
6 aug 2009
54
0
Mijn eerste "bijdrage" aan dit forum gaat over het vervangen van de knipperlichten op mijn Suzuki GSX600F uit 1998.
De knipperlichten zijn 12V 21W gloeilampjes. Nu heb ik op internet een winkel gevonden waar men een lamp verkoopt die bestaat uit 36 LEDs en dezelfde fitting heeft als de originele 12V 21W lampen.
Het gaat daarbij om de volgende LED-lamp: http://www.verlichtingkopen.nl/catalog/product_info.php?cPath=21_35&products_id=314 .

Nu ben ik op electronisch gebied echt een leek en ik weet dat er met knipperlichten en LEDs vaak problemen zijn ivm de knippersnelheid. Ik vroeg me af of er bij deze lampen misschien geen problemen zouden zijn omdat ze bestaan uit maarliefst 36 LEDs.

Wat denken jullie, is dit een mooie plug-and-play oplossing om de gloeilampen te vervangen door LED-knippers?

Ben benieuwd!

full
 
Laatst bewerkt:
Nee, werkt niet.
Als jij een analoog knipperlichtrelais hebt (standaard op 95% van alle motoren), dan zal hij te snel gaan knipperen. Voor ca. 25 Euro heb je een digitaal knipperlichtrelais (ook wel stroomonafhankelijk relais genoemd), en daarmee werkt het wel.
Denk er wel om dat dit soort knippers aanmerkelijk minder licht geven, en dat is ook nog een richtinggevoelig. Vanuit sommige hoeken zal het vrijwel onmogelijk te zien zijn dat een knipper brand.......
 
Nee, werkt niet.
Als jij een analoog knipperlichtrelais hebt (standaard op 95% van alle motoren), dan zal hij te snel gaan knipperen. Voor ca. 25 Euro heb je een digitaal knipperlichtrelais (ook wel stroomonafhankelijk relais genoemd), en daarmee werkt het wel.
Denk er wel om dat dit soort knippers aanmerkelijk minder licht geven, en dat is ook nog een richtinggevoelig. Vanuit sommige hoeken zal het vrijwel onmogelijk te zien zijn dat een knipper brand.......

Dat klopt tenzij ze dit produkt zo hebben gemaakt dat deze evenveel stroom verbruikt als een gewone lamp. Dit lijkt me wel zo logisch dat ze dat hebben gedaan maar ja je weet het niet zeker he.
 
Dat is een "lastonafhankelijk" relais van Booster.
Wordt verkocht rond de 30 euro en zelfs met originele aansluitstekker voor je eigen merk.

Led knipperlichten vallen wel meer op doordat ze echt aan en uit gaan en niet nagloeien zoals de conventionele gloeilamp.
De zichthoek zal wel meevallen want ik zie rondom ledjes zitten.
 
Dat kan volgens mij wel wat goedkoper....

Op zich wel handig: oude gloeiert er uit, nieuwe led er in.

Wat is de weerstand van één led? En dat maal 36. Komt dat in de buurt van een gloeilampje?

~[edit]

12,95 bij louis,en ik dacht iets van 15 euro bij Hein Gericke.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
staat in de advertentie: vervanger voor 12v 21w. er zit dus een ingebouwde weerstand in.
dit dus in tegenstelling van die vervangings richtingaanwijzers.
hij moet het dus doen op je normale relais
 
Kan ook bedoeld zijn: vervanger voor de gloeilamp met het formaat en voltage van een 12V 21W lamp, ik zou er niet van uitgaan dat hij ook 21W vermogen opneemt. Vergeet niet dat die in de handel verkrijgbare losse weerstanden door de koelvinnen vrij groot zijn (Kellermann ca. 5 x 1,5 x 1,5 cm zònder montagepunten) en desondanks behoorlijk heet kunnen worden.
Ook zien die LEDs er niet uit als die in moderne knippers zitten - dwz vertegenwoordigen oudere technologie en geven niet veel licht.
 
Dit lampje is zeker geen 21W. Je zal dus ook een ander relais moeten aanschaffen. Voor een paar euro verkrijgbaar. De kleur oranje wordt nog niet zo fel gemaakt als bijvoorbeeld de kleuren blauw en wit tegenwoordig. De reflector voor een gloeilamp is gemaakt door rondom licht. Bij het LED lampje is dat effect heel anders. (Meestal een stralingshoek tussen de 8 en 15 graden) Niet goed zichtbaar met een gloeilamp reflector.

Beter is om complete LED knippers te monteren. Die zijn er voor ontworpen en zijn veel beter zichtbaar. Soms toch nog slechter dan de ouderwetse gloeilamp.
 
Heb deze lampen al in het echt mogen zien maar ik denk dat ze verreweg in de meeste knipperlichten niet gaan passen
de fitting is namelijk wel gelijk maar het formaat van de lamp zelf is een stuk groter ( lees langer en grotere diameter ) dan een normaal bolletje
Ze pasten bij mij niet eens in het achterlicht dus bij knipper lichten heb je volgens mij nog minder kans

Mvg
Willem
 
Het zou mij verwonderen als er ballast-parallelweerstanden ingebouwd zouden zitten in de fittings van LED-lampen om het stroomverbruik terug omhoog te forceren naar 21 (of 10) Watt.

Als LEDs ergens de pest aan hebben dan is het wel aan WARMTE dus zulke ballastweerstanden er compact aan/in monteren is wel de goden verzoeken, die beestjes hebben het al moeilijk genoeg om het kleine beetje zelf-ontwikkelde warmte te lozen.

http://www.metaseek.nl/search/nl/1/LED+koeling

Ik denk dat het woord "weerstand" hier verwarring schept, omdat LEDs altijd in SERIE staan met een begrenzingsweerstandje anders zouden ze meteen klappen want boven hun drempelspanning, per type iets tussen 1,5 en 3 Volt, worden ze nagenoeg volledig geleidend, sluiten alles kort wat daar boven komt.

Die ballast-weerstanden om tegemoet te komen aan de constructie van ouderwetse knipperrelais/clignoteurs moeten echter PARALLEL aan het pakket worden gezet, alsof die weerstand zelf de lamp is die gesimuleerd moet worden.

Het LED-pakketje zal zelf meest ongeveer 1 Watt opnemen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kom leds tegen van 2,5 watt p/s, 8-28 V/DC klik
(zou daar wat extra elektriek in zitten?)

Ik was een beetje aan het zoeken, want ik herinner me 12 volt leds. Die heb ik vroeger wel eens in mijn handen gehad, meen ik. Deze misschien?
 
Lichtelijk teleurgesteld lees ik de reacties: jammer dat ik toch niet de oplossing gevonden heb.
Bedankt voor de uitleg, helaas is dit het niet. Veiligheid vind ik ook erg belangrijk en dan laat ik gewoon deze lampen zitten want de lichtopbrengst is op zich heel aardig.
Ik vind veel van de kant en klare LED-oplossingen veel te klein waardoor je aan zichtbaarheid enorm inlevert.

Jammer dat er niet een dergelijke oplossing is.
 
Dat klopt tenzij ze dit produkt zo hebben gemaakt dat deze evenveel stroom verbruikt als een gewone lamp. Dit lijkt me wel zo logisch dat ze dat hebben gedaan maar ja je weet het niet zeker he.
Dat lijkt me vrij zinloos, het nut van een LED-lamp is dan weg.

Is het knipper-relais niet aan te passen? Ik weet niet hoe dat ding intern zit, maar ik stel me voor dat-ie een klein condensatortje laadt/ontlaadt als timer. Als je die evenredig aanpast, moet het toch weer werken?
 
Heb deze lampen al in het echt mogen zien maar ik denk dat ze verreweg in de meeste knipperlichten niet gaan passen
de fitting is namelijk wel gelijk maar het formaat van de lamp zelf is een stuk groter ( lees langer en grotere diameter ) dan een normaal bolletje
Ze pasten bij mij niet eens in het achterlicht dus bij knipper lichten heb je volgens mij nog minder kans

Mvg
Willem

Ik heb het niet nagemeten, maar de leverancier claimt eenzelfde omvang als een gloeilamp:

Werkspanning: 12V
Kleur: Oranje ( Amber )
Diameter: 20mm ( Komt overeen met de gloeilamp )
Hoogte: 45mm ( komt overeen met de gloeilamp )
 
Ik kom leds tegen van 2,5 watt p/s, 8-28 V/DC .........
(zou daar wat extra elektriek in zitten?)

Ik was een beetje aan het zoeken, want ik herinner me 12 volt leds. Die heb ik vroeger wel eens in mijn handen gehad, meen ik. ...........
Tja, 8-28V omvat keurig ook wel 12 V en zet je er de volle 28V op dan zal ingebouwde electronica (die zelf ook wel iets verbruikt) moeten zorgen dat het sprotje niet wordt opgeblazen. Hopelijk is daar dan PWM/PDM-techniek in toegepast, anders een wel zeer "warme" bedoening.
De afkorting "p/s" kan ik zo snel niet thuisbrengen en de link werkt niet; misschien zoiets als piek/seconde ... en/of een vermogen dat alleen maar wordt opgenomen als je er echt 28V opzet. Maar dit gok ik alleen maar.

Evengoed is 2,5 Watt een schijntje vergeleken bij gloeilampen van 21 Watt en daar kunnen ouderwetse knipperrelais echt niet mee uit de voeten.

Nog: "12V-LEDs" bestaan niet; 1 LEDje heeft altijd een drempelspanning omstreeks 1,5-3V en pakketjes bestemd voor 12V zijn altijd opgebouwd uit 1 of meerdere series/kettinkjes van enige LEDjes plus in elk kettinkje opgenomen een begrenzingsweerstandje en/of extra electronica.
 
Laatst bewerkt:
@ Martell: ik heb wel bij dezelfde winkel een vervanging van het remlicht gekocht met 36 LEDs en die kon ik op minder dan een milimeter zo in lampkap schuiven. Met licht uitboren paste het. Dus de maat is echt wel bijna even groot. Het remlicht bleef haken achter een enkel LEDje wat minder mooi in de rij gesoldeerd was. Dus dat klopt.
(Dit werkt echter perfect, mooi LED-remlicht voor heel weinig!)
 
Remlicht zal geen probleem opleveren bij vervanging door LED, want er zit voor de rem-signalering alleen maar een gewoon mechanisch schakelaartje tussen en geen belastings-afhankelijk relais.
 
Terug
Bovenaan Onderaan