Kapiteinkoek zoekt een stille helm (~€400)

kapiteinkoek

MF veteraan
27 okt 2008
6.402
183
P1010061.jpg

P1010060-1.jpg

P1010059-1.jpg

P1010058-1.jpg


Dit is mijn huidige helm, een HJC IS-16. Ik heb hem meer dan 3 jaar geleden gekocht toen ik begon met lessen. Deze helm is waarschijnlijk ontworpen door een bedrijf als Hans Anders, opdat zij meer hoorapparaten kunnen verkopen. Of door de duivel, gewoon omdat ie mensen doof wil hebben. Ik weet het niet, maar wat ik wel weet is dat het geluidsniveau in deze helm oorverdovend is.

Aan het begin heb ik gereden met schuimdoppen maar al snel heb ik otoplastieken laten maken. Dit ging toen prima, prima als in net genoeg demping om niet doof te worden. Nu zijn we een paar jaar en een paar keer wassen verder en is de demping nog minder geworden. De herrie is nog niet dodelijk maar als je hem een hele dag op hebt genoeg voor gehoorschade en vooral zeer vervelend. Ik rijd 190 Km op een dag en de maat is nu wel vol, het is tijd voor een nieuwe.

Ik heb pogingen gedaan om de helm stiller te door gaten en uitstekende delen af te tapen. Bij nadere inspectie bleek de herrie vooral door de ruimte tussen de kraag en hals te komen. Daarom heb ik zo'n booster kraag van motozoom eronder geplakt. Dit hielp behoorlijk maar inmiddels zijn we weer bij een oorverdovend niveau aanbeland.

Waarom zo lang door blijven rijden met zo'n drama helm? Nou ja, de pasvorm is perfect, ook nu nog. Het ingebouwde zonnevizier is erg handig, evenals de uitneembare voering. Ventilatie in de helm is vrij fantastisch. Het anti-fog laagje aan de binnenkant heb ik er al lang geleden afgehaald omdat de binnenkant van het vizier vies was. Ondanks het kale plastic beslaat het vizier niet of heel weinig (als je ventilatieklepjes open laat staan en het vizier op een heel klein kiertje). Het ding kan tegen een stootje (meerdere malen van buddy laten vallen, geen schade aan buitenkant of zichtbare schade aan het schuim aan de binnenkant).

Het is nu dus tijd voor een nieuwe helm. Een tijdje terug heb ik de Shubert R1 in mijn handen gehad, in mijn ogen de ideale helm. Hij schijnt stil, degelijk en goed te zijn en heeft een zonnevizier. Helaas blijkt dit een oud model te zijn en is deze niet meer leverbaar. Ik kon bij de plaatselijke dealer korting krijgen op een Shubert S1 Pro (nu dan €415), helaas was dit niet mijn maat. Ik denk sowieso dat ik mijn eisen bij moet stellen, een zonnevizier is geen vereiste meer aangezien mijn keuzes dan nogal worden beperkt. Een verkoper kwam als alternatief met een HJC RPS-10 (of iets in die richting). Ik heb gezegd dat ik hier even over na moest denken gezien de teringherrie die de IS-16 maakt, het is tenslotte ook een HJC. Aan de andere kant had de IS-16 ook weer een hoop goede dingen.

Blabla veel tekst, maar ik zoek dus een stille integraalhelm die rond de €400 kost. Iemand suggesties?
 
Shubert schijnt inderdaad vrij still te zijn. Misschien is de R1 nog op internet te krijgen? (Of heb je hem niet kunnen passen?)

Ik had hetzelfde probleem als jij overigens. Ik werd HELEMAAL gek van dat rijgeluid. Optoplastieken hielpen wel, maar vond het toch nog tegenvallen. Vond die schuimpjes beter.
Rij met een XR1000, niet bepaald de stilste helm. Dus maar eens een Whisperkit gekocht en ik moet je eerlijk zeggen dat ik nu erg tevreden ben. Ik hoor nu het rijgeluid eigenlijk op de achtergrond, in plaats van als hoofdtoon. Ik ben erg tevreden en ik ben volgens vrienden iemand die behoorlijk kan zeiken over te hard geluid. Dus misschien iets voor jou om te testen?

Ik heb een recensie van de Whisperkit op Motorshopper staan.
 
Ik zie dat je ook een recensie van de helm zelf op motorshopper hebt staan. Helaas gaat een XR1000 het niet worden, ik ben nog een eis vergeten: De binnenvoering moet volledig uitneembaar zijn (nog een voordeel van de IS-16 die ik er nog niet bij had gezet) zodat ik hem kan wassen. Ik moet hem vaak op en wil hem daarom ook fris en fruitig kunnen houden.
 
Deze gebruik ik nu een aantal maanden :Y

GRVL0015.jpg


Te koop bij de betere bouwmarkt, kosten geen drol, en als je niet vies bent van jezelf, meerdere keren bruikbaar :)

Gebruik ze wel op de juiste manier door ze eerst dun te rollen met je duim en wijsvinger, en dan pas in je oren proppen.

ear_classic_oordopjes.jpg


:W
 
Als een HJC helm je goed past dan passen de helmen van Nolan / X-Lite / Shark je waarschijnlijk óók goed. Alle 3 deze merken zijn een stuk stiller dan de HJC helmen.
 
De turbulentie waar je het over hebt, wordt niet alleen bepaald door de helm, maar ook door de motor. Een helm die op de ene motor goed voldoet, kan op een andere lawaai maken. Ik heb een klein spoilertje bovenop de ruit gezet en daardoor nam het lawaai dramatisch af.
Otoplastieken gaan maar een paar jaar mee. Je oren veranderen met de tijd en de autoplastieken ook. Biij veel bedrijven- arbodiensten- adviseren ze nu itt een paar jaar geleden om harde doppen te gebruiken, op maat gemaakt. Comfoor zijn goed van kwaliteit.
Die schuimpies filteren al het geluid weg, goed voor op het circuit, maar als je toch nog wat van de omgeving wil horen zijn ze minder optimaal.
De Schuberth integraal helm is betrekkelijk stil, een van de stillere helmen, de systeemhelm is per definitie lawaaieriger dan een integraal helm.

Advies is in iedergeval om een proefrit te maken met de helm.
Maar kijk niet alleen naar de helm dus, kijk ook eens of er verbeterpunten zijn. Met name kuipen geven veel turbulentie.
 
schuberth s1pro..kan ik me totaal bij aansluiten..

als je het echt stil wilt hebben ook nog eens uit te voeren met een setje op maat gemaakte oordoppen..

de vorm in de wind is prima..pasvorm is goed, is degelijk (ook na 70.000km gebruik) en heeft een goed zonnescherm..

koop niet de s1..daarvan is het zonnescherm te kort..en de materialen zijn wat minder goed..tevens zit de schuif voor het zonnescherm op een niet makkelijke plaats..

ook de duo vind het een fijne helm omdat ie de luchtstromen goed verwerkt..
 
Wellicht dat je mijn startpost niet goed begrepen hebt. Op maat gemaakte oordoppen (met het zwaarste filter) heb ik al en de S1 pro is me net wat te duur. Ik zie dat ie in de aanbieding is bij motozoom maar uiteraard is mijn maat er niet meer.
 
"FC-Moto" heeft er ook nog genoeg in de aanbiedingsbak liggen, ook voor prijzen die jou wél aanstaan volgens je eerder opgegeven budget van ~ €400,- Duurste variant zit er 5 cent onder _O-
 
Laatst bewerkt:
Wellicht dat je mijn startpost niet goed begrepen hebt. Op maat gemaakte oordoppen (met het zwaarste filter) heb ik al en de S1 pro is me net wat te duur. Ik zie dat ie in de aanbieding is bij motozoom maar uiteraard is mijn maat er niet meer.

Geef maar gewoon een paar extra duppies uitgeven, krijg je geen spijt van.
 
Deze gebruik ik nu een aantal maanden :Y

[afbeelding]

Te koop bij de betere bouwmarkt, kosten geen drol, en als je niet vies bent van jezelf, meerdere keren bruikbaar :)

Gebruik ze wel op de juiste manier door ze eerst dun te rollen met je duim en wijsvinger, en dan pas in je oren proppen.

[afbeelding]

:W

Ik heb hier van die gele schuimrubberen dopjes liggen en schuimrubber moldex doppen. Daar zit geen duidelijk of merkbaar verschil in met mijn otoplastieken. Daarbij komt dat die schuimrubber dopjes de boel luchtdicht afsluiten en er dan wel eens druk op wil bouwen in de gehoorgang, of onderdruk bij het uitdoen wat ik echt een verschrikkelijk gevoel vind.


"FC-Moto" heeft er ook nog genoeg in de aanbiedingsbak liggen, ook voor prijzen die jou wél aanstaan volgens je eerder opgegeven budget van ~ €400,- Duurste variant zit er 5 cent onder _O-

waar kan ik ze passen?


Geef maar gewoon een paar extra duppies uitgeven, krijg je geen spijt van.

Als arme student krijg ik daar zeer zeker wel spijt van.

Advies is in iedergeval om een proefrit te maken met de helm.
Maar kijk niet alleen naar de helm dus, kijk ook eens of er verbeterpunten zijn. Met name kuipen geven veel turbulentie.

Ik heb een GS500 (nakedbike) dus helaas geen kappen en spoilers waar ik mee kan experimenteren of achter verschuilen. Ik weet dat turbulentie inderdaad ook door andere zaken wordt bepaald, maar als ik bijvoorbeeld een sjaal strak tussen de voering en hals in prop dan is het geluid vele malen minder hard dan als ik dat niet doe (helaas zit het dan pijnlijk strak). De herrie van mijn IS-16 ligt dus vooral aan de helm zelf of aan een te dunne hals. Nu kan ik een dikke stierennek gaan trainen maar ik zoek toch ook een oplossing op de kortere termijn :P
 
Laatst bewerkt:
...
waar kan ik ze passen?

Bij FC-Moto in Aachen ???

Óf je hobbelt even bij een dealer bij je in de buurt langs en kijkt daar welke maat je wil bestellen/nodig hebt. Ik persoonlijk ben niet zo van die laatste optie, maar.....
 
Laatst bewerkt:
Zoals te lezen in de startpost ben ik bij een dealer in de buurt geweest en is een R1 niet leverbaar en een S1 pro te duur (omdat deze nieuw besteld moet worden). Ik heb al naar een aantal andere dealers verder weg gebeld maar allemaal hetzelfde verhaal, of niet de goeie maat of niet meer leverbaar of te duur. Aachen is me wat ver rijden (250 Km heen, moet ik ook nog een keer terug) en daar heb ik ook geen tijd voor.

Volgens mij dwalen we wat af. Mensen suggereren wat ik nog meer kan doen maar over zulke opties heb ik al lang en breed nagedacht. Ik was meer op zoek naar ervaringen met vergelijkbare helmen (stil, uitneembare voering rond de €400).
 
Laatst bewerkt:
Ik zou toch ook zeggen neem een Schuberth... Ben zelf van een Nolan systeemhelm naar de C3 overgestapt, en wat een verschil...
Okay, stil zal het nooit worden, en oordopjes gebruik ik nog steeds... better safe then sorry.. maar het scheelt echt veel.
 
1265361204_BMW%20Motorrad%20Rider%20Equipment%20Silk%20Windbreaker%202%20Storm%20Hood_w170_h170.jpg
je bent student. dus koop een een dikke helmmuts
kon me oordoppen thuislaten van de winter. rij ook nog steeds met een is-16 februari ofzo eens kijken wat voor systeem helmen er zijn :Y
 
Maar het is wel waar dat de Schuberth geluidsreductie vooral komt door dat hij rond je nek afsluit. Ik heb ook een C3 trouwens. Ik ben er redelijk tevreden mee qua herrie.
 
Dat zou in de winter wel iets zijn om te proberen, alleen is het nu (officieel) zomer. Dan voel ik er niks voor om met een halve bivakmuts onder mijn helm rond te rijden, beetje warm :P daarbij komt dat die helm tussen de 3 en 5 jaar moet worden vervangen, daar zit ik nu dus een nieuwe kopen zat er toch wel in.


Ik zou toch ook zeggen neem een Schuberth... Ben zelf van een Nolan systeemhelm naar de C3 overgestapt, en wat een verschil...
Okay, stil zal het nooit worden, en oordopjes gebruik ik nog steeds... better safe then sorry.. maar het scheelt echt veel.

Ik zou ook zeggen ik koop een Schubert, helaas denkt mijn portemonnee daar anders over.
 
Schubert C3, schuimdopjes, chop alle windbescherming van je fiets, rij bij voorkeur niet harder dan 80....of laat je rondchauffeuren in een Maybach.
 
ik zou dan toch eens gaan kijken voor een schubert C3

de bestaande nek-kraag die in die helm zit is zo 'krap' dat ik het kinstuk moet openklappen, om de helm op te doen

die helm, in combinatie met een col = zo stil als het maar kan
veel stiller dan dat krijg je echt niet, ik rijdt desondanks nog steeds met oordoppen, maar dat komt puur omdat ik teveel turbulentie rondom de helm heb

wellicht is dat voor TS, kapiteinkoek ook eens iets om naar te kijken
een double bubble ruitje, flip-up of toerscherm doet wonderen met geluidsreductie
zo rijdt ik op mijn vaders pan european zonder oordoppen, met klep open
en nog heb je geen last van herrie of de wind



edit:
ik lees nu dat Ts een GS500 rijdt...
tsja, dan wordt het lastig om een ander ruitje te nemen
andere woon-werk motor wellicht... ;)


edit2:
Motorcycle Helmet Bag Review - webBikeWorld

voorbeeld van de onderkant van een C3
veel kleiner rondom je nek dan dit wordt het hem niet
en anders een bmw helm...huismerk dus wel te verstaan
die c3look-a-like van bmw zat mij nog iets krapper, te krap dan de C3
 
Laatst bewerkt:
Ik geef op, er wordt niet gelezen. Dit topic mag dicht :z

Er wordt wel degelijk gelezen... er is gewoon niet zoveel wat zo stil en zoveel eisen heeft als jij wil.. Bij dagelijks rijden zou ik gewoon eens investeren in een schubert... zo niet dan een helm met wat meer ruis of wat minder opties.

Ook als student kun je namelijk sparen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan