Kapiteinkoek zoekt een stille helm (~€400)

Als je hem bij een dealer gepast hebt dan had je er een rondje mee moeten rijden.
Als hij wel stil was geweest dan is dat ook een teken dat hij goed past ;)
Drukpunten worden na een tijdje wel minder maar het blijft een helm waar
je het hoofd voor moet hebben.
Zonde dus dat je geen proefrit hebt gemaakt!

Sluiting is trouwens prima, die ik in vijf seconden.

Helaas laat niet elke dealer je een proefritje maken, of nemen ze nieuwe helmen zelfs helemaal niet terug (iets met regels over veiligheidsproducten oid, zoals bij mijn plaatselijke dealer). Ik had de helm gepast en leek prima te zitten, nu heb ik er mee gereden en bleek het niet zo te zijn. Ik ga er ook niet op gokken dat de drukpunten bij mijn oren en voorhoofd minder worden aangezien de voering daar erg dun is en er dus weinig te vormen valt.
Ik ben in ieder geval tot de conclusie gekomen dat ik geen schubert hoofd heb, en dat de stilste helm ter wereld in mijn geval niet echt stiller is. Betekend ook weer dat ik geen 400 euro uit hoef te geven voor een helm.

Wat betreft de dubbelD sluiting, daar moet ik maar aan geloven anders wordt de helm keuze toch weer beperkt. Wel jammer :/
Mijn oog is nu gevallen op een HJC FG-15 vanwege de goede score op SHARP - THE HELMET SAFETY SCHEME en de gelijkenis qua pasvorm met de IS-16. Die zit tenslotte nog steeds perfect. Mag ik lijen dat ie niet meer herrie maakt dan de IS-16 :P

Ik laat de XR1100 ook maar links liggen. Als de S1 Pro de stilste helm is dan heeft het weinig zin om 400+ euro uit te geven aan een andere helm met whisperkit. Die euros houd ik in mijn zak en laat ik wel een keer nieuwe oordoppen van gieten (deze doen het vooralsnog prima daar niet van).
 
Laatst bewerkt:
Jij moet eens een shoei gaan passen, die zit je goed denk ik zo vanaf hier te zien!!!
 
Zoals eerder gezegd heb ik een XR1100 gepast, pasvorm is inderdaad prima (al dacht ik dat van de schubert dus ook) alleen heeft het voor mij geen zin om 400 eu uit te geven aan een helm als die toch niet veel stiller is. Ik heb toen ook de Qwest gepast en ik zie net dat die qua veiligheid nog beter scoort dan de FG-15. Een goede tip, die ga ik zeker nog een keer op mijn hoofd zetten.
 
Zolang je met je hoofd in de wind turbulentie blijft zitten is geen enkele helm stil genoeg...

Misschien eens een deel van die 400 euro in een ander windschermpje steken. :)
 
Ik heb geen windschermpje, ik rijd op een suzuki gs500. Veel turbulentie van de motor zal ik dus niet ondervinden.
 
heb ooit proefgereden op een met schermpje en toevallig staat het ook weer in het gs500 topic, de ruitjes op een gs500 zorgen voor een concentratie van wind op je helm -> toename van turbulentie.
 
Laatst bewerkt:
als een hjc je goed zit, is de logische vervolg stap een shoei vind ik de fijnste helm heb zelf ook een hjc en een paar schuimdopjes zijn genoeg om mij de helm niet te laten horen.

vind ik zelf fijner dan optoplastics omdat die niet vormen naar je oor dus wanneer je ontstekingjes krijgt of die dingen de hele dag in hebt word je er gek van,(die van mij komen van defensie en zijn mischien niet hetzelfde als die van jou.)
 
Haha otoplastics vormen inderdaad niet naar je oor, het is de bedoeling dat die vantevoren al gevormd zijn naar je oor. Otoplastieken heb ik al en zitten perfect, kan ik hele dagen in zonder last te krijgen.
 
heb ooit proefgereden op een schermpje en toevallig staat het ook weer in het gs500 topic, de ruitjes op een gs500 zorgen voor een concentratie van wind op je helm -> toename van turbulentie.

Het ene schermpje is het andere niet, elke ruitvorm heeft andere effecten met betrekking tot het afbuigen van wind en turbulentie.
 
Haha otoplastics vormen inderdaad niet naar je oor, het is de bedoeling dat die vantevoren al gevormd zijn naar je oor. Otoplastieken heb ik al en zitten perfect, kan ik hele dagen in zonder last te krijgen.

.. dat bedoel ik niet, die otoplastics vervormen niet mee met je oor, maar dat zal wel per persoon verschillen, ik vind het niks.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zachte otoplastieken, die kunnen zonder probleem vervormen (gaan wel terug naar de beginvorm). Doen ze niet echt aangezien ze netjes op maat zijn gemaakt.

Wat betreft de ruitjes, dat vind ik er afgrijselijk uit zien. Ik weet dat het kan werken, ik heb een paar keer op een honda pacific coast gereden. Op een of andere manier kijkt iedereen je als een debiel aan. Misschien komt het omdat ik niet oud genoeg ben.
 
Ik heb zachte otoplastieken, die kunnen zonder probleem vervormen (gaan wel terug naar de beginvorm). Doen ze niet echt aangezien ze netjes op maat zijn gemaakt.

Wat betreft de ruitjes, dat vind ik er afgrijselijk uit zien. Ik weet dat het kan werken, ik heb een paar keer op een honda pacific coast gereden. Op een of andere manier kijkt iedereen je als een debiel aan. Misschien komt het omdat ik niet oud genoeg ben.

Misschien reed je op dat moment net langs een tehuis voor
geestelijk gehandicapten.
 
als een hjc je goed zit, is de logische vervolg stap een shoei vind ik de fijnste helm heb zelf ook een hjc en een paar schuimdopjes zijn genoeg om mij de helm niet te laten horen.

vind ik zelf fijner dan optoplastics omdat die niet vormen naar je oor dus wanneer je ontstekingjes krijgt of die dingen de hele dag in hebt word je er gek van,(die van mij komen van defensie en zijn mischien niet hetzelfde als die van jou.)


Zijn waarschijnlijk die blauwe of niet? Idd klote dingen. Gebruik ze ook prive, voor het werk heb ik ze van schonenberg laten aanmeten. Die zitten veel beter.
 
Voor de volledigheid van het topic nog maar even een post. Ik heb de S1 pro teruggestuurd naar ome louis en al mijn euros teruggekregen. Daarna ben ik bij de plaatselijke motordealer naar binnen gestapt en een HJC FG-15 gepast en gekocht. De pasvorm is hetzelfde als die van de IS-16 (volgens mij is de voering zelfs uitwisselbaar haha) dus hij zit in ieder geval perfect. Hij is iets stiller dan mijn IS-16 maar misschien komt dat door de nieuwigheid.
Grappig genoeg is deze helm voor mij stiller dan de S1 pro. Tot 80km/h is het geluid zonder oordoppen niet pijnlijk, in tegenstelling tot de IS-16 en de S1 pro. Daarboven maakt het weer weinig verschil. Ook met deze helm is het zo dat het meeste windgeluid komt door de kier tussen mijn nek en de onderkant van de helm. Ik zou een moord doen voor een HJC whisperkit maar die bestaan naar mijn weten niet.
het enige nadeel (wat ik bij de IS-16 ook had dus eigenlijk boeit dat niet) is het kleine aantal standen dat je het vizier kan geven. De helemaal gesloten stand klikt wel steviger dicht dan bij de IS-16 dus dat is dan weer een vooruitgang. Ventilatie is prima en de dubbelD sluiting had ik in 3x wel in de vingers, tegen mijn verwachting in. Bij de S1 pro was het enorm gekut door de dikke kraag. (ik weet het, ik ben een zeikerd. Een whisperkit zorgt voor stilte maar tegelijkertijd voor lastig sluiten, het is ook nooit goed.)
Het ding heeft €199 gekost, prima prijsje voor een helm die lang mee gaat, ook bij intensief gebruik.
 
Ik vind de windgeruis van de HJC FG-15 erg tegenvallen eerlijk gezegd. Volgens mij komt dat ook door het ventilatiesysteem bovenop de helm. Ook zo'n vervelende piep zit er dan soms in. Ik had pas mn oude hjc helm op, die was toch een stuk stiller. Maar ben ook op zoek naar iets anders wat stiller is..
 
ik blijft bij de exo-1000, zijn erg stil en vind ik zelf erg lekker zitten. Zonnevizier ingebouwd en de laatste serie ook met vol vizier pinlock samen met een leuke lage prijs.

Wat wil je nog meer *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan