Kapjes van Nokkenassen

Rob RD

De Blèje Rèswèkâh........ Vaak Ben Je Te Bang
Donateur
25 aug 2002
63.645
113.242
Rèswèk
Ik heb bij de motorfietsen (FZRren) die ik gekocht heb een handvol lagerkappen van de nokkenassen gekregen. Nou heb ik het idee dat ik die vanwege de waarschijnlijke onuitwisselbaarheid met een gerust hart de oudijzerbak in kan kiepen toch? Kop en kappen zijn 1?
 
Laatst bewerkt:
Oplossing
normaal niet nee.
maar dan kan je ineens de kop ook weg gooien.
de verschillen zullen sowieso zeer klein zijn, en meestal gaat het wel.
wil je zekerheid, ik zou : 2 assen draaien perfect op maat van de nokkenaslagers.
1 even lang als de nokkenas en 1 van lagerkap tot de volgende.
als de komplete as er in steekt en je hem met de hand kan draaien en de speling binnen de norm valt zit dat al goed. maar dan kunnen de binnenste nog te ruim zitten. kan je dan met de kortere controleren.
Ik heb bij de motorfietsen die ik gekocht heb een handvol lagerkappen van de nokkenassen gekregen. Nou heb ik het idee dat ik die vanwege de waarschijnlijke onuitwisselbaarheid met een gerust hart de oudijzerbak in kan kiepen toch? Kop en kappen zijn 1?
Volgens mij wel, maar gezien de massaproductie kun je pas na meten, icm een nokkenas, zeker weten of het binnen of buiten de tolerantie valt.
 
normaal niet nee.
maar dan kan je ineens de kop ook weg gooien.
de verschillen zullen sowieso zeer klein zijn, en meestal gaat het wel.
wil je zekerheid, ik zou : 2 assen draaien perfect op maat van de nokkenaslagers.
1 even lang als de nokkenas en 1 van lagerkap tot de volgende.
als de komplete as er in steekt en je hem met de hand kan draaien en de speling binnen de norm valt zit dat al goed. maar dan kunnen de binnenste nog te ruim zitten. kan je dan met de kortere controleren.
 
Oplossing
Ik heb wel eens wat met Plastigage geprobeerd om speling tussen nokkenassen en kappen te meten. Mijn conclusie na een lange frustrerende dag was dat het in theorie wel uitmaakt maar in praktijk niet.
 
Ben met een soortgelijk issue bij een specialist in Weert geweest (daar waar het altijd sneller kan). Kop en beugeltjes of kap(pen) horen bij elkaar en losse beugeltjes zou je niet eens van plaats moeten verwisselen. Ze worden in de fabriek inderdaad gemonteerd en van een lijnboring voorzien.
De enige goede oplossing is de kap(pen) of beugeltjes iets af frezen, monteren en opnieuw lijnboren.
 
Mijn docent op de mororvoertuigenoopleiding vertelde dat ze ook wel eens 'gebroken worden'. Hierdoor krijg je een uniek oppervlak tussen cilinderkop en nokkenaslagerschaal. Bij autos weet ik dat er daarom ook nummers op de kappen staan voor de juiste positie.

Dit i.c.m. het lijnboorverhaal mag je ze dus nooit uitwisselen. Maar das theoretisch. 😋. In de praktijk zou het best kunnen wat Janbros zegt😏
 
In theorie heeft iedereen gelijk en kan het niet, maar de praktijk wijst anders uit.

Gewoon meten met Plastigage en vooral even "blauwen": insmeren nokkenas met Pruisisch blauw en de nokkenas omhoog trekken en draaien als hij los ligt, of gewoon door de veren omhoog laten drukken. Dan de kap eraf halen en kijken of hij mooi aanligt.

De nokkenas moet de klepveren indrukken en wordt dus met kracht omhoog gedrukt. De lagerkappen dragen de nokkenas en de onderkant van de kop doet haast niks.

Overigens heb ik de test met blauwen ook gedaan met een kop waarvan de kappen absoluut niet verwisseld waren en dan is het resultaat ook maar zozo, lang niet alle kappen dragen mee en ook niet over de volle breedte.

In de praktijk zou ik het best aandurven om die dingen weer terug te zetten, als je de dracht en speling maar controleert.

Wat denk je dat er met de lijnboring van een nokkenas gebeurt als de kop krom is en deze gevlakt wordt (*)...…..?


(*) Wat een domme oplossing is trouwens, maar laten we die beerput discussie niet opentrekken.....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan