kappah
Die hard MF'er
Leute,
Dit jaar heb ik een KTM EXC 300 gekocht bij een gerenommeerd bedrijf, gespecialiseerd in enduro en offroad motoren. Het betreft een EXC 300 (2 takt) uit 2011 met zo'n 120 uur op de teller. De zuiger zou zo'n 20 uur geleden vervangen zijn. Zelf heb ik er ondertussen zo'n 10 a 15 uur mee gereden. Tijdens deze 10 a 15 uur is het gehele membraan vervangen omdat de kleppen van de oude gebroken waren. Ze waren tevens wat ingesleten dus daarom het gehele membraan vervangen.
Zondag heb ik even gereden. Tijdens de rit merkte ik dat mijn grasrespons veranderde waarop een schurend geluid volgde. Ik ben direct gestopt waarna ik direct merkte dat de kickstarter vast zat. Ik hoopte op een vastzittende starterkrans. Echter na deze verwijdert te hebben zat het blok nog steeds vast.
Gisteren heb ik de boel los gehaald en trof ik vrijwel direct een boel gruis aan in de uitlaat. Na de cilinder te hebben gedemonteerd werd ik geconfronteerd met een defecte zuiger. Ik heb hieronder een aantal foto's toegevoegd.
Een aantal vragen:
1. Is er wellicht een manier om te zien of deze zuiger inderdaad nog "maar" 20 a 30 uur oud is? In de zuiger staat "KTM". Mijn eigen vermoeden is dat een vervangingszuiger meestal niet origineel van KTM is?
2. Wat kan de reden zijn van deze vastloper?
Wat aanvullende informatie:
- Ik meng 1:40.
- Motor vrij rijk afgesteld (bougie is donker van kleur).
- Iedere rit een schone en vers geoliede filter
Gruis dat uit de uitlaat kwam:
Gruis in het carter
Defecte zuiger
Dit jaar heb ik een KTM EXC 300 gekocht bij een gerenommeerd bedrijf, gespecialiseerd in enduro en offroad motoren. Het betreft een EXC 300 (2 takt) uit 2011 met zo'n 120 uur op de teller. De zuiger zou zo'n 20 uur geleden vervangen zijn. Zelf heb ik er ondertussen zo'n 10 a 15 uur mee gereden. Tijdens deze 10 a 15 uur is het gehele membraan vervangen omdat de kleppen van de oude gebroken waren. Ze waren tevens wat ingesleten dus daarom het gehele membraan vervangen.
Zondag heb ik even gereden. Tijdens de rit merkte ik dat mijn grasrespons veranderde waarop een schurend geluid volgde. Ik ben direct gestopt waarna ik direct merkte dat de kickstarter vast zat. Ik hoopte op een vastzittende starterkrans. Echter na deze verwijdert te hebben zat het blok nog steeds vast.
Gisteren heb ik de boel los gehaald en trof ik vrijwel direct een boel gruis aan in de uitlaat. Na de cilinder te hebben gedemonteerd werd ik geconfronteerd met een defecte zuiger. Ik heb hieronder een aantal foto's toegevoegd.
Een aantal vragen:
1. Is er wellicht een manier om te zien of deze zuiger inderdaad nog "maar" 20 a 30 uur oud is? In de zuiger staat "KTM". Mijn eigen vermoeden is dat een vervangingszuiger meestal niet origineel van KTM is?
2. Wat kan de reden zijn van deze vastloper?
Wat aanvullende informatie:
- Ik meng 1:40.
- Motor vrij rijk afgesteld (bougie is donker van kleur).
- Iedere rit een schone en vers geoliede filter
Gruis dat uit de uitlaat kwam:
Gruis in het carter
Defecte zuiger