Kapot geschrokken!

Ocampa

MF veteraan
29 jul 2002
4.242
665
Breda
Vanmiddag moest ik even ergens naar toe op de motor. Op een gegeven moment moest ik stoppen voor een stoplicht en begon te remmen maar omdat ik nog ruimte zat had wilde ik de rem loslaten maar op de een of andere manier remde het achterwiel gewoon door, sterker nog ik had het idee dat ie blokkeerde (terwijl ik de rem dus alweer had losgelaten). Het voorwiel reed wel gewoon rechtdoor. Al glijdend brak langzaam maar zeker de achterkant naar links uit. Op een gegeven moment hing de motor vrij scheef met een voorwiel dat gewoon recht in de rijrichting rolde en een achterwiel (en dus ook de rest van de motor plus ikzelf) dat daar scheef achterhing, en dat tergend langzaam maar wel constant verder weggleed. Ik zat te wachten op het moment dat ik om zou vallen maar dat kwam gelukkig niet. Op het moment dat het gebeurde regende het, en het wegdek was redelijk nat (maar er stonden geen plassen op). Ik schrok me helemaal kapot maar reageerde gelukkig wel kalm. Een en ander speelde zich af met een snelheid van een kilometer of 50 p/u denk ik. Zelf dacht ik dat het achterwiel blokkeerde of aan aquaplanning, al leek dat laatste me niet erg waarschijnlijk. Wat zou het anders kunnen zijn?
 
Aquaplaning met een motor is bijna onmogelijk. Volgens mij heb je de motorrem een beetje onderschat en niet helemaal juist (te snel en/of te weinig tussengas) teruggeschakeld.
 
Olie op de weg :?
Zie je vaak voor een stoplicht, als daar een (vracht)auto die lekt even staat te wachten, ligt er zo een plas.
 
Aquaplaning met een motor is bijna onmogelijk. Volgens mij heb je de motorrem een beetje onderschat en niet helemaal juist (te snel en/of te weinig tussengas) teruggeschakeld.

hmm waarom is aqua planning met een motor bijna onmogelijk?
 
omdat het raakoppervlak van een band veel te klein is om water tussen te vormen
(een auto met brede banden heeft toch ook sneller aquaplanning dan eentje met smalle)
 
draaide je achterwiel nog? Of volledig geblokkeerd?
Was moeilijk te zien waarschijnlijk...
 
Kan inderdaad heel goed olie zijn, heb ik ook eens gehad vlak voor een bocht: voor en achter om de beurt geen grip meer en die witte lijn & afgrond zag ik steeds dichterbij komen.
Nog net met handen en voeten op de weg gehouden.
Ja... het kan soms best nog wel eens spannend zijn op straat he?
 
Waarschijnlijk bij een te lage versnelling de koppeling op laten komen. Zal wel een kwestie van onervarenheid zijn denk ik.
 
Kan inderdaad heel goed olie zijn, heb ik ook eens gehad vlak voor een bocht: voor en achter om de beurt geen grip meer en die witte lijn & afgrond zag ik steeds dichterbij komen.
Nog net met handen en voeten op de weg gehouden.
Ja... het kan soms best nog wel eens spannend zijn op straat he?
Als het olie was had je voorwiel moeten blokkeren of wegglijden lijkt mij.
Dit lijkt mij meer een geval van een achterrem dat niet meer goed vrijkomt.
Misschien dat er ergens wat roest zit, met die pekel van de laatste tijd is dat heel goed mogelijk.
Crawl
 
Waarschijnlijk bij een te lage versnelling de koppeling op laten komen. Zal wel een kwestie van onervarenheid zijn denk ik.
Ik denk dat je de koppeling idd met een te hoog toerental hebt op laten komen.
En dat in combinatie met een iets gladder wegdek.
 
Ik heb een soortgelijk iets wel eens meegemaakt, maar dan dat de achterrem niets deed. Wist toen nog niet dat als je je achterwiel los had gehad, je daarna een paar keer met je achterrem moetst remmen om weer druk op de remleiding te zetten.

Best lullig als je denkt gedoseerd met voorem en achterrem te gaan remmen en je moet dan merken dat achter niet meewerkt.
 
Ik heb wel gemerkt dat het op sommige plekken voor de verkeerslichten erg glad is. Misschien door olie + pekelprut + regen. Voel maar eens met je voeten als je stil staat. Daarom rijd ik zo veel mogelijk op het schonere karrespoor van de auto\'s ipv. op het midden van de baan. Helaas zit daar niet altijd de detectielus van de lichten.
 
Het zal hem dus wel in het te snel los laten van de koppeling te maken hebben gehad hoor.Wat wil je nu met die spik splinter nieuwe koppelingsplaten erin. O-) Een ding is zeker met een twin heb je daar al wel sneller last van als een 4 pitter.Dus blijven uitkijken en ervaring opdoen en op deze manier valt het dus allemaal nog wel mee.
Greeeeetzzzzzzzz
 
Het zal hem dus wel in het te snel los laten van de koppeling te maken hebben gehad hoor.Wat wil je nu met die spik splinter nieuwe koppelingsplaten erin. O-) Een ding is zeker met een twin heb je daar al wel sneller last van als een 4 pitter.Dus blijven uitkijken en ervaring opdoen en op deze manier valt het dus allemaal nog wel mee.
Greeeeetzzzzzzzz

Niet met die TLS van jou....(back torque limmiter)... Ja, ja ik heb er ook een gehad.... Alleen stepjes over de grond en op de motor afremmen is wat minder ja... begint de voorband een beetje te glijden..... :]
 
Het is trouwens wel opvallend hoe goed de TDM afremt op de motor.
Als we in groep rijden krijg ik regelmatig de vraag of ik niet toch even de rem wil aanraken (ivm remlicht) als ik terugschakel voor een bocht.
 
aqauplanning kan niet met 50...
trouwens...ik heb al meerdere keren aquaplanning op het achterwiel gehad...
gewoon VEEL water op de weg...slecht achterprofiel....nou de band ging drijven hoor...

ik denk ff teveel motor rem...met achterrem...maar probeer het nog een keer zou ik zeggen...en dan als ie achter blokkeert...met je voetrem...rem je gewoon te hard...laat je los..en blokkeert nog steeds, koppeling ff in...en VEEL meer voorrem gebruiken...en denk dat het meer zit in de remtechniek dan in een probleem met je motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan