kapotte bougies, hoe en wat?

obme_ief

MF veteraan
2 aug 2003
1.190
0
scheemda
ik vroeg me af wat zoal de oorzaken zijn van het kapot gaan van bougies.

hoor vaak de term doorslaan maar kan me er niet veel bij voorstellen.

kom erop omdat ik vandaag de bougies vervangen heb van een brommeRD die beroerd starte en met nieuwe > trappie, lopen.

stomme is dat die ik eruit gehaald heb niet ouder waren dan 500 km.
zijn deze dan stuk (vonken prima op het oog)
ze waren wel wat vettig/nat maar dat leek me altijd een kwestie van ff een doekie er doorheen en weer gaan ?
 
ik begrijp ook niet hoe bougies kapot kunnen gaan.
ik heb het nog nooit gezien.
vette bougies heb ik vaak in mijn handen gehad.
even schoonmaken desnoods met een propaanbrander verwarmen.
monteren en rijden.
wel de oorzaak van het probleem oplossen natuurlijk.
ik heb mijn motor weleens te lang op de choke laten lopen,
zo lang dat ie maar op een pit liep.
ik dacht een stukkie rijden dan gaat ie wel meedoen.
no way na 2 km nog niet! eruitgehaald propaanbrander er op
starten ...rijden!
de truc met de brander heb ik van een ouwe automonteur
het proberen waard lijkt me.
 
ik heb het wel eens gezien, wat er dan aan de hand was weet ik niet maar wat ik zag (toen) was dat de vonk niet mooi daar zat waar die moet zitten maar meer naar de schroefdraad sloeg, de oorzaak is me echter niet bekend.

niemand meer uitleg hierover? :)
 
Volgens mij ontstaad doorslaan van de bougie vooral door dat er te veel benzine in de cilinder zit bijvoorbeeld door dat je de motor verzuipt. Er is dan spraken van een soort kortsuiting in de bougie De bougie vonkt niet meer waar hij moet vonken aan de bovenkant maar lager terhoogte van het schroefdraad. Door dat deze vonk niet gekoncentreerd is is hij ook nog eens minder krachtig waar door je motor niet of slecht gaat lopen. Als een bougie doorgeslagen is kun er niks meer aan doen, vervangen dus.
 
als je me nu ook nog kan uitleggen WAAROM dat dan zo is, even schoonmaken bijv. zoals appelman beschrijft zou dan toch voldoende moeten zijn?

wat gebeurd er in een bougie dat ie niet meer bruikbaar is buiten gewoon slijtage?
 
Het schoonmaken met een brander of wat schuurpapier is prima als de bougie vettig is. Voor het doorslaan heeft het geen zin De stroom stroomt ergens waar het niet hoort te sromen. :+ Als dat eenmaal gebeurt is stroomt de stroom altijd via de weg van de minste weerstand. Overigens is dat doorslaan vaak ook wel te zien als je de bougie laat vonken op je blok.
 
Doorslaan heeft niets met slijten te maken. Bij doorslaan is de isolator gebarsten. een plotseling temparatuurverschil (straal koud water direct op een hete bougie) al dan niet in combinatie met een produktiefout(spanningen in het materiaal) kan dat al veroorzaken. In de zo ontstane barst verzamelt zich kool (barst in de verbrandingsruimte) of vocht (isolator stuk buiten de cylinder)en dat geleidt stroom.
Bij verder schone bougies (geen bovenmatig kool) met weinig kilometers is het heel goed mogelijk dat de bougie voor het monteren(fabriek/magazijn/winkel/werkplaats) eens is gevallen of gestoten en dat íe zo alvast is "voorgebarsten" daar de isolator uit porcelein bestaat.

De truc met een brander op een bougie met een barstje in de isolator werkt even (kool of vocht verdwijnt) maar lost dit soort problemen uiteraard niet definitief op. Vervangen dus.


Daarnaast kennen we nog het fenomeen van het fysiek "verslijten" van een bougie.
het "inslaan" van een vonkje heeft een klein beetje inbranden of oxideren van de bougie elektrode tot gevolg. Vroeger betekende dit dat bougies na een kilometer of 2000 aan vervanging toe waren. Moderne bougies kunnen probleemloos 20.000 kilometer mee in een goed lopende motor door beter materiaal gebruik(electroden zijn beter bestand tegen oxidatie).

Een versleten of slecht afgestelde motor kan de levensduur van een bougie sterk bekorten: versleten viertakten verbruiken olie; dit verbrandt en geeft koolafzetting op de bougie en kool geleidt. Het zelfde geldt voor een veel te rijke afstelling(te veel benzine): er treedt "droge" koolvorming op(in tegenstelling tot de variant bij olieverbruik waarbij de kool altijd een beetje vettig glanst) en dat geleidt.
De varianten met te veel kool zijn te verhelpen met de brander truc maar omdat dat de oorzaak niet wegneemt zal het probleem dan snel terugkeren......
 
Laatst bewerkt:
Omdat bougies heel anders vonken onder de normale compressie die je hebt bij je arbeidsslag, dit is een natuurkundig uit te leggen proces.
Dus je kunt ze zien vonken in de "normale" lucht maar ze kunnen wel doorslaan (niet goed/niet vonken) onder compressie(de weerstand van de lucht/brandstofmengsel word hoger)
 
Terug
Bovenaan Onderaan