Kapotte bougies honda cb 750 uit 1981

Jelle S

Die hard MF'er
26 aug 2005
616
1
hillegom
Hallo allemaal.
Ik heb dus een cb'tje uit 1981.
Ik rij er elke dag mee naar mijn werk. 40 km per dag.
Nu begint het me op te vallen dat ik elke twee maanden minimaal 1 kapotte bougie heb.
Willekeurig welke cilinder.
Weet iemand waar dat aan kan liggen?

alvast bedankt voor het meedenken.
 
Heeft die misschien een hoog olie verbruik of rij je regelmatig korte stukjes en langdurig op de choke, een te koude bougie.


Ik heb geen hoog olie verbruik. Ik rij geen korte stukjes (elke dag 20 km heen en 20 terug).
Hij draait ongeveer 5 seconden op de choke en dan gaat ie dicht. Het zijn originele bougies.
 
Is je bougie kapot of vonkt hij niet meer ?
Ik heb het ook gehad dat er geregeld een bougie niet meer vonkte.
Dit kwam doordat er vocht in mijn benzinetank stond.
Na het reinigen van de tank was het probleem verholpen.
 
Is je bougie kapot of vonkt hij niet meer ?
Ik heb het ook gehad dat er geregeld een bougie niet meer vonkte.
Dit kwam doordat er vocht in mijn benzinetank stond.
Na het reinigen van de tank was het probleem verholpen.

De tank is schoon en ik rij er al sinds mei vorig jaar elke dag mee naar mijn werk.
 
En jij hebt wel tijdens de beurt alle vier vervangen? Het is niet zo dat ze nu om de beurt "op zijn ?"
Het gebeurt niet door vocht/regen ?
Heb je wel de juiste bougie ? (had je al gezegd)
Hoe ziet de verbranding van de bougies er uit ?
En normaal loopt hij over zijn hele toerengebied goed ?
 
Laatst bewerkt:
En jij hebt wel tijdens de beurt alle vier vervangen? Het is niet zo dat ze nu om de beurt "op zijn ?"
Het gebeurt niet door vocht/regen ?
Heb je wel de juiste bougie ? (had je al gezegd)
Hoe ziet de verbranding van de bougies er uit ?
En normaal loopt hij over zijn hele toerengebied goed ?

Tijdens de beurt heb ik alle vier vervangen.
Het weer heeft geen invloed op de bougies.
De bougies zien er mooi bruin uit en niet aangeslagen.
Hij loopt niet helemaal soepel in de hogere toeren. Hij gaat dan tegenwerken.
 
Laatst bewerkt:
@TS:

Wat is kapot? Hij vonkt niet meer, of weinig/zwak?

Als het er stiekem 2 per keer zijn kan je b.v.b ook naar de bobines en contactpunten (+condemsatoren) kijken. Ook hebben veel bijna alle fours extreem verrotte bougiekabels die voor vreemde problemen kunnen zorgen.
 
@TS:

Wat is kapot? Hij vonkt niet meer, of weinig/zwak?

Als het er stiekem 2 per keer zijn kan je b.v.b ook naar de bobines en contactpunten (+condemsatoren) kijken. Ook hebben veel bijna alle fours extreem verrotte bougiekabels die voor vreemde problemen kunnen zorgen.

Hij vonkt gewoon niet meer. Ik had het toevallig gistermiddag nog dat er eentje kapot was.
Afgelopen vrijdag weggezet, maandag middag weer pakken en voila: bougie kapot van nr 4.
Hij draait dan gewoon op drie pitten.
Ik heb vorig jaar in oktober alle kabels en kappen en bougies vervangen.
 
Wow das echt een apart probleem. Heb je al van bougie merk gewisseld?
Kan ook zijn dat je bij dezelfde zaak steeds dezelfde bougies uit een foute batch meekrijgt.
 
als de bougies kapot gaan bij het starten staat de motor te rijk [heel kort de coke gebruiken bij koude start help vaak] ik had dat ook als ik de motor uit de garage pak zet ik hem in zijn 1e versn trek de coke uit zet kontact aan start de motor en rij direct rustig weg en na 100m doe ik de coke al bijna helemaal terug ., werkt goed bij mijn motor
 
Geen NGK dR8es erin doen maar D8es of de X24FS-U van Nipon Denso.
Sommige zijn/worden redelijk gevoelig op dat gebied.

Bij welk toerental gaat de motor "tegenwerken"? Rond de 5-6000rpm , laadspanning /accu , rotor (4.5 ohm) en koolborstels even checken.
 
als de bougies kapot gaan bij het starten staat de motor te rijk [heel kort de coke gebruiken bij koude start help vaak] ik had dat ook als ik de motor uit de garage pak zet ik hem in zijn 1e versn trek de coke uit zet kontact aan start de motor en rij direct rustig weg en na 100m doe ik de coke al bijna helemaal terug ., werkt goed bij mijn motor
Motorfiets aan de coke lijkt mij niet goed (benzine is al duur genoeg).
 
Geen NGK dR8es erin doen maar D8es of de X24FS-U van Nipon Denso.
Sommige zijn/worden redelijk gevoelig op dat gebied.

Bij welk toerental gaat de motor "tegenwerken"? Rond de 5-6000rpm , laadspanning /accu , rotor (4.5 ohm) en koolborstels even checken.

Hij gaat tegenwerken rond de 6 a' 7000 toeren.
Laadspanning zit op 14.5, accu is van mei vorig jaar. Rotor is nieuw en de koolborstels zijn goed.
 
als de bougies kapot gaan bij het starten staat de motor te rijk [heel kort de coke gebruiken bij koude start help vaak] ik had dat ook als ik de motor uit de garage pak zet ik hem in zijn 1e versn trek de coke uit zet kontact aan start de motor en rij direct rustig weg en na 100m doe ik de coke al bijna helemaal terug ., werkt goed bij mijn motor


Ik gebruik mijn choke ook heel kort. want zodra ik hem te lang open laat, gaat de motor beroerd draaien. Hij staat niet langer dan 5 seconden open.
 
als die 1 op 14 rijd lijkt mij dat ie nogal rijk staat en daarom je bougies sloopt. Blijft je choke niet hangen misschien? 1 op 17/18 moet toch makkelijk kunnen met zo'n apparaat.
 
Vandaar mijn vraag. Luchtfilter nog OK? Anders zit het in de naalden/geleiders of sproeiers. Misschien dat de sproeiers wat aan de grote kant zijn? Of je caburateurs lopen ongemerkt wat over.
Zit er nog een vacuumkraan op? Dan merk je tijdens het stilstaan niets (qua lekken) en tijdens het rijden ook niet want dat vervliegt wel.

Ik heb er 2 en mijn vrouw haalt 1:17 en ik 1:18 (iets langere overbrenging). 1:13 Kan ook, maar dan alleen op binnenwegen waarbij de toerenteller in de buurt van het rood zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan