kapotte koppakking

martin256

Rookie
14 nov 2009
3
0
purmerend
Heb nu voor de 3e keer problemen met de koppakking van mijn zzr250. De eerste keer was het zelfs zo erg dat er splinters in mijn motorblok waren gekomen waardoor deze vervangen moest worden. Nu weer de koppakking stuk. Kan iemand mij vertellen hoe dit in vredesnaam mogelijk is. Ben geen techneut dus zelf sleutelen gaat niet. Wordt er doodziek van want dit gaat weer geld kosten.
Was mij al geadviseerd de motor te ruilen maar wie wil er nog zo'n oudje.
Iemand een idee???? :?
 
Slecht montage (volgorde aan draaien in stappen)
Oude rekbouten gebruikt.
Kop niet laten vlakken voor montage.

Trappen met koude motor.
Geen verstand van zaken hebben :+
 
Laatst bewerkt:
Slecht montage (volgorde aan draaien in stappen)
Oude rekbouten gebruikt.
Kop niet laten vlakken voor montage.
Trappen met koude motor.
Geen verstand van zaken hebben :+

Zitten in zo'n zzr250 dan rekbouten :?
Kop mag je (eigenlijk) niet vlakken :N , doe je het wél, dan ook de bovenkant vlakken en de lagerboringen lijnboren.
Trappen met een koude motor.... , tja, da's vrágen om zulke problemen :Y
 
Zitten in zo'n zzr250 dan rekbouten :?
Kop mag je (eigenlijk) niet vlakken :N , doe je het wél, dan ook de bovenkant vlakken en de lagerboringen lijnboren.
Trappen met een koude motor.... , tja, da's vrágen om zulke problemen :Y

Paul, ff vraagje aan jou, weet hoeveel ervaring jij hebt en dat je daarom waarschijnlijk wel een antwoord hebt:
Worden er uberhaubt wel eens rekbouten gebruikt bij een motorfiets?

Ik ben ze iig nog nooit tegen gekomen, maar jij hebt ongetwijveld "wat" meer blokken los gehad dan ik ;)
 
Paul, ff vraagje aan jou, weet hoeveel ervaring jij hebt en dat je daarom waarschijnlijk wel een antwoord hebt:
Worden er uberhaubt wel eens rekbouten gebruikt bij een motorfiets?

Ik ben ze iig nog nooit tegen gekomen, maar jij hebt ongetwijveld "wat" meer blokken los gehad dan ik ;)


Ik heb er nog niet zoveel ??? losgetrokken, maar die ik heb losgetrokken hadden allemaal draadeinden in de carters, met moeren erop, en rekMOEREN heb ik nog nooit gezien....
 
er zit een ander motorblok in van een honda dus geen hoog toerending. Rijdt, gewoon normaal degelijk zonder hoge toeren. IK doe er geen rare dingen mee. En dat ik geen verstand heb van motoren wil niet zeggen dat ik niet kan rijden. Ben geen techneut da's het enige. Iemand interesse dan voor inruil evt.
 
Heb nu voor de 3e keer problemen met de koppakking van mijn zzr250. De eerste keer was het zelfs zo erg dat er splinters in mijn motorblok waren gekomen waardoor deze vervangen moest worden. Nu weer de koppakking stuk. Kan iemand mij vertellen hoe dit in vredesnaam mogelijk is. Ben geen techneut dus zelf sleutelen gaat niet. Wordt er doodziek van want dit gaat weer geld kosten.
Was mij al geadviseerd de motor te ruilen maar wie wil er nog zo'n oudje.
Iemand een idee???? :?


er zit een ander motorblok in van een honda dus geen hoog toerending. Rijdt, gewoon normaal degelijk zonder hoge toeren. IK doe er geen rare dingen mee. En dat ik geen verstand heb van motoren wil niet zeggen dat ik niet kan rijden. Ben geen techneut da's het enige. Iemand interesse dan voor inruil evt.



Je hebt een kawa zzr 250 met een honda blok :? :?

Wat voor blok mag dat dan zijn? Misschien wat voor motor :?

[me="buikschuiver oet dre"]heeft ook geen verstand van motoren maar dit gaat echt te ver boven mijn hoofd.[/me]
 
Laatst bewerkt:
er zit een ander motorblok in van een honda dus geen hoog toerending. Rijdt, gewoon normaal degelijk zonder hoge toeren. IK doe er geen rare dingen mee. En dat ik geen verstand heb van motoren wil niet zeggen dat ik niet kan rijden. Ben geen techneut da's het enige. Iemand interesse dan voor inruil evt.


Over welk blok hebben we het nu eigenlijk?

En geen rotte zooi inruilen :N

Waarom laat je het niet oplossen door degene die je er oorspronkelijk voor hebt betaald?
 
Eigenlijk zijn álle bouten "rekbouten"...... tenminste als je het vrijelijk mag uitdrukken.
IEDERE bout rekt bij aandraaien, al is het soms niet meetbaar zo weinig.
De definitie "rekbout" is eigenlijk zo, dat de bout zóver opgerekt wordt door het aandraaien dat hij op een bepaald punt voor de vloeigrens blijft staan, terwijl de op te vangen krachten er nog goed bij kunnen.
(vloeigrens is het punt waarop de bout bij vaster aandraaien kracht gaat verliezen)
Een rekbout wordt immers eerst sterker voor de vloeigrens, en het is dus aan de fabrikant om de benodigde sterkte en de daarbijbehorende "oprekking" v/d bout te bepalen die voor zijn toepassing benodigd is.
De echt aan "rekbout" noemende bouten zullen vaak niet meer de (materiaal) eigenschap bezitten als ze eenmaal vast en losgedraaid zijn, je moet ze dus bijna altijd vervangen.
Sommige leveranciers geven aan hoe vaak ze hergebruikt mogen worden (als dat al mag), en onder welke condities.
De meeste rekbouten worden bij motoren in drijfstangen gebruikt, al is dat láng niet bij elk merk en type zo....
Schrik vaak ook niet van de prijs, ik heb diverse ducati's gemaakt waarbij deze bouten vervangen moesten worden, en in al die gevallen heb ik (na overleg met de klant) een set drijfstangen van een ander merk laten komen, en/of een drijfstangset op maat laten maken mbt tot de gewenste toepassing.
De prijs van een setje speciale drijfstangen was verhoudingsgewijs maar een schijntje van de prijs van de orginele ducati rekbouten.
 
Hmmm, de zogenaamde rekbouten van een automotor draai je zo tussen de 70 en 90Nm aan als ik me niet vergis, volgens mij bereik je dan nog lang de vloeigrens niet!
Ik denk zelfs dat je het schroefdraad eerder kapot hebt voordat je de vloeigrens bereikt....

een M3 of een M14 bout :?
Je ziet, een aanhaalkoppel alléén zegt helemaal niks, een betere voorstelling van de feiten kun je maken op het moment dat je alle benodigde gegevens erbij verstrekt.
 
Hmmm, de zogenaamde rekbouten van een automotor draai je zo tussen de 70 en 90Nm aan als ik me niet vergis, volgens mij bereik je dan nog lang de vloeigrens niet!
Ik denk zelfs dat je het schroefdraad eerder kapot hebt voordat je de vloeigrens bereikt....

Een vuistregel is dat zodra je ze met een bepaalde hoek moet aandraaien het een rekbout is. Bij mijn blik is het eerst 70 Nm, dan een voor een lossen en aanhalen met 20 Nm, en dan 300!! graden natrekken. Dat is een rekbout. Rekbouten hebben vaak een verjonging in de bout zitten, dwz een stuk waar de boutsteel wat dunner is.

Wat Paul zegt klopt idd, in principe zijn alle bouten rekbouten hetgeen ligt aan de manier van aanhalen. Een opgerekte bout mag je in de regel ook niet meer hergebruiken.


grz Thijs
 
Terug
Bovenaan Onderaan