Kapotte krukas?

TimDS

Rookie
11 feb 2007
4
0
Olsene
Hallo,

Ik heb een Honda CB250 van 1975 (2cyl) die een ratelend, tikkend geluid maakt uit zn blok. De kleppen zijn goed afgesteld, dus is het waarschijnlijk de distributieketting die ratelt. Nu denk de ene garagist dat mijn kettingspanner kapot is, en de andere dat er misschien iets kapot is aan mn krukas. Weet wel dat de moto nog maar 22000 km heeft, dus zou hij om de krukas kapot te krijgen al heel slecht onderhouden moeten geweest zijn door zijn vorige eigenaars.
Het is dan ook mijn eerste moto, ik heb hem onlangs overgekocht van een man die deze moto een tijd geleden gekocht had van het franse leger.
De moto start goed, rijd goed, enz.. Mijn vraag is of het dan echt kan liggen aan een kapotte krukas dat de distriketting rammelt? (Het tandwiel ofzo aan de krukas?) Want een krukas vervangen is geen goedkope klus, zeker niet met zo'n oldtimer waar je nog moeilijk stukken kan voor vinden..

Alvast bedankt,
Tim DS.
 
Tis hetzelfde blok als mijn 360 uit 75.
Om te controleren of de ketting zeker niet TE los staat kun je de dynamodeksel en ontstekingsdeksel verwijderen. Zet een sleutel op de bout bij de dynamo en controleer wanneer je de sleutel verdraait, de nokkenas ook meteen meedraait.
Als er een hapering is , dan is de ketting niet gespannen.
Controleer de nokkenaslagering en de tuimelaars maar eens, die willen nog wel eens inlopen.
En niet te vergeten: als de ketting een tijdje te los heeft gehangen dan kunnen er bramen aan het scharnierpunt van de spanner komen (heb ik een keer gehad).
Vooronder, tussen beide bochten zitten 2 bouten, 1 is geborgd met een moer (de spanbout) daaronder zit er 1 die je kunt verwijderen waar het asgedeelte van de spanner achter zit.
Nu komt de truck. Draai de onderste bout los en druk hier een schroevendraaier in.
Draai de borgbout los en druk gelijktijdig de schroevendraaier in. ALs deze naar binnen schuift dan weet je dat de spanner zich spant. zoniet dan moet je het zelfde doen maar met met de draaiende motor. LEt op dat je wel druk op de schroevendraaier / spanner houdt.
Als je mazzel hebt hoor je het rammelen weggaan, zoniet dan moet je verder zoeken.
Zie bijlages zoals het normaal hoort te gebeuren.

Krukas lijkt me sterk.
full
 
Ik denk dat deze CB 250 niet hetzelfde is als de CB 360 van hierboven.
Het gaat denk ik om een ouder model vanaf 1968.
Ikzelf heb er zo een vroeger gehad.
Een bekend probleem toen met dit type was inderdaad de nokkenas ketting geleiding en spanner.
De geleiding bestaat uit hardrubber rollen/wielen die graag stuklopen.
De spanner zit achter de cilinder. Met stelbout en contramoer.
Het beschreven probleem komt me bekend voor.
Als het inderdaad dit type is laat het dan weten.
Ik heb daar nog een origineel werkplaatsboek van!!
Kan ik je wat tekeningen of zo inscannen.
De krukas van deze typen gingen ( normaal gesproken ) nooit kapot.
 
Laatst bewerkt:
Het is een CB250G legeruitvoering van 1975, werd gebruikt in het franse leger. Het blok is inderdaad gelijkaardig met dat van de 360, ik heb hier nog zo'n 360-blok liggen.

Een werkplaatshandboek heb ik ook, toch bedankt voor de hulp :)
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan