Kapotte versnelling Fazer 600 + voorstellen!

jooosstjee

Rookie
26 jan 2015
3
0
Utrecht
Beste allemaal!

Aangezien ik nieuw ben op het forum zal ik mij even kort voorstellen.

Ik ben 21 jaar oud en woon in Utrecht. Ik studeer hier en heb een mooie hobby, net als jullie, motorrijden! Ik ben in het bezit van een Fazer 600 uit 1998! Mijn eerste motor, en ben er erg blij mee. Ik heb deze motor sinds het voorjaar van 2014.

Helaas heb ik een probleem met mijn motor :(

Als ik in de tweede versnelling rij, en geef 60% gas of hoger, dan valt hij bij hogere toeren terug in de vrij. Dit gebeurt alleen in de tweede versnelling. Dit was eerst niet zo en ik heb dit denk ik gedaan door een keer lomp te schakelen.

Uiteraard wil ik dit nog voor het nieuwe motorseizoen gemaakt hebben, en zou ik graag willen weten wat de opties zijn en welke de beste is.

Ik heb een handige oom die met mij een compleet nieuw motorblok erin zou kunnen zetten, samen met de carburateurs. (deze zijn namelijk niet meer perfect omdat ik een vakantie lang verkeerde benzine heb getankt die mijn rubbers hebben aangetast)

Een nieuw motorblok uiteraard het probleem doen verhelpen, maar dat is natuurlijk redelijk prijzig voor een arme student als ik.

Kunnen jullie mij vertellen wat jullie denken dat het probleem is? En is er misschien een goedkopere manier om mijn motor weer rijdende te krijgen? Ik zat te denken aan het vervangen van de 2e versnelling als het probleem bij een versleten versnelling ligt.

Overigens staat er 80k aan kilometers op de teller. Zou mijn motor beter rijden met een blok waar bijvoorbeeld 30k op staat?

Ik heb een klein fototje toegevoegd zodat... naja gewoon voor de leuk.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Joost G

 
Het kan best zijn dat er iets in de bak niet goed zit.
Of een schakelvork versleten.

De vraag is of de kosten van van dát verhelpen en de kosten van een ander blok door handige oom veel verschillen.

Beetje afwegen dus.
 
het repareren van een versnellingsbak kan zomaar net zoveel of meer kosten dan een ander blok.
wanneer het uit de versnelling schieten nog in het beginstadium is, kun je volstaan met een ander tandwiel en wat pakkingen.
wanneer het probleem wat verder gevorderd is dan zijn er vaak meerdere tandwielen te vervangen en soms ook de schakelvorken, wat met zo'n hoge kmstand wel een beetje te verwachten is.
is het laatste geval is een ander blok waarschijnlijk goedkoper en een stuk makkelijker.
een versnellingsbaktandwiel kan zomaar ergens tussen €100 en €250 kosten.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat door een lompe schakelfout de schakelvork het meeste te lijden heeft.
Maar de nokken/dogs waren waarschijnlijk ook al aardig versleten, dus het kan ook een combi van beide zijn.

Af en toe is ook de schakelwals overleden en dan word het nieuw echt een duur geintje.
Ik zou zeggen opendraaien dat blok en kijken wat eraan mankeert.

Heel af entoe wil het nog helpen om een hydralisch bediende koppeling te reviseren, omdat er vaak lucht inzit bij slecht onderhoud. En dan word er eigenlijk niet goed ontkoppelt en dan heeft de schalelvork niet genoeg tijd om de 2 tandwielen goed aan elkaar te koppelen. Waardoor dezeweer uit elkaar schieten.
Maar waarschijnlijk is dit gewoon een lapmiddel.
Als je een kabelbediende koppeling Hebt zou je kunnen proberen om de koppeling beter af te stellen/ te reviseren.
 
Eerst koppelingskabel afstellen of de olie in de leiding vervangen.

Over het algemeen is het vervangen van een blok prijzig en arbeids intensief. Als er meer aan de hand is zou het echter wel eens uiteindelijk goedkoper en sneller kunnen zij.

De vraag is dus is er meer mis met het blok. Blijkbaar draait het blok goed anders had je dat wel geschreven. De vraag is dus is er hoge slijtage aan het blok.

Om daar achter te komen zonder het blok open het halen kan je een paar dingen eenvoudig doen.

- Wat is het olie verbruik
- Geen bijgeluiden uit het blok
- Wat is de compressie van het blok (kan je meten via een meter op de bougie gaten
- Wat is het verbruik (al kunnen daarvoor ook andere oorzaken zijn)
- Gooi de olie uit het blok door een zeef om stukjes metaal te ondekken.

Als daar niets uitkomt dan gewoon de versnellingsbak repareren.
 
Mocht je aan de gang gaan met een revisie van de koppeling:

Is het een hydraulische koppeling, controleer dan ook het gedeelte van de koppelingshendel die de plunjer bedient. En kijk of het wel een goeie is, misschien is het wel een aftermarkethandel waarvan de maatvoering van de plunjerbediening net niet helemaal goed is.

Bij kabelbedient het hefboommechanisme goed controleren op slijtage.

En kijk ook even naar het schakelpedaal. Staat deze niet te hoog afgesteld zodat ie een zijkap raakt?
Verder controleren op overmatige slijtage van de scharnierpunten, en deze in het vet zetten.

Klein werkje en misschien heb je geluk dat het hier aan lag.
 
Koppeling is gewone kabelbediening, als controle van overmatige slijtage niets oplevert, kan je wel uitgaan van een bakprobleem.
Vooral ook omdat je alleen over je 2e versnelling klaagt.
Dit is een kwaal waar veel meer 1998 Fazers last hebben, vanaf 2000 is dit aangepast.

Reparatie is duur, cilinderblok moet eraf want daar zitten 2 bouten onder.
Ook zitten de carterhelften bij de krukas vast met 12 spanbouten die je vernieuwen moet.
Verwacht dat de pakkingset met bouten meer dan de helft van een goedlopend schadeblok kost.

Informeer eens bij BW bikes in Bunschoten, of van Vessem trading in Ravenstein, wat ze hebben liggen. Goedlopend blok met garantie mag niet meer dan 300 euro kosten, er zijn er genoeg.

Mocht je toch willen repareren, bij mij kan je de complete bak en caburateurset van een 2000 blok zo ophalen en heb ook de PDF van het werkplaatsboek.
Woon in Odijk dus vlak bij Utrecht.
Stuur maar een PM.
 
Allereerst welkom :W

EDIT:
Als ik het goed heb zijn de Fazer blokken hetzelfde als de blokken van de R6, de versnellingsbakken van de R6 (tot 2004) en dus waarschijnlijk ook van de Fazer hebben vaker last van dit euvel.
Misschien is het simpelweg een kapot schakelveertje van een paar euro.
Dus ik zou niet gelijk het blok gaan wisselen o.i.d. en die handige oom er eerst gewoon eens naar laten kijken (eventueel met WPH)...het zou zonde zijn als je veel geld uit gaat geven voor een probleem die achteraf makkelijk op te lossen was :Y

Succes!
 
Laatst bewerkt:
Reparatie is duur, cilinderblok moet eraf want daar zitten 2 bouten onder.
Ook zitten de carterhelften bij de krukas vast met 12 spanbouten die je vernieuwen moet.
Verwacht dat de pakkingset met bouten meer dan de helft van een goedlopend schadeblok kost.
Tsss, dat Yamaha dat nog niet aangepast had. Dit "kenmerk" was al bij de 1985 FZ 750 het geval

[me="Dutch"]heeft jarenlang bekend gestaan als 'Dutch FZ750' ;)[/me]
 
Terug
Bovenaan Onderaan