Kappen met thermoplast-lak en schade, wat nu?

Basch

Die hard MF'er
13 jul 2012
270
0
Heemskerk
Eind vorig jaar heb ik een glijertje gemaakt en zijn mijn kappen beschadigd geraakt. Naar aanleiding van wat bruikbare how-to's van MF ben ik aan de gang gegaan met mek, heb wat gele legosteentje opgeofferd, heb geplamuurd en alles is weer pico-bello. Dacht ik...
De beste man die mijn kappen wilde gaan spuiten vertelde mij dat mijn kappen waren gespoten met een zogenoemde thermoplast-lak. Dat komt bijna niet meer voor, alleen nog in de VS. Deze lak schijnt nooit uit te harden en bij flink te "bewegen" bij temperatuursverschillen. Als er dus een nieuwe lak overheen gaat (al is het de originele van Suzuki), dan gaat die barsten en waaien de vellen er op een gegeven moment vanaf.

Dus wat voor een opties heb ik dan nu nog?

1. Helemaal kaal schuren. In dit geval moet er een dure primer op het plastic en komen er zoveel lagen overheen dat de kans op succes erg klein word. Want uiteraard is de lak niet alleen een thermoplast-lak, hij moet ook nog eens in drie lagen gespoten worden.
2. Nieuwe kappen. Een kapje kost ongeveer 260 euro. Ik moet er 3 vervangen, dus dat gaat aardig in de papieren lopen.
3. Het risico nemen dat de thermoplast-lak niet raar gaat doen en er gewoon een andere lak overheen spuiten.
4. Wrappen? Is dat een serieuze optie voor kappen met moeilijke vormen?

Of zijn er meer opties? Heeft een van jullie nog goeie tips?
 
Optie 4 of plastidip.

Als je een gedeelte zelf kan doen kun je ook voor 1 gaan. Zodra de primer er op zit is het gewoon van nul beginnen. Ik mag toch hopen dat die spuiter iets kan spuiten vanaf kaal materiaal af. :)

mvg

db
 
Optie 2 is inderdaad simpel. Maar ik heb me wat meer ingelezen op het wrappen en dat ik wil ik toch gaan proberen. Lukt het niet, dan is optie 2 altijd nog mogelijk, want zo duur is dat wrappen niet.
 
Is prima te spuiten hoor! Mijn kappen van mijn brommer toen de tijd waren van PP, polypropyleen. Schuren tot heel fijn, en vervolgens eerst de motip plastic primer gebruiken. Hierna is het te spuiten met 2k lak, is nooit iets afgebrokkeld in 2 jaar tijd. En de kappen vibreerden harder dan dat ik menig motorkuip zie doen. Behalve kappen van een ktm oid, die trillen natuurlijk als een malle.

Schijnt wel dat plamuur slecht hecht aan dit materiaal. Het is beter om dat op te vullen met kunststof en vervolgens te schuren.

Ik had bij mijzelf de barsten gerepareerd door er een staaldraadje in te smelten (met een accu en een paar klemmen) en vervolgens verstevigen en de barst wegwerken met een soldeerbout en donorkap.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit van thermoplast lak gehoord en ik spuit al 25 jaar motoren. Is het een originele lak of is de motor al eens overgespoten???

Je hebt het over vervangen van een paar panelen dus dan denk ik dat de boel in de originele lak staat (?)

De meeste (japanse?) motoren worden speciaal voor de VS echt niet in een ander soort lak gespoten dus ik twijfel meer aan de kennis van je spuiter. Had hij er wel zin in?
 
Het is de originele lak van Suzuki. Kleurnummer YU9. (Het is een metallic-achtig geel)
Ik heb weinig verstand van spuitwerk, lak en dergelijke, dus ik ga af op zijn kennis. Als ik google op thermoplast-lak, dan vind ik wel het e.e.a., maar ik weet natuurlijk niet of dat op mijn motor zit.
 
Volgens mij is thermoplast gewoon het materiaal van de kappen zelf, niet van de lak. Snelle test: neem 1 of 2 druppels thinner, smeer ze op een klein hoekje o.i.d. Wordt de boel een klein beetje plakkerig of gebeurt er niets, dan is het gewoon 2k autolak. Zit er meteen een vingerafdruk, trek je "draden" of smelt de boel, dan is het idd iets bijzonders.

Ik denk niet dat de motor fabrikant special voor de U.S.A markt de hele assemblagelijn om gaat bouwen om een obscuur lakje te kunnen spuiten. :?
 
Volgens mij is thermoplast gewoon het materiaal van de kappen zelf, niet van de lak. Snelle test: neem 1 of 2 druppels thinner, smeer ze op een klein hoekje o.i.d. Wordt de boel een klein beetje plakkerig of gebeurt er niets, dan is het gewoon 2k autolak. Zit er meteen een vingerafdruk, trek je "draden" of smelt de boel, dan is het idd iets bijzonders.

Ik denk niet dat de motor fabrikant special voor de U.S.A markt de hele assemblagelijn om gaat bouwen om een obscuur lakje te kunnen spuiten. :?

Precies dat is allemaal normale lak en/of kunststof in kleur.
Om te achterhalen welke kunststofsoort het is hoef je geen proefje te doen.
Sinds midden jaren 90 zijn fabrikanten verplicht om op het stuk aan te geven wat het materiaal is. Veel kuipwerk is van PP of ABS.
 
Laatst bewerkt:
Precies dat is allemaal normale lak en/of kunststof in kleur.
Om te achterhalen welke kunststofsoort het is hoef je geen proefje te doen.
Sinds midden jaren 90 zijn fabrikanten verplicht om op het stuk aan te geven wat het materiaal is. Veel kuipwerk is van PP of ABS.

Dat het kunstof ABS is, dat wist ik al. Dat staat er inderdaad op. Ik heb de kappen ook al korte tijd geleden gerepareerd met MEK en gesmolten Lego. De korste aanraking met MEK en het plastic begint te "smelten". De lak daarentegen heeft geen enkele moeite met MEK. Ik kan het zelfs laten opdrogen en het restant afvegen van de lak, zonder dat er wat te zien is.

Ik heb nu geen thinner in huis, dus ik kan nog niet vertellen hoe de lak daarop reageert. Ik zal morgen even een flesje halen, dan kan ik vertellen wat er gebeurt. :)
 
Ik heb nog nooit van thermoplast lak gehoord en ik spuit al 25 jaar motoren. Is het een originele lak of is de motor al eens overgespoten???

Je hebt het over vervangen van een paar panelen dus dan denk ik dat de boel in de originele lak staat (?)

De meeste (japanse?) motoren worden speciaal voor de VS echt niet in een ander soort lak gespoten dus ik twijfel meer aan de kennis van je spuiter. Had hij er wel zin in?


Er bestaan/bestonden wel degelijk thermoplastische lakken, o.a. voor wat ze noemden het reflow systeem. De lak werd opgespoten en werd na verdamping van de thinner in de oven gezet en tot een bepaalde temperatuur verhit. De lak vloeide dan na, waardoor de sinaasappel huid verdween met vel minder polijstwerk . Dit staat beschreven in: Don Taylor en Larry Hofer, paint & body handbook uit 1984. De thermoplastische lakken werden tussen 1957 en 1959 geïntroduceerd door GM
 
Er bestaan/bestonden wel degelijk thermoplastische lakken, o.a. voor wat ze noemden het reflow systeem. De lak werd opgespoten en werd na verdamping van de thinner in de oven gezet en tot een bepaalde temperatuur verhit. De lak vloeide dan na, waardoor de sinaasappel huid verdween met vel minder polijstwerk . Dit staat beschreven in: Don Taylor en Larry Hofer, paint & body handbook uit 1984. De thermoplastische lakken werden tussen 1957 en 1959 geïntroduceerd door GM


Aha, weer wat geleerd, zo zie je maar weer.....

Alleen als ik dat jaartal zo lees zal dat wel niet het spul zijn wat op de fiets van de TS zit?

:)
 
Nog makkelijker dan. Dus ontvetten, opschuren, filler, WP schuren, autobase, clearcoat en :]


Mooi voorbeeld, en dan 5 maanden later je lak er zo weer af kunnen steken omdat je geen kunststofprimer hebt gebruikt.....

Bij een spuitgietmateriaal als PP of ABS altijd een etsende kunststof primer gebruiken, daarna de normale grondlaag opbouwen. :Y
 
Laatst bewerkt:
Als de originele lak "normale lak" is, en je schuurt deze op (niet weg), dan zijn er geen problemen met de hechting. Is de boel kaal plastic, dan is er geen originele lak meer, en is een laagje plastoflex i.d.d een beter idee.
 
Laatst bewerkt:
Na even kort te hebben geveegd met een stukje keukenpapier en wat thinner gebeurde er dit:

IMAG1188.jpg


Het stukje waar ik geveegd heb is nu helemaal dof.
Als ik het goed begrijp is het dus inderdaad geen normale lak, maar iets exotisch of thermoplastische lak?
 
Laatst bewerkt:
1 van de eigenschappen van een thermoplastische lak is, dat deze niet uithardt, door een verandering van de molecuulstructuur zoals bij een 2k lak of een pu lak die op basis van vocht uit de lucht gaat uitharden. Je kan het vergelijken met water, dat bij 0 graden van vloeibaar in vaste vorm overgaat. De lak gaat gelukkig bij een veel hogere temperatuur vloeibaar worden. Als je deze lak verhit met een fohn, wordt hij eerst stroperig en uiteindelijk vloeibaar. Ook kan hij oplossen in de juiste verdunner.
Deze lak is heel irritant bij het schuren, omdat de lak dan weer stroperig wordt en de schuurschijven vollopen.

Ik heb 1 1/2 week geleden een vloer geschuurd waar een dergelijke lak op zat, geen pretje, schuurbanden lopen vol met een mengsel van lak en schuurstof en daarna begint de boel te verbranden. :r
 
Ik heb deze lak al behoorlijk veel geschuurd, omdat ik bepaalde delen kaal moest maken om de boel weer fatsoenlijk glad te krijgen en te plamuren, maar heb daar totaal geen moeite mee gehad. M'n schuurpapier liep wel vol, maar dat lijkt me vrij normaal. Er kwam alleen poeder vanaf en geen rare samengeklonterde dingen. Ik heb in ieder geval niks gemerkt van stroperige lak. Ook heb ik de stickers verwijderd met een fohn en ook toen heb ik niks bijzonders gemerkt aan de lak. De lijmresten heb ik verwijderd met remmenreiniger, ook dat was geen punt.

Een beetje thinner op de lak gieten en dan m'n vingerafdruk erop zetten doet niet zoveel. Pas als ik echt met thinner ga wrijven, dan krijg je bovenstaand resultaat. Als ik bijvoorbeeld wat MEK op een legosteentje giet en dan m'n vinger erop leg, dan zie je gelijk schade en trek je wat draden. Dat merk ik met de lak en thinner helemaal niet.

Ik begin steeds meer het vermoeden te krijgen dat het helemaal geen thermoplastische lak is. Zijn er nog meer methodes om vast te stellen wat het voor een lak is?
 
Zo lang je met de hand schuurt, ontstaat er te weinig warmte om de lak plakkerig te laten worden, ga je met hoog toerental machinaal schuren, dan kan het een heel ander verhaal worden. Als je de stickers met een haarfohn hebt verwijdert, was de temperatuur ook te laag.
Ik snap het probleem van de spuiter wel, want de lak gedraagt zich zelfs in harde toestand als een vloeistof, dus uiteindelijk zal dan de nieuwe verflaag niet mooi meer zijn, plus het risico, dat de lak oplost in de thinner van de nieuwe lak.

Ik zou gezien de oplosbaarheid in thinner de gehele laklaag wegschuren, vervolgens weet de spuiter er wel weg mee.
 
Wellicht is het mogelijk om de laklaag af te beiten met afbeit van de bouwmarkt. Heb ik ook al diverse keren gedaan.
De afbeit er op smeren en wachten tot de lak gaat blazen. De blazen er af steken en hardnekkige plekken nogmaals insmeren met afbeit. Eventueel een kunststof borstel (afwasborstel) gebruiken om de lak los te laten komen.
Pas op dat het niet in je ogen komt en gebruik handschoenen. Het afbeitmiddel niet op laten drogen maar verwijderen zolang het mog een beetje vloeibaar is.
Na het afbeiten de plastic delen goed afwassen met water en een ontvettingsmiddel (bv. St. Marc of vloeibare rinser), het water neutraliseerd de afbeit.
Probeer eerst op een klein stukje of het plastic niet aangetast wordt. Bij abs is er meestal geen probleem.

Daarna de kale delen even goed waterproof schuren en je spuiter kan aan de gang!
 
Laatst bewerkt:
Ik had al voorgesteld om mijn kappen helemaal kaal te schuren en dan opnieuw te spuiten, maar dat wilde diegene die zou gaan spuiten niet. Die afbeit is inderdaad nog wel een goed idee, want dan schuur ik ook het plastic niet per ongeluk te veel weg. Kent een van jullie iemand die mijn kappen wel wil spuiten voor een vriendelijk prijsje?

P.s. Ik ben net even aan de gang gegaan met vinyl en wezen wrappen, maar dat wordt geen succes. Echt mooi is het niet en precies in de hoeken waar er het meeste spanning op het vinyl staat, zitten schepe randjes, dus het scheurde heel netjes in. Was een leuke poging.
 
Als je de kappen helemaal kaal maakt, vervolgens plastic primer gebruikt en daarna normale grondlak e.d. moet het prima te doen zijn, zo heb ik ook al eens een motor gespoten, waarvan de oude lak reageerde met de nieuwe lak.

Pas op met afbijt, ik heb meegemaakt, dat het kunststof ook werd aangetast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan