Kappen van Kawasaki KXT herstellen!! HOE??

CR500IvW

Die hard MF'er
3 okt 2008
659
0
Hallootje medeforummers,

Sinds kort heb ik een KXT250 cc Tecate

Nu zijn, net zoals bij vele van deze dingen de kappen gescheurd.
Ik ben nu al in de weer geweest met MOTIP PLASTIC REPAIR kit en één of andere
superkit (volgens winkel).
Werkt allebei voor geen meter....

Wie heeft hier nog ideën over?? Adres voor nieuwe kappen mag ook!!

Zal foto bijplaatsen voor degene die niet weten wat een KXT is...

Bedankt alvast!
full
 
Ik ben geen fan van kunstof lassen :N Daarom adviseer ik het chemisch te proberen met een oplosmiddel. Bij ABS werkt MEK als oplosmiddel erg goed: met een kwastje MEK op de scheur aanbrengen zodat het erin trekt en daar het oppervlak wat oplost. Daarna de oppervlakken tegen elkaar drukken en laten uitharden. Eigenlijk is dit precies de methode die ook wordt gebruikt voor PVC leidingen lijmen: je kunt zelf een lijm maken door stukjes kunstof in MEK op te lossen. Voor extra stevigheid kun je dat dan tegen de achterkant kwasten. Ik heb zo gespoten ABS kappen gerepareerd zonder dat het nodig was ze opnieuw te spuiten. Het is een nettere reparatie en sterker dan een las.

Je moet dan eigenlijk weten van welk materiaal jouw kappen zijn gemaakt en daar een geschikt oplosmiddel voor zoeken. Als het goed is staat er op zulke producten altijd informatie ingedrukt, ook wat voor materiaal het is.

Grapjas :+
Als je GOED last (dus niet met het soldeerboutje) is lassen net zo sterk als voor de breuk (met de soldeerbout wordt je las 9 van de 10 keer hard).

Heb zelf geen ervaring met dat MEK spul maar proffesioneel lassen is echt wel goed hoor.
 
Laatst bewerkt:
Wedden van wel! Haal de gebroken/gescheurde kuipdelen eraf. Schuur het even iets op aan de binnenkant zodat het ruw is en de hars beter hecht. Zorg er ook voor dat je de matjes redelijk ruim afknipt zodat ze de scheuren goed overlappen. Hoe het precies moet staat ook in een mini handleiding wat je bij zo'n potje krijgt. :Y
Wedden van niet :P
Je repareer een thermoplast kunststof met een thermohardende kunststof.
Verschillende eigenschappen waardoor 99 van de 100 keer scheuren zullen onstaan.
 
Wedden van niet :P
Je repareer een thermoplast kunststof met een thermohardende kunststof.
Verschillende eigenschappen waardoor 99 van de 100 keer scheuren zullen onstaan.


Daar heb ik ook slechte ervaringen mee. Ook met goed opschuren is de hechting naadje en zal op den duur weer loslaten. Inderdaad repareren met hetzelfde materiaal, da's veel beter.


Grapjas :+
Als je GOED last (dus niet met het soldeerboutje) is lassen net zo sterk als voor de breuk (met de soldeerbout wordt je las 9 van de 10 keer hard).

Heb zelf geen ervaring met dat MEK spul maar proffesioneel lassen is echt wel goed hoor.


Ik stel voor je gerepareerde kuipdeel weer een keer destructief te testen :+ en naar de oude breuklijn te kijken. Deze zal niet over de hele breukvlak-breedte verbonden zijn, zeker niet als je de lak-zijde mooi wilt houden, dus niet opnieuw wilt schuren en plamuren. Dat kan wel met de chemische methode als het een nette breuk is.

Ach vrijwel iedereen "doet het" met een soldeerbout, heb ik ook gedaan, werkt ook en is snel. Maar ik ben daarmee niet tevreden en weet ondertussen wat beters. Het is maar een tip.

Overigens heb ik alleen maar ABS delen gerepareerd. Of het net zo super met dit "cross-plastic" werkt weet ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Ik stel voor je gerepareerde kuipdeel weer een keer destructief te testen :+ en naar de oude breuklijn te kijken. Deze zal niet over de hele breukvlak-breedte verbonden zijn, zeker niet als je de lak-zijde mooi wilt houden, dus niet opnieuw wilt schuren en plamuren. Dat kan wel met de chemische methode als het een nette breuk is.

Ach vrijwel iedereen "doet het" met een soldeerbout, heb ik ook gedaan, werkt ook en is snel. Maar ik ben daarmee niet tevreden en weet ondertussen wat beters. Het is maar een tip.

Overigens heb ik alleen maar ABS delen gerepareerd. Of het net zo super met dit "cross-plastic" werkt weet ik niet.

Soldeerbout is ook niet super (deed het vroeger ook) maar heb het over echt lassen.
Tijdens diverse cursussen hebben we inderdaad gelaste delen getest.
Is echt wel sterk hoor :Y
We hebben zelfs kuipwerk/bumpers door gehaald, weer aan elkaar gezet en toen zeg maar als een wokkel gedraait.
Scheurde echt niet.
Je moet alleen weten wat je doet ;)

Tips zijn altijd goed :Y
Heb vaker van de chemische gehoord maar ken het verder niet.
Hoe gaat het dan bij de lak op de plek van de breuk??
Met proffesioneel lassen moet je idd weer spuiten.
 
Ik heb een tijdje terug ook zo'n kawasaki trike gekocht. Gisteren heb ik hem aan de loop gemaakt en hij klinkt goed. Er zat een zelfgemaakte dubbele uitlaat op die niet goed dempte dus die heb ik eraf gehaald. Ik heb er allemaal onderdelen bij gekregen en daar zat ook een originele demper bij. Deze wil ik er nu opzetten maar die past niet op de uitlaatbocht. Zou je eens een foto willen maken hoe jou demper erop zit? Volgens mij ben ik een verbindingsstukje nodig, of ik moet de uitlaat gaan verlassen. Ben benieuwd hoe het bij jou zit.
 
Zal straks ff een foto maken voor je!
Mijne is ook te koop trouwens...ik schijt in mn broek op dat ding!!
Tot is z'n drie achterover is best scary....

Doe mij maar een twee wieler!!
 
Even off topic...

Waar haalt "de gewone man" MEK??

Ik heb bij Fokker gewerkt en daar werd het gebruikt omdat er geen betere alternatieven waren, het schijnt in Nederland niet meer gebruikt te mogen worden...

Waar wordt MEK (Methyl Ethyl Keton) nog meer gebruikt??
 
Zou het niet weten, je moet het ook gebruiken, niet misbruiken :+
Staan wel behoorlijk wat R en S zinnen op
Btw vorig jaar nog een bus gekocht.
 
Mag ik trouwens vragen wat jij betaald hebt voor de jouwe?? O-)


Bedankt voor de foto's he. Het ging mij er even om hoe de demper aan de uitlaatbocht vast zit en zo te zien zit er bij jou een verloopstukje tussen of niet? Ik heb destijds 550 euro betaald, hij liep niet. Afgelopen weekend heb ik alles schoon gemaakt en hij loopt weer, ik heb er nog niet meer gereden. Eerst alles maar eens goed vast zetten en dan rijden. Hij klonk wel fris dus ik ben benieuwd!
 
Klopt, zit een soort rubber achtig verloopje tussen.
Heel simpel te bestellen op Ebay bijvoorbeeld.

Gewoon zoeken op Kawasaki KXT 250 (dan kom je nog zat spullen tegen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan