Kastelenjagers topic

Motor even thuisgelaten ....
Ergens in Slovenie ... naam even kwijt ;-(

P1570713.JPG
 
Is het een idee om in de OP alle locaties te verzamelen per provincie?
dat wordt een knap lastige job; mijn eega (fotografe) en ik zijn bezig alle kastelen in Brabant en Land van Maas en Waal te vinden, documenteren en fotograferen, zijn er een stuk of zestig; probleem is bij de inventarisatie "wat is een kasteel" .......een echte goede definitie bestaat niet, wel kom je vaak tegen dat het een verdedigbaar geheel moet zijn (geweest), gracht en ophaalbrug versterken dat; maar zo is Kasteel de Haar in Haarzuilens in feite geen echt kasteel maar een redelijk uit de hand gelopen mooi buitenhuis met het uiterlijk van een kasteel, is ook pas 130 jaar oud......echte kastelen vind ik Loevestein, Ammerzoden, Muiderslot etc. vaak is het oorspronkelijke verdedigbare gebouw al enkele keren afgebrand en herbouwd en is de "militaire" functie komen te vervallen ten gunste van een fraaie imposante woning; daarnaast worden veel landhuizen onterecht kasteel genoemd; en dan hebben we de categorie forten die vaak nog in redelijk originele en goede staat zijn; voorbeelden zijn de Waterlinies en de Stelling Amsterdam; als ik alle foto's daarvan op dit forum moet plaatsen ben ik wel even bezig en de kijker kan er ook wat avonden voor reserveren.........
ik blijf dus alleen de foto's posten waar ik met m'n motor voor de deur sta, blijft het overzichtelijk......
 
dat wordt een knap lastige job; mijn eega (fotografe) en ik zijn bezig alle kastelen in Brabant en Land van Maas en Waal te vinden, documenteren en fotograferen, zijn er een stuk of zestig; probleem is bij de inventarisatie "wat is een kasteel" .......een echte goede definitie bestaat niet, wel kom je vaak tegen dat het een verdedigbaar geheel moet zijn (geweest), gracht en ophaalbrug versterken dat; maar zo is Kasteel de Haar in Haarzuilens in feite geen echt kasteel maar een redelijk uit de hand gelopen mooi buitenhuis met het uiterlijk van een kasteel, is ook pas 130 jaar oud......echte kastelen vind ik Loevestein, Ammerzoden, Muiderslot etc. vaak is het oorspronkelijke verdedigbare gebouw al enkele keren afgebrand en herbouwd en is de "militaire" functie komen te vervallen ten gunste van een fraaie imposante woning; daarnaast worden veel landhuizen onterecht kasteel genoemd; en dan hebben we de categorie forten die vaak nog in redelijk originele en goede staat zijn; voorbeelden zijn de Waterlinies en de Stelling Amsterdam; als ik alle foto's daarvan op dit forum moet plaatsen ben ik wel even bezig en de kijker kan er ook wat avonden voor reserveren.........
ik blijf dus alleen de foto's posten waar ik met m'n motor voor de deur sta, blijft het overzichtelijk......
Wat maakt dat nou uit??? Als het mooi of noemenswaardig of historisch is kan je toch het gebouw een waardering geven?
 
dat wordt een knap lastige job; mijn eega (fotografe) en ik zijn bezig alle kastelen in Brabant en Land van Maas en Waal te vinden, documenteren en fotograferen, zijn er een stuk of zestig; probleem is bij de inventarisatie "wat is een kasteel" .......een echte goede definitie bestaat niet, wel kom je vaak tegen dat het een verdedigbaar geheel moet zijn (geweest), gracht en ophaalbrug versterken dat; maar zo is Kasteel de Haar in Haarzuilens in feite geen echt kasteel maar een redelijk uit de hand gelopen mooi buitenhuis met het uiterlijk van een kasteel, is ook pas 130 jaar oud......echte kastelen vind ik Loevestein, Ammerzoden, Muiderslot etc. vaak is het oorspronkelijke verdedigbare gebouw al enkele keren afgebrand en herbouwd en is de "militaire" functie komen te vervallen ten gunste van een fraaie imposante woning; daarnaast worden veel landhuizen onterecht kasteel genoemd; en dan hebben we de categorie forten die vaak nog in redelijk originele en goede staat zijn; voorbeelden zijn de Waterlinies en de Stelling Amsterdam; als ik alle foto's daarvan op dit forum moet plaatsen ben ik wel even bezig en de kijker kan er ook wat avonden voor reserveren.........
ik blijf dus alleen de foto's posten waar ik met m'n motor voor de deur sta, blijft het overzichtelijk......
Officieel is een kasteel een 'verdedigbaar huis waar adel woont/ heeft gewoond'.
Verdedigbaar als in: gracht erom, toegang via één centraal verdedigbaar punt.

Wij verwachten dan een middeleeuws bouwwerk met torens, muren met kantelen en eventueel een donjon, zoals Kasteel Duurstede en het Muiderslot.

Maar ook latere 16e/17e eeuwse Havezaten vallen onder deze categorie 'verdedigbaar adellijk woonhuis', zoals Huis Twickel of Huis Singraven.

Deze havezaten zijn vaak restanten van een oorspronkelijk kasteel, die na brand of verwoesting als woonhuis werd herbouwd.
 
Laatst bewerkt:
dat wordt een knap lastige job; mijn eega (fotografe) en ik zijn bezig alle kastelen in Brabant en
.......een echte goede definitie bestaat niet, wel kom je vaak tegen dat het een verdedigbaar geheel moet zijn (geweest),
Dat bemerkte ik ook toen ik in de Achterhoek de kastelen-route heb gereden.
Ja, werkelijke kastelen (versterkingen?) maar vooral veel oude buitenhuizen. (als je 't mij vraagt)
Maar voor ons als motorrijder maakt dat niet veel uit: Als de route maar leuk is!!
 
Op de site voor kastelen wordt er geen onderscheid gemaakt tussen een middeleeuws kasteel en een latere havezat(h)e..
 
Laatst bewerkt:
Even een mooi rondje geknettert, kilometertje of 70 denk ik;
Via Borne naar Almelo, toen via Wierden naar Rijssen, en via Enter, Delden weer op hûus an gerengetengd.
In Rijssen ligt het laatste 'kasteel' in de omgeving dat ik nog vast moest leggen;

20221106_114905.jpg
20221106_114921.jpg

Havezat(h)e 'Oosterhof'.
 
Laatst bewerkt:
Vergeet niet dat de site 'kastelen in Nederland' gestoeld is op de  mening van John Wennips, NIET op de betekenis zoals Wiki/www hem aanhoudt..
Wennips twijfelt aan de verdedigbaarheid van bijv. 'Oosterhof', en daardoor 'voldoet' het niet aan de definitie.
Voor hem is alles gebouwd na 1500 ad geen kasteel (meer).
 
Huis Voorstonden, een havezate in Voorst (Brummen)...

20230305_160632.jpg

...en het 'Huis Empe' in Empe

20230305_161040.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat het kasteelspook er ook nog rondwaart...🤪
Daar kon ik wat opzeggen,

Maar dat behoort in een ander topic thuis.


Om on topic te blijven:
Hier heb ik ooit wat foto's gemaakt.
Mooi pandje iig
 
Terug
Bovenaan Onderaan